Linux lopetti toimintansa, Win 7 senkun porskuttaa

Emo: Asrock Pro3 z77
Näyttis: Gtx 560 448 core

Vuosia ollut pöytäkoneella Linux Mint ja toiminut moitteetta. Koneen kovalevytelineessä ollut kiinni myös toinen kovo, johon on asennettu Win 7. Tätä kovoa olen aina joskus käyttänyt kiinni koneessa, eli ottanut SSD:stä johon Mint asennettu johdot irti ja laittanut kiinni Win 7 kovoon. Johdot taas irti ja Mint SSD:hen kiinni, eikä ongelmaa.

Sitten meni jossain bitti poikittain, eikä Linux enää bootannut käyntiin. Win 7 siltä toiselta kovolta kyllä käynnistyy normaalisti. Epäilin, että SSD meni jotenkin rikki ja hain uuden, mutta sama homma jatkui. Olen nyt kolmea eri linuxia koittanut asentaa ja saanutkin asennettua, mutta sen jälkeen ei toimi. "Nosplash" komennolla saan linuxin käynnistymään työpöydälle, mutta normaali boottaus ei onnistu. Jos haluan päästä työpöydälle asti, se vaatii aina "nosplash" komennon, mutta en ole vielä löytänyt ratkaisua mitä pystyisin sen jälkeen tekemään, jotta Linux toimisi normaalisti. Biossissa en ole säätänyt mitään ennen tätä ongelmaa, vaan se alkoi yhtäkkiä tuosta kovalevyn vaihto episodista. Epäilin "nosplash":in takia, että liittyy jotenkin näyttikseen ja olenkin koittanut asentaa sekä Nvidian sivuilta uudempia näytönohjaimen ajureita, että sieltä Mintin omasta "Asenna ajureita" paikasta aikaisemmin toimineita ajureita. Kummastakaan ei apua.

Olen kiitollinen jos joku pystyy auttamaan. En ole oikein yhtään mukana aateekoo-skenessä, joten toivottavasti teillä on pitkät pinnat.

Tämä on eka viestisi foorumille, jota olet vain lukenut 8½ vuotta?? Huh huh.

Koeta hakea tuolta 2.20 [Beta] BIOS ja laittaa se sisään:

Tässä tuntuu siltä, että emolevy alkaa hajoamaan. Tai sitten Mintistä on poistettu noin vanhat Nvidia-ajurit, mutta koetetaan nyt ensin näin.. Minulla on äidillä tuon ajan PC ja siinä on Linux toiminut hyvin (tässä kyllä kyse siitä, että ei halunnut heittää sitä vanhaa pois).

Taitaa olla Nvidian ajurit rikkinäiset/päivitystuki loppu. Framebufferit menee pois tolla käskyllä. Haitanneeko tuo? Ubuntu 24.10 testattu?

Statistiikka

Viestiketjuista
280 148
Jäsenet
78 042
Uusin jäsen
Sumppi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom