Moni ulkomaalainen on minulta kysynyt, että miksi te suomalaiset teette niin vähän lapsia, vaikka valtio maksaa kaiken. Siellä ison meren takana kuulemma kun alkaa pukkaamaan isoa laskua heti synnyttämisestä alkaen, päiväkodit maksaa omaisuuksia, jne. Selvästi olisi halua isoille perheille, mutta vaikka insinöörin palkat jenkeissä onkin suuret, niin sanovat että rahat loppuu nopeasti perhettä perustettaessa. Minulla on yksi Suomeen muuttanut amerikkalainen kaveri, hänellä on kokemusta lapsiperheen kuluista Suomessa ja USA:ssa ja on minulle kertonut, että esim. USA:ssa pitää olla aika kovatuloinen kaveri päästäkseen samaan mihin keskituloinen Suomessa.
Lueskelin toimittajan juttua Yhdysvalloista, missä käsiteltiin elämisen kulurakennetta Suomessa ja Yhdysvalloissa. Synnytys voi maksaa ilmeisesti kymppitonnin kun kaikki menee hyvin ja enemmän jos ei mene. Terveysvakuutus on kaikki kaikessa, muuten ei monellakaan ole varaa sairaalahoitoon. Toisaalta on hyvin tarkkaa mihin sairaalaan menee että vakuutus kattaa ja jo "väärä" ambulanssifirmakin saattaa tulla hyvin kalliiksi. Näihin kuluihin ei suomalaiset ole tottuneet ja yksi ambulanssikyytihän maksaa Suomen valtiolle oikeasti about 8000€. Päiväkotiinkin saattoi mennä vuodessa enemmän rahaa kuin meikäläisen nettovuositulo. Päiväkotien ja koulujen välillä oli myös järkyttäviä hintaeroja.
Kyllähän ne jenkkien palkat ja verotus aina kutkuttelee miettiä, mutta enpä haluaisi siellä joutua autokolariin, sairastua syöpään tai elättää kolmea lasta.
Admiral General Aladeen sanoi:
Tuo +40 ikäluokka ovat juuri niitä, ketkä kasvoivat rassaten itse mopojen kaasuttimia ja MS-DOS:a Intel 386:lla, eli asioita jotka eivät tapahtuneet vai ikonia painamalla, siinä oppi itse tekemään. Uudemmat mobiilipeli sukupolvet ovat addiktoituneet helppoon viihteeseen, eli appi käyntiin ja mediaa kuluttamaan.
Näin on ja oppivat samalla että lastentekoon ei ole koskaan "oikeaa" hetkeä, olosuhteet eivät ikinä ole optimaaliset ja täydelliset vaan elämä muuttuu kaiken aikaa.
Ai sinne töihin vaan nykyään "mennään"

Ihan vaan ilmoitusluontoinen asia että mä tuun nyt töihin ja haluun liksaa XX ja pitää olla vakkarityö.
Epäilen että ihan näin ruusuisesti tää homma ei nykypäivänä oikein toimi. Jos satut jotain töitä jostain saamaan, niin joko liksa on niin pieni että sillä ei paljon perhettä perusteta tai sitten saat jotain 3-6kk pätkiä jolloin ei myöskään perhettä perusteta.
No enpä väittänyt noin. Parin kuplan puhkeaminen voi olla jonkin aikaa alakohtaisesti ikävää, mutta se ei ole mitään uutta. Eipä yllätä että tämäkin asia on nykyään huonosti ja mariseminen ainoa asia mitä tälle voi tehdä, ihme juttu miten ne ihmiset ennen pärjäsivät. Ai niin, ottivat varmaan muitakin töitä vastaan ja aina on myös väliinputoajia, ennen ja nyt. Valtaosa suomalaisista käy nytkin kuitenkin vakitöissä ja valtaosa niistä nuorista myös tulee työllistymään.
No ei kyllä ole. Suomessa vähenee ns. duunari hommat kokoajan ja niidenkin palkkoja poljetaan kokoajan alemmas ja työsuhteita lyhyemmäksi. Eikä asiaa auta suomen korkeat elämis- ja asumiskustannukset. Korkeakoulutuksella sulla on paremmat mahdollisuudet saada edes säällinen työ säällisellä liksalla. Mikään koulutus tai ammatinvalinta ei takaa nykysuomessa työpaikkaa, ainakaan varmaa ja vakituista.
Ei se ole sitä taannut 60- tai 70-luvullakaan. Pätkätyöt olivat menneillä vuosikymmenilläkin ihan oleellinen osa kansan elämää ja aiemmin mainitsemani sekatyöt, yrittäminen jne. Vahvistat pointtiani siitä että entisaikaan ihmiset tekivät asialle jotain ja nyt maristaan.
Niin mistähän se vuokralla asuminen johtuu? No voisko olla siitä että ei ole rahaa sitä asuntoa ostaa, saatika sijoittaa metsään ja osakkeisiin.
Sulla on omituisen ristiriitaisia käsityksiä kun toisaalla puhut että ihmisten pitäis mennä ilman koulutusta hanttihommiin pienellä palkalla ja pätkätöillä ja sitten pitäis perustaa perhe ja rakentaa talo ja vielä sijoittaa metsään ja osakkeisiin. Eikö tässä ole aika suurta ristiriitaa vai ymmärränkö mä jotain väärin?
Niin, sanoin vain että edelleen se on yhtä mahdollista kuin ennenkin. Hanttihommien lisäksi pienellä palkalla tehtiin ennen muutakin eikä istuttu peukalo perseessä katselemassa töllöä tai haettu työkyvyttömyyseläkettä kun ei yhteiskunta elätä. Jos ei ne hanttihommat pienellä palkalla maistu niin asenne on yleensä silloin sellainen että vuokralla asuminen ja varattomuus seuraavat perässä.
Jos edelleen puhutaan duunaripohjaisista ns. hanttihommista, niin ei niissä ahkeruudesta palkita muuten kuin lisäämällä hommaa. Lisää liksaa ei pysty missään nimessä maksamaan. Eli ei se ahkeruus vaan aina kannata vaan on joskus silkkaa tyhmyyttä.
Hanttihommissa palkitaan ylemmillä positioilla kun näyttää kyntensä. Sitten on vielä ne kaverit jotka hanttihommista hyppäävät jatkamaan omalla firmalla kun verkostot on jo valmiina tuleviin asiakkaisiin. Toki puhun nyt teknisten alojen kuvioista koska ne ovat itselle tuttuja ja niissä homma toimii. Sitten on esim. hoitoala jonne kouluttautuessa tietää mihin päätyy, mitä tekee loppuelämänsä ja mitä siitä tienaa. Näin on ollut aina ja se on aina ollut aika tietoinen valinta.
Tuskinpa nämä ihmiset esim maata viljeli silkasta vilejemisen ilosta vaan siksi että sieltä sai elannon ja ruokaa. Nykyään saat halvemmalla kaupasta ne perunat kuin omasta maasta niin järjetöntähän se on kasvattaa jotain ja äheltää ilman että siitä on mitään taloudellista hyötyä, päinvastoin jäät nopeasti tappiolle kaupasta ostettuun verrattuna.
Edelleen, kehitys kehittyy eikä niihin vanhoihin aikoihin voi verrata nykyaikaa.
Ei tietenkään viljelleet silkasta ilosta, eivätkä viljele nytkään. Nykyään tarvitaan isommat tilat ja homma on enemmän yritysmäistä kuin ennen, mutta se nyt oli yksi esimerkki sen ajan toimeliaisuudesta, eikä maatalouden alasajo sitä merkkaa ettei nykyajan ihmisten toimeliaisuutta voi verrata 80-luvun ihmisten toimeliaisuuteen. Edelleen on aika paljon ihmisiä jotka korjaustöillä, romukaupoilla yms sekalaisella itseään elättää mutta kuten sanoin ne ovat niitä päälle nelikymppisiä jotka näitä lisätuloja harrastelevat kun nuoremmat rutisee telkkarin ääressä että palkka ei riitä.
Ja mitä noihin kaivurihommiin ja sekalaistöihin tulee, niin ennen ensinnäkään tässäkään ei ollut mitään säännöstelyjä tai normeja saatikka mitään veroja makseltu vaan pimeänä tehtiin. Yritäppä lähteä tekemään kaivurihommia verokortilla ilman koulutusta sun muuta lippulappua niin ei sekään ihan noin vaan nykyään onnistu.
Ja kyllä käsittääkseni vieläkin ihan talkoohommia ihmiset tekee ja kerää marjoja siinä missä ennenkin. Monesti se vaan on halvempaa ostaa ne kaupasta kun mönkiä itse metsässä.
Kaivurihommat jos kiinnostaa niin perusta yritys, hae pankista laina ja osta kaivuri. Sinusta se on kiinni yksilönä. Toki opettelu on suositeltavaa ennen helvetin kalliin koneen hankintaa, muttei pakollista. Tämänkin asian ajattelet niin päin että jonkun pitää ensin kouluttaa sinut päteväksi kaivurikuskiksi ja sitten vielä jonkun pitää sinut palkata jolle kiikutat sen verokortin ja jos ei näin tapahdu niin järjestelmä on mätä ja vika yhteiskunnan. Kaikki tuntemani keski-ikäiset tai sen ylittäneet kaivurin omistajat ovat tehneet palkkatyökseen jotain muuta ja alkaneet yrittäjänä tehdä kaivuutöitä sillä kaivurin hallinta ei mitään rakettitiedettä ole. Itse asiassa tunnen montakin joilla on kaivuri, mutta ei maanrakennusalan yritystä koskaan ollutkaan vaan ovat sen hankkineet omien ja tuttavien ojien kaivuuta varten. Vanhoja romuja ne toki on ettei niillä sinne yrityskentälle lähdetäkään kilpailemaan. Osaan kaivaa kaivurilla kun olen opetellut muttei ole koulutusta, ei yritystä eikä omaa konetta. Tarvittaessa saan sellaisen vanhan romun pyytämällä pihaan hyvän tutun konevuokralla kunhan tilaan ja maksan kuljetuksen itse.
Halvempaa on ostaa kaupasta juu kuin noukkia ilmaiseksi mettästä

No, en minä siitä ketään moiti jos ei juuri se marjojenpoiminta kiinnosta, mutta nämä oli edelleenkin yleisiä esimerkkejä siitä miten kokonaisvaltaista oli ihmisten toimeliaisuus ennen kun ei ollut somea ja videopelejä.
Aika suoraks taas vedellään mutkia. Aina sitä on osa ihmisistä liikkunut ja osa ei. Ihan yhtälailla sitä oli ns. "uuninpankkopoikia" ennekin ketkä ei eväänsä lotkauttaneet millekkään vaan makasivat töllön edessä päivät pitkät. Eli ei mitään uutta maan päällä.
Se on ihan totta. He eivät silloin sitten perustaneetkaan perheitä ja rakennelleet taloja. Tämä oli muuten sinun ilmaisusi että ennen oli työpaikka automaatio ja helppo perustaa perheet ja rakentaa kodit. Ei kyllä "uuninapankkopojille". Eli edelleen ne yritteliäät kaverit ennen ja nyt tekevät työt, rakentavat ja lisääntyvät nuorempana. Nyt vain näiden "uuninpankkopoikien" määrä on huomattavasti isompi kuin ennen aikaan.
Niin, eli puhut siis talon
rakennuttamisesta, etkä
rakentamisesta 
Ennen tehtiin talot niin että pihalle tuotiin kasa pitkää lautaa ja siitä sitten hatriapankilla pätkittiin ja kasattiin runko ja metsästä haettiin peruskivet ja naapurin Olavi muuras takan ja sähköt vedettiin sinneppäin eikä ketään kiinnostanut mitä puuhasit. Tätä aikaa lähinnä tarkoitin.
Toki tässä vaiheessa voi kysyä että olitko jotenkin laiska ja saamaton että piti oikein rakennuttaa talo etkä tehnyt sitä
itse alusta loppuun niinkuin aiemmin tehtiin? Nykyään kaikki pitää saada niin valmiina että ei ees taloaan saa itse rakennettua..
Tämä sun provoamisesi ei nyt oikein uppoa, on sen verran laiskaa baittia. Talotehtaita ei ollut 80-luvulla, siinä ehkä syy miksi silloin rakennettiin
aina pitkästä. Lapsuudenkotini on rakennettu juuri noin kuin kuvailit, eikä se rakentaminen eroa siitä nykyaikana paljoakaan. Samaa porailua ja naulaamista se on. Se on yksilönvalinta tilaako vähän kalliimmalla puutavaran määrämittaan pätkittynä tarviktetoimituksena vai alkaako sahailemaan itse. Se on valintoja missä kohdin säästää ja missä ei. Niin se on ennenkin ollut ja pitkästä tavarastakin rakentaessa on voinut valita muuraako sen takan itse vai pyytääkö sitä naapurin Olavia.
Moni rakentaa pitkästä edelleen, moni omakin tuttu ja jopa muutama ihan nuori kaveri. Minä näin elämäntilanteeseeni töissäkäyvänä talopaketin järkevänä ratkaisuna suhteessa hinta-työn määrä. Kuten sanoin talli rakennettiin kokonaan itse ja jos ei olisi myynnissä tollaisia käteviä tarvikepaketteja niin sitten oltaisiin menty yks kesä sirkkelisahalla ja sahattu puut siihen ihan kuten veljenkin autotalliin muutama kesä aiemmin perheenjäsenten voimin. Ei se sen kummempaa ole, jotkut asiat voi optimoida omaan tilanteeseen sopiviksi sen mukaan mitä tuotetta ja palvelua on tarjolla. Esim. marjat voi ostaa myös kaupasta jos ei nauti ulkoilmasta
Nuo vaatii työkaluja sekä paikan missä tehdä. Halvemmaksi tulee monesti teettää ammattilaisella kuin alkaa itse säätämään. Ei tommosta iskareiden ja jousien vaihtoa missään kadunvarressa tehdä missä auto parkissa.
Mennyt aika on mennyttä aikaa eikä valitettavasti palaa. On vähän turha yrittää verrata mennyttä aikaa nykyiseen kun niin moni asia on muuttunut.
On vaan asioita mitkä ei nykyaikana kannata eikä kannata tai voi tehdä itse.
Totta, halvemmaksi tulee monesti teettää ammattilaisella. Useamman vuoden auton tarpeella tosin kääntyy toisinpäin kun aina maksaa perushuolloista osien lisäksi sen parisataa euroa sen sijaan että ostaa viidenkympin työkalut. Tänä vuonna autokorjaamolasku nousi about tonniin kummallakin autolla, joten hirvittää miettiä mitä olisi ollut jos teettäisin siellä kaikki pikkukorjauksetkin. Se on sentään vielä parin kilometrin päässä asuva reilu jätkä joka ottaa auton vaikka viikonlopun yli ihan omasta tahdostaan eli ei mikään ylikallis korjaamoketju joka laskuttaa valohoidosta ja arvailusta.
On totta, että mennyt aika on mennyttä. Halpa kertakäyttötavara on korvannut monessa asiassa tavaroiden korjaamisen ja kotiinkuljetus on monelle näppärämpi vaihtoehto kuin lähteä itse sukkuloimaan autolla, pyörällä tai julkisilla. Silti ennustelen, että asennemuutosta tarvitaan vielä siihen maailmankellon aikaan kun ihminen omalla työllään elätti itsensä ja asetti tulot ja menot tasapainoon keskenään.