Tämä on varoittava esimerkki, että sokeana ei kannata luottaa, että luottokortin matkavakuutus sinut pelastaa suurilta kuluilta. Tämmöinen kortti on yhtä tyhjän kanssa, kun esimerkiksi Espanjassa sairaalayö voi kustantaa 2000-3000 euroa. Kyllä se siinä vaiheessa on aivan yksi lysti, että saatko korvausta 50 euroa per päivä vai oletko liikentessä ilman matkavakuutusta.
Minun on pakko tähän kyllä sen verran kommentoida, että esimerkiksi myös Banknorwegianin matkavakuutuksen ehdoissa mainitaan EU-EHIC kortista ja sen käytöstä/omistamisesta, eli ns. europpalaisesta Kela-kortista tai EU-sairasvakuutuskortista.
Jos joudut Espanjassa tai muussa EU- tai sopimusmaassa julkiseen sairaalaan ja sinulla on tämä EHIC-kortti, sinun kuuluu saada palvelua samaan hintaan, kuin paikallisetkin. Toisin kuin Suomessa, Espanjassa sairaalassaolosta ei tule mitään laskua.
Suomessa sairaalamaksu taitaa olla nimenomaan siinä viidenkympin tienoilla per yö, eli juuri se, mita tuo vakuutus korvaa.
Lisäksi Suomessa, kuten varmaan suurimmassa osassa EU:ta, eihän vakavia akuutteja sairaalassaoloa vaativia hoitoja edes tehdä muualla, kuin julkisissa sairaaloissa.
Espanjassa on yksityisiä sairaaloita, jotka voi maksaa mitä tahansa. Ei Banknorwegianin vakuutustaan sellaista hyväksyisi, koska ehdoissa kerrotaan nimenomaan tästä ensisijaisesta EU-sairasvakuutuskortin käytöstä.
Vaikkapa Dubaissa sairaala voi sitten jo maksaakin mitä tahansa, eikä minulla siitä ole tarkempaa tietoa.
Itse olen rajannut näiden korttien vakuutuksien käytön siten, että Banknorwegiania käytän kotimaan- ja ei EU-maiden matkailussa ja Morrowia sitten EU-alueen matkailussa. Morrowista saa aina kaksi prossaa, Banknorwegian ei maksa edes sitä puolta prosenttia, jos lennot varaa suoraan lentoyhtiöltä.
Minulle on sattunut kerran vähän ikävämpi keissi Aasiassa, josta Banknorwegianin vakuutus pulitti komeat summat, kun jo Suomeen palattuani kävin leikkauksessa Mehiläisessä. Eli vakuutus toimi. En silloinkaan joutunut varsinaiseen sairaalahoitoon missään vaiheessa, mutta eihän sitä koskaan tiedä miten pahasti ja missä se kakka iskee siihen tuulettimeen.