Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ko. paikassa ainoa idiootti on kyllä sen kameran siihen kohtaan pistänyt taho. Porukka kun kuitenkin himmailee kameran kohdalla, niin siihen kiihdytyskaistan loppuun syntyy luonnostaan ruuhkaa ja ohituskaista-alueen loppupää on jyrkän mäen takia mahdoton nähdä. Mikä voiskaan mennä vikaan… Rahastushimon takia on luotu tarpeettomasti alkuperäistö vaarallisemmat olosuhteet. Onneksi pääsääntöisesti paikka on kulkijoille tuttu tätä nykyä.
Tässä on "se ensimmäinen viesti". Ainahan silmänpalvojat himmailevat tolppaa ennen mutta haitariliike kyllä voimistuu selvästi sen mukaan miten moni änkeää ohituskaistalta väleihin, miten pieniin väleihin ja miten viime tipassa. Toki myös niiden vasenta kaistaa ajavien turvavälitkin vaikuttavat asiaan.

En ole muuten itse joutunut tuossa kohtaa ohittamaan ainakaan toistaiseksi yhtään ainoaa henkilöautoa, joka ei kulkisi ylämäkeenkin suunnilleen kahdeksaakymppiä. Niin raskaasti laatattuja yhdistelmiäkään harvemmin. Traktoreita joskus.

Sen sijaan - vaikkei olisi jonoakaan - suunnilleen joka toinen kerta joku puskurissa kilometrikaupalla 85 km/h nopeudessa roikkunut kokee tilaisuutensa tulleen. Ajelen paikasta mökille pari kertaa kuussa.
 
Johan minä heti ekaan viestiin kirjoitin mikä vika siinä on :asif: Ihan yksi helvetin lysti mitä mieltä olette kuskeista, mutta vaaratilanteita aiheuttava kamera on väärässä paikassa. Piste.

Ilmeisesti tätä tarkoitat

Ko. paikassa ainoa idiootti on kyllä sen kameran siihen kohtaan pistänyt taho. Porukka kun kuitenkin himmailee kameran kohdalla, niin siihen kiihdytyskaistan loppuun syntyy luonnostaan ruuhkaa ja ohituskaista-alueen loppupää on jyrkän mäen takia mahdoton nähdä. Mikä voiskaan mennä vikaan… Rahastushimon takia on luotu tarpeettomasti alkuperäistö vaarallisemmat olosuhteet. Onneksi pääsääntöisesti paikka on kulkijoille tuttu tätä nykyä.

Paikka kyllä näyttää kameratolpalla ihan hyvälle, jos siellä ajeltu ylinopeutta, niin eikö se oli juuri oikea paikka.

Kameratolpalla on kiihdytyskaistan päästä jokunen satametriä, ja parisataa lisää siitä kun kiihdytyskaistan päättymisestä varoitetaan. Jos siellä joku himmailee kameratolpalle niin ei sen pitäisi aiheuttaa varaa.

Jos viestisi idea on se että siellä koheltaa taitamattomia kuskeista täysiin idiootteihein, niin ei se nyt ole mikään syy poistaa valvontaa, ylinopeus valvontaan ennen pysäkkiä, ennen risteystä.

Jos siellä ajelee niitä kuskeja jotka ohittaa jonoa ja palaa takaisin jonoon, mistä seuraa sitten jonossa jopa jarruttelua, niin ei se nyt ole kamerantolpan vika.

Jos siellä on kuskeja jotka ajaa ylinopeutta nyppylälle niin ei se ole kameratolpan vika jos joutuvat sitten heljentelee. Jos ne ei muuten hiljentäisi, niin sehän vain kertoo että kameratolppa tekee tehtäväänsä.


Edit:
Se mitä voisi pohtia, olisko tuossa kohtaa parempi että siinä ei olisi varsinaista ohistuskaistaa, vaan vanhalta tieltä tulisi oma kaista mäkeen, ja pääväylän kaista olisi sen vasemmalla puolella, pitkällä sulkuviivalla jos sitten liityttäisiin oikealle. Jolloin sitä ei käytettäisin jonosta eteenpäin siirtymiseen, vaan se olisi vain helpottamassa Vanhalta Porintieltä tulijoita. Kameratolppa saisi olla kalustettuna niin pitkään kun se kävisi tarpeettomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään taas rankkasateessa (siis tosi kovassa) kiroilin kuskeja, jota eivät osaa autonsa valoja käyttää. Pimeitä takapäitä oli monta. Toytota ja Kia varsinkin olivat edustettuina. Koitin valoja vilkutella, mutta ei lamppu syttynyt kuskin päässä eikä sitten takanakaan. Varsin vaarallista mutta yleistä. Valoautomatiikka ei kaikissa uusissakaan autoissa toimi yhtä hyvin kun mun 2011-mallisessa Sitikassa.
 
Tänään taas rankkasateessa (siis tosi kovassa) kiroilin kuskeja, jota eivät osaa autonsa valoja käyttää. Pimeitä takapäitä oli monta. Toytota ja Kia varsinkin olivat edustettuina. Koitin valoja vilkutella, mutta ei lamppu syttynyt kuskin päässä eikä sitten takanakaan. Varsin vaarallista mutta yleistä. Valoautomatiikka ei kaikissa uusissakaan autoissa toimi yhtä hyvin kun mun 2011-mallisessa Sitikassa.

Paras valoautomatiikka on ysärijapseissa, sama tosin pätee myös omaan 2009-vuosimalliseenkin.

Kun virta-avaimen kääntää on-asentoon, valot menee päälle, sekä edessä että takana.
 
Tänään taas rankkasateessa (siis tosi kovassa) kiroilin kuskeja, jota eivät osaa autonsa valoja käyttää. Pimeitä takapäitä oli monta. Toytota ja Kia varsinkin olivat edustettuina. Koitin valoja vilkutella, mutta ei lamppu syttynyt kuskin päässä eikä sitten takanakaan. Varsin vaarallista mutta yleistä. Valoautomatiikka ei kaikissa uusissakaan autoissa toimi yhtä hyvin kun mun 2011-mallisessa Sitikassa.
Tänään tulin kolmostietä, ja Tampereelta Hämeenlinnan satoi suht reippaasti. Silti en ymmärrä miksi useita autoja ajoi sumuvalot loimottaen ohitse vaikka noin kilometrin päästä erottuivat hyvin autot joissa takavalot eivät palaneet. Ilman takavaloja ajavia autoja oli kuitenkin varsin vähän liikenteessä. On tietysti mahdollista, että näiden sumuvaloja käyttävien kuljettajien näkökyky on heikentynyt, mutta tuolloin ei ole hyvä ajaa ohituskaistaa yli 100kmh vauhdilla, turvavälien ollessa sitä luokkaa mikä on riittävä puolet hitaammassa vauhdissa.
 
Eikö tuo ole muutenkin kaikkien kameratolppien tehtävä, eli hetkellinen hiljentäminen.

Ai jaa... Eikä siitä muistuttaminen että ajeltaisiin säntillisesti myös niillä tieosuuksilla missä tolppia ei ole? No nyt tajuan...
Foorumilla ei siis taida olla konsensusta asiasta mutta mitähän esim. Poliisi itse sanoisi...

Ovatko ajatelleet kameroita asennuttaessaan että onhan se hyvä että vauhti hiljenee edes hetkellisesti vaikka sivutuotteena syntyykin vähän haitariliikettä, ja toisaalta siellä missä ajetaan kovempaa vauhtia (moottoteillä) on ihan ok että ajetaan tasaista vauhtia, joten ei tarvita kameroita hidastamaan menoa. Ruumiitahan siitä tulisi jos talviliukkailla joku kuulisi navigaattorin parin sadan metrin päässä vaanivasta tolpasta varoittavan pimputuksen ja polkaisisi jarrua 130-140km tyypillisessä matkanopeudessaan siinä ohituskaistan possujunan keskellä...

;)
 
Viimeksi muokattu:
Asioita pitää katsoa siltä kantilta, miten ne todellisuudessa ovat, eikä siltä kantilta miten kuvitellaan olevan. Ylinopeuskamerat todellisuudessa aiheuttavat vauhdin hidastamista vain kameran kohdalla. Ne, jotka ylipäänsä ylinopeutta ajavat, kiihdyttävät samantien kameran ohitettuaan.

Lisäksi niiden haittapuoli on se, että monet autoilijat, jotka eivät edes aja ylinopeutta, hidastavat kameran kohdalla silti, ikäänkuin varmuuden vuoksi.

Voin väittää, että sellaista ihmistä ei olekaan, joka jättää kameroiden vuoksi kokonaan ajamatta ylinopeutta. Eli että muuten ajaisi ylinopeutta, mutta koska siellä on kameroita, niin ei sitten aja lainkaan ylinopeutta.
 
Voin väittää, että sellaista ihmistä ei olekaan, joka jättää kameroiden vuoksi kokonaan ajamatta ylinopeutta. Eli että muuten ajaisi ylinopeutta, mutta koska siellä on kameroita, niin ei sitten aja lainkaan ylinopeutta.
...joten kameratolpat ovat tien poskessa ainoastaan muodon vuoksi, tai sitten niiden päätarkoitus on tosiaan pelkkä rahastus.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 090
Viestejä
4 894 170
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom