Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei kyllä pidä paikkaansa noin 8000 km vuosittaisella maakunta-ajelun perusteella. Erittäin yleistä on että jonossa ajellessa takaa tuleva ohittaa pienen ihmettelyn jälkeen ja jäädään siihen eteen jonoon nököttämään edellä ajavan perseeseen kiinni. Käytös on lisääntynyt jatkuvasti viimeisen kymmenen vuoden aikana kun tuota ajelua on tullut tehtyä.

Erityisen vaikeaksi se menee ohituskaistaosuuksien välissä, koska kiireisillä on pakko pitää jono mahdollisimman lyhyenä että on lähellä sitä kilometrin päässä jonoa vetävää rekkaa. Onneksi edes osa tajuaa tehdä ohituksen paikassa missä ei ole välitöntä vaaraa. Ei siinä paljoa turvavälit näitä idootteja kiinnosta.
Oma otantani on pieni ja mielikuva käänteinen. Tiedä sitten mistä johtuu.

Edit:
Ja siis jos puhutaan turvaväleistä minimi suositus ja siiten yli, jos nyt kuitekin ilmiselvää että jonossa mennään. Ehkä ero sitten siinä että jos ohituspaikkaa tulee, niin ne käyttänyt. Jos taasen ei ole ollut haluja ohittaa niin ja takanatulevalla on, niin ilman muuta takanetualia saa ohittaa ja sitä viestiä taakse.

Aina niitä idiootteja mahtuu joukkoon, en väitä että ne olisi kadonneet.
 
Vauhtisokeus jättää hiljentämisen riittämättömäksi käännöksiin ja sen tuoma kokemus liioista g-voimista kompensoidaan sen sijaan pienemmällä ratin käännellä, eli laajemmalla kääntymisajolinjalla.
Ei tästä ollut kyse vaan siitä, että yllättävän iso osa porukasta ohjaa oikealle ennen kuin koko käännös alkaa. Tekevät tätä vaikka lähtisivät valoista paikaltaan kääntymään.
 
EU saisi määrätä autoihin roikkumiseen reagoivat takavalot. Alkaisivat välähdellä sitä kirkkaammin ja nopeammin mitä pienemmäksi väli takana käy.
Kuinkahan laitonta olisi kiinnittää takalasin taakse hattuhyllylle joku kirkas valonheitin, jota voisi väläytellä pahimmille perässä roikkuville? :smoke:
 
EU saisi määrätä autoihin roikkumiseen reagoivat takavalot. Alkaisivat välähdellä sitä kirkkaammin ja nopeammin mitä pienemmäksi väli takana käy.
Tämän voisi ihan hyvin toteuttaa siihen perässäroikkujan autoonkin. Autot piippaavat ja vilkuttelevat mittaristossa kaikenlaisia valoja jo nyt, jos ajaa liian kovaa, ei käytä turvavöitä, ei pysy kaistalla, nukahtaa tai mitä näitä järjestelmiä nyt on. Ei varmasti olisi teknisesti kovin vaikea operaatio toteuttaa sillä adaptiivisen nopeudensäätimen tutkalla järjestelmä, joka alkaa piipata, kun edellämenevän kontissa on nuohottu liian kauan.
 
Tämän voisi ihan hyvin toteuttaa siihen perässäroikkujan autoonkin. Autot piippaavat ja vilkuttelevat mittaristossa kaikenlaisia valoja jo nyt, jos ajaa liian kovaa, ei käytä turvavöitä, ei pysy kaistalla, nukahtaa tai mitä näitä järjestelmiä nyt on. Ei varmasti olisi teknisesti kovin vaikea operaatio toteuttaa sillä adaptiivisen nopeudensäätimen tutkalla järjestelmä, joka alkaa piipata, kun edellämenevän kontissa on nuohottu liian kauan.

Tosiaan toimisi näinkin päin :D Volvoissa ainakin lisävarusteinen HUD näyttää jo nykyäänkin ylimääräisen symbolin tuulilasissa jos ajaa liian lähellä.
 
Tämähän on hyvä idea. Tekniikka on ollut olemassa jo pitkään kun mukautuva cruise on ollut yleinen varuste jo toistakymmentä vuotta, sama tutka vain taakse. Ongelma lienee lähinnä että provosoisiko se vähä-älyisimmät perässäroikkujat kostotoimenpiteisiin vaikka välkyttämisen tekisi auto eikä kuljettaja...
Saisi sen lisäksi olla automatiikka että jos edessä tämmöiset välkkyy, niin se takanatuleva auto hidastaa itsestään ja alkaa piippailla.

Muoks: en lukenut uusia viestejä ennen lähetä napin painamista.
 
TLL 110.1 §:
Jos kuorma ulottuu ajoneuvon edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli 1,00 metrin ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa merkittävä punaisella tai punakeltaisella, vähintään 300 millimetriä korkealla ja 300 millimetriä leveällä merkkilipulla.
Ja maksimiylitykset on nykyään edessä 1 m ja takana 2 m.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 594
Viestejä
4 876 761
Jäsenet
78 596
Uusin jäsen
tomppasson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom