Kotiverkon jakaminen ei onnistu

Minulla on ongelmia kotiverkon käytössä. Minä laitan liitteessä kuvakaappauksia.

Yhteenvetona kuitenkin:
  • Minulla on kaksi konetta, jotka näkyvät nimillä Fujitsu-Desktop ja Lenovo-T490.
  • Kummassakin on Windows 11 Pro
  • Minä käytän reititintä ainoastaan mobiilidatalla
  • Yleensä, mutta ei aina – minä näen PC:llä kumpaankin suuntaan, että File Explorer tunnistaa koneen
  • Minulla on Huawei-reititin johon minä voin kirjoittautua kummallakin koneella
  • Minulla on myös TP-linkin MESH verkko 3kpl. Minä voin siis kirjoittautua verkkoon kahteen 2,4 GHz verkkoon ja kahteen 5 GHz verkkoon.
Minä korostan sitä, että mobiilireititin on ainoa mahdollisuuteni nettiyhteyteen. En voi tehdä edes mitään kokeiluja langallisella nettiyhteydellä.

Minä en tiedä miksi kone kysyy minulta ”Credentials” kun verkko ei ole salasanalla rajoitettu. Credentials Managerista ei ole hyötyä koska se ei näytä nykyisiä salasanoja. Ja minä kun en tiedä mitä vaihtoehtoa minun olisi tarpeen salasanakenttään kirjoittaa.

Minä tiedän, että nimenomaan Windows Credentials hämmentää ihan kansainvälisillä keskustelupalstoilla. Joku kertoo jostain onnenkantamoisesta miten keksi mitä käyttäjätunnusta ja salasanaa käyttää. Minulla ei ole ollut onni myötä.

Slide1.JPG

Slide2.JPG

Minulle ei vielä ihan auennut että mikä nykyisessä skenaariossa on ongelma? Mitä yrität tehdä ja sekö ei onnistu kun windows kysyy jossakin vaiheessa käyttäjätunnusta ja salasanaa joita et siis tiedä?

Minä näen toisen koneen File Explorerilla ja klikkaan päästäkseni toiseen käyttämään toisen koneen jaettuja kansioita. Minä saan kehotteen antaa Windows Credentials tai kuten tässä "Cannot...".
Minä en siis pääse käyttämään toisen koneen tiedostoja toisella koneella.
MInä toimin tavallaan takaperoisesti ja otin kuvakaappauksia asetuksista ym joita minulle minulle mahdollisesti annettaisiin vinkeiksi tai kysymyksiksi.
Jos nyt katsot liitteeni kuvia, niin missä minulla mahtaa mennä pieleen kun minä en keksi.

1772912919646.png

talamas[0]
Tämä on ärsyttävä mutta tuttu ongelma. Jos verkossa ei ole salasanaa, mutta Windows tai muu laite vaatii silti "Credentials" (tunnuksia), kyse on yleensä siitä, että tietokone yrittää suojella sinua tai käyttää vanhentunutta tietoa.
Tässä on täsmälääkkeet tähän:

1. Windowsin "Suojattu jakaminen" pois päältä
Windows saattaa vaatia Windows-käyttäjänimesi ja salasanasi, jos yrität päästä käsiksi verkon resursseihin, vaikka itse Wi-Fi olisi avoin.
  • Avaa Ohjauspaneeli -> Verkko- ja jakamiskeskus.
  • Valitse vasemmalta Muuta jakamisen lisäasetuksia.
  • Etsi kohta Kaikki verkot ja rullaa alas.
  • Valitse Ota salasanasuojattu jakaminen pois käytöstä ja tallenna.

2. Poista vanhat verkkotiedot (Unohda verkko)
Koneesi muistissa saattaa olla vanha yritys yhdistää, joka sekoittaa pakan.
  • Mene Asetukset -> Verkko ja internet -> Wi-Fi -> Hallitse tunnettuja verkkoja.
  • Etsi reitittimesi nimi ja valitse Unohda.
  • Yritä yhdistää uudelleen puhtaalta pöydältä.

3. Syötä reitittimen hallintatunnukset
Joskus "Credentials"-kysely ei tarkoitakaan Wi-Fi-salasanaa, vaan reitittimen omaa hallintatunnusta.
  • Kokeile syöttää käyttäjätunnukseksi admin ja salasanaksi reitittimen pohjassa oleva Admin Password tai Login Password.

4. Laita salasana takaisin (Vastaisku)
Paradoksaalista kyllä, täysin avoin verkko ilman salasanaa voi aiheuttaa enemmän turvallisuusvirheitä nykykäyttöjärjestelmissä.
  • Suosittelen lämpimästi: Kirjaudu reitittimen hallintaan ja aseta WPA2-suojaus ja salasana. Tämä usein poistaa "Credentials"-ikkunan, koska yhteys noudattaa taas standardia protokollaa.
Jotta päästään tästä yli, katsotaanpa nämä:
  • Mikä käyttöjärjestelmä sinulla on (Windows 10, 11 vai joku muu)?
  • Kysyykö se käyttäjänimeä ja salasanaa vai pelkkää PIN-koodia?
  • Pääsetkö puhelimella samaan verkkoon ilman kyselyitä

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
302 151
Jäsenet
82 103
Uusin jäsen
Pekkara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom