Kahjon ohituksen tapahtumapaikka on liittymä nro 12, eli Lamminsuon eritasoliittymä. Ajoin siitä alle viikko sitten tuohon Tampereen suuntaan, ja silloin nopeusrajoitus oli normaali 120 km/h.
Katkoviivoista laskien kuvaajan nopeus oli videon ensimmäisten 20 viivan aikana (kuvasin 30 fps-videota ja laskin ruudut (248 kpl):
(20 * 12 m) / (248 / 30) * 3,6 = 104,5 km/h (jos laskee +/- 1 ruutua, niin 104,1-104,9 km/h)
Kuvaajan nopeus pysyi tuon ajan vakiona (8 viivaa 13/30 s ja 12 viivaa 12/30 s, ja tasainen rytmi).
Palaan fillaroimasta ja uimasta vasta vähän ennen puolta yötä, joten muiden ajoneuvojen nopeuksiin palaan ehkä vasta huomenna. Muistakaa, että kojelautakameroiden ultralaajakulmat saavat nopeudet tuntumaan todellista hurjemmilta. Verkkiksen viidessä suosituimmassa kuvakulma on 140-150 astetta, mikä on kinovastaavana 6-8 mm. Poliisin takaa-ajovideoiden telepolttoväli taas kutistaa etäisyydet ja nopeudet ihan hitaaksi.
Kuvaajan nopeus oli 20 kaistaviivaan kuluneen 248 ruudun ajan (8,27 s, erillisellä kameralla kuvattu video) tasainen 104,1-104,9 km/h, kun pyöristää ajaksi 246-248 videoruutua. Hän siis kuroi väliä säiliöautoon noin 15-20 km/h.
Skodan nopeuden mittasin myös 20 kaistaviivan matkalta. Pysäytin mittauksen seitsemän ruutua ennen Skodan lisäjarruvalon syttymistä. Ruutuja kului 233 kpl, joten pyöristämällä 232-234 saadaan Skodan nopeudeksi 110,8-111,7 km/h, eli noin kympin alle rajoituksen. Huomasin väliaikojen perusteella lievää kiusantekoon/pussitukseen viittaavaa:
1. Ensin Skoda tuli reippaammin kolme ensimmäistä kaistaviivaa videon alussa.
2. Kun Skodan takapuskuri oli noin 10 m päässä kuvaajan etupuskurista, nopeus hidastui niin, että kolmentoista seuraavan kaistaviivan yksittäiset väliajat olivat kaikki 12 ruutua vs. sitä ennen kolmesti putkeen 11 ruutua.
3. Kun Yaris lähti ohittamaan oikealta, niin yllättäen Skodan väliajat paranivat taas 11:een ruutuun per kaistaviiva neljän peräkkäisen kaistaviivan ajaksi, kunnes niiden jälkeen seitsemän ruudun kuluttua Skodan jarruvalot syttyivät. Ei voi olla siitäkään kyse, että oltaisiin pyöristysrajoilla (11,49 vs. 11,50), koska silloin ei voisi tulla 13 kertaa peräkkäin 12, vaan välissä olisi 6-7 kpl yhtätoista.
On toki mahdollista, että Skoda ihan vahingossa kevensi kaasua juuri 10 m kuvaajan ohituksen jälkeen, ja 5,2 s myöhemmin säikähti oikealta ohittavaa niin, että painoi 1,47 sekuntia kaasua, kunnes jarrutti. Hieman skeptinen olen sen suhteen, että puolivälissä useamman ajoneuvon ohitusta "nukahtava" (11 frame -> 12 frame) olisi samaan aikaan niin skarppi peilien seuraaja, että tajuaa säikähtää ja vielä kaasulla alta pois.
Toinen vaihtoehto on se kaaharien rattiraivoa koetteleva, että ensin nostettiin kuvaajan ohituksen jälkeen hieman kaasupoljinta, jottei kukaan vaan ehtisi oikealta ohi ennenkuin kuvaajan ja säiliöauton väli menee umpeen estäen ohituksen. Yaris olikin tavallista aggressiivisempi tapaus, joka pussituksesta huolimatta lähti ahtaasta raosta ohittamaan kahden kaistan välissä moottoripyörätyyliin ajaen. Ohitusyrityksen huomattuaan Skoda yritti estää sen, mutta ehti painaa kaasua vain 1,47 s ennen jarrutusta. Tätä vastaan saattaisi puhua se, että Skoda perui kaasuttamisen jo 1,47 sekunnissa, mutta ehkä siinä heräsi Skodan itsesuojeluvaisto. Kaasuttamisen jatkamisesta olisi pahimmillaan seurannut se, että Yariksen ohitus olisi pitkittynyt ratkaisevasti osuen säiliöauton vasempaan takakulmaan, jolloin Skodalle olisi voinut tulla äkillistä väistettävää.
Oli niin tai näin, Yaris teki laittoman ja vaarallisen ohituksen. Skodan kaksi taktisesti maukkaimpiin paikkoihin osunutta (vahingossa/tahallaan) nopeudenmuutosta olivat niin hienovaraisia, ettei niiden perusteella voi virallisesti syyttää mistään ohituksen estämisestä. Ei ole myöskään laitonta ohittaa ajaen noin kympin alle rajoituksen ja ohittaa vähintään kaksi ajoneuvoa putkeen.
Skoda-kuskina en itse kuitenkaan olisi kuvaajan takaa lähtiessäni siirtynyt lainkaan vasemmalle kaistalle, kun olisin peilistä nähnyt takaa parin sadan metrin päässä nopeasti lähestyvän Yariksen. Tai sitten olisin polkaissut reippaammin kaasua, jottei toinen joudu jarruttamaan voimakkaasti/menetä hermojaan.
Jos taas olisin jo ennen kuvaajaa ohittanut yhden tai useamman ajoneuvon, niin en olisi nostanut kaasua kuvaajan ja säiliöauton välissä, kuten videon Skoda teki. Vähintä olisi pitää nopeus ennallaan, mutta itse olisin kolmea tai useampaa ohittaessani kaasulla jouduttanut pitkää ohitusta, kun kerran rajoitukseenkin oli vielä matkaa, eikä alla ollut mikään muilta ymmärrystä ja helliä tunteita herättävä heikkotehoinen rättisitikka. Ei ole hyvä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta ohittaa useaa ajoneuvoa (joista vähintään yksi oli pitkä ajoneuvo) ajamalla 111 km/h@120-alueella, kun takaa on tulossa selvästi nopeampia. Joko polkaisee itse vähän lisää nopeutta tai odottaa hiljaisempaa hetkeä, ennemmin kuin pakottaa mahdollisesti heikkohermoisia takaatulijoita seisomaan jarruilla tai ohittavat laittomasti oikealta.
Yariksen nopeutta ei vielä tullut mainittua. Skodan jarruvaloja edeltävien neljän kaistaviivan matkaan kului 36 ruutua (144 km/h), eli nopeus oli +/-1 -ruudulla laskien 140,1-148,1 km/h. Seuraavat kahdeksan viivaa keskinopeus oli 148 km/h (146,0-150,3 km/h). Kaikkiin 12:een kaistaviivaan kului yhteensä 106 ruutua, eli nopeus oli 146,7 km/h (145,3-148,1 km/h).
Tldr;
kuvaaja 105 km/h
Skoda 111 km/h
Yaris 147 km/h