Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mikä ihme siinä on, että sitä vilkkua ei voi laittaa päälle jo heti liikennevaloja lähestyttäessä ja pitää sitä vilkkua päällä punaisissa odottelun ajan?
Itse kyllä käytän vilkkua joka tilanteessa. Koska esim se tärkeää, että muut näkee että käännyn johonkin suuntaan.

Mutta epäilen vilkun käyttämättömyyttä esim punaisissa valoissa johtuu siitä, kun se ääni kuuluu siitä vilkusta? :D Eihän se itse vilkkuvalo voi ketään häiritä mitenkään.

Edit:
Niin ja tietenkin laitan vilkun ajoissa päälle, että muut näkee kääntymiseni ja pääsevät ajamaan "pois alta".
 
Itse kyllä käytän vilkkua joka tilanteessa. Koska esim se tärkeää, että muut näkee että käännyn johonkin suuntaan.

Mutta epäilen vilkun käyttämättömyyttä esim punaisissa valoissa johtuu siitä, kun se ääni kuuluu siitä vilkusta? :D Eihän se itse vilkkuvalo voi ketään häiritä mitenkään.

Edit:
Niin ja tietenkin laitan vilkun ajoissa päälle, että muut näkee kääntymiseni ja pääsevät ajamaan "pois alta".
Joskus myös reittisuunnitelma muuttuu vauhdissa ja se aiheuttaa vilkun myöhäisen kytkemisen, kun pitääkin lähteä eri suuntaan mihin oli menossa hetki sitten. Ruuhkavuosina yleinen ilmiö, johon sinkut ei välttämättä pysty samaistumaan.
 
Vikun laitto risteyksessä on vähän sama kuin soittaisi kaverille että et tullut sitten kylään vaikka pyysin! Milloin pyysit? Nyt!

Näinhän se on, kuka nyt tietäisi mihin on muka menossa! Ja mitä se muille kuuluu?! Olisi muutenkin noloa kertoa mitä on tekemässä, on viksumpaa näytellä ettei itsekään tiedä mitä hittoa on tekemässä.
 
Vilkun käyttämättömyys ajoissa jälleen perjantaiaamulla:

Tiellä, jossa on kaksi kaistaa suuntaansa, on kaksi liikennevaloristeystä n. 50m päässä toisistaan. Ekassa risteyksessä molempia kaistoja saa ajaa suoraan, mutta lisäksi vasemmalta kaistalta saa kääntyä vasemmalle, oikealta kaistalta oikeale.

Jälkimmäinen näistä on käytännössä T-risteys (suoraan pääsee vain parkkipaikalle) ja ekassakin risteyksessä on paljon liikennettä oikealle.


Olin kääntymässä toisesta risteyksestä oikealle. Ekan ristyksen valoissa seisoo oikealla kaistalla >10 autoa, vasemmalla kaistalla yksi auto. Vasemmalla kaistalla oleva auto ei vilkuta. Oikealla kaistalla vain ensimmäinen auto vilkuttaa.

Jos olisin jäänyt siihen oikeanpuoleiseen jonoon, olisin todennäköisesti joutunut odottamaan kokonaisen liikennevalosyklin koska jono oli niin pitkä, ettei koko jono todennäköisesti pääse kerralla valoista.

Otin kuitenkin vasemman kaistan asenteella, että koska oikeanpuoleisen jonon eka auto kääntyy, ehditään molemmat vasemman kaistan autot ajamaan suoraan ennen kuin oikean kaistan toinen auto pääsee kunnolla vauhtiin, ja pääsen siitä ohi ja vaihtamaan kaistaa sen eteen ongelmitta.

No, kun valot vaihtui vihreäksi, se edessäni oleva auto laittaakin siinä vaiheessa vilkun päälle ja alkaa nutaamaan vasemmalle.

Jos oikealla olevan jonon toinen auto olisi ajanut suoraan, minulla olisi ollut ongelma kaistanvaihdon kanssa.

Mutta: Se oikealla olevan jonon toinenkin auto laittoi vasta tässä vaiheessa vilkun päälle ja alkoi kääntymään oikealle, minkä takia pääsin vaihtamaan kaistaa oikealle kaisalle ongelmitta.


Mikä ihme siinä on, että sitä vilkkua ei voi laittaa päälle jo heti liikennevaloja lähestyttäessä ja pitää sitä vilkkua päällä punaisissa odottelun ajan?
Mä en oikein muuta syytä keksi kuin "nolous". Kun se vilkku laitetaan joka tapauksessa päälle samalla kun ratti kääntyy, niin en oikein muutakaan syytä näe. Näitähän riittää. Joka päivä puoliso saa kuunnella kun ärisen näistä idiooteista. Liikenne nyt vain toimisi paljon sulavammin jos vilkkua käytettäisiin ajoissa. Jännä, mutta ärsyttävä ja paska ilmiö. Toki samaan nolouteen liittyy, mutta jarruttaminen ennen vilkun laittamista. Mistä se takana oleva voi tietää juokseeko siellä tien poikki joku lapsi tai peura, vai miksi ihmeessä toinen jarruttaa ilman näkyvää syytä? Onneksi oma ego ja miehisyys pysyy täysin ehyenä vaikka laitan reilusti ajoissa vilkun päälle.
 
Töyssyihin liittyen ei nyt niinkään ärsytä, kun ei se minua haittaa, mutta enemmänkin ihmetyttää muiden autoilijoiden toiminta. Omilla reiteillä hidasteet ovat aika pitkälti suojateiden yhteydessä ja suurelta osin niitä tyynytyyppisiä eli tällaisia. Sivumennen sanoen tuo koko hidastetyyppi on vähän outo; jostain muistan lukeneeni, että tuon hidasteen ajatus on se, että bussien ei tarvitse hidastaa, kun ne pääsevät leveämpinä ajamaan hidasteen sivuitse. Bussikuskitko ovat siis ajamisen ammattilaisina niin Jumalasta seuraavia kuskeja, että heidän ei tarvitse hidastaa suojateille?

Asiaan. Noistahan pääsee ihan tavallisen kokoisellakin henkilöautolla ajamaan yli suhteellisen pienellä pompulla, kun asemoi hidasteen aivan keskelle autoa. Tällöin kummankin puolen pyörät osuvat kyllä hidasteeseen, mutta sinne matalampaan reunaviisteeseen, jolloin pomppu ei ole niin ikävä. Lisäksi se osuu tasaisesti kummallekin puolelle, jolloin auto ei heilahda sivuttain.

Jostakin syystä suurin osa muista kuskeista tähtää kuitenkin mahdollisimman sivuun. Toisen puolen pyörät menevät kokonaan hidasteen ohi, kun taas toinen puoli menee siitä keskeltä kaikkein korkeimmasta kohdasta. Sen lisäksi, että se pomppu on iso, se on vain toisella puolella, jolloin auto heilahtaa aika ikävästi. Mutta kukin tyylillään.

Lisäksi noissa tyynyhidasteissa on se ongelma, että ne käytännössä vaativat keskelle liikenteenjakajan, muuten siitä pääsee ajamaan keskeltä tietä ohi. Tiedän yhden paikan, jossa kadulla on suojatie, ja sen toisella puolella kummallakin kaistalla tuollainen tyyny, mutta ei keskisaareketta tai mitään, mikä estäisi ajamasta hidasteiden välistä keskellä tietä. Toisesta suunnasta tullessa kadulla on vielä ylämäki, jolloin kun siitä paahdetaan hidastamatta keskellä tietä eikä nähdä, tuleeko joku vastaan, on siinä välillä pieni torvikonsertti.

Itsellä ainakin on muutamassa autossa ottanut apurunko tmv. kiinni pohjasta näihin "tyyny" mallisiin kun auto ei nouse hidasteen mukana, sen takia joillain matalammilla vehkeillä on ajettava pyörä korkeimman kohdan yli.
Useimmilla autoilla ei ongelmaa, mutta esim kuplavolkkari oli tällainen ja muistaakseni IS Lexus
 
Vilkun käyttämättömyys ajoissa jälleen perjantaiaamulla:
...
Mikä ihme siinä on, että sitä vilkkua ei voi laittaa päälle jo heti liikennevaloja lähestyttäessä ja pitää sitä vilkkua päällä punaisissa odottelun ajan?

Omi muroja nuo myös sotkee, viikottain , joskus useammin, niitä tilanteita missä takanatulia vilkun käyttämättömyys johtaa siihen että hän itse saa siitä kärsiä.
Tyypillinen esimerkki nuo kaista valinnat, jossa edellä oleva voi huomioida takanatulian jos perässätulia käyttäisi vilkkua.
 
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa mutta on tosiaan niin, että Tesla kuskeja harmittaa kun joku kehtaa ohittaa heidät, vai luuleeko ne tosissaan että omistavat jonkun hyperauton että ohi ei tulla?

Tänä vuonna jo useampi Tesla yrittänyt estää ohittamisen kiihdyttämällä vieressä milloin missäkin?! Viimeisin tältä aamulta kun oikeasti kuvittelee, että auto pärjää moottoripyörälle? :facepalm:
 
Tänä vuonna jo useampi Tesla yrittänyt estää ohittamisen kiihdyttämällä vieressä milloin missäkin?! Viimeisin tältä aamulta kun oikeasti kuvittelee, että auto pärjää moottoripyörälle? :facepalm:

Tojo kuskit ostaneet Tesloja?

Oma mutu fiilis melkein päinvastoin, ei (enään) erotu Teslat (kuskit) enään joukosta, joskus kiiman alussa oli koeajokuskeja ja juuri luovutuksesta saaneiden osuus sen verran että jo vähän syytä ennakoida jotain kokeilua. tai patterin säästö kilometri.

En tässä kiistä kokemustasi.

Oletan että ollaan Teslojen seassa liikkeella jollain harmaalla maassaa hukkuvalla. (jotkut raportoineet että jotkin autot provosoi muiden mallien kuskeja)
 
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa mutta on tosiaan niin, että Tesla kuskeja harmittaa kun joku kehtaa ohittaa heidät, vai luuleeko ne tosissaan että omistavat jonkun hyperauton että ohi ei tulla?

Tänä vuonna jo useampi Tesla yrittänyt estää ohittamisen kiihdyttämällä vieressä milloin missäkin?! Viimeisin tältä aamulta kun oikeasti kuvittelee, että auto pärjää moottoripyörälle? :facepalm:
Itse en ole tuollaista huomannut. Mutta ehkä Etelä-Pohjanmaalla on vähemmän Tesloka, niin johtuu siitä. Kerran kyllä joku hidastelija auto jäi melkein rinnalle oikealle kaistalle, mutta ajoin jo 90km/h, niin en viitsinyt enempää nostaa vauhtia (80). Tuossahan on se vaara, että auto on katveessa, eikä sitä näy ollenkaan peileistä. Niin siis oli tuossakin tilanteessa, eikä ole sattunut ennen omalle kohdalle.

Aikoinaan Model 3 autolla muutamia "kaahareita", tuli ohi ja se kyllä ihan selkeästi johtui mun autosta, kun ei ollut ennen tapahtunut.

Model S autolla on saanut ajaa ihan rauhassa, ei kiinnosta ketään :)


Moottoripyörästä tuli mieleen eilinen. Hd v-rodilla lähdin rauhassa pihasta (että naapurit ei häiriinny), niin naapurin poika "melkein kiilasi" sähköpotkulaudallaan. Eli toki ihan täysillä lähti omasta pihastaan vasemmalta puolelta. Toki kaksi kaistaa, niin potkulauta pääsi siinä vasemmalla kaistalla menemään. Sitten muutaman sekunnin päästä toinen naapurin poika alkoikin näyttämään taitojaan pienellä mopollaan ja ajoi keulien vastaan. Tällaisiin tapauksiin ei oikein koskaan törmää autolla :D

Toki joku päivä valkoinen Volvo yritti vahingossa ajaa kylkeen/kiilata ojaan. Auto siis tuli vasemmalta kolmion takaa päätielle samaan suuntaan. Autoilija ei siis nähnyt tai kuullutkaan moottoripyörää varmaan ollenkaan. Ehkä sen verran hitaasti tuli auto, että en ajanut sen päälle. Ja ainakin 2 vähän vastaavaa tapausta muistan, että on pitänyt väistää tai jarruttaa auton takia. Joskus joku vanhus on ollut ratissa, eikä huomiokyky ole ollut ihan hyvä enää. Kerran myös liikenneympyrään/kiertoliittymään on ängennyt auto mun rinnalle oikealle puolelle. Eli esti kokonaan mun kääntymisen ja piti vaan ajaa uusi kierros ympyrässä.

Juuri tuon "näkymättömyyden" takia moottoripyörällä tai mopolla on vähän varallisempi liikkua. Eli täytyy ottaa myös se asia huomioon, kun itse ajelee. En tiedä sitten vaikka sähkömoottoripyörä? Siitä ei kuulu edes mitään ääntä :)
 
Turvavälin lisääminen säästää tuulilasia, mutta synnyttää uuden ongelman takapuskurissa

TM:n kolumnisti tulee kyllä vähän lipsauttaneeksi, että viihtyy moottoriteillä vasemmalla kaistalla. Ongelmahan siitä tulee, jos ajaa nyt maltillisesti pitkällä turvavälilllä ja ei pysy oikeanpuoleisella kaistalla. :x3:

Ja joo nyt tuulilasi näyttää kestävän. :thumbsup: Iso yllätys, että omalla ajotavalla vois olla vaikutusta. Ehkä vielä, kun pysyisi oikeanpuoleisella kaistalla, olisi haasteet kutakuinkin ratkaistu. :hmm:
 
Turvavälin lisääminen säästää tuulilasia, mutta synnyttää uuden ongelman takapuskurissa

TM:n kolumnisti tulee kyllä vähän lipsauttaneeksi, että viihtyy moottoriteillä vasemmalla kaistalla. Ongelmahan siitä tulee, jos ajaa nyt maltillisesti pitkällä turvavälilllä ja ei pysy oikeanpuoleisella kaistalla. :x3:

Ja joo nyt tuulilasi näyttää kestävän. :thumbsup: Iso yllätys, että omalla ajotavalla vois olla vaikutusta. Ehkä vielä, kun pysyisi oikeanpuoleisella kaistalla, olisi haasteet kutakuinkin ratkaistu. :hmm:
Jos joutuu arvamaan, että TM:n edustaja ajeli volkkarilla, niin ehkä ihan ilman lasiakin olisi syytä pitää vakkaria pari piirua pidemmälllä välillä kuin lyhyimmällä :think:

Muutaman 100 tkm perusteella hän on kyllä väärässä sen suhteen, että etäisyys auttaisi. Ehdottomasti pahimmat osumat tulee edellä kaistaa vaihtavista tai vastapalloon ja noihin ei pysty tekemään yhtään mitään. Murikan ehtii näkemään, kun tulee loivassa kaaressa tasan kohtisuorasti lasiin. Ja se on sitten siinä. Aktiivisella persnuohouksella olettaisin, että pientä mikrokraateria voi tulla enemmän, mutta kivien suunta on lasin ison hajoamisen kannalta epätodennäköisempi.

Kokonaisuudessaan vaikuttaa kyllä hyvältä tyyppiesimerkiltä vasemman kaistan mulkuksi. Kuten ennenkin olen todennut, yksittäisen perässänuohoajan välttäminen on hankalaa, mutta jos siellä takana on "aina" joku, niin ongelman syytä voi alkaa aloitella etsimään oman ratin ja penkin välistä.
 
Turvavälin lisääminen säästää tuulilasia, mutta synnyttää uuden ongelman takapuskurissa

TM:n kolumnisti tulee kyllä vähän lipsauttaneeksi, että viihtyy moottoriteillä vasemmalla kaistalla. Ongelmahan siitä tulee, jos ajaa nyt maltillisesti pitkällä turvavälilllä ja ei pysy oikeanpuoleisella kaistalla. :x3:

Piti oikein käydä lukemassa, eli ajannut aiammin toisten kontissa, nyt vähän kauempana, mutta rivien välissä mielikuva että suht lähellä.
Ruuhkassa, kun kaksi kaistaa suuntaan jonoutunut, ajaa vasemmalla kun joutasampi ja pidempää matkaa, niin se nyt kai ihan ok, ei siinä kuulu pojotella kaistojen välillä, voi sitä toki oikeallakkin ajaa, mutta jos vasen nyt joutusampi.


Ne otsikon kaverit monelta osin oli tuossa tarinassa ne oikealta ohittavat.

Ja joo nyt tuulilasi näyttää kestävän. :thumbsup: Iso yllätys, että omalla ajotavalla vois olla vaikutusta. Ehkä vielä, kun pysyisi oikeanpuoleisella kaistalla, olisi haasteet kutakuinkin ratkaistu. :hmm:

Miten oikealla puolella ajaminen olisi ratkaisu, motarilla se lasivaaran paikka on ne rampilta tulijat jotka kiilaa eteen.

Turvaväli toki alentaa lasinrikko riskiä vähän, ei sada edessä olevasta, jos ei nyt lasia rikkovaa, niin vähentää sitä pidempiä aikaista hiekkapuhallus ilmiötä. Toki, vaikka turvaväli olisi asiallinen, niin aina on niitä jotka silti haluaa siihen eteen kiilata. Ettei se nyt vaaraa poista, mutta ei se nyt sitä väittänytkään.
 
Turvavälin lisääminen säästää tuulilasia, mutta synnyttää uuden ongelman takapuskurissa

TM:n kolumnisti tulee kyllä vähän lipsauttaneeksi, että viihtyy moottoriteillä vasemmalla kaistalla. Ongelmahan siitä tulee, jos ajaa nyt maltillisesti pitkällä turvavälilllä ja ei pysy oikeanpuoleisella kaistalla. :x3:

Ja joo nyt tuulilasi näyttää kestävän. :thumbsup: Iso yllätys, että omalla ajotavalla vois olla vaikutusta. Ehkä vielä, kun pysyisi oikeanpuoleisella kaistalla, olisi haasteet kutakuinkin ratkaistu. :hmm:

Lähinnä tuossa kolumnissa itseäni pistää silmään, että syy kunnolliseen turvaväliin ei tuolla ole turvallisuus vaan kiveniskemät.

Autoalan lehteen siis kirjoittaa ihminen, joka ei ymmärrä turvavälin tarkoitusta. Tämä on mielestäni aika iso ongelma.
 
Näytä mulle se turvaväli jossain kehän ruuhkassa, ei ne vain toteudu siellä. Vai meinaatko että liittyessäsi tällaiselle tielle pitää vetää jarrut säppiin ja odotella kunnes edelläajava on tarpeeksi kaukana? Lopputulos on vallan loistava.
 
Näytä mulle se turvaväli jossain kehän ruuhkassa, ei ne vain toteudu siellä. Vai meinaatko että liittyessäsi tällaiselle tielle pitää vetää jarrut säppiin ja odotella kunnes edelläajava on tarpeeksi kaukana? Lopputulos on vallan loistava.
Aja hetki hitaammin kuin edelläoleva ja sitten vasta mätsää spiidi.

En ole kokenut tuota vaikeaksi kehän ruuhkissa.
 
Niin, tai sitten se on vaan ymmärtänyt että oikeassa elämässä ne turvavälit ei aina ole mahdollisia.

"Ei ole mahdollisia" kun se alla oleva Bemari ihan itse kiihdyttää sen edessäolevan auton peräkonttiin kiinni vaikka kuinka jättäisi painamatta kaasua ja painaisi jarrua?

Ei sitä turvavälin pitämistä estä mikään muu kuin asennevamma ja idiotismi.
 
Okei, no myönnetään että saattaa satunnaisesti toimia. Itse en jaksa aina olla jarruttelemassa ja kasvattelemassa turvaväliä kun joku tulee siihen eteen jurnuttamaan. Käytännössähän siellä pitäisi olla pysähdyksissä sen jälkeen.

Luulen että ette nyt ihan ymmärrä millaista tilannetta kuvailen, mutta liekö se kovin tärkeääkään.
 
Model S autolla on saanut ajaa ihan rauhassa, ei kiinnosta ketään :)
Arvelet ihan vakavissaan että jossain tarkkaillaan auton mallia ehkäpä olennaisemman liikenteen tarkkailun ohella?
Teetkö sitä itse paljonkin? Nykyisinhän olisi tosiaan herkullinen tilaisuus osoittaa (itselleen) omaa havainnointiykykyään esim. erottamalla vauhdissa saman korimallin autoista mikä sen voimanlähde on?
 
Niin, tai sitten se on vaan ymmärtänyt että oikeassa elämässä ne turvavälit ei aina ole mahdollisia.
Jos tuohon TM juttuun viittaat, niin siinä nimenomaan ajoi mukautuvalla vakkarilla toisten kontissa, eli kuvailisin enemmänkin tahalliseksi liikenteen vaarantamiseksi.

Jos joskus on joku erikoistilanne missä turvavälistä voi tilapäisesti tinkiä, niin en yllätty että jutun parinnapsun lisäyksen jälkeenkään mitään oikeaa turvaväliä.

Takana tulevat varmaan arvostaa.
Lisäksi jos tällainen tilanne syntyy, kyllä joku paikkaa sen saman tien ajamalla siihen "turvaväliin".
Monitulkintaista, mutta takanatuleville on pelkkää plussaa jos edelläolevakin pitää asillisen turvavälin. Vielä enmmän arvostaa ne jotka ajavat perinteisellä vakkarilla, tai ei vakkaria lainkaan.

Jonon pumppaaminen vähenee, kaistanvaihtohen, liittymisien ja poistumisen häriö vaikutus vähenee, varsinkin ruuhka-aikaan motareilla jo moottoriliikenneteillä tärkeitä juttuja. Ihan se paremman turvallisuuden lisäksi.

kyllä joku paikkaa sen saman tien ajamalla siihen "turvaväliin".
Jos etelän motareilla/moottoriliikeneteillä seurannut rampeilta tulevaa liikennettä, niin ilman turvaväli ne liittyy siihen kuitenkin, jolloin vaara ja häiriö kerroin ihan toista luokkaa. Sama jos vasemmalta kaistalta jonkun pitäisi poistua seuraavasta liittymästä, niin kyllä niistä iso osa kuitenkin tunkee siihen turvattomaankin väliin, toki väärin mutta kyllä siinä saa syyttää heitä jotka ei pidä turvaväliä.


Eli nuo kontissa luuhaavat ovat ihan otsikon ykkösainesta. Uskon että suurimalla osalla tietämättömyyttä, osaamattomuutta, mutta on siellä niitä tahallaankin ajavia.

TM-toimittaja ei ilmeisesti ollut auto toimittaja, ja rivien välistä jäi mielikuva että vaikka itse asetukset valinnut niin kyse enemmän ajotaidoista, tietämättömyydestä, rehdistä tunnistamisesta ja tavan korjaamisesta, ehkä jutun jälkeen saanut lisää valitusta joten uskon ja ainakin toivon että iso harppaus ajotaidoissa.
 
Arvelet ihan vakavissaan että jossain tarkkaillaan auton mallia ehkäpä olennaisemman liikenteen tarkkailun ohella?
Teetkö sitä itse paljonkin? Nykyisinhän olisi tosiaan herkullinen tilaisuus osoittaa (itselleen) omaa havainnointiykykyään esim. erottamalla vauhdissa saman korimallin autoista mikä sen voimanlähde on?

Täällä myös uskon siihen että sillä on merkitystä millainen ajoneuvo on alla. Ei se tarvitse kanssa autoilijoilta välttämättä mitään tietoista auton mallin tunnistusta, Tesloista Model 3 ja Y voi hyvinkin tiedostaa, merkittävällä prosentilla. Eikä siinä välttämättä nyt pohdi sen voimalinjaa.

Toki voidaan uskoa että tietty automalli johtaa erilaiseen ajotapaan, en sitä voi kiistää, kyllä autot on niin erilaisia ajaa että voi näkyä ulospäin sitäkin kautta. Toyota kuskit saa tiettyä mainetta josta usein keskustelut ja osa tulee varmaan ihan siitä autosta, sen ajettavuudesta/käytettävyydestä. Jotkin merkit on vilkkumaineessa, joista ehkä osa johtuu vilkkutoteutuksesta.

Useampi nimimerkki on kertonut että liikenteessä on havaittavaa eroa millainen autoalla. Ja kyllä tuon voin uskoa, joissain tapauksissa itsekkin tuntenut että joillain ajoneuvoilla se muiden kuskien suhtautuminen on isosti erialista.
 
Nyansseista ja periaatteista voidaan väitellä. Teoriassahan turvavälin pitäminen on mahdollista, mutta todellisuudessa se ei vaan välttämättä toteudu. Se on sitten semantiikkaa, että onko turvavälin pitäminen ”mahdollista”.
 
Lähinnä tuossa kolumnissa itseäni pistää silmään, että syy kunnolliseen turvaväliin ei tuolla ole turvallisuus vaan kiveniskemät.

Autoalan lehteen siis kirjoittaa ihminen, joka ei ymmärrä turvavälin tarkoitusta. Tämä on mielestäni aika iso ongelma.
Kaikenlisäksi toimittajan mielipide on vain jäävuoren huippu, kun liikenteessä näkee miten lyhyillä turvaväleillä useimmat ajavat. Siinä ei päässä liiku yhtään mitään, jos pitää ajaa maanteillä ja moottoriteillä samalla välillä kuin taajamassa. Perusteena sille tietysti se, että en mä pysty, koska kaikki muutkin tekee noin, niin teen minäkin. :eek:

Sen lisäksi joku väittää, ettei pysty pitämään väliä. No kyllähän se onnistuu, siellähän se kaasupoljin löytyy, jolla se oma nopeus säädetään. Liian monella nopeudensäätely tapahtuu painamalla jarrua. :x3: Silloin ajetaan aivan liian lähellä, jos pelkkä moottorijarrutus ei riitä.

Jos toisen ajotyyli ärsyttää, niin on liian pitkään jääty katselemaan lähelle niitä takavaloja, jos ne edes palavat. Kenties hengitetty myös pienhiukkasiakin, kun ei aivot toimi ja matala verensokeri. :devilish:Unohtuu helposti miten kalliiksi lopulta autoilu käy, jos joutuu onnettomuuteen.
 
Liian monella nopeudensäätely tapahtuu painamalla jarrua. :x3: Silloin ajetaan aivan liian lähellä, jos pelkkä moottorijarrutus ei riitä.
Samaa olin kirjoittamassa. Jos joutuu motarilla tai maantiellä jarruttelemaan, niin ajaa liian kovaa ja/tai liian pienellä turvavälillä.

Taajamassakin lähes jarruttamatta ajo on suht helppoa, mutta vaatii toki hieman enemmän ennakointia ja esim kevlin takia on välillä pakko. Nykyään yksi isoimmista ärsytyksen aiheista liittyy tähän, eli se, että pitkillä valo-ohjatuilla teillä osan on pakko tuutata 10-20kmh yli rajoituksen. Tällä ehtivät seuraaviin punaisiin pysähtymään ja kun itse olisi saapumassa juuri sopivaa nopeutta niin että valot vaihtuisivat vihreiksi mihinkään polkimeen koskematta, niin saa venailla että nämä dynaamiset pääsevät taas liikkeelle odottamaan seuraaviin valoihin.

Tuntuu että osalla puuttuu ihan täysin kyky ajatella edes se 60 sekuntia elämää eteenpäin ja miten omat valinnat vaikuttaa sen sujumiseen.
 
Nyansseista ja periaatteista voidaan väitellä. Teoriassahan turvavälin pitäminen on mahdollista, mutta todellisuudessa se ei vaan välttämättä toteudu. Se on sitten semantiikkaa, että onko turvavälin pitäminen ”mahdollista”.
Teoriassa ja käytännössä, jos et nyt takerrut johonkin tilapäiseen tilanteeseen, tai keksitä jotain erikois tilannetta, niin jos sitä ajoneuvoa nyt osaa ajaa, niin luulisi osaavan pitää sen turvavälinkin. Ja jos kommentoit tuota TM linkin juttua, niin joo, monessa autossa mukautuvassa vakkarissa ei riitä paukut kunnolliseen turvaväliin, mutta nykyään on autoja joissa kyvykkyyttä. Ja edelleen jos tuota TM juttua, niin siinä se toimittaja oli itse säätänyt vakkarin asetukset lyhyelle ja vieläpä ajannut niillä.


Edit:
Ilmeisen monelle on vaikeuksia arvioida etäisyyksiä, eli on kykyä taitoa sitä auton nopeutta säädellä, mutta arvioivat etäisyydet väärin, liian pitkäksi, ja jos kyse näistä boomereista joiden aikaan turvavälikoulutus voinut olla erilaista, ja tavoittelevatkin turhanlyhyttä ja sekin enemmänkin joku jonossa ajaessa enintään.
 
Viimeksi muokattu:
Aja hetki hitaammin kuin edelläoleva ja sitten vasta mätsää spiidi.

En ole kokenut tuota vaikeaksi kehän ruuhkissa.
Sitä että pääsevät ajamaan samaa vauhtia kuin ennenkin, mutta tasaisemmin?
Ideaalitilanteessa toki tasavauhti turvavälillä on loogisin ja turvallisin tapa ajaa, mutta se ei toteudu kuin Pastersteinin märissä unissa. Yksittäisenä säätäjänä ko. tavalla ajava muuttuu pahimmaksi häiriötekijäksi. Ts. siellä takana ei moisesta tempusta seuraa muuta kuin kertautuvaa jarruttelua ja kaistanvaihtorulettia. Porukka näkee liikkuvan tulpan aiheuttaman kaistajumin ja peippailee sekä vasemmalta että oikealta ohi. Jurruttaja hidastaa koko ajan lisää ja lisää liikenteen läpimenoa, kun joutuu jatkuvasti jättämään turvaväliä, kun ohittavat tunkevat hänen eteensä tyhjään kaistaväliin.
 
Audi ja bmw kuskit ärsyttää eniten jos mopediauto kuskeja ei oteta lukuun. Kaikista omakohtaistakin ja kallista kokemusta liikaa. Varmaankin aika universaali ilmiö/havainto, ehkä.

Toiseksi eniten mikä ärsyttää on välillä johtuen omasta olotilasta ja tilanteista johtuen turha stressi ja toisten tielläliikkujien mollaaminen ja väheksyntä. Ikään kuin se auttaisi tilannetta jotenkin.

Kolmanneksi eniten ärsyttää tieinfran typeryys ja innovatiivisuuden puute. Sekä osin tiestöillä liikkuvien(ei vain henkilöautojen) turvallisen ja sujuvan liikenteen mahdollisuus kun kyse on pitkälti teknisistä ratkaisuista. Toki hyvät ja laadukkaat tekniset ratkaisut vaativat resursseja. Joita meillä ei ilmeisesti ole tarpeeksi.
 
Oma tyhmyys. Jos alla on tehoa tai sporttisuutta tarjoava laite... Sitä ei vaan malta olla käyttämättä. Bensalenkkari kun olen, mikään ei tunnu riittävän. Mutta enemmän kuin pari kertaa on saanut muistutella itseä että se Micra ei ole samaa skaalaa kuin prätkä tai nopea auto. Kärsivällisyyttä pitää oppia vaikka on kymmeniä vuosia kortti taskussa ilman sakkoja. Nopeilla autoilla tms laitteilla about koko elämän ajaneena, pitää välillä muistuttaa itseä ettei kaikilla ole samoja tehoja kiihdytyksiin, tai intoa puskea mutkiin.
 
Teknisistä ratkaisuista tuli mieleen tämä tapaus Turussa:

Vuoden verran kaupungilta kesti myöntää, että "uudistus" meni aivan päin vattua.

e: Tässä siis ei mitään muuta olisi tarvinnut tehdä kuin pitää kolme oikeanpuoleisinta kaistaa suorana ja lisätä risteysalueen ylimääräinen leveys vasemman puolen nysäkaistaksi, joka alkaa edellisen risteyksen jälkeen. Jossain alkuperäisen muutoksen kommenteissa näkyi kysymys, että vieläkö Turulla on se ajokortiton liikennesuunnittelija :D
 
Viimeksi muokattu:
Sen lisäksi joku väittää, ettei pysty pitämään väliä. No kyllähän se onnistuu, siellähän se kaasupoljin löytyy, jolla se oma nopeus säädetään. Liian monella nopeudensäätely tapahtuu painamalla jarrua. :x3: Silloin ajetaan aivan liian lähellä, jos pelkkä moottorijarrutus ei riitä.
Mietipä jos kaikki ajattelisivat näin, liikenne käytännössä pysähtyisi.
 
Ideaalitilanteessa toki tasavauhti turvavälillä on loogisin ja turvallisin tapa ajaa, mutta se ei toteudu kuin Pastersteinin märissä unissa. Yksittäisenä säätäjänä ko. tavalla ajava muuttuu pahimmaksi häiriötekijäksi. Ts. siellä takana ei moisesta tempusta seuraa muuta kuin kertautuvaa jarruttelua ja kaistanvaihtorulettia. Porukka näkee liikkuvan tulpan aiheuttaman kaistajumin ja peippailee sekä vasemmalta että oikealta ohi. Jurruttaja hidastaa koko ajan lisää ja lisää liikenteen läpimenoa, kun joutuu jatkuvasti jättämään turvaväliä, kun ohittavat tunkevat hänen eteensä tyhjään kaistaväliin.
Asialliset turvavälit vähentää sitä pumppaamista -> tasaisempi liikenne, joutusampi liikenne, kaupan päälle sitten turvallisempaa.
 
Asialliset turvavälit vähentää sitä pumppaamista -> tasaisempi liikenne, joutusampi liikenne, kaupan päälle sitten turvallisempaa.
:asif: Se mun viestin koko pointti oli se, että tällä idealistisella lähestymistavalla ei ole mitään käytännön yhteyttä kehien reaalimaailmaan. Ruuhka-aikana yleisesti käytettyä (lyhyttä) väliä pidemmän käyttäminen ei tee muuta kuin provosoi ja sotkee liikennettä. Ihan samaa idioottimaista tilannetajuttomuutta kuin hidas rullailu seuraaviin punaisiin valoihin kantakaupungissa.
 
:asif: Se mun viestin koko pointti oli se, että tällä idealistisella lähestymistavalla ei ole mitään käytännön yhteyttä kehien reaalimaailmaan. Ruuhka-aikana yleisesti käytettyä (lyhyttä) väliä pidemmän käyttäminen ei tee muuta kuin provosoi ja sotkee liikennettä. Ihan samaa idioottimaista tilannetajuttomuutta kuin hidas rullailu seuraaviin punaisiin valoihin kantakaupungissa.
" ihan samaa idioottimaista tilannetajuttomuutta kuin hidas rullailu seuraaviin punaisiin valoihin kantakaupungissa. ", nyt ei kyllä ihan aukea miten liikenne nopeutuu tai tulee sujuvammaksi jos ajaa täysiä seuraaviin punaisiin liikennevaloihin tai hitaasti rullaa sinne?
Näissä on kuitenkin lähes aina kysymys metreistä tai muutamista kymmenistä metreistä.
 
Viimeksi muokattu:
Toiseksi eniten mikä ärsyttää on välillä johtuen omasta olotilasta ja tilanteista johtuen turha stressi ja toisten tielläliikkujien mollaaminen ja väheksyntä. Ikään kuin se auttaisi tilannetta jotenkin.
Itsekkyyys, joustamattomuus ja yhteistyökyvyn puute eri muodoissaan ärsyttää liikenteessäkin, ei paljon muu. Ymmärrän jopa että mopoautot ja joskus sähköautot tai itse asiassa kuka vaan ovat tien tukkona tahtomattaan ja jos sen oman sisäisen minä ensin-ajattelumallin onnistuu sysäämään taaemmaksi nekään eivät ärsytä yhtään.
 
Ideaalitilanteessa toki tasavauhti turvavälillä on loogisin ja turvallisin tapa ajaa, mutta se ei toteudu kuin Pastersteinin märissä unissa. Yksittäisenä säätäjänä ko. tavalla ajava muuttuu pahimmaksi häiriötekijäksi. Ts. siellä takana ei moisesta tempusta seuraa muuta kuin kertautuvaa jarruttelua ja kaistanvaihtorulettia. Porukka näkee liikkuvan tulpan aiheuttaman kaistajumin ja peippailee sekä vasemmalta että oikealta ohi. Jurruttaja hidastaa koko ajan lisää ja lisää liikenteen läpimenoa, kun joutuu jatkuvasti jättämään turvaväliä, kun ohittavat tunkevat hänen eteensä tyhjään kaistaväliin.
Itse en ole tuollaista havainnut, mutta varmaan mielikuvitusskenaariosi on lähempänä todellisuutta kuin todellisuus.

Todellisuudessa puolen tunnin aikana ehkä 0-2 autoa tulee siihen väliin ja nekin ovat yleensä matkalla seuraavasta liittymästä ulos.
 
Itsekkyyys, joustamattomuus ja yhteistyökyvyn puute eri muodoissaan ärsyttää liikenteessäkin, ei paljon muu. Ymmärrän jopa että mopoautot ja joskus sähköautot tai itse asiassa kuka vaan ovat tien tukkona tahtomattaan ja jos sen oman sisäisen minä ensin-ajattelumallin onnistuu sysäämään taaemmaksi nekään eivät ärsytä yhtään.
Mopoautot ilmeisesti Espoon ja Kauniaisten ongelma, kun ei ole kyseistä peliä juuri koskaan tullut vastaan Vantaalla viimeisen 5 vuoden aikana.
 
Mopoautot ilmeisesti Espoon ja Kauniaisten ongelma, kun ei ole kyseistä peliä juuri koskaan tullut vastaan Vantaalla viimeisen 5 vuoden aikana.
Kyllä täällä pirkainmaan suunnalla mopediautot ja heidän kuskit ovat olleet "asia" listalla jo pitkälti toista vuosikymmentä. Tänään viimeksi meinasi tulla sydänpysähdys kiitos mopediauto kolmion takaa. Wtf is kolmio ?

Toki myös tehokkaita bmw kuskeja(anteeksi?) mahtui sekaan normi määrä. Mutta ei tarvitse hernettä silti nenään vetää, osa nuorista osaa ja osin huomaa paremmin kuin vanhat. Tosin ei kovasti kehuttavaa valitettavasti. Niiden lisäksi tullut törmättyä jo useisiin moottoripyörä kiihdytys nopeuksia hipoviin sähköpotkulauta "teini kuskeihin". Ehkä kova kiire ruumisarkkuun tai pyörätuoliin. En tiedä kumpi tavoitteena. Vai energiajuoma pack salesta nyt ja heti. Aika pahalta silti näyttää kehityssuunta liikenteessä imo.

Toki edelleen pidän sen teknisen toteutuksen puolen edellä. Asenteita saatikka teknologista kehitystä aika paha äkkiseltään muuttaa mutta katuja, reittejä ja teitä hyvinkin nopeasti muuttaa jos tahtoa on. Mutta kun ei oikein tunnu olevan. Vielä kovasti eletään 80 ja 90 lukua kulkureittien infran suhteen ehkä pois lukien isojen kaupunkien ydinkeskustat.
 
Täällä Vantaala kyllä eniten ärsyttää nämä sähköskuuteilla hölmöilijät ja tuntuu että suurimmalla osalla päässä ei kyllä liiku yhtään mitään.
Autolla liikuvista ärsyttää nyhvärit jotka eivät pääse edes nopeusrajoiotuksen 50km/t, eli eivät ilmeisesti edes tunne liikennesääntöjä tai ymmärrä katsoa liikennemerkkejä.
 
Täällä Vantaala kyllä eniten ärsyttää nämä sähköskuuteilla hölmöilijät ja tuntuu että suurimmalla osalla päässä ei kyllä liiku yhtään mitään.
Autolla liikuvista ärsyttää nyhvärit jotka eivät pääse edes nopeusrajoiotuksen 50km/t, eli eivät ilmeisesti edes tunne liikennesääntöjä tai ymmärrä katsoa liikennemerkkejä.
Ymmärrän kyllä että ärsyttää matelijat. Siis ei todelliset matelijat koska ne ovat pääosin ok, vaan hidastelijat liikenteessä. Silti parempi kuin kaahaajat joilla kiire käsittääkseni yleensä ei mihinkään tärkeään vaan vain jotain muuta. Oli prätkytin tai sähkäri tai jotain siltä väliltä. Siltikin lyhytnäköistä järjettömyyttä josta lukuisat viattomat kärsivät todella kovan hinnan vuosittain. Jos joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan, ei lähtökohtaisesti ongelma imo. Mutta kun joku ajaa 20 km/h ylinopeutta = iso ongelma ja riski todennäköisesti täysin turhaan. Otetaan se ärsytyksiin mukaan.
 
" ihan samaa idioottimaista tilannetajuttomuutta kuin hidas rullailu seuraaviin punaisiin valoihin kantakaupungissa. ", nyt ei kyllä ihan aukea miten liikenne nopeutuu tai tulee sujuvammaksi jos ajaa täysiä seuraaviin punaisiin liikennevaloihin tai hitaasti rullaa sinne?
Näissä on kuitenkin lähes aina kysymys metreistä tai muutamista kymmenistä metreistä.
Kantakaupungissa merkkaa ainoastaan montako autoa pääsee valoista läpi. Jos siinä on Pentti hidastelemassa, niin valoista pääsee vähemmän porukkaa läpi, kun Pentin läpikään ei voi ajaa. Parhaat uunot hidastelee sensoriohjattuihinkin valoihin. Tässä kotinurkilla on muodostunut ongelmaksi liian kauaksi viivasta odottamaan pysäköivät uunot, sensori ei havaitse kun eivät ole sen päällä. Päässä niillä ei liiku mikään, kun useampaa valosykliä odottelevat.
 
Itse en ole tuollaista havainnut, mutta varmaan mielikuvitusskenaariosi on lähempänä todellisuutta kuin todellisuus.

Todellisuudessa puolen tunnin aikana ehkä 0-2 autoa tulee siihen väliin ja nekin ovat yleensä matkalla seuraavasta liittymästä ulos.
Joka ikinen kerta kun ruuhkassa ajaa näitä näkee. Leppävaara-Tuusulanväylö väli ihan puhdasta rulettia kehä ykkösellö. Se voi tietysti sieltä ongelman paalupaikalta olla paha havaita…
 
Kantakaupungissa merkkaa ainoastaan montako autoa pääsee valoista läpi. Jos siinä on Pentti hidastelemassa, niin valoista pääsee vähemmän porukkaa läpi, kun Pentin läpikään ei voi ajaa. Parhaat uunot hidastelee sensoriohjattuihinkin valoihin. Tässä kotinurkilla on muodostunut ongelmaksi liian kauaksi viivasta odottamaan pysäköivät uunot, sensori ei havaitse kun eivät ole sen päällä. Päässä niillä ei liiku mikään, kun useampaa valosykliä odottelevat.
Onko vika vain Matin tai Kaisan päässä(aivossa) vai enemmänkin teknisessä liikenteen ohjauksen/infran toteutuksessa kyseisellä alueella ?
 
Onko vika vain Matin tai Kaisan päässä(aivossa) vai enemmänkin teknisessä liikenteen ohjauksen/infran toteutuksessa kyseisellä alueella ?
Kumpi tapaus? Kantakaupungin vöylät ovat mitä ovat, ei niissä voi sen enempää alkaa säätää. Tämö kotinurkan ongelma on puhtaasti kuskien, jättävät pysäytysviivasta puolentoista auton välin. Sensori on 1-4 metrin alueella viivasta (about). Joku syy tuossa ongelmaan täytyy olla, kun useita autoja siinö vastaavalla tavalla olen nähnyt.
 
Pieniä metrin, ehkä kahden, välejä viivaan näkee joskus. Mutta että yli auton mitta viivasta ja yleinen ongelma? Onko sielläpäin vesiputket edelleen lyijyä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 717
Viestejä
4 796 640
Jäsenet
77 793
Uusin jäsen
NurmiNiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom