Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajoin Leppävaarassa kohti Vermoa. Olen vasemmalla kaistalla, kun oikealla ajava Golf Plus alkaa pienessä kaarteessa valua kaistalleni kylkeäni kohti. Ohjaan vasempaan reunaan ja tööttään. Golf palaa omalle kaistalleen. "Saatanan kännykänräplääjä!" mietin. Kun pääsen kuskin kohdalle, niin ei olekaan kuskilla kännykkää kädessä, vaan autossa istuu kaksi naista mustissa hijabeissa. Edessä lähestyy kiertoliittymä, josta oikea kaista kääntyy raviradalle ja vasen jatkaa liittymän läpi Mäkkylään. Olen hyvän matkaa Golfin edellä ja aavistelen, että todennäköisesti se jatkaa myös suoraan kiertoliittymän läpi. Mielenkiinnolla seuraan taustapeilistä, miten se onnistuu, kun jatkavat yhä kääntyvien kaistalla. No sehän onnistuu niin, että ajetaan vaan suoraan sitä oikeaa kaistaa takanani vasenta kaistaa ajavan auton eteen, joka kolarin välttääkseen joutuu jarruttamaan kiertoliittymään tullessaan, kun Golffi puskee suoraan kylkeä kohti.

Tämä kaikki tapahtui noin 500m matkalla, minuutin sisällä. Mitä kaikkea tuollaisille kuljettajille ehtii tapahtua päivän, viikon tai vuoden aikana? Miten on ylipäänsä mahdollista saada ajokortti, jos ajaminen on tuolla tasolla?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kaikki tapahtui noin 500m matkalla, minuutin sisällä. Mitä kaikkea tuollaisille kuljettajille ehtii tapahtua päivän, viikon tai vuoden aikana? Miten on ylipäänsä mahdollista saada ajokortti, jos ajaminen on tuolla tasolla?

Noilla käy joku tuttu suorittamassa ajokokeet (kirjalliset + inssit yms), ei ne ite niitä sais mitenkään läpi.
 
Peräkkäin saman kaupan pihaan (vasemmalle) kääntyessä:

1) Ensin joku Yaris hidastaa ja ryhmittyy kääntyäkseen, ja aloittaa sitten käännöksen, vilkku menee päälle sen jälkeen kun auto on jo vastaantulijoiden kaistalla. Paljon hyötyä siitä vilkusta tuolla tavalla käytettynä. Ratissa mustaihoinen n. 25-30-vuotiaalta näyttävä mies eli todennäköisesti maahanmuuttaja.
2) BMW-katumaasturi kääntyy tuon perässä eikä käytä ollenkaan vilkkua. Ratissa vähän vanhempi kantasuomalaiselta näyttävä nainen.
 
Viimeksi muokattu:
Olen yrittänyt omalle vaimollekin selittää että se vilkku pitäisi laittaa ajoissa päälle. En sitten tiedä onko se vain kun vähemmän ajaa niin keskittyminen kohdennetaan muihin asioihin ja jätetään muille liikenteessä oleville signalointi vähemmälle. Jotenkin kuvittelen itse, että se helpottaisi myös omaa ajamista kun ne muut tietäisivät mitä on aikeissa tehdä.
 
Olipahan motarilla Taksikuski. Ajeli vasenta kaistaa 125 km/h kun oikealla ei ollut ketään. Ajelin varmaan kilometrin perässä ja koitin pitkillä valoilla vihjata, että voisi siirtyä sivummalle. Ei tehnyt elettäkään, joten piti sortua laittomuuksiin. Sinne se jäi vasenta kaistaa ajamaan ja seuraavan 10 kilometrin aikana näytti useampi vetävän oikealta ohi samasta sankarista.
 
Olipahan motarilla Taksikuski. Ajeli vasenta kaistaa 125 km/h kun oikealla ei ollut ketään. Ajelin varmaan kilometrin perässä ja koitin pitkillä valoilla vihjata, että voisi siirtyä sivummalle. Ei tehnyt elettäkään, joten piti sortua laittomuuksiin. Sinne se jäi vasenta kaistaa ajamaan ja seuraavan 10 kilometrin aikana näytti useampi vetävän oikealta ohi samasta sankarista.

Mihin laittomuksiin? Jos ajat oikealla kaistalla, niin ei ole laitonta ajaa vasenta kaistaa ajavan ohi. Vai tarkoititko laittomuudella ylinopeutta?
 
Olipahan motarilla Taksikuski. Ajeli vasenta kaistaa 125 km/h kun oikealla ei ollut ketään. Ajelin varmaan kilometrin perässä ja koitin pitkillä valoilla vihjata, että voisi siirtyä sivummalle. Ei tehnyt elettäkään, joten piti sortua laittomuuksiin. Sinne se jäi vasenta kaistaa ajamaan ja seuraavan 10 kilometrin aikana näytti useampi vetävän oikealta ohi samasta sankarista.
Mikä se syy oli ajaa vasemmalla perässä vaikka oikealla oli tyhjä kaista?
 
Mihin laittomuksiin? Jos ajat oikealla kaistalla, niin ei ole laitonta ajaa vasenta kaistaa ajavan ohi. Vai tarkoititko laittomuudella ylinopeutta?
Kyllähän tässä tieliikennelain 61 pykälää tuli rikottua kun ei kiinnostanut jäädä perään jumittamaan. Ylinopeutta saattoi tulla myös harrastettua.


Mikä se syy oli ajaa vasemmalla perässä vaikka oikealla oli tyhjä kaista?
Ei mitään käsitystä. Ei ollut ohitettavia autoja muistaakseni lähes kilometriin edessä eikä takana.
 
Olen yrittänyt omalle vaimollekin selittää että se vilkku pitäisi laittaa ajoissa päälle. En sitten tiedä onko se vain kun vähemmän ajaa niin keskittyminen kohdennetaan muihin asioihin ja jätetään muille liikenteessä oleville signalointi vähemmälle. Jotenkin kuvittelen itse, että se helpottaisi myös omaa ajamista kun ne muut tietäisivät mitä on aikeissa tehdä.

Sitä se tuppaa usein naisilla olemaan, että auton perushallinta vaatii niin paljon keskittymistä, että muuhun ei sitten resursseja jää. Edessä olevaan liikenteeseen pystytään vielä reagoimaan, mutta suurempaa liikennekuvaa ei kyetä mitenkään hahmottamaan. En ymmärrä mistä se johtuu.
 
Sitä se tuppaa usein naisilla olemaan, että auton perushallinta vaatii niin paljon keskittymistä, että muuhun ei sitten resursseja jää. Edessä olevaan liikenteeseen pystytään vielä reagoimaan, mutta suurempaa liikennekuvaa ei kyetä mitenkään hahmottamaan. En ymmärrä mistä se johtuu.
Mikä ihme siinäkin on että löytyy vieläkin ihmisiä, joille se auton ajaminen edes auttavasti on aivan täyttä utopiaa. Siis sukupuolesta riippumatta. Ihan käsittämätöntä että omassakin tuttavapiirissä on porukkaa joilla se ajaminen on ihan järkyttävää kädettämistä, eikä mitään mekaanista sympatiaa sitä autoa kohtaan löydy kun ei yhtään ymmärretä miten ne laitteet toimivat. Silti käytetään näitä vehkeitä jopa tunteja joka päivä, mutta ei vaivauduta yhtään keskittymään siihen omaan tekemiseen, saati että kehityttäisiin paremmaksi kuskiksi millään tapaa. Tätä sitten jatketaan vuodesta toiseen.

Luulisi ihan normaalilla rationaalisella ajattelulla vetävän johtopäätöksen että se omakin elämä helpottuisi, kun ei olisi niin _vitun_ vaikeaa joku vaihteiden vaihto tai pysäköinti.
 
Viimeksi muokattu:
Siis mikä syy sinulla oli ajaa vasemmalla pitkään vaikka oikea oli tyhjänä?
Koska vasemmalta ei saa motarilla ohittaa ja oletin edellä olevan älyävän ehkä vaihtaa oikealle kaistalle viimeistään kun joku alkaa lähestyä peräpeilissä. Luultavasti yliarvioin nyt mielessäni näitä etäisyyksiä edessä ja takana olleisiin ohitettaviin, dashcamin klipistä selviäisi.
 
Koska vasemmalta ei saa motarilla ohittaa ja oletin edellä olevan älyävän ehkä vaihtaa oikealle kaistalle viimeistään kun joku alkaa lähestyä peräpeilissä. Luultavasti yliarvioin nyt mielessäni näitä etäisyyksiä edessä ja takana olleisiin ohitettaviin, dashcamin klipistä selviäisi.
Oikealta saa motarillakin mennä ohi, jos ei puikkelehdi, ja vasen vetää hitaammin.
 
Koska vasemmalta ei saa motarilla ohittaa ja oletin edellä olevan älyävän ehkä vaihtaa oikealle kaistalle viimeistään kun joku alkaa lähestyä peräpeilissä. Luultavasti yliarvioin nyt mielessäni näitä etäisyyksiä edessä ja takana olleisiin ohitettaviin, dashcamin klipistä selviäisi.
Taidat tarkoittaa että oikealta ei saisi ohittaa.

Se ei ole ohitus jos jatkat vaan samaa kaistaa etkä lähde vasemmalta oikean kautta koukkaamaan takaisin vasemmalle yhden auton ohi päästäksesi.
 
Oikealta saa motarillakin mennä ohi, jos ei puikkelehdi, ja vasen vetää hitaammin.
Puikkelehtiminenkaan ei kiellä oikealta ohiajamista. Oleellista on näyttää hyvältä.

Tuommoinen paha poika saattaa joskus nähdä vilkkuvia valoja, mutta sakkokynnys on niin korkea, ettei serkkusikaan tunne yhtäkään ihmistä joka olisi saanut sakot oikealta ohittamisesta.
 
Olipahan motarilla Taksikuski. Ajeli vasenta kaistaa 125 km/h kun oikealla ei ollut ketään. Ajelin varmaan kilometrin perässä ja koitin pitkillä valoilla vihjata, että voisi siirtyä sivummalle. Ei tehnyt elettäkään, joten piti sortua laittomuuksiin. Sinne se jäi vasenta kaistaa ajamaan ja seuraavan 10 kilometrin aikana näytti useampi vetävän oikealta ohi samasta sankarista.

Ihan normaalia käytöstä joka päivä, suosiolla vain heti oikealta ohi!

Mulla työmatka mikä on 95% motari + kehä 3 (satasen alue) kestää ilman hidastelevia urpoja suurinta sallittua ajettuna tasan 20min. Noh, arkiliikenne kun näitä urpoja on jatkuvasti vasemmalla kaistalla vetämässä jonoa alle 120km/h nopeudella, niin työmatka kestää sen 30-35min, sitten kun tuohon lisätään talvinopeudet + urpot, niin työmatka aika on se 45min!







 
Mikä ihme siinäkin on että löytyy vieläkin ihmisiä, joille se auton ajaminen edes auttavasti on aivan täyttä utopiaa. Siis sukupuolesta riippumatta. Ihan käsittämätöntä että omassakin tuttavapiirissä on porukkaa joilla se ajaminen on ihan järkyttävää kädettämistä, eikä mitään mekaanista sympatiaa sitä autoa kohtaan löydy kun ei yhtään ymmärretä miten ne laitteet toimivat. Silti käytetään näitä vehkeitä jopa tunteja joka päivä, mutta ei vaivauduta yhtään keskittymään siihen omaan tekemiseen, saati että kehityttäisiin paremmaksi kuskiksi millään tapaa. Tätä sitten jatketaan vuodesta toiseen.
Mutta kun auto ei enää sammu liikkeelle lähdössä kun painaa kaasun pohjaan! Paljon vaikeampaa opetella kytkimen käyttö tai vaihtaa automaattiin. Hidastetöyssyjäkin kirotaan ja ajetaan 50km/h yli, ettei tarvitse vaihdetta vaihtaa. Käsijarrunkaan asennolla ei ole niin väliä kunhan antaa tarpeeksi kaasua.

Surullisinta on, että nämäkin ovat todellisia esimerkkejä. :btooth:
 
Mutta kun auto ei enää sammu liikkeelle lähdössä kun painaa kaasun pohjaan! Paljon vaikeampaa opetella kytkimen käyttö tai vaihtaa automaattiin. Hidastetöyssyjäkin kirotaan ja ajetaan 50km/h yli, ettei tarvitse vaihdetta vaihtaa. Käsijarrunkaan asennolla ei ole niin väliä kunhan antaa tarpeeksi kaasua.

Surullisinta on, että nämäkin ovat todellisia esimerkkejä. :btooth:
Kun ensimmäistä kertaa näin joskus muinoin suomen surkeinta kuskia niin mietin et ei tuollaisia voi ollakaan.. ilmeisesti siis voi..
 
Kun ensimmäistä kertaa näin joskus muinoin suomen surkeinta kuskia niin mietin et ei tuollaisia voi ollakaan.. ilmeisesti siis voi..
Ihan sivuhuomiona, mä kerran treffasin joka oli siinä ohjelmassa, taisi ehkä jopa "voittaa" sen. Mietin miten oli niin tutun näköinen ja kokeilin googlata nimen :x3:

Treffatessa oli ihan mukava ja eikä mistään päältäpäin olisi voinut tietää että tässä on oikeasti huono kuski. Aika tavallisia ihmisiä kaikki. Tykästyin, mutta harmillisesti tunne oli yksipuolinen.
 
Onko muuten kukaan koskaan törmännyt liikenteessä tuollaiseen tilanteeseen, että joku matelee vasemmalla kaistalla, niin sitten joku vähä-älyinen oikealla kaistalla hidastaa ja alkaa ajamaan tämän vasemman kaistan matelijan rinnalla, koska luulee ettei siitä saa ajaa ohi?

En ole itse tuollaista tilannetta "rysän päältä" todistanut, mutta joitain kertoja on käynyt niin että kun olen oikeaa kaistaa ajamalla saavuttanut edellä ajavan, niin siinä on rinnalla vasemmalla kaistalla auto ja ajavat koko ajan samaa nopeutta, alle suurimman sallitun. Joten en ole nähnyt tilanteen syntyä, joten en voi olla 100 % varma kumpi niistä on jäänyt toisen rinnalle.
 
Ihan sivuhuomiona, mä kerran treffasin joka oli siinä ohjelmassa, taisi ehkä jopa "voittaa" sen. Mietin miten oli niin tutun näköinen ja kokeilin googlata nimen :x3:

Treffatessa oli ihan mukava ja eikä mistään päältäpäin olisi voinut tietää että tässä on oikeasti huono kuski. Aika tavallisia ihmisiä kaikki. Tykästyin, mutta harmillisesti tunne oli yksipuolinen.
Tuntuu, että monella ohjelmassa on ADHD tai vastaava keskittymistä häiritsevä ongelma. Se sitten kärjistyy jännittävässä kuvaustilanteessa.

Suhtaudun hyvin kyynisesti tositeeveeseen. Varmasti ohjelman tekijät osaavat häiritä kuskeja sillä tavalla, että saadaan mahdollisimman surkeita suorituksia.

Toki ne perustaidotkin ovat pahasti kilpailijoilla hukassa. Ajokoe on liian lepsu kun näitä pääsee läpi.
 
Onko muuten kukaan koskaan törmännyt liikenteessä tuollaiseen tilanteeseen, että joku matelee vasemmalla kaistalla, niin sitten joku vähä-älyinen oikealla kaistalla hidastaa ja alkaa ajamaan tämän vasemman kaistan matelijan rinnalla, koska luulee ettei siitä saa ajaa ohi?

Ainakin minun auton edessä menevää autoa seuraava adaptiivinen vakionopeussäädin tekee tällaista ja toisinaan jos olen ajatuksissani ja en heti huomaa mitä kauheaa on tapahtumassa niin näin voi toisinaan jonkin matkaa olla tilanne. Ei tosin rinnalla vaan kunnioittavan etäisyyden päässä takana. Saksassa kun oikealta ohittaminen motarilla on kielletty niin tälllainen toiminto näyttää olevan ohjelmoitu VAG konsernin autojen adaptiiviseen vakkariin. Se seuraa omalla kaistalla olevia autoja mutta myös vasemmalla kaistalla olevia ja lopettaa tämän vasta kun kuski antaa kaasupolkimella vihjeen että ei näin ja ohitetaan se vasemmalla kaistalla mateleva.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin minun auton edessä menevää autoa seuraava adaptiivinen vakionopeussäädin tekee tällaista ja toisinaan jos olen ajatuksissani ja en heti huomaa mitä kauheaa on tapahtumassa niin näin voi toisinaan jonkin matkaa olla tilanne. Ei tosin rinnalla vaan kunnioittavan etäisyyden päässä takana. Saksassa kun oikealta ohittaminen motarilla on kielletty niin tälllainen toiminto näyttää olevan ohjelmoitu VAG konsernin autojen adaptiiviseen vakkariin. Se seuraa omalla kaistalla olevia autoja mutta myös vasemmalla kaistalla olevia ja lopettaa tämän vasta kun kuski antaa kaasupolkimella vihjeen että ei näin ja ohitetaan se vasemmalla kaistalla mateleva.
Saksassa mulla kävi niin että oikeanpuoleista kaistaa ajanut siirtyi vasemmalle kaistalle mun taakse ja jäi odottamaan, että annan tietä. Ajoin itse hyvää matkavauhtia enkä körötellyt, mutta näin siellä toimitaan.

Sitten Suomessa aina ärsyttää kun liikenneympyröissä junnataan. Ei mennä vaikka olisi tilaa. Ja sittenkin ajetaan se max 20 km/h. Välillä oikein tuskastuu suomalaisten hitauteen :p
 
Sitten Suomessa aina ärsyttää kun liikenneympyröissä junnataan. Ei mennä vaikka olisi tilaa. Ja sittenkin ajetaan se max 20 km/h. Välillä oikein tuskastuu suomalaisten hitauteen :p
Tämä riippuu ihan ympyrästä. Jos on ns. turboympyrä missä ei suojateitä niin sitten voi ajaa kovaakin, mutta tavallisissa taajamaympyröissä suojateineen tuo 20km/h on ihan sopiva nopeus.
 
Sitten Suomessa aina ärsyttää kun liikenneympyröissä junnataan. Ei mennä vaikka olisi tilaa. Ja sittenkin ajetaan se max 20 km/h. Välillä oikein tuskastuu suomalaisten hitauteen :p

Tämä, sitten kun niitä liikenneympyröitä on kolme putkeen, leveitä ja oikein hyvä näkyvyys niin jarruvalot loistaen lirutellaan ja varmuudeksi oikein pysähdytään jokaiseen, niin ruuhka-aikana saadaan satojen metrien jonot joka suuntaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 764
Viestejä
4 962 758
Jäsenet
79 692
Uusin jäsen
KariB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom