Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei sillä ole tuo teon kannalta mitään väliä kauanko skoda on ajanut vasemmalla.
Teon taustojen kannalta sillä on väliä. Ei mitenkään tietysti oikeuta tekoa, mutta yleensä näitä koukkauksia näkee vasta siinä kohtaa, kun sitä vasuria on tukittu pitkään ja hartaasti. Tämähän se HapanMuffinsin pointti oli. Tässä nimenomaisessa tapauksessa tuskin oli kyse siitä, koska toyo tuli niin suurella nopeuserolla ja vasta useita sekuntteja videon alusta. Hankala nähdä että tuollainen pienikoneinen vehje 100+ vauhdeissa olisi moiseen menoon lyhyellä pätkällä kiihtynyt.
 
Skodakuski nukkui vasemmalla ihan turhaan eikä edes alussa juurikaan saavuta säiliöautoa vaan ajaa lähes vastaavaa vauhtia kuin kuvaaja.

Höpöhöpö.

Se olisi pitäny nähdä pidemmältä ajalta onko Skoda ollut siellä vain olemisen ilosta vai juuri siirtynyt ohittamaan sinne.

Skoda on selvästi vasemmalla kaistalla koska on ohittamassa kuvaavaa autoa, ollut kaistalla ainakin sen ohituksen ajan.

Ohittajankin pitää pitää huolta turvaväleistä, ettei kiilata heti suoraan ohitettavan eteen vaan mennään kunnolla ohi ja vaihdetaan takaisin omalle kaistalle toisen auton eteen vasta kunnollisen turvavälin muodostuttua

(toki hätätila on sitten erikseen; Jos pitää kaksikaistaisella tiellä valita, törmääkö vastaantulijaan vai palaako omalle kaistalle ilman turvaväliä, sitten tietysti palataan omalle kaistalle ilman turvaväliä, mutta se, että perseessä roikkuu kaahaaja-idiootti ei ole sellainen hätätila joka oikeuttaa siihen että palataan ohituksen jälkeen oikealle kaistalle pilaten sen ohitetun turvaväli)
 
Viimeksi muokattu:
Höpöhöpö.



Skoda on selvästi vasemmalla kaistalla koska on ohittamassa kuvaavaa autoa, ollut kaistalla ainakin sen ohituksen ajan.

Ohittajankin pitää pitää huolta turvaväleistä, ettei kiilata heti suoraan ohitettavan eteen vaan mennään kunnolla ohi ja vaihdetaan takaisin omalle kaistalle toisen auton eteen vasta kunnollisen turvavälin muodostuttua

(toki hätätila on sitten erikseen; Jos pitää kaksikaistaisella tiellä valita, törmääkö vastaantulijaan vai palaako omalle kaistalle ilman turvaäliä, sitten tietysti palataan omalle kaistalle ilman turvaväliä, mutta se, että perseessä roikkuu kaahaaja-idiootti ei ole sellainen hätätila joka oikeuttaa siihen että palataan ohituksen jälkeen oikealle kaistalle pilaten sen ohitetun turvaväli)
"jos pääse oikealta ohi niin sinne oikealle edellä menevä olisi hyvin voinut väistää"-sanonta pätee helvetin hyvin ellei sitten halua olla teiden tukko.
 
Videolla varmasti vain yksi törttöilijä, mutta allekirjoitan sen yhteydessä esitetyn vitutuksenaiheen, eli vasemman kaistan kusipäät. He, jotka eivät välttämättä riko mitään lakia (pahimpien kohdalla mielestäni jo kolkutellaan liikenteen vaarantamista), mutta eivät myöskään toiminnallaan edistä liikenteen kokonaissujuvuutta.

Vähän niin kuin kaupassa voi antaa sen yhtä limsapulloa ostavan mennä edellensä, kun itsellä on viikonlopun mökkieväät kärryssä. Tai olla antamatta.
 
Kuvaajan nopeus tuosta videosta on helpoin/tarkin laskea, ajaa ~100km/h ennen kuin toyota tulee edes näkyviin. Hitaammin ohittavalla vauhti ~110km/h ja pujottelijalla yli 140km/h.

En tiedä mikä hänen nopeus, mutta jos videon kellolla ja tolpilla, kaistaviivoilla ynnään, niin alaraja varmaan satkun nurkilla, 110km/h menee hyvin tontiin, ja 120km/h olisi vielä uskottava.

Jos siis ynnää tuosta n 6s sinne 13s-15s kohdille. Ei mikään tarkka, mutta jos vertaa rekkaan, niin ihan mahdollinen, jos uskotaan että säiliörekka menee ainakin sen 80km/h

Skoda menee lujempaa, joko rajoitusten mukaan, ja ylinopeuttakin voi ajaa, mutta joka tapauksessa sitä nyt ei voi syyttää mistään.


Pulatunnus esitti arvion 120 km/h. Jos tuo pitöisi paikkansa, hitaan ohittajan pitöisi ajaa 130-140 km/h ja toyon manoveeri vaatii tuolla lyhyellä matkalla useiden kymmenien km/h nopeuseron hitaaseen ohittajaan. Eli käytännössä vetäisi kaasu pohjassa joka ei ole uskottavaa.

Toyotasta on niin lyhyen aikaa videota että sen nopeuden yksinään arvioiminen karkeaa, mutta tie merkinnöistä ja tolpista laskien vauhtia hurjasti, en väittäisi vastaa jos yli 150km/h Vetäähän se sen rekankin ohi nopeasti. ihan sellaisenaan. Olihan sillä Tojotalla kuvaajaankin iso nopeus ero, ja Skodan ohitti kulmia hipoen.

120km/h arvioni Skodasta ei ollut, tarkka, vaan mahdollinen.


Jos Skodassa olisi oltu hereillä, ei se tuolla vasemmalla roikkuisi alkuunkaan. Mitään kovin järkevää syytä siellä oleskeluun ei ny ihan lyhyestä videosta tuossa auennut ennen kuin pommi oli edes kuvassa. Minuutin tai kahden konteksti olisi paljastanut enemmän mikä tilanne oli tien päällä.
Mistä nämä vasemmalla roikkumis jutun on peräisin.
Linkin videossa ohitti kuvaajaa, kuvaajan edessä rekka, niin eihän tuossa Skodakuskilla mitään muuta oikeaa paikkaa ole kuin ohituskaista.

Sitä ei tiedetä mitä aiemmin, jonoa näytti olevan edessä päin.
 
"jos pääse oikealta ohi niin sinne oikealle edellä menevä olisi hyvin voinut väistää"-sanonta pätee helvetin hyvin ellei sitten halua olla teiden tukko.

Ei pääse ohi, ja tuollaisia videon oikealta ohituksia ei lasketa.

Skoda kuski olisi tehnyt väärin jos olisi vaihtanut kuvaajan eteen, ei siinä ollut tilaa. Ja koska seuraava ohitettava oli näköpiirissä niin vielä vähemmän koukitaan välillä oikealla, vaikka olisi ollut tilaa.

Ja onneksi Skoda kuski ei vaihtanut oikealle kuvaajan e,teen siinä olisi ollut isompi romu kasa.

En yllätty jos Tojo kuski jatkoi ajotapaansa seuraavan kohdalla, vauhtia oli sen verran että yhtä yllättäen seuraavan kontissa.
 
En tiedä mikä hänen nopeus, mutta jos videon kellolla ja tolpilla, kaistaviivoilla ynnään, niin alaraja varmaan satkun nurkilla, 110km/h menee hyvin tontiin, ja 120km/h olisi vielä uskottava.
Yli 110km/h ei ole enää uskottava vauhti. Kellotin aikoja tolpista niin että kun tolppa häviää videon vasemmasta laidasta niin kello päälle ja kun kolmas tolppa häviää niin kello seis. Toistin muutaman kerran ja tulokset 4.2-4.3s. 60m tolppavälillä tuosta tulee tulee nopeudeksi 100-102km/h. Heitetään virhemarginaalilla vaikka 100km/h +-5km/h. Tuon nopeampaa tai hitaampaa en usko että auto ajoi.
 
Yli 110km/h ei ole enää uskottava vauhti. Kellotin aikoja tolpista niin että kun tolppa häviää videon vasemmasta laidasta niin kello päälle ja kun kolmas tolppa häviää niin kello seis. Toistin muutaman kerran ja tulokset 4.2-4.3s. 60m tolppavälillä tuosta tulee tulee nopeudeksi 100-102km/h. Heitetään virhemarginaalilla vaikka 100km/h +-5km/h. Tuon nopeampaa tai hitaampaa en usko että auto ajoi.
Eli kuvaajan auto kulki n. 100 km/h. Olennaisempi asia on Skodan nopeus.
 
Yli 110km/h ei ole enää uskottava vauhti. Kellotin aikoja tolpista niin että kun tolppa häviää videon vasemmasta laidasta niin kello päälle ja kun kolmas tolppa häviää niin kello seis. Toistin muutaman kerran ja tulokset 4.2-4.3s. 60m tolppavälillä tuosta tulee tulee nopeudeksi 100-102km/h. Heitetään virhemarginaalilla vaikka 100km/h +-5km/h. Tuon nopeampaa tai hitaampaa en usko että auto ajoi.

Haarukoin soittimen kellolla, sen sen 7s ja yli pätkää minkä oletin olevan lähellä ns normaalia.
Sekä valotolpista että kaistaviivoista. soittimen kello vain täysiä sekuntteja, niin haarukkaa sitten niistä. Eli minulla paljon isompi se haarukka. vaikka "näytteenottoaika" pidempi. Mutta ajanotto epätarkka.




Eli kuvaajan auto kulki n. 100 km/h. Olennaisempi asia on Skodan nopeus.

Skoda eteni nopeammin kuin kuvajaa, selkeästi nopeammin kuin rekka, Jos tuolla oli 120km/h rajoitus, niin mahdollisesti rajoitustenpuitteissa, jarrutti kun Toyota rinnalla. ja sen jälkeen näytti palaavan matkavauhtiinsa.

Toytotan nopeutta voi arvioida ihan omanaan, tolppa, väliviiva mutulla, sitä vauhtia oli rajusti.



Eihän sillä nopeudella ole lopulta mitään merkitystä. Jos tossa olis rekka ohittamassa kahta muuta rekkaa vasenta kaistaa ajaen, niin silti ainoa törttöilijä ja idiootti olisi toi räikkönen.

No ehkä sen verran että jos rekka meni kolmee kymppiä, kuvajaa neljää kymppiä, Skoda viittä kymmppiä, ja Tojo kuski satasta. No ei kai sekään tojo kuskia pelastaisi.

Sillä ei tosiaan väliä menikö Skoda satakymmenen, vai sataa kahtakymppiä, edessä jonoa siellä vasemmallakkin kaistalla oli.
 
Viimeksi muokattu:
Kahjon ohituksen tapahtumapaikka on liittymä nro 12, eli Lamminsuon eritasoliittymä. Ajoin siitä alle viikko sitten tuohon Tampereen suuntaan, ja silloin nopeusrajoitus oli normaali 120 km/h.

Katkoviivoista laskien kuvaajan nopeus oli videon ensimmäisten 20 viivan aikana (kuvasin 30 fps-videota ja laskin ruudut (248 kpl):

(20 * 12 m) / (248 / 30) * 3,6 = 104,5 km/h (jos laskee +/- 1 ruutua, niin 104,1-104,9 km/h)

Kuvaajan nopeus pysyi tuon ajan vakiona (8 viivaa 13/30 s ja 12 viivaa 12/30 s, ja tasainen rytmi).


Palaan fillaroimasta ja uimasta vasta vähän ennen puolta yötä, joten muiden ajoneuvojen nopeuksiin palaan ehkä vasta huomenna. Muistakaa, että kojelautakameroiden ultralaajakulmat saavat nopeudet tuntumaan todellista hurjemmilta. Verkkiksen viidessä suosituimmassa kuvakulma on 140-150 astetta, mikä on kinovastaavana 6-8 mm. Poliisin takaa-ajovideoiden telepolttoväli taas kutistaa etäisyydet ja nopeudet ihan hitaaksi.

Screenshot_2025-07-18-12-44-39-01_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Ymmärrän, että työksi puolesta yrität promota, mutta yliarvioit nyt ammattilaiset. Muutamat kymmenet hassut tunnit vs. tuhansia tunteja asennetta vanhempien kanssa… Teknisenä osaamisena vähempi harjoittelu varmasti näkyy.
Kotiopetuksessa jos jossain voi saada ihan vääränlaista asennekasvatusta. Esim. joku pyöräilijävihaaja kun alkaa jälkikasvuaan opettamaan, niin tuskin siinä hirveästi mm. kevyen liikenteen huomiointiin panostetaan.
 
Hieman erikoinen ohitustilanne tänään. 80 rajoitus ja edellä oleva ajeli arviolta 60-65km/h. Lähdin ohittamaan, niin auto koukkasikin hieman vasemman puoleiselle vastaantulevien kaistalle. Varalta vähän hiljensin, mutta toinen auto palasikin sitten omalle kaistalle takaisin.

Ei ole ainakaan vastaavaa tapahtunut autoilessa, eli ehkä oli vaan vahinko. Auto oli vanha punainen sedan, mutta kuskia en yrittänytkään katsoa tai en nähnyt.

Kerran kyllä hieman vastaava, kun mopoauto on kiilannut vasemmalle ja itse olin moottoripyörällä liikkeellä. Tuossa toki ensimmäisenä alkaa jarruttaa, että mikä sille toiselle kuskille tuli? Kun yrittää kiilata toisen pois tieltä?
 
Hieman erikoinen ohitustilanne tänään. 80 rajoitus ja edellä oleva ajeli arviolta 60-65km/h. Lähdin ohittamaan, niin auto koukkasikin hieman vasemman puoleiselle vastaantulevien kaistalle. Varalta vähän hiljensin, mutta toinen auto palasikin sitten omalle kaistalle takaisin.

Ei ole ainakaan vastaavaa tapahtunut autoilessa, eli ehkä oli vaan vahinko. Auto oli vanha punainen sedan, mutta kuskia en yrittänytkään katsoa tai en nähnyt.

Kerran kyllä hieman vastaava, kun mopoauto on kiilannut vasemmalle ja itse olin moottoripyörällä liikkeellä. Tuossa toki ensimmäisenä alkaa jarruttaa, että mikä sille toiselle kuskille tuli? Kun yrittää kiilata toisen pois tieltä?
Voi olla ihan sattumaa vain että puhelimen räpellykseltä meni sekoiluksi juuri huonoimmalla hetkellä. Ei yhtään yllättäisi nykymenolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 364
Viestejä
4 850 372
Jäsenet
78 395
Uusin jäsen
Mielikalli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom