- Tuskin ne ainakaan paskemmat ovat kuin XM4:t, mutta vaikuttaa kyllä itselläni tulevat Sony-ostokset jäävän vähiin, jos varaosien saatavuus on tätä mitä on.
- Viikon ajan olen nyt Sonyn EU-supportin kanssa vaihtanut viestiä koskien XM4:n vaihtotulppia...
- Lisäksi akun kesto on 1,5 vuotta vanhoissa napeissa mennyt niin huonoksi...
- Jos joku Sonyn aspassa ajattelee että ostan käytännössä alle kaksi vuotta vanhojen, 270 € maksaneiden korvanappieni tilalle uudet 300 € hintaiset uudet versiot....
Lainaan tässä itseäni, mutta asiaa kommentoineet myös ainakin
@Trespasser,
@Joukahaine ja
@Deeku .
Viestinvaihto Sonyn (Suomen) aspan kanssa jatkunut, ja minua rohkaistiin lähettämään laitteet Elcarelle huoltoon, ja mikäli laitteissa ei näy ulkoisia vaurioita tai merkkejä esimerkiksi kosteusvaurioista, on huoltotoimenpide maksuton. Lueskelin viestissä linkattuja
takuuehtoja ja tuumailin että "noinkohan kuitenkaan laittavat veloituksetta", ja päätin soittaa varoiksi vielä Elcarelle, ettei tässä vaan joudu nenästä vedetyksi.
Elcaren jerppe kertoi mm. kosteusvauriotapausten* olevan äärimmäisen harvinaisia, ellei suorastaan mitättömiä, ja tarkensi vielä että jos tuote on ulkoisesti kunnossa ("eli että kuulokkeen päälle ei ole esimerkiksi astuttu") ja tuote on
alle kolme vuotta vanha (vrt. kaupan kuitin kahden vuoden täystakuu), vaihdetaan nämä kuulokkeet uusiin – nappeja ei ilmeisesti edes huollon päässä avata akun vaihtoa varten, vaikka se lie verrattain mahdollista ja siihen
ohjeitakin löytyy, vaan laitteet vaihdetaan sellaisinaan. Tästä puhelusta rohkaistuneena päätin kiikuttaa seuraavan kerran ohikulkiessani nämä alkuperäiseen ostopaikkaan välitettäväksi Elcarelle ja odotella sen jälkeen silmät ja sormet ristissä.
Alkuperäiseen asiaani, eli niihin perkeleen avaruusvaahtotulppiin, saa ilmeisesti myös onnellisemman lopputuloksen kuulokkeiden huollon/vaihdon myötä. Minulle kerrottiin että huollon valmistuttua minulle voidaan lähettää uudet tulpat - sellaiset joita heillä on tällä hetkellä saatavilla, eli ovat tarkoitettu kyseisiin laitteisiin mutta valmistusmateriaali on ns. "reworked".
Pientä vaivaahan tästä on siis useamman sähköpostin muodossa ollut, mutta täytyy sanoa että jos sieltä toden tosiaan vaihdetut tapit tulee +6kk takuun raukeamisenkin jälkeen niin voihan sanoa että
nyt on kunnollista. Ja mainittakoon että viestinvaihto on ollut mielestäni sivistynyttä puolin ja toisen, enkä ole talikoita tai glitter-pommeja ollut heti kättelyssä paketoimassa ja postittamassa Sonyn antikristuksille, eli riippuen kommunikointitavoistanne,
your mileage may vary.
------------------------------------------------------------------
* ) Ai miksi kysyin kosteusvaurioista? Koska olen kuullut erityisesti Applen arvokkaammista laitteista sellaisia haistavittuhorror-kertomuksia, joissa käytännössä huoneilman kosteudesta laukeavat kosteussensorit/-anturit/-sondit ovat evänneet takuuhuollon vaikkei asialla olisi mitään tekemistä vian kanssa, ja koska kaikki tykkäävät ottaa Applesta mallia...