Tuota tapahtuu muuallakin Vantaalla moottoritie-liittymissä. Esim. muutama kilometri aiemmin Korsossa ihmiset liittyvät tielle 60-80km/h vauhdilla vaikka kyse on 120-rajoitusalueesta. Jatkuvasti näkee paniikkijarrutuksia ja vaaratilanteita kun tiellä olevat eivät tajua väistää vasemmalle kaistalle. Viimeksi pari päivää sitten tuli tilanne missä edessä ollut auto tuli sitä n. 60km/h vauhtia ja kuikuili moottoritien suuntaan. Minä ja muut takana tulleet liityimme moottoritielle ja lähimme kiihdyttämään. Moottoritiellä oli melko autiota joten siirryin nopeasti suoraan vasemmalle kaistalle. Tuloksena oli se, että meitä oli yhdessä kohtaa kolme rinnakkain: Minä vasemmalla kaistalla, toinen auto oikealla kaistalla ja tämä uuvattihidastelija ajoi reunaviivan oikealla puolella kun ei päässyt liittymään moottoritielle.
Minäkään en ymmärrä, että miksi ihmeessä kiihdyttäminen pitää aloittaa vasta moottoritiellä, eikä jo kiihdytyskaistalla? Kyse ei voi olla pelosta, koska nämä kuskit varmasti tietävät, että moottoritielle liittyminen on helpompaa ja turvallisempaa kun ajaa sitä yleisen liikennevirran nopeutta; paljon helpompi reagoida.
Väärin. Ei tarvitse/pidä väistää ohituskaistalle, paitsi jos on lähdössä ohitukseen liittymän kohdalla.
Josta tullaan siihen että minun mielestä pitäisi maalata moottoritien liittymien kohdalle valkokeltainen ohituskielto viivalla joka saataisi estää sen, että oikealla kaistalla olija ei siirry ohituskaistalle väistääkseen liittyjää. Tässä on ongelma oikeasti hitaiden (rekat yms), mutta silloin pitäisi hiljentää/kiihdyttää. Ongelmahan tuo on vapaa liikkuminenkin nykyään.
Lisäystä sen verran, että Vantaan motarien liittymissä työmatkalaiset juurikin väistää/ampuu heti liityttyään ohituskaistalle, jolloin liikenne ruuhkautuu. Tämän huomaa siitä että liittymän kohdalla oikea kaista vetää paremmin kuin ohituskaista. Ja aika usein näissä koliseekin, kun nopeusero voi olla 70km/h.