Arvoisat kanssaTekkiläiset!
Vaikkakin tämä lirpake koskee habajuttuja, niin kirjoitan silti tänne kun painonpudotuskin mainitaan.
Ajattelin pudottaa painoa, minimitavoite 25kg, eikä 35kg myöskään pahaa teksi, mutta nyt laihdutus sakkaa pahasti.
Projekti on kesäkuntoon -23, ja koska aikaa on vielä hyvin (siis toukokuun loppuun), niin täytyy hyväksyä että ehkäpä saan toteutumaan vain minimitavoitteen.
Ensiksi, tiedostan että teen tämän väärin, mutta nähtävästi tämä on se ainoa tyyli minkä osaan, eli heti luulot pois ja kovalla itsekurilla.
Sanottakoon nyt että laihdutus oman mielipiteeni mukaan on 90% ruokavalioon liittyvää, liikunta on vain mukana tukemassa.
Olen laiska ja teen istumatyötä, siksi olen olettanut, ja Harris-Benedictin kaavaan pohjautuen olen määritellyt peruskulutuksekseni 2300 kilokaloria päivässä. Nyt takaperin laskemalla arvioin että olen ajanut kehoni virransäästötilaan, nälän tunne on hävinnyt ja aineenvaihdunta selvästi hidastunut, ts. kakka saattaa tulla vain muutamien päivien väliajoilla.
Takaperin laskemalla siis vaikuttaa että peruskulutukseni on voinut pudota alle 1500 kilokalorin.
Alla kuvaaja tähänastisista tuloksista, vieressä esimerkkitaulukko kalorien viikkobudjetista (keskimmäinen rivi siis oletus peruskulutus).
Noin 1000-1500 kaloria viikkobudjetista on tyhjiä kaloreita, eli alkoholia, mikä jättää noin 8000 kilokaloria ravinnolle.
Eli, vaikka jätän 7000 kilokaloria viikossa vajetta, jonka pitäisi laskennallisesti olla 1kg viikossa (kuten syys/lokakuun taitteessa on lähtenyt), niin viimeiset 4 viikkoa on menty noin 0,5kg viikkotahdilla, vaikka olen vain kiristänyt vielä lisää.
Tästä päästään varsinaiseen kysymykseeni: Onko neuvoja miten saan heräteltyä kehoani pois säästöliekiltä (minkä siis arvelen käyneen tulosten valossa), ilman että laihdutus ottaa takapakkia?