Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.
Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.
On muuten melko pielessä tuo "käytännössä kaikissa" kun oikeasti matriisivaloja ei edelleenkään ole suurimmassa osassa uusia autoja. Läheskään kaikkiin niitä ei ole saatavissa edes rahalla ja niihinkin mihin on, jätetään monesta ne pois koska ei koeta tarpeelliseksi.Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty
Jos ihan kirjaimellisesti luetaan niin ei kai ole, ei pitäisi olla.Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty, yllättäen muskin romuissa valot häikii ihan vi*usti.
Vähän hutiloiden kirjoitettu joo, tarkennan että nämä uudemmat premium merkit missä ledivalot, niin niissä näitä mukautuvia valoja näkee paljon ja yllättäen muskin romuissa se ei toimi kunnolla.On muuten melko pielessä tuo "käytännössä kaikissa" kun oikeasti matriisivaloja ei edelleenkään ole suurimmassa osassa uusia autoja. Läheskään kaikkiin niitä ei ole saatavissa edes rahalla ja niihinkin mihin on, jätetään monesta ne pois koska ei koeta tarpeelliseksi.
Itsekin olen kironnut Teslan valoja pimeällä ajaessa. En tiedä onko lyhyet vai pitkät kytkettynä, mutta aina ne tosiaan tuntuu häikäsevän enemmän tai vähemmän, varsinkin motareilla.Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.
Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.
Olen tällaisia kohdatessani ottanut asiakseni kaikin keinoin varmistaa, että autoilija huomaa virheensä ja laittaa ne valot päälle. Jos siis kyse on siitä, että kelin puolesta valot olisi ehdottomasti oltava päällä. Yleensä kuskit tajauvat jo kun pari kertaa väläyttää vaikka takasumuvaloa, mutta joku tovi sitten tuli vastaan hämärällä motarilla perästä täysin pimeä uudehko Volvo, jonka kuskille piti useaan kertaan vilkutella omia ajovaloja valoja päälle ja pois että tajusi virheensä tai keksi mistä ne laittaa päälle.Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.
Samaa mieltä, nykyään eivät erotu massasta, siis sellaisesta massasta missä modernin valot. Joko himmenneet, veikkaan enemmän korjaavaa päivitystä, en oikein luota siihen että kuskit olisi oppineet.Vielä viime talvena tuli manattua noita Teslan valoja mut en nyt enää tälle talvea ole notaarannut yhtäkään eli se jokin valojen softapäivitys ollut ihan toimiva. Vielä kun sais ne Volvot(vissiin jotain 2017-2022vm) pois liikenteestä niin silmät kiittäisi.
Voi johtua siitä että umpiot jäässä. Voi pakottaa jos ottaa automaation pois.Tesloista katos se ”paha silmä”, joka tuikki ikävästä edelläajavan peileihin. Päivityksen jälkeen ei ole ollut 1-tiellä ongelmia Teslojen valojen kanssa. Yhden yksisilmäisen näin hiljattain.
e: Onkohan ne Teslsn valot mahdollista pakottaa pitkille? Muuten en ymmärrä, kun osalla tuntuu edelleen olevan ongelmia niiden häikimisessä.
Asenteesta kai voisi jatkaa moderointi ketjussa.Tällainen asenne ärsyttää kyllä. Miksi ei välitä omasta tai muiden turvallisuudesta tippaakaan.

Meinasin kirjoittaa jotain suojateistäkin. Kun nyt tarkemmin mietin, niin eipä taida Darwin palkinnon kriteerit täyttyä, mikäli toiminnan seurauksena geenipoolista poistuu sivullisiakin, eli siinä mielessä oikein validi huomioVäliäkö darwin-listalla, mutta kun tuolla vaarantaa ihan jokaisen suojatien käyttäjän turvallisuuden törkeästi.
Joka kerta kun tämän skoda urpon näkee, tekee samaa jokaiselle kuka kehtaa hänet ohittaa, laittaa vilkun vasemmalle ilman että on vaihtamassa kaistaa.
Ei tarvitse olla iso vamma kun se on päässä!
Hyviä väistöjä! Olikohan vaan joku Ice Cage promo..Jokin on ilmeisesti kanssa-autoilijassa ärsyttänyt kun on pitänyt alkaa turpiin mätkimään:
Video: Kaksi kuskia mätki toisiaan turpaan moottoritiellä
Kyllä, varmaan kymmenen kertaa tässä muutaman kuukauden sisällä. Tänäänkin vilkutti mun edessä olevalle, minulle ja takana tuli kaksi autoa ja vilkutti niille myös.Siis olet nähnyt saman Skodan useasti, ja jokaisen ohittajan kohdalla vilkuttelee vasemmalle?
Tuosta kai voisi jo ilmoittaa jonnekkin, vaara tulee sitä kautta että muut liikkujat oppii siihen että vilkuttaa vain huvikseen ja sitten ei tunnisteta todellista varoitusta.Kyllä, varmaan kymmenen kertaa tässä muutaman kuukauden sisällä. Tänäänkin vilkutti mun edessä olevalle, minulle ja takana tuli kaksi autoa ja vilkutti niille myös.
Alussa mietin että sekoilee jotain ja peruu kaistan vaihdon, sitten meinasin että varoittaa jostain, mutta olen tullut siihen käsitykseen että tekee vain kiusallaan.
Vilkuttaa kaikille ketkä hänet ohittaa, mutta ei koskaan sitten vaihda kaistaa.
Pätkä ja kilpi kytille vaan. Tekevät sitten jotain jos pystyvät. Onhan tuo jo liikenneturvallisuuden vaarantamista.Kyllä, varmaan kymmenen kertaa tässä muutaman kuukauden sisällä. Tänäänkin vilkutti mun edessä olevalle, minulle ja takana tuli kaksi autoa ja vilkutti niille myös.
Alussa mietin että sekoilee jotain ja peruu kaistan vaihdon, sitten meinasin että varoittaa jostain, mutta olen tullut siihen käsitykseen että tekee vain kiusallaan.
Vilkuttaa kaikille ketkä hänet ohittaa, mutta ei koskaan sitten vaihda kaistaa.
Jos tuon kaverin haluaisi tuosta käräyttää, niin edellyttäisi varmaan, että dashcamin omaava kuljettaja jäisi ajamaan Skodan perään ja keräisi "todistusaineistoa" että kuljettaja tosiaan vilkuttaa jokaiselle ohittajalle, eikä kyse ole sattumasta. Parhaassa tapauksessa tämän voisi vielä toisintaa eri ajankohtana uudestaan, jolloin tuskin on enää mitenkään selitettävissä, että tarkoitus oli vaihtaa kaistaa tms., vaan kyse on nimenomaan kiusanteosta.Tuosta kai voisi jo ilmoittaa jonnekkin, vaara tulee sitä kautta että muut liikkujat oppii siihen että vilkuttaa vain huvikseen ja sitten ei tunnisteta todellista varoitusta.
Tarina voisi sopia myös ihan "iloiseen" yksilöön joka vilkuttaa kanssa autoilijoille, piristääkseen heitä, ajattelematta, ymmärtämättä miten sen muut kokee. Tuskin tarkoittaa että tie vapaa, vaikka on sellaisiakin liikenteessä ollut (vasemalle vilkuttamisen luulleet tarkoittavan tie vapaa),
Oletus että ohittajat ajoi rajoitustenmukaan, valot päällä, niin ei siitä kyse. jos vetelivät ylinopeutta, niin no erikoinen tapa ilmaista se, no joka lähtöön. No onneksi ei koukkaile.
Juu itte vedän kanssa surutta sen 100kmh vakkarilla ihan sama mitä taulu sanoo, kello oli jo 23 maita niin ei ole liiemmin liikennettä enää. Päivällä vähän eri kun siellä kuitenkin joku himmailee jos rajotus 80kmh.En tosiaan kanssa ymmärrä. Toki tuntuu että liikennevirta ajaa rajoituksista riippumatta sen 95 lasissa.
Tampere on kyl Oulun lisäksi yks kyrvimmistä paikoista ajaa.
Se vaan meni, nii. Toisin kuin suurin osa Tamperelaisista. Siellä on kunnia-asia jonottaa mahdollisimman pitkään. Jos Tampere olisi briteissä niin varmasti kaikilla olisi oma teepannu mukana liikennevaloja varten. Koska aikaa on keitellä. Minne Tampereella edes voisi olla kiire?Muutama risteys on parantunut, mutta yllätän itseni yllättymällä punaisia päin ajamisten törkeydestä vieläkin. Eilen huominarvoisesti vaihtui punaiseksi kääntyjien valo juuri sen jälkeen, kun joku Porsche-kuski päätti sittenkin suoraan menemisen sijaan kääntyä vasemmalle Plevnan edessä ja oli juuri saanut autonsa liikkeelle kaistanvaihtoon. Olisin ehkä itse ajanut sen pari autonmittaa ja odotellut vihreää minuutin, mutta tämä vain ajoi punaisista läpi ja kääntyi.
Noniinno. Samana päivänä toisessa risteyksessä kaksi kaistaa ei päässyt liikkeelle, kun punaisia päin menijöitä 'vaan meni, nii'. Vähän harmitti, kun olin taaempana odottamassa mahdollisimman pitkään.Se vaan meni, nii. Toisin kuin suurin osa Tamperelaisista. Siellä on kunnia-asia jonottaa mahdollisimman pitkään.
En tunne tarkkoja osuuksia tiepätkästä, mutta jokin aika sitten käväisin Tampereella ja siinä lähestyessä keskustaa joku niistä digitaalisista tauluista näytti 80 missä oman muistikuvan mukaan vielä painetaan normaalisti 100 ja kesällä vissiin 120 km/h. Vahvistusta tälle tuli myös siitä, että satkun alueella hiljattain 110 mittarissa ohittamani pari autoa tuli sitten minusta tuolla pätkällä ohi.Jaahas taas oli ma illalla e12 ideaparkilta tampereelle 80kmh ja lakalaivan mäkikin 60kmh. Tossahan lähtee jo kortti kun vakkarilla vetää satasta normitapaan. Keli tietenkin +3 ei yhtään sohjoa ja ajo olosuhteet talvimittakaavassa erinomaiset.
Kukahan näitä rajotuksia oikein jakelee?
Sattumaako, että Oulun motarin noperusrajoituksia ohjataan Tampereelta käsin…Tampere on kyl Oulun lisäksi yks kyrvimmistä paikoista ajaa.
Säädettävät nopeudet ei toimi koska niiden toiminnassa ei ole mitään logiikkaa.Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä. Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi![]()
Täällä "maalla", pienen kaupungin taajamassa tuntuu että nopeusrajoitus ei ole voimassa kuin 7-21, muuna aikana vedetään kyllä surutta sen +20-30km/h. Ja kun ajaa rajoituksen mukaan niin vetää jonoa perässään ja tuntee sen pistävän katseen selässään. Paljon kun kulkee tuossa 5.30-6.30 ja 21.30-22.30 koska vuorotyö, niin hyvin huomaa että suuren osan mielestä rajoitus ei ole siihen aikaan voimassa.Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä. Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi![]()
Juuri tuota pätkää tarkoitin mikä siihen keskustaan laskeutuu. Mun tapauksessa 80 alkoi jo lempäälässä ideaparkin kohdilta eli n.15km ennen tuota mainitsemaasi kohtaa.En tunne tarkkoja osuuksia tiepätkästä, mutta jokin aika sitten käväisin Tampereella ja siinä lähestyessä keskustaa joku niistä digitaalisista tauluista näytti 80 missä oman muistikuvan mukaan vielä painetaan normaalisti 100 ja kesällä vissiin 120 km/h. Vahvistusta tälle tuli myös siitä, että satkun alueella hiljattain 110 mittarissa ohittamani pari autoa tuli sitten minusta tuolla pätkällä ohi.
Aina jotenkin hassua, kun henkilöautolla (tai ajoneuvolla, jonka nopeutta ei ole rajoitettu) ajetaan ensin tunnollisesti rajoituksen mukaista mittarinopeutta, mutta kun nopeus laskee 100->80, niin ikään kuin mielenosoituksellisesti jatketaan sitä satkua ja 20 km/h ylinopeutta. No, oikeestihan niitä syitä on monia niin tottumuksesta siihen, ettei merkkiä huomaa, mutta niin yleistä tuo on, että niiden periaateihmisten mietteitä haluaisi joskus kuulla. Suututtaako se nopeuden lasku niin paljon, että unohtuu se periaate, vai mikä saa heittämään sen edellisen osuuden tunnollisuuden romukoppaan ja nyt painetaankin reipasta ylinopeutta? En suostu uskomaan, että niin moni olisi kaikki ajatuksissaan, mutta kännykän räplääminen ajaessa on tainnut yleistyä niin paljon, että ken tietää.
Vähän karkasi oma ajatus yleiselle tasolle, koska tuota tulee havaittua ihan kiinteidenkin taulujen kohdalla ja ihan päiväsaikaan. Tai niitä digitauluja kun on vielä niin vähän, niin tietty suurin osa havainnoista on kiinteistä tauluista. Sähköisesti muuttuvien taulujen kohdalla selityksiä piisaa enemmän.
Nopeusrajoitukset itsessään on jo täysi vitsi, ylipäänsä Suomessa on vuositasolla pikoprosentti sellaista keliä etteikö kelissä kuin kelissä pystyisi/voisi ajaa rajoituksen mukaan. Toisin sanoen nopeusrajoitukset on selkeästi asetettu ns. paskimman mahdollisen kelin mukaan (normaalille kuljettajalle) / ok kelin mukaan susipaskalle kuskille (puolisokea dementiapotilas kuorrutettuna muilla 70+v sairauksilla). Sitten kun se sama 80 tikkari seisoo tien varressa juhannusyönä ja talvella alijäähtyneessä lumi/vesituiskussa niin hitaamminkin pitäisi ymmärtää että joku tässä ei nyt täsmää. Toisena esimerkkinä voidaan ajatella vaikkapa jotain koulun edustaa, arkipäivänä 8-15 voi olla jotenkin perusteltua pitää siinä 30 tikkaria, mutta tiistaiyönä 0300 tuo on pelkkää vittuilua.Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi![]()
Lainasin viimeistä aiheesta kun aihetta kommentoin yleisemmin.Juuri tuota pätkää tarkoitin mikä siihen keskustaan laskeutuu. Mun tapauksessa 80 alkoi jo lempäälässä ideaparkin kohdilta eli n.15km ennen tuota mainitsemaasi kohtaa.
...
Rajoitusten taustalla on muitakin syistä kuin keli. Mutta jos rajoitukset olisi keskiverto kuskien ajotaitojen mukaan, niin ehkä se korkein sallittu pitäisi olla kanta, seutu ja valtateillä 60km/h, motarilla 80km/h. (*Nopeusrajoitukset itsessään on jo täysi vitsi, ylipäänsä Suomessa on vuositasolla pikoprosentti sellaista keliä etteikö kelissä kuin kelissä pystyisi/voisi ajaa rajoituksen mukaan. Toisin sanoen nopeusrajoitukset on selkeästi asetettu ns. paskimman mahdollisen kelin mukaan (normaalille kuljettajalle) / ok kelin mukaan susipaskalle kuskille (puolisokea dementiapotilas kuorrutettuna muilla 70+v sairauksilla)....
Niin, siis nopeusrajoitushan voi olla vaikka 200 km/h. Silti pitää ajaa ajo-olosuhteiden edellyttämää vauhtia. Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään ajoradan näkyvällä osalla, ja tämä on ihan hemmetin hyvä nyrkkisääntö.Muuttuvat nopeusrajoitukset on ihan ok, ja varmasti parempi kuin se että vuoden ympäri ja kelistä riippumatta samalla tienpätkällä seisoo se sama 80km/h tai 100km/h rajoitus. Itse seuraan aina nopeusrajoituksia vaikka yleensä karvan verran ylitystä onkin, kuitenkin niin ettei tule sakkoja. Monesti käy niin, että satasen alueella saa itse ohitella muita, mutta sitten 80-alueella ne muut ovatkin sitten yhtäkkiä puskurissa kiinni ja ohi menemässä. Jotkut tykkäävät ajaa rajoituksesta riippumatta aina sitä yhdeksääkymppiä.
Juu itte vedän kanssa surutta sen 100kmh vakkarilla ihan sama mitä taulu sanoo, kello oli jo 23 maita niin ei ole liiemmin liikennettä enää. Päivällä vähän eri kun siellä kuitenkin joku himmailee jos rajotus 80kmh.
Korttihan lähtee vasta jostain noin 46 mitatusta ylityksestä eli 49 todellista?En vaan voi käsittää, että joku ajaa jatkuvasti 60 km/h nopeusrajoituksen kohdalla 100 km/h, kun riskinä on oman ajokortin menettäminen 3-6 kuukaudeksi. Ja kuitenkin tuollaista urpoilua näkee päivästä toiseen.Esimerkiksi juuri tuossa mainitussa Ideaparkin ja Tampereen välillä monet ajavat ihan surutta 120km/h, vaikka muuttuva rajoitus näyttää 80km/h.
Sakkojen saaminen on ihan toissijainen asia, mutta en kyllä koskaan ottaisi tuollaista riskiä kortin menettämiseen muutaman sekunnin tai minuutin aikasäästön takia. Helvetin hankalaksi menisi päivittäinen elämä, jos pitäisi olla 3-6kk ilman ajokorttia.![]()
Eihän toi 60kmh ollut kuin tolla vajaa kilsan pätkällä lakalaivan mäessä, ei vaan kiinnosta seisoa keskellä yötä jarrulla tyhjällä moottoritiellä.En vaan voi käsittää, että joku ajaa jatkuvasti 60 km/h nopeusrajoituksen kohdalla 100 km/h, kun riskinä on oman ajokortin menettäminen 3-6 kuukaudeksi. Ja kuitenkin tuollaista urpoilua näkee päivästä toiseen.Esimerkiksi juuri tuossa mainitussa Ideaparkin ja Tampereen välillä monet ajavat ihan surutta 120km/h, vaikka muuttuva rajoitus näyttää 80km/h.
Sakkojen saaminen on ihan toissijainen asia, mutta en kyllä koskaan ottaisi tuollaista riskiä kortin menettämiseen muutaman sekunnin tai minuutin aikasäästön takia. Helvetin hankalaksi menisi päivittäinen elämä, jos pitäisi olla 3-6kk ilman ajokorttia.![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.