Joo:
- Sölden on mielestäni yliarvostettu ja ruuhkainen. Korkeusero ei kerro mitään kun alin kilometri on käytännössä kyläänlaskua, joka on ennen puolta päivää lanattu montuille. Kylä toki mukava ja laskettelun lisäksi tekemistä löytynee laidasta laitaan.
- Canazeissa en nyt varsinaisesti ole käynyt mutta samalla rinnealueella kyllä Corvarassa. Dolomiiteilla on todella paljon laskemista ja jos on auto käytössä, vielä parempi. Hieno paikka, paljon laskettavaa.
- Val Thorens ja koko kolmen laakson alue on kyllä myös upea. Hintataso etenkin Val Thorensissa on aika korkea mutta ei silti mikään mahdoton. Aika paljon brittejä pelkästään ryyppäämässä. Etenkin Courchevelin yläpuolella vähän epätodellinen meininki kun on lentokenttä keskellä laskettelurinnettä minne vähän rikkaampi porukka tulee suoraan koneella.
- Champoluc/Monterosa on kyllä myös hieno. Ehkä aliarvostetuin keskus niistä missä itse olen ollut. Ei niin paljon laskettavaa kuin Dolomiiteilla ja jos on aikomus laskea paljon, en ehkä viikoksi menisi. Hintataso erittäin kohtuullinen. Täällä olin viimeksi maaliskuussa ja kevätlaskuihin fantastinen paikka. Jos menee pelkästään laskemaan, kannattaa harkita myös Staffalia keskimmäisestä laaksosta. Siellä ei kyllä sitten ole oikein muuta tekemistä kuin laskettelu.
Jos viikoksi menee niin menisin näistä 1. Canazei 2. Val Thorens 3. Sölden 4. Champoluc
Vähän huijjaan, olen käynyt vain Champolucissa. En yöpynyt itse kylässä niin siitä ei kokemusta, mitta Monte Rosa Ski on loppujen lopuksi aika pieni paikka. Jos offareista tykkää, niin siihen hyvä.
Kiitos.
Unohdin sanoa, että otetaan suoraan STS:n kautta, joten tämä rajoittaa majoituksia.
Val Thorensin videoita katselin kyllä youtubesta ja ihan hienoltahan se näytti, vähän samanlaista, kuin Cervino/Zermatt - laskettelua paarajan yläpuolella, ilman suojaa tuulella ja kovilla pakkasilla on kettumaista viettää aikaa.
Enkä oikein päässyt kärryille Val Thorensin rinneravintolatarjonnasta. Nyt kun Google poisti hissilinjat, niin on todella paskamaista hahmotella ruokailuja. Lisäksi tällä hetkellä taitaa suurinosa rafloista olla poissa google mapsista, kun ei ole mitään toimintaa ja palaavat näkyviin taas kauden alettua?
Sen mitä katseli hintatasoa, niin aika tyyristä näytti olevan. Rinnesafkat sen 20-30e vähintään, drinkin 15e, 0,4l kalja 10e eli toisin sanoen ollaan Zermattin hinnoissa.
Itsellä olisi ollut haluja mennä Sauze d'Oulx:iin, mutta ilmeisesti se on poissuljettu, siellä näyttää olevan hissit tosin melkoisen kivikautisia. Champolucista löytyy taas kovin vähän youtubevideoita, mutta sen mitä löysi, niin hienoltahan se toki näytti.
Mitä tulee laskumääriin, niin itse haluaisin kyllä joo laskea mahdollisimman paljon, mutta ryhmässä sen verran vanhaa porukkaa, että tommonen 30-60km kaikkinensa tulee olemaan maksimia mitä edellisiä reissuja seurannut skilinestä, eli verttiä ei välttämättä hirveästi tule.
Champolucista puolestaan pääsisi päiväksi Cervino/Zermattiin laskemaan, joten tuleeko 5pv Champolucissa sitten olemaan tylsää ?
Ja toinen pointti, että jos tulee tuulta, niin kaiketi yhden hissilinjan keskus on aika heikoilla, löytyykö kylästä mitään tekemistä tällöin ?