Linux-kysymyksiä & yleistä keskustelua Linuxista

Tuo ylempänä kuvattu kuulostaa enemmän K(rash)DE kuin Linux ongelmalta. Bloattikasa ei tokene jos sen osia päivitetään lennosta?

No onneksi itse olen jo kasvanut aikuiseksi eikä enää tartte venytellä pippeliä sillä että mitenkä pitkään liinussi on ollut boottaamatta. KDE vaan on ainakin ITSELLENI käytännössä ainoa vaihtoehto joka on sekä käytännöllinen että silmää miellyttävä. Minua ei kiinnosta yhtään paljonko se vie levyltä tilaa, levypintää on tera tolkulla niin se ei yhden bloatti kde:n takia lopu kesken.

Gnome ei ole vaihtoehto, se on käytettävyydeltään aivan hirveä kötöstys. Xfce on jonkinlainen vaihtoehto, mutta se ei miellytä silmää.

Ja onhan noita paljon muitakin paketteja linuksissa jonka päivittämisen jälkeen on käytännössä pakko bootata jotta muutokset tulee voimaan. (systemd, glibc, valtaosa firmiksistä menee hyvin hankalaksi alkaa lennossa päivittää) Tai se on helpoin tapa ilman hirmuista kikkelin hieromista.

Minä en enää nykyisin vieroksu koneen boottaamista. Laitoin virtuaalipöntötkin jokin aika sitten päivittämään security puketit automaattisesti yöllä ja päivityksen jälkeen automaaginen bootti, paljon huolettomampaa elo nyt kun ei tartte olla jatkuvasti kyttäämässä että onhan siihen ja siihen exploittiin pätsit ajettu.

EDIT: Ja itseasissa se voi olla myös mesa joka hajottaa jotakin. Se oli tuossa samalla päivittynyt, joka myös selittäisi sen että tuota ei aina tapahdu kun plasma päivittyy.

Fedoran filosofia on muutenkin että päivityksen jälkeen boottaa kone tai näin olen käsittänyt.
Itsellä ei ole kyllä ollut vastaavia kokemuksia kde:sta fedoralla.

Näin on ja ihan ymmärrettävää. Kyllä noi linuksin palvelut on 20v aikana monimutkaistunut niin paljon ja riippuvuuksia sinne ja tänne että varsin on hankalaa jos meinaa elää ilman bootteja.

ja mitä tulee päivityksiin ja heti päivitys ongelmiin niin reboot vain. Aika perus atk.ta että käynnissä olevat ohjelmat/palvelut ovat muistissa.

Tämä. Aika harvalla on oikeasti se tilanne että konetta ei voi bootata kuin aniharvoin. Boottauksen vieroksunta on jotain ikivanhaa opittua typeryyttä josta ei osata päästää irti. Se on olevinaan jonkinlainen status symboli kun ei tartte bootata.

Statistiikka

Viestiketjuista
307 060
Jäsenet
83 007
Uusin jäsen
e_qq

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom