- Liittynyt
- 09.12.2023
- Viestejä
- 598
4 kaistainen moottoritie on ohituksen kannalta aivan eri asia kuin 2 kaistainen. Motarilla, jossa on 100km/h rajoitus, voin aivan rauhassa ohittaa 90:tä ajavan rekan 110 mittarinopeudella, todellisen nopeuden ollessa 105. Jos joku tulee puskuriin roikkumaan, ei ole mitään syytä lisätä vauhtia. 2 kaistaisella tiellä asia on aivan toinen, koska en vaaranna omaa tai muiden henkeä ajamalla rekan rinnalla mahdollisimman pitkään. Jos selkeää ohituspaikkaa ei tule, niin sitten ajetaan rekan perässä. Tämän pitäsi olla itsestään selvää, vaan se ei kaikille ole. Olen niin monet kerrat todistanut näiden oman elämänsä sankareiden ohituksia, joissa vastaantulijat ei juuri kiinnosta. Tai niitä idiootteja, joissa esim. 2 km pituisella ohituskaistalla pitää päästä kaikkien ohi, ja sitten kiilataan sulkualueella keulaa hipoen eteen kun kaista loppuu.Sävystä voi olla samaa mieltä,
Mutta mitäs siinä voi tehdä, jos siellä ohitetaan 80km/h ajoneuvoa satkun tikkarinopeuden pintaa: muutakuin jatkaa tai hidastaa ja keskeyttää ohitus, jos ei intoa vetää kielletylle. Ohituskaistalla se parinkympin nopeusero noin yleisesti on ihan riittävä.
Vajaa kymppi lisää, niin mitäs se on 2,5 metriä lisää sekunnissa,
20 erolla, satametriä 18 sekunttia -> 600 metriä 110km/h
30 erolla 12 sekunttia -> 440 metriä 120km/h
Jos ei joku lyhyt mäkiohituskaista, niin ei se tuohon kympin ylinopeuteen kaadu. jos ei ihan sekoillut, toki satametriä ei ihan se mitä tavoitellaan, mutta käytin sitä tässä.
Ylinopeus, osalle se ei ole mikään ongelma, parantaa vain istuma-asentoa, jollekkin se voi olla ajolupa, maine, jolla oikeasti merkitystä. Ehkä joskus on sitten rajoittimet, satkun rajoitin, ja parikymppää lisää jos motarilla. jos ei ajotaidot muuten siihen pysty.
Tullut pieni fiilis kesän maakuntakierroksilla, että noin yleistäen ajotaito lisääntynyt tuon osalta, ei lähdetä ohitteleen, vaan mennään jonossa. Toki niitä kokematomia kuskeja joilla kiire ja yrittävät jonossa ohitella.
Motarilla tapahtuu paikanvaihtoja, mutta laitan sen ihan ruuhka rytmin piikkiin, jos siellä ohittaa jonoa, ja kun vapaata oikealle tulee, niin palataan sinne, vilkkaaseen aikaan sitten tulee joku peräedellä vastaan, niin siinä välillä jää pussiin, jolloin vuorostaan aiemmin ohitettu menee ohi.
Oma lukunsa ovat vielä motarin rampilta tulevat. Jostain syytä Suomessa ei puoletkaan porukasta tajua rampin tarkoitusta. Jos tiellä on hyvin tilaa, en lähtökohtaisesti koskaan väistä ohituskaistalle jo pelkästään sen vuoksi että se on kielletty. Jos autoaan ei saa osumaan ja mahtumaan 100m tyhjään väliin, niin puolestani saa ajella pientareella. Rekat ja kuoma-autot ovat luonnollisesti eri juttu. Pahin tapaus oli jokunen vuosi sitten kun tulin noin klo 3 yöllä töistä Tampereen läntisellä ohitustiellä. Ajoin vakkarilla vähän reilua satasta täysin tyhjällä tiellä. Pirkkalan ABC rampista tuli Seat, joka kasuaalisti ajeli rinnalla, koska halusi tulla juuri samaan kohtaan tietä missä koslani kulki sillä hetkellä.
Ilmeisesti kuski oletti, että alan väistelemään. En väistänyt, ja Seatin oli pakko jarruttaa kaistan loppuessa jotta mahtui sille muuten täysin tyhjälle tielle. Syy miksi en vaihtele kaistaa on se, että motarilla usein joku paahtaa vitullista ylinopeutta. Sen tavan opettelu ei ole terveellistä. Suojaan sillä siis itseäni samalla olettaen, että rampista tulevalla on edes sen verran pelisilmää, että osaa sijoittaa autonsa kaistalle. Tyhjälläkin tiellä.
Viimeksi muokattu:
Eipä tietenkään.
Ja sekin oli toiselle autoilijalle, ei mulle.