Ymmärtääkseni Ryzenissä pitäisi olla 8 power statea eli näitä pykäliä mihin gigaherzit pomppailee kuormituksen mukaan ja Linuxissa on käytössä vain 3 sen oletus pstate-driverillä. Se tuppaa näköjään aiheuttamaan sitä että herzit pomppaa jostain 2GHz -> 3,2GHz kun välillä ei muuta ole ja tuuletin kaasuttelee ylös/alas mikä on välillä vähän ärsyttävän kuuloista normikäytössä. Olen BIOSista säätänyt fan curven ja muistaakseni se ramp up/down time tuulettimelle pitäisi olla maksimissa, että liekö tälle ominaisuudelle sitten tehtävissä pahemmin. Windowsissa sain tuon jollain konstailulla tasattua. Olen tyytynyt pitämään normikäytössä sitten vain powersave governorilla ja vaihtanut vauhdikkaampaan tarpeen mukaan.
Zen(+):lle kovin kaksista säätömahdollisuutta ollut, cpufreq on melkoisen kämäinen.
Itse en kokenut suuresti hyötyväni governorien vekslailusta. Käytin ondemandia joka nostaa kellot täysille kuorman niin vaatiessa ja muutoin pitää minimissä. Jos nopea vaihtelu ahdistaa niin toinen vaihtoehto on conservative joka säätää kelloja hiukan hitaamminen ja portaittain.