Kannattaisi ensin lukea mihin vastaa. Offtopiciksi vedit tämän itse tällä viestilläsi. Oli kyse kouluruokailusta, ei liharuoka vs kasvisruoka. Mutta aikani kuluksi raapustelen siitä huolimatta muutamat virkkeet.
Eli piikittelyä juurikin tuosta mitä sanoit, mutta se sinulta meni ohi.
Hauskaa kuitenkin, että sanot ettei makuasioilla ole mitään merkitystä ja jatkat kehottamalla minua maistelemaan, ööh?
Ja minä kirjoitin "ilman että nostetaan suhteellista rasvan tai hiilarin määrää?"
Ylipainon syy on liialliset kalorit, ei lihan syönti. Joka muuta väittää, ei ymmärrä ravitsemuksesta edes alkeita. Erityiset sairaudet tietty ovat oma asiansa eikä tähän keskusteluun kuulu.
Ja kun kyse oli kouluruokailusta, niin esim tutuissa kouluruoissa, kuten kanaviillokki, makaronilaatikko, kalakeitto jne liha ei siitä ruoasta tee epäterveellisempää, vaan päinvastoin. Ja tästä lihasta saatavan proteiinin korvaaminen sinun pähkinöilläsi maksaisi maltaita sekä lisäisi kaloreita rutkasti.
Usko pois, kun valitsee lihansa oikein prosessoidun makkaran sijaan ja syömällä sitä kohtuudella, kasvisruokailussa ei ole mitään järkeä terveysnäkökulmasta.
Ja kun kyse oli kouluruokailusta, niin tulisiko kouluissa tarjota kasvisruoan kanssa läjä pillereitä?
Tämä oli vastine sille, kun JCHS sanoi "Sanoisin että yhtälailla siitä kasvisruuasta saa maukasta kuin liharuuasta, siis olettaen että tässä puhutaan vegetaristisafkasta eikä vegaanista."Alkoi mennä offtopiciksi joten siirsin toiseen ketjuun. Sinä saat pitää makuasioistasi ihan vapaasti kiinni. Näillä subjektiivisilla makuasioilla ei ole näissä keskusteluissa mitään merkitystä. Sellaisen vinkin kuitenkin annan, että maistappa joskus sitä ostamaasi lihaa ilman mitään lisäaineita. Suurin osa halvemmasta lihasta ei itseasiassa maistu juuri miltään.
Eli piikittelyä juurikin tuosta mitä sanoit, mutta se sinulta meni ohi.
Hauskaa kuitenkin, että sanot ettei makuasioilla ole mitään merkitystä ja jatkat kehottamalla minua maistelemaan, ööh?
Esim pähkinöissä on yleensä 2-3x enemmän rasvaa kuin proteiinia. Laskepas huviksesi kuinka paljon enemmän tulee kaloreita kun syöt vaikkapa 20g proteiinia pähkinöistä vs lihasta. Autan sinut alkuun: pähkinöissä on karkeasti 40-70% rasvaa ja 10-20% proteiinia. Lihassa rasvaa on karkeasti 2-20% ja 15-20% proteiinia. Rasvassa kaloreita on yhdeksän yhdessä grammassa ja proteiinissa neljä.Esim. pähkinöissä on paljon proteiinia, eikä käytännössä lainkaan hiilareita. Lisäksi pähkinöissä on sydämmelle terveellisempää rasvaa, ja elimistölle tärkeää kuitua, kivennäisaineita ja vitamiineja.
Ja minä kirjoitin "ilman että nostetaan suhteellista rasvan tai hiilarin määrää?"
Se, että jossain hk:n sinisessä tai muussa prosessoidussa paskassa on paljon suolaa tai muuta paskaa ei ole lihan ongelma, vaan prosessoinnin. Yhtälailla kasvisruokia voidaan prosessoida.Ei itsessään, mutta elintarviketeollisuudessa lihaan lisätään suolaa (kuten myös pähkinöihin eli pähkinätkin kannattaisi syödä ns. naturel), ja useiden syömät lihat sisältävät liikaa suolaa terveydennäkökulmasta. Lihan rasvat ei myöskään ole terveellisemmästä päästä, eli moni hyötyisi terveyden puolesta lihansyöntiään vähentämällä. Ylipaino on valtava ongelma länsimaisissa yhteiskunnissa, ja liha ei auta tuota yhtään, vaan joissain tapauksissa päinvastoin.
Ylipainon syy on liialliset kalorit, ei lihan syönti. Joka muuta väittää, ei ymmärrä ravitsemuksesta edes alkeita. Erityiset sairaudet tietty ovat oma asiansa eikä tähän keskusteluun kuulu.
Ja kun kyse oli kouluruokailusta, niin esim tutuissa kouluruoissa, kuten kanaviillokki, makaronilaatikko, kalakeitto jne liha ei siitä ruoasta tee epäterveellisempää, vaan päinvastoin. Ja tästä lihasta saatavan proteiinin korvaaminen sinun pähkinöilläsi maksaisi maltaita sekä lisäisi kaloreita rutkasti.
Ehkä typerin argumentti mitä olen ikinä kuullut kasvisruokailun puolesta. "Tietoisesti valitsen ruokia, jotka eivät ravitse minua täysin ja ostan pillereitä purkissa täydentämään sitä, mitä voisin normaalilla ruokailulla saada."Kaikki nämä on nykyisin nautittavissa lisäravinteena esim. kapselina purkista, joten ei mitään ongelmaa. Usko pois, terveysnäkökulmasta kasvisruoan vastustamisessa ja lihansyönnin puolustelussa ei ole mitään järkeä.
Usko pois, kun valitsee lihansa oikein prosessoidun makkaran sijaan ja syömällä sitä kohtuudella, kasvisruokailussa ei ole mitään järkeä terveysnäkökulmasta.
Ja kun kyse oli kouluruokailusta, niin tulisiko kouluissa tarjota kasvisruoan kanssa läjä pillereitä?
Viimeksi muokattu:

Koska tutkimuksen lopputulos ei miellytä sinua, niin et lue sitä? Pelkästä otsikosta ei voi päätellä tutkimuksen huuhaa-arvoa tai aatteellisuutta..... Siinä Hardwardista sinulle tutkimus, josko nyt uskaltaisit avata?