Samoin. Rengasmelu vähenee puoleen ja rengas kait myös kuluu hitaammin. Näkee tosi harvoin että joku muu ajaa näin.Tulee ajettua noin, pääsee pois urista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Samoin. Rengasmelu vähenee puoleen ja rengas kait myös kuluu hitaammin. Näkee tosi harvoin että joku muu ajaa näin.Tulee ajettua noin, pääsee pois urista.
Ei kirjaimellisesti, mutta kyllä jos joku haahuilee suojatien vieressä, niin pitää hidastaa sen verran, että pystyy pysähtymään ajoissa.Kiljaimellisesti tulkittuna tuo lausehan tarkottaisi, että suojatietä pitäisi kohdella kuin stop merkkiä. Aivan suojatien kohdalla ei voi ajaa nopeutta, josta on mahdollista pysähtyä suojatien eteen.
Mutta siitä päästäänkin toiseen lauseeseen. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
Pyöräilijä, joka ajatuksissaan valmistautuu hyppäämään pois pyörän selästä, tai jonka ensimmäinen askel osuu suojatielle, ei ole jalankulkija joka valmistautuu menemään suojatielle.
Jos pyöräiliä jarruttaa ja hyppää satulasta jalankulkijaksi niin siinähän on vain enemmän aikaa reagoida vs se ettei niin tee. Eli autoilijaa se ei sinänsä pitäisi haitata vs ettei niin tekisi. Tyhmää , itsetuhoista kumpikin pyräilijän kannalta. Oikea tapa pyräräilijällä osoittaa väistäminen, hiljentää aijoissa ja jäädä selkeästi odottamaan että autot menee, jos taasen on käveliä niin ensin varmistaa turvallinen astuminen suojatielle ja olla muulle liikenteelle ennustettava että esim autoilia voi antaa esteettömän kulun turvallisesti , vaivatta mahdollisimman pienellä häiriöllä.Noissa pyöräilijöissä on se että satulasta hyppää oikeasti yllättävän vikkelästi ja nykyjarruilla ja renkailla pyörä pysähtyy kuin seinään. Jos olisi oikea mulkku niin ihan viimehetkeen jarrutus aka jarrutusmatka pari metriä ja siitä suoraan hyppy taluttamaan. Olen kerran tai pari nähnyt moisen tapahtuvan pyörästä ja varusteista päätellen työmatkapyöräilijän toimesta.
Onhan tuo satulasta pois hyppääminen ihan äärettömän harvinaista verrattuna siihen, että ajetaan vaan eteen. Se voisi olla ennalta-arvattavaa, jos sitä tekisi joka toinen.En myöskään ymmärrä väitettä, ettei pyöräilijän hyppääminen satulasta ja jalankulkijaksi muuttuminen olisi ennalta-arvatta tilanne. Jos pyöräilijä lähestyy suojatietä, niin laillisesti hänellä on kaksi mahdollisuutta, odottaa omaa vuoroa pyöräilijänä tai nousta satulasta ja mennä heti yli jalankulkijana. Miten jälkimmäinen tapaus ei olisi ennakoitava tilanne?
Mun käsittääkseni tuossa ei ole kevyenliikenteenväylää joka tuohon suojatiehen yltäisi. Joten jos sieltä fillari paahtaa tuhatta ja sataa, on hän täysin väärässä paikassa. Ainakin Meilahdentien alkupäässä sillan kupeessa on ainoastaan jalkakäytävää osoittava liikennemerkki.Ennakoinnista suojatiellä tuli mieleen, että tässä on yksi sellainen suojatie, jota lähestyessä autolla on välttämätöntä oikeastaan melkein pysäyttää auto täysin ennen suojatietä. Alueella on 30 km/h rajoitus, mutta sekin on liian suuri tilannenopeus. Joskus on käynyt niin, että jotain pariakymppiä tätä suojatietä lähestyessä tuolta oikealta on pyyhältänyt fillari nopeasti täysin hidastamatta suojatielle.
Mapsin katunäkymä ei tee oikeutta tämän kohdan huonolle näkyvyydelle. Googlen kameran näkökulmastahan tästä näkee ihan kohtalaisesti oikealle, mutta henkilöauton tuulilasin takaa pälyillessä tuonne oikealle nurkan taakse ei ole mitään näkyvyyttä. Jotkut autoilijat hidastavat tässä pysähdyksiin, mutta osa ajaa läpi sitä 30–40 km/h vauhtia.
![]()
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.maps.app.goo.gl
Sinulla on tässä ajatusvirhe. Kaikille nopeinta olisi se, että pyöräilijä ennakoisi sen verran, että auto menisi etuajo-oikeutettuna yli ensin. Tämä ei toki ole pyöräilijälle nopein tapa. Eteen pyöräily on ihan tasan samanlailla mulkku teko kuin kolmion takaa autolla eteen ryntääminen.Sinällään kun tässä ajattelee asiaa, niin tuntuuhan tuo tyhmältä, että menemällä hitaammin tien yli joutuu muut väistämään sinua. Eli vaikka pyörällä tie olisi kaikkien kannalta nopeinta ylittää ajamalla, niin auton ratissa hermostuttaa se, kun joku pyöräilee eteen eikä taluta.

Ota huomioon junnummat. Itsellä on työmatkalla yksi moinen risteys/suojatie jossa on 40kmh rajoitus, mutta etenkin kun on lehtiä puissa, on pakko hiljentää melkein ryömintään koska ala-asteelaiset paahtavat hidastamatta suoraan puiden/puskien takaa eteen matkalla kouluun. Ja kuten moni on kirjoitellut, ei osa pyöräilijöistä edes tiedä että heidän pitää väistää ja vastaavasti moni autoilija luulee että heidän pitää antaa pyöräilijöille tietä. Olen itse pari kertaa töötännyt fillaristille joka selkeästi on tulossa hidastamatta eteen ja tööttäyksen jälkeen he ovat hidastaneet välittömästi ja alkaneet taluttaa pyörää. Eli tietävät säännöt, mutta rikkovat niitä tietoisesti koska niin moni autoilija antaa sitä tietä.Mun käsittääkseni tuossa ei ole kevyenliikenteenväylää joka tuohon suojatiehen yltäisi. Joten jos sieltä fillari paahtaa tuhatta ja sataa, on hän täysin väärässä paikassa. Ainakin Meilahdentien alkupäässä sillan kupeessa on ainoastaan jalkakäytävää osoittava liikennemerkki.
Toisaalta nuo puettavat valot kulkee mukana. Telineistä ne pitää irrottaa koska muuten pöllitään heti jos pyörä jää parkkiin.Valottomista pyöräilijöistä tuli mieleen yksi sankari, jolla oli pari punaista vilkkuvaa lediä, toinen rinnassa ja toinen selässä repussa. Sen lisäksi saatanan himmeä tuikku otsalla. Pyörässä ei ollut ensimmäistäkään valoa. Kyllähän hän tuolleenkin näkyi ja jäi mieleen, mutta luulisi, että teline valoille pyörässä olisi joulukuusi-lookkia käyttökelpoisempi ratkaisu.
Jos haluat itse nähdä mihinkään, kypärävalo on about se ainoa vaihtoehto. Jos haluat nähdä kulmien taakse tai olla esim sokaisematta vastaantulijoita niin helpoin vain kääntää päätä kun valo on kiinni kypärässä. Itsellä on omassa kypärässä 1000lumenen otsalamppu jolla näkee pirun hyvin jo puolella teholla ja kun käyttää järkeä, ei sokaise edes vastaantulevia autoja tms.Valottomista pyöräilijöistä tuli mieleen yksi sankari, jolla oli pari punaista vilkkuvaa lediä, toinen rinnassa ja toinen selässä repussa. Sen lisäksi saatanan himmeä tuikku otsalla. Pyörässä ei ollut ensimmäistäkään valoa. Kyllähän hän tuolleenkin näkyi ja jäi mieleen, mutta luulisi, että teline valoille pyörässä olisi joulukuusi-lookkia käyttökelpoisempi ratkaisu.
Kerran yhden suojatien vieressä oli muovinen työmaa-aita. Yksittäinen aita oli niin matala, ettei sen taakse mahdu normaalisti ihminen piiloon, enkä nähnyt kenenkään liikkuvan lähelläkään. Kuitenkin lapsi oli pidemmän aikaa kyykyssä aidan takana ja ilmeisesti solmi siellä kengännauhojaan. Huomasin tämän vasta, kun nousi seisomaan ja välittömästi juoksi suojatielle auton eteen. Säikähdin ihan pirusti.
Mietin, että jos olisin ajanut lapsen päälle, syy olisi varmaan automaattisesti ollut minun. Toisaalta on aika mahdoton ennakoida, että pienen yksittäisen työmaa-aidan takana on lapsi piilossa ja sama lapsi syöksyy auton eteen ilman mitään varoitusta. Jos tuollaista yrittää ennakoida, niin sitten pitäisi melkein pysähtyä joka suojatien eteen, jonka läheisyydessä on vaikka puita tai sähkömuuntajia, joiden taakse mahtuu lapsi piiloon.
Myös valottomat pyöräilijät ja jopa mopoilijat ovat pahoja. Jos marraskuun pimeässä syyssateessa on kääntymässä, niin valotonta ja nopeasti etenevää liikkujaa ei välttämättä huomaa kovin hyvin. Pahimmillaan nähnyt valottomia mopolijoita kaahaamassa jopa valaisematonta tietä. En tiedä, mitä käy, jos autolla jyrää vahingossa yli.
Kojelautakamera ehkä tuo vähän turvaa noissakin. Jos pystyy todistamaan, että ei yksinkertaisesti ollut mahdollista ennakoida jalankulkijan (esim. tässä aidan taakse piiloutuneen lapsen) liikkeitä, niin voi olla lieventävä tekijä. Samoin jos nauhalta pystyy todistamaan, että kääntyi mopon eteen, mutta mopolla ei ollut mitään valoja. Muutenkin kamera hillitsee kaasujalkaa GPS-nopeuden tallennuksen takia. Jos rytisee, poliisi havaitsee, että autossa on ollut kamera ja nauhalta paljastuu ylinopeus, niin ei ole hyvä asia. Paras siis ajaa kiltisti![]()
Juniorit tietty asia erikseen. Itse kun päivittäin ajaa Hämeenkyläntietä kohti Leppävaaraa niin Jääskeläntien risteys on varsinkin kouluaamuisin erittäin paha kohta. Vaikka Jääskeläntiellä on kolmiot, syöksyvät junnut aika pitkälti katsomatta tien yli kohti kouluaan. Eikä ne aina junioreitakaan ole vaan aika surutta tuota tullaan kolmion takaa.Ota huomioon junnummat. Itsellä on työmatkalla yksi moinen risteys/suojatie jossa on 40kmh rajoitus, mutta etenkin kun on lehtiä puissa, on pakko hiljentää melkein ryömintään koska ala-asteelaiset paahtavat hidastamatta suoraan puiden/puskien takaa eteen matkalla kouluun. Ja kuten moni on kirjoitellut, ei osa pyöräilijöistä edes tiedä että heidän pitää väistää ja vastaavasti moni autoilija luulee että heidän pitää antaa pyöräilijöille tietä. Olen itse pari kertaa töötännyt fillaristille joka selkeästi on tulossa hidastamatta eteen ja tööttäyksen jälkeen he ovat hidastaneet välittömästi ja alkaneet taluttaa pyörää. Eli tietävät säännöt, mutta rikkovat niitä tietoisesti koska niin moni autoilija antaa sitä tietä.
EDIT: Moisen työmaa-aidan kohdalla tulee pysähtyä. Ihan sama vaikka olisi matala. Aita on kuitenkin aita. Betoniporsaat ja muut pienemmät sitten asia erikseen.
Toisaalta nuo puettavat valot kulkee mukana. Telineistä ne pitää irrottaa koska muuten pöllitään heti jos pyörä jää parkkiin.
Tämä tapaus näytti enemmän siltä, että valoja oli vain ripustettu mukaan, kun ei ollut pyörässä tuikkua. Ei siis olleet mitään puettavaksi tarkoitettuja, saattoi olla ihan pyörän runkoon kiinnitettäväksi tarkoitettujakin. Roikkuivat maahan osoittaen. Otsalamppu oli ehkä 0,5 lumenia, sellaisen 70-luvun lampun tehoinen kun patteri lopussaJos haluat itse nähdä mihinkään, kypärävalo on about se ainoa vaihtoehto. Jos haluat nähdä kulmien taakse tai olla esim sokaisematta vastaantulijoita niin helpoin vain kääntää päätä kun valo on kiinni kypärässä. Itsellä on omassa kypärässä 1000lumenen otsalamppu jolla näkee pirun hyvin jo puolella teholla ja kun käyttää järkeä, ei sokaise edes vastaantulevia autoja tms.
No jaa, siitä videolta olisi ollut vaan helppo todeta, että kuski ajaa sokkona suojatien yli. Ihan syystä suojatien eteen pysähtynyttä autoakaan ei saa ohittaa pysähtymättä. Jokaisella suojatiellä ei tietenkään tarvitse pysähtyä tai edes hidastaa, jos näkyvyys vaan on hyvä.Mietin, että jos olisin ajanut lapsen päälle, syy olisi varmaan automaattisesti ollut minun. Toisaalta on aika mahdoton ennakoida, että pienen yksittäisen työmaa-aidan takana on lapsi piilossa ja sama lapsi syöksyy auton eteen ilman mitään varoitusta. Jos tuollaista yrittää ennakoida, niin sitten pitäisi melkein pysähtyä joka suojatien eteen, jonka läheisyydessä on vaikka puita tai sähkömuuntajia, joiden taakse mahtuu lapsi piiloon.
...
Kojelautakamera ehkä tuo vähän turvaa noissakin. Jos pystyy todistamaan, että ei yksinkertaisesti ollut mahdollista ennakoida jalankulkijan (esim. tässä aidan taakse piiloutuneen lapsen) liikkeitä, niin voi olla lieventävä tekijä.
Semi säännöllisesti näkyy autoja valot pimeänä ilta-aikaankin auringonlaskun jälkeen. Kummallista perseilyä tuokin. En tiedä, että ovatko jotain ulkomaalaisia jotka eivät tiedä että valot pitäisi olla päällä vaikka olisi katuvalot, vai onko tuo sitten jotain polttimoiden säästöä.
No joo, voi olla jostain tuollaisestakin kyse. Luulisi vain, että sen kyllä huomaa, jos valot ei ole päällä.japsi autot joissa palaa mittaristovalot vaikka ei olis käännetty erikseen "valoja päälle". Kuljettaja ei välttämättä tällöin hoksaa laitella valoja päälle kun mittaristo ym valot näkyy hyvin pimeydestä huolimatta.
Omat vanhemmat on vaihtanut molemmat autoa tässä viimeisen vuoden aikana, eikä niillä tunnu olevan hajuakaan miten noi toimii.No joo, voi olla jostain tuollaisestakin kyse. Luulisi vain, että sen kyllä huomaa, jos valot ei ole päällä.
Eräällä tutulla on Toyota, ja vaikka mittaristo palaa niin takavalot ovat pimeinä. Kuski helposti luulee että kyllä se automaattiasetus hoitaa valot itse. Kuski ei voi itse tietää ovatko takavalot päällä vai ei, ellei tätä ole testannut auton ollessa paikoillaan eri olosuhteissa ja tätähän ei kukaan tunnu tekevän. Lähdetään vaan ajamaan. Itse en ymmärrä että on autoja joissa takavalot ylipäätään menevät pois päältä. Sellainen ei saisi olla mahdollista. Kai tämäkin juurtaa juurensa jostain sähköautoilusta, säästetään se 0,05% rangea kun takavalot ovat pimeänä. Tämäkin kaveri ajoi vuosikaudet autollaan eikä ollut tietoinen asiasta vaan luuli että ne ovat aina päällä kun kysyin. Sanoi myöhemmin, että takavalot ovat näköjään päällä kun auton käynnistää, ja menevät pois päältä kun lähtee liikkeelle. Tämä edelleen lisää hämmennystä, tuollaisen tarkastuksen kun tekee niin luulee että ovat aina päällä. Ohjekirjaa kun kukaan ei lue.

Toivottavasti. Lienee kuitenkin niin iskostunut tämä 'automaattiasetus' ihmisten päähän, ettei muita ajovaloihin liittyviä merkkivaloja seurata ollenkaan. Pitkätkin menee itse pois ja päälle, täten unohtuu kaikki muukin valoihin liittyvä.Kai Toyotassakin sentään syttyy joku merkkivalo, kun ajovalot on päällä![]()
Mitään tekemistä sähköautoilun kanssa. Tuli pykälät noista jo kauan ennen kuin sähköautot yleistyivät ja niitä kirottiin jo silloin.Eräällä tutulla on Toyota, ja vaikka mittaristo palaa niin takavalot ovat pimeinä. Kuski helposti luulee että kyllä se automaattiasetus hoitaa valot itse. Kuski ei voi itse tietää ovatko takavalot päällä vai ei, ellei tätä ole testannut auton ollessa paikoillaan eri olosuhteissa ja tätähän ei kukaan tunnu tekevän. Lähdetään vaan ajamaan. Itse en ymmärrä että on autoja joissa takavalot ylipäätään menevät pois päältä. Sellainen ei saisi olla mahdollista. Kai tämäkin juurtaa juurensa jostain sähköautoilusta, säästetään se 0,05% rangea kun takavalot ovat pimeänä. Tämäkin kaveri ajoi vuosikaudet autollaan eikä ollut tietoinen asiasta vaan luuli että ne ovat aina päällä kun kysyin. Sanoi myöhemmin, että takavalot ovat näköjään päällä kun auton käynnistää, ja menevät pois päältä kun lähtee liikkeelle. Tämä edelleen lisää hämmennystä, tuollaisen tarkastuksen kun tekee niin luulee että ovat aina päällä. Ohjekirjaa kun kukaan ei lue.
Tämä yllätti, kun keväällä vaihdoimme Volkkarin Volvoon, eli mittaristossa ei ole mitään idikaatiota mennäänkö päivä- vai ajovaloilla, sama parkkivalojen merkki koko ajan mittaristossa. Onneksi automaatti kyllä herkästi sytyttää valot ja takavalotkin palavat päivävalojen kanssa.Kai Toyotassakin sentään syttyy joku merkkivalo, kun ajovalot on päällä![]()
Joskus Volvoissa oli kyllä siinä valovivussa/kytkimessä pieni ledi, sen palaessa on ajovalot päällä. En tiedä onko uusista poistettu.Tämä yllätti, kun keväällä vaihdoimme Volkkarin Volvoon, eli mittaristossa ei ole mitään idikaatiota mennäänkö päivä- vai ajovaloilla, sama parkkivalojen merkki koko ajan mittaristossa. Onneksi automaatti kyllä herkästi sytyttää valot ja takavalotkin palavat päivävalojen kanssa.
Ei ainakaan tässä vm. -21 XC40:ssä ole.
Asiahan ei ole ollut näin pitkään aikaan, vaan takavalot palavat vain, kun tilanne niin vaatii.Ylipäätään ainakin itse arvostan sitä että ajovalot menee päälle kun starttaan, ja pois kun sammutan. En normaalissa arkikäytössä ymmärrä miksi oletusasetuksen pitäisi olla jotain muuta?Sen ”jotain muuta” voin kyllä tarvittaessa väännellä vivuista ja namiskoista.
Jos vastaat johonkin viestiin, niin voisitko lainata sitä, kiitos.Riippuu autosta.
Jos kuitenkit käyttäisit järkeä, muutkin lukevat keskustelua kuin sinä.En, jos vastaan heti yläpuolella olevaan viestiin, lainaaminen turhaan pidentää viestejä.
Ei valvo ollenkaan, eikä myöskään kiinnitä huomiota omaan ajamiseensa. Sanotaan näin että ylinopeuksista ei pääsääntöisesti pysäytetä, ellet satu menemään 40km/h tai yli, tai sitten taajamassa 40km/h alueella yli 65km/h.Näistä kaikista kommenteista mitä olen lukenut ja itsekin todistanut huokuu kyllä se, että ei poliisi enää juurikaan valvo liikennettä. Vuosi vuodelta näkee vähemmän valvontaa ja toisaalta ihmiset hyödyntävät sitä edukseen. Olen ihan tänä vuonna todistanut pari kertaa tilannetta, että risteyksessä seisoo poliisiportteri valoissa ja risteävässä liikenteessä vedetään nenän edessä punaisista läpi. Ei edes keltaisista. Mitään ei tapahtunut.
Tämä tapaus näytti enemmän siltä, että valoja oli vain ripustettu mukaan, kun ei ollut pyörässä tuikkua. Ei siis olleet mitään puettavaksi tarkoitettuja, saattoi olla ihan pyörän runkoon kiinnitettäväksi tarkoitettujakin. Roikkuivat maahan osoittaen. Otsalamppu oli ehkä 0,5 lumenia, sellaisen 70-luvun lampun tehoinen kun patteri lopussaHyvä kun yritti ja ei sinällään aiheuttanut muuta kuin hymähdyksen tämä "pro" asennus.
Etusumuvalot tarpeen silloin kun näkyvyys niin huono että pitää ajaa hiljaa. Jopa sanoisin että parempi ettei niitä olisi meikäläisissä autoissa ollenkaan. En nyt väitä etteikö tuossa valaistus tilanteessa ja tuon tyyppisessä sumussa hyötyä.Vain kahdessa autossa näin sekä etu- että takasumuvalon käytössä.
Nykyisin moinen teho olisi jo mahdollinen, hyvillä paristoilla, mutta tämä on itse asiassa hiukan rstiriitainen juttu. Kaikihan tietää että mitä enemmän valoa, sitä pimeämpää on. Ihminen, tai sanotaan keski-ikään saakka, näkee tiellä aivan hyvin tähtien valossa. Mutta ootas kun jostain paistaa hiukan valoa, et näe mitään puoleen tuntiin. Sama katuvalojen kanssa, heti kun on kohta jossa katuvaloja ei ole, on "pimeää ja kauheaa!"Mutta kai sillä pyröiäijällä saisi senverran valoa olla eteenpäin olla ettei näkee omalla vauhdillaan mihin ajaa. (sen lisäksi että muut hänet näkee ajoissa)
Ajattelin ihan kyllä sellaista valotehoa mikä onnistuu helposti, vanhalla dynamolla tai paristolla, en mitään auton valoja.Nykyisin moinen teho olisi jo mahdollinen, hyvillä paristoilla, mutta tämä on itse asiassa hiukan rstiriitainen juttu. ...
Tämä. Prätkän valot. Joo ymmärrän että prätkä kallistelee ja sitä ja tätä, mutta esim oman 2024 mallin Hornetin valojen pitäisi olla ihan jees, mutta ei noilla rehellisesti näe kuin suoraan eteenpäin ja muu on ihan toiveajattelua pimeällä maantiellä vs normi henkilöauto. En haluaisi lyödä lisävaloa, mutta tykkään ajella hämärässä/yöllä joten voi olla että pitää moinen asennella, halusin tai en. Pitää vain löytää sopivan pieni ja helposti piilotettava.Nykyisin moinen teho olisi jo mahdollinen, hyvillä paristoilla, mutta tämä on itse asiassa hiukan rstiriitainen juttu. Kaikihan tietää että mitä enemmän valoa, sitä pimeämpää on. Ihminen, tai sanotaan keski-ikään saakka, näkee tiellä aivan hyvin tähtien valossa. Mutta ootas kun jostain paistaa hiukan valoa, et näe mitään puoleen tuntiin. Sama katuvalojen kanssa, heti kun on kohta jossa katuvaloja ei ole, on "pimeää ja kauheaa!"
Itse asiassa hyvä valokeila on aika hankala juttu, esim. valtaosassa kaksipyöräisi on melko epäonnistuneet valot tässä suhteessa, tehdään jokin epämääräinen kuvio jossa katse keskittyy enemmän siihen kuvioon, kuin mitä se valo paljastaa ;-)
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.