On tullut reissattua vaikka ja missä ja (Kaakkois-)Aasiassa ollut varmaan lähemmäs 10 reissua, pisimmillään 4 kk. Olisiko ehdotusta uudesta paikasta? Matkalla tällä kertaa vajaan vuoden ikäinen lapsi (ja puoliso).
Sen verran sinulla alkaa olla kokemusta alueesta, että aika vaikea alkaa antamaan mitään tähdellisempää vinkkiä. Osaat selvästi myös tehdä rajoitteita, joiden perusteella sitten pitäisi varmaan se kohde löytää. Itse olen samaa seutua käynyt läpi jonkun verran ja viime aikoina yrittänyt kaivaa tietoa Filippiineistä ja Indonesiasta, josko niille olisi jalansijaa. Itse en Laosissa, Kambodia tai Myanmarissa ole matkannut, mutta ymmärrys on, että ne ovat näistä ympäröivistä maista vielä kehittymättömämpiä eli jos ei selkeää tason laskua halua, niin sillä perusteella olen jättänyt itse väliin. Muuten rinnastan Thaimaan ja Malesian parempaan päähän ja pykälää alemmas Vietnamin (täällä liikutaan ensisijaisesti mm. skoottereilla autojen sijaan) ja Filippiinit.
Yksi asia mikä tuntuu erottavan nämä maat keskenään on kyllä ruoka, joka monessakin "maavertailussa" tai VLogissa jne. nousee esille eli jos tykkää Thaimaalaisesta ruuasta, niin mitään vastaavaa on vaikea löytää muista ympäröivistä alueista eli se selvästi erottuu tämän maan eduksi. Pitää nyt muistaa, että ko. alueella on rantaa muuallakin kuin Pattayalla sekä Patongilla eikä kaikkialle tarvitse mennä edes veneellä. Rauhallista rantaa löytää kyllä, jos haluaa. Rayongin alueelle pääsee Bangkokista autolla ja huomattavasti rauhallisempaa kuin em. kohteissa ja Koh Sametilta löytyy valkoista hiekkarantaa hyvin lyhyen venematkan päässä. Täällä suunnalla itse ollut jokusenkin kerran ja voin tarvittaessa kertoa enemmänkin.
Mitä tulee parempiin hotelleihin, niin kaikkialta löytyy kyllä hotelleja, joissa hinnat menevät vaikka nelinumeroisiin per yö, vai mikä matkabudjetti ja paremman määritelmä mahtaa olla tässä tapauksessa.
Tuo Hong Kong on kanssa vaihtoehto, jota olen itse käyttänyt jonkunkin kerran. Valitettavasti nyt kun tuon Venäjän yli ei pääse lentämään, niin se on vaikuttanut aika ikävästi lentoaikaan ja hintoihin. Lisäksi Kiinan koronarajoitukset ovat olleet ihan omaa luokkaansa, niin edellisvuonna tällainen vaihto Hong Kongissa olisikin ehkä ollut mahdollinen, niin jätin kyllä suosiolla väliin välttääkseni paikallisen korona-kurimuksen. Muistaakseni sieltä kautta (tällä kertaa ilman pysähdystä) lensin viime vuonna ja lennon kesto oli 14h. Toinen varteenotettava vaihtoehto voisi olla kuitenkin mainitsemasi Singapore. Sinnekin saa joskus mukavasti lentoja ja luonnollisesti sieltä on kyllä lentoyhteyksiä alueelle hyvin tarjolla. Lähinnä siis että jos ja kun tuonne melkein aina vaihdolla mennään, niin se on joko Hong Kong, Bangkok tai Singapore siellä päässä, joista helpoiten pääsee matkaa jatkamaan. Toki Kuala Lumpurkin kannattaa tarkastaa, mutta oman kokemuksen mukaan heikon hubi näistä.
Jos jossain kaupungissa haluaa olla, niin ostosmahdollisuuksien puolesta Bangkokia lienee mahdoton sivuttaa tarjonnan ja hintatason puolesta.
Mitä tulee vielä matkusteluun lapsen kanssa, niin eipä se paljon rajoita (ihan kokemuksesta puhun), ellei luule saavansa turvaistuimia/kaukaloita jne. autoihin ja poikkeuksetta reitit mitkä voi mennä pikaveneellä on tarjolla myös rauhallisemmilla aluksilla.