Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ainoat ohjeet, joita olen nähnyt liukuportaiden alkupäässä on nimenomaan sellaisia, joissa neuvotaan seisomaan oikeassa reunassa, jotta muut pääsevät vasemmalta ohi.

Vahva mielikuva että olisi jossain sellaisen nähnyt, mutta en varma.

Suomessa on muista sellaista nähdeen.

Jos joskus menet sellaisen ohi, ja niin kuva olisi kiva. siitä ja koko setistä. Ulkomailtakin , jos mahdollista kertoa mistä päin.
 
Totta että oikealla se yksinään kuvattu usein on ja lapsi vanhempi kuvassa aikuinen oikealla. vahvempi käsi keskimäärin.

kuva_2025-11-19_155039865.png



Matro jutun yhtydessä oli mainittu onnettomuuksista, siksi niistä ohjeista tiedotettiin medialle.



Ei,

Tuo portaissa seisoen meneminen on ihan sitä korkeinta salittu menemistä ja ruuhkassa pari jonossa ihan sitä korkeinta sallittu ruuhkassa menemistä, käyttän väylä tehokkaasti.

Se kavely on sitä reilua ylinopeutta ajamista ja muiden eestä tuuppimista, oikeanpuolien jono joutuisi väisteleen pientareelle ja ruuhkassa peruutteleen että vasemmalta jonosta voisivat väistää.

Liukuporras on tehokkaimillaan jos siine mennään kaksi rinnan, jos se ei ole niin leveä että kaksi aikuista mahtuu hyvin, , niin todennäköisesti se liukuporras ei ole pullonkaula.

Se nyt ei ollut pointti, vaan se että kaveliänä itse törttilen ja hermostun siitä että muuta häiritsee mun törttöilyä.

Sama se on siellä maantiellä, jos edessa joku menee rajoitusten mukaan, tai jonon mukaan, hitaamminkin omat menohalut, niin hän ärsyttää, mutta se mikä siinä ärsyttää on se oma toimintani.
Oletat jatkuvasti, että kävely edellyttää tönimistä. Miksi? Eihän vasemmalla kaistallakaan tarvitse vilkutella valoja tai tööttäillä. Jos siitä edestä siirrytään pois, niin itse pääsee jatkamaan matkaansa, muuten elää tilanteen mukaan ja ajaa minkä ajaa tai seisoo siinä vasemmalla muiden kanssa.

Edit. Lisään tähän väliin vielä sen, että meillä on selkeästi erilainen näkemys tuosta kävelystä. Minä pidän sitä vastaavana asiana kuin ajaisi rajoituksen mukaan ja ohittaisi vaikkapa rekkoja. Ylinopeus on lain vastaista. Kävely liukuportaissa on pahimmillaan tulkinnanvaraisen ohjeistuksen vastaista.

Liukuportaat on tehokkaimmillaan, jos kaikki kävelisivät. Eikö niiden läpi silloin kulkisi eniten ihmisiä aikayksikköä kohden? Sille ei välttämättä ole tarvetta, mutta kuten liikenteessäkin, sen sijaan että suuri osa kasautuisi jonoihin kahden hitaan ajoneuvon taakse, niin vasenta kaistaa tai reunaa voivat käyttää nopeamman yksilöt tai ajoneuvot ja massa jakaantuu suuremmalle alueelle.

Ruuhka-aikaan pullonkaulat tietysti vaikuttavat sekä julkisiin, että liikenteeseenkin, jolloin on turha repiä hiuksia päästään ja hyväksyä että on liikkeellä ruuhka-aikaan.
 
Vahva mielikuva että olisi jossain sellaisen nähnyt, mutta en varma.

Suomessa on muista sellaista nähdeen.

Jos joskus menet sellaisen ohi, ja niin kuva olisi kiva. siitä ja koko setistä. Ulkomailtakin , jos mahdollista kertoa mistä päin.
Ei millään pahalla, mutta liukuportaissa oleva seisomis ja kävelypuoli ovat niin perusasioita, että ei sitä tässä väärässä ketjussa kannata pohtia. Ihan mikä tahansa suurkaupunki noudattaa käytäntöä. Britit tietysti ovat omia erikoisia tyyppejään ja Lontoon metron eri paikoissa vaihtelee pitääkö olla vasemmalla vai oikealla.
 
Ei millään pahalla, mutta liukuportaissa oleva seisomis ja kävelypuoli ovat niin perusasioita, että ei sitä tässä väärässä ketjussa kannata pohtia. Ihan mikä tahansa suurkaupunki noudattaa käytäntöä. Britit tietysti ovat omia erikoisia tyyppejään ja Lontoon metron eri paikoissa vaihtelee pitääkö olla vasemmalla vai oikealla.
Sori että pointti ei nyt avaudu, ja yrin tuoda esille että kävely on laajasti vakiintunut tapa, Suomessakin.

Helsinkin, Espoo ei mitään suurkaupunkeja, niin ohjeista ja varoittelusta huolimatta siellä kävellään.

Niin ja siis meillä oikepuoli tyypillisempi meno puoil, ohittajat vasemamlta. Kapeissa portaissa varmaan mentäisiin kaksin käsin ellei olisi puhelimia.

Piti googlettaa Lontoon nyky tilannetta, ilmeisesti ytimissä oikealla ja kävely, mutta yritetty muuttaa seiso, mutta ei mene läpi.

Oletat jatkuvasti, että kävely edellyttää tönimistä. Miksi?

No ei kai ne muut ärsytä jos ohi pääsisi tönimättä ?

Metron liukuportaat on esimerkki sen verran kapeista että aika ahdasta alkaa olemaan näillä keleillä.

Ihimisiä on erikokoisia mutta ei ne kauppakeskustenkaan portaa aina ole niin levetä että siitä tönimättä pääsi.

Tönimisellä tässä tarkoitain että jää puuttuu se ilmarako ilman säätämistä


Liukuportaat on tehokkaimmillaan, jos kaikki kävelisivät. Eikö niiden läpi silloin kulkisi eniten ihmisiä aikayksikköä kohden? Sille ei välttämättä ole tarvetta, mutta kuten liikenteessäkin, sen sijaan että suuri osa kasautuisi jonoihin kahden hitaan ajoneuvon taakse, niin vasenta kaistaa tai reunaa voivat käyttää nopeamman yksilöt tai ajoneuvot ja massa jakaantuu suuremmalle alueelle.
Tuokin hyvä liikenne esimerkki, väyliä suunnitteleen myös pidemmälle kuin yksi risteys, yksi kadunpätkä, se pullonkaulalta oleva kohta voi olla tärkeä sen sujuvuuden kannalta. ei aina, joskus se on se pullonkaula.

Rulla portaassa on alku ja loppupäätä ne pullonkaulat, alkupää ei ogelma, jos se tehty niin että sinne pääsee parijonossa, niin välillä juokseminen lisää kapasiteettia. Riskipaikka on se loppu pää, moni varmaan kokenut tai nähnyt tilantee kun loppupää ruuhkaantuu , no ei välttämättä johdu kävelijöistä, vaan suunnittelusta ja yksilöistä. Se on myös tilanne miksi ohjeet seiso ja pidä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Hakamäentieltä Pasilan nurkilta löytyvät kummaltakin puolelta tällaiset kohdat, jossa ajorata muuttuu hetkellisesti bussikaistaksi: Street View: Pasila · Google Maps

Aivan liian usein - mukaan lukien tänään - näkee urpoja, jotka ajavat henkilöautolla suoraan läpi näistä ja aiheuttavat vaaratilanteita. Tuo Veturitien liittymän jälkeinen jälkeinen kevyen liikenteen väylä onkin usein lasinsirpaleita täynnä ja niistä saa sitten kantaa fillarin ylitse. Noihin kohtiin pitäisi laittaa kiinteät kamerat keräämään sakkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Hakamäentieltä Pasilan nurkilta löytyvät kummaltakin puolelta tällaiset kohdat, jossa ajorata muuttuu hetkellisesti bussikaistaksi: Street View: Pasila · Google Maps

Aivan liian usein - mukaan lukien tänään - näkee urpoja, jotka ajavat henkilöautolla suoraan läpi näistä ja aiheuttavat vaaratilanteita. Tuo Veturitien liittymän jälkeinen jälkeinen kevyen liikenteen väylä onkin usein lasinsirpaleita täynnä ja niistä saa sitten kantaa fillarin ylitse. Noihin kohtiin pitäisi laittaa kiinteät kamerat keräämään sakkoja.

Jäin pohtiin että millaista vaaratilannetta ? Ajaako jengi oikealta alle ? tuo sulkuviiva saa ne ajatteleen että se on jotain piennarata ja eivät seuraa sitä kaistaan ?
kuva_2025-11-19_180851328.png


Urpoja toki, toki ajattelevat että tehokkaasti kaikki kaistat käyttöön.... vaikeuttaa liittymistä, ja myös kuvan suunnasta tulijoiden ryhmittymistä. yhden minä miniä pienen edun hinta
 
Jäin pohtiin että millaista vaaratilannetta ? Ajaako jengi oikealta alle ? tuo sulkuviiva saa ne ajatteleen että se on jotain piennarata ja eivät seuraa sitä kaistaan ?
kuva_2025-11-19_180851328.png


Urpoja toki, toki ajattelevat että tehokkaasti kaikki kaistat käyttöön.... vaikeuttaa liittymistä, ja myös kuvan suunnasta tulijoiden ryhmittymistä. yhden minä miniä pienen edun hinta

Oikealta ajetaan eteen. Mitään kiihdytyskaistaahan tuossa ei ole. Kumpi sitten on enemmän syyllinen: autoilija, joka ajaa eteen, vai autoilija, jonka ajaa laitonta kaistaa? Ilman yhtä ei tapahdu toista. Molemmat saanevat saman rangaistuksen kolaritilanteessa.
 
Oikealta ajetaan eteen. Mitään kiihdytyskaistaahan tuossa ei ole. Kumpi sitten on enemmän syyllinen: autoilija, joka ajaa eteen, vai autoilija, jonka ajaa laitonta kaistaa? Ilman yhtä ei tapahdu toista. Molemmat saanevat saman rangaistuksen kolaritilanteessa.
Itse lähtisin siltä kantilta että koko tilannetta ei synny ilman bussikaistaa väärin ajava ajaisi niin kuin olettaisi, eli kääntyy oikealle. Samalla tavalla on kolmion takaa tullut todettu syyttömäksi sen takia että vastapuoli ajoi reilua ylinopeutta.

Oli miten oli, tuollaisesta läpi ajavat lasken samaan kastiin kuin bussikaistan kautta ohittelevat muutenkin, eli lähtökohtaisesti joko tyhmiksi tai vaihtoehtoisesti ihan vaan mulkvisteiksi.
 
Tuossa ei ole kiihdytyskaistaa kun liitytään Hakamäentielle, joten sieltä voi tosi helposti tulla bussikaistaa käyttävän eteen
Helpottaa vähän että hyvä näkvyys jos notkeat niskat, jos siellä jono porukka kääntyy pois niin siinä voi sitten joku erehtyyn luottaa siihen että seuraavatkin kääntyy.
Jos dynaaminen urpo niin ei olisi yllättys että "bussikuskilla" ei ole varovaisuus, ennakointi, ym mielessä, jarru ja kaasukin voi mennä als jarrun sijos näkee jonkun tulevan oikealta.

Oikealta ajetaan eteen. Mitään kiihdytyskaistaahan tuossa ei ole. Kumpi sitten on enemmän syyllinen: autoilija, joka ajaa eteen, vai autoilija, jonka ajaa laitonta kaistaa? Ilman yhtä ei tapahdu toista. Molemmat saanevat saman rangaistuksen kolaritilanteessa.

Kolmion takaa väistämisvelvollinen, sitten ne ennakoinnit, ei päälle ajo-oikeudet, niin menee vähän siihen osuuko kumpi ja mihin kohtaa.

Jos suoraan ajava ei käytä vilkkua, niin se on lupaus että suoraan mennään, oikealta tulia ei tiedä bussikaista kuin mahdollisella paikkatuntemuksella.

Urpojahan nuo bussikaistalla meniät ovat jos sen tahallaan tekevät. Toivottavasti saavat siitä stten rapsun.

Tuossa sähläyksessä sitten toinen vaaran paikka, siin tokalla kaistalla ajava joka suunnittelee ryhmittyvän bussiaistan jälkeen oikeelle, niin bussikaista kautta oikovat voivat tulla vähän yllättän heille.



Itse lähtisin siltä kantilta että koko tilannetta ei synny ilman bussikaistaa väärin ajava ajaisi niin kuin olettaisi, eli kääntyy oikealle. Samalla tavalla on kolmion takaa tullut todettu syyttömäksi sen takia että vastapuoli ajoi reilua ylinopeutta.

Jos ei ylinopeutta, niin se ei yllättä, jos ei vilkkua niin tietää että se tulee suoraan, tai ainakin oletettavasti tulee suoraan, eikä kääntyykin. Sieltä nyt voi tulla pieni tai iso linja-autokin, ja koko linja-autokaistasta ei tiedä kuin ne joilla paikallistuntemus kaistasta.

Näistä bussikaistan kautta oikojista, ohittajista joskus ollut keskutelua ja silloin vakuuteltiin että väistämis säännöt on yksi, ja toinen erillinen on sitten ne taksi/bussikaistat kuka siellä saa. eli kaistaa vaihtaessakin pitää väistää urpoja.

Oli miten oli, tuollaisesta läpi ajavat lasken samaan kastiin kuin bussikaistan kautta ohittelevat muutenkin, eli lähtökohtaisesti joko tyhmiksi tai vaihtoehtoisesti ihan vaan mulkvisteiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Helpottaa vähän että hyvä näkvyys jos notkeat niskat, jos siellä jono porukka kääntyy pois niin siinä voi sitten joku erehtyyn luottaa siihen että seuraavatkin kääntyy.
Jos dynaaminen urpo niin ei olisi yllättys että "bussikuskilla" ei ole varovaisuus, ennakointi, ym mielessä, jarru ja kaasukin voi mennä als jarrun sijos näkee jonkun tulevan oikealta.
Sanoisin, että jokaisella normaalikuntoisella kuljettajalla ne niskat kääntyy ihan riittävästi. Ongelmaksi ehkä muodostuu enemmänkin se, ettei huomata kylttiä kiihdytyskaistan puuttumisesta, eikä havaita asiaa ennen kuin on liian myöhäistä. Toi on kieltämättä aika kelju paikka.
 
Missä kolossa sinä olet duunia vääntänyt, kun et tekstistäni ymmärtänyt, että kyse oli liikenteessä ylinopeutta ajamalla "säästetty" aika. :-D
Ja siinä 5min esimerkissä olisi ollut jo aikamoiset keskinopeuden nostot , laski vain plussat, mutta unohto laskea sitten tappiot mitä yhteiskunnalle syntyisi.

5min säästöä jos sitä kaivateen niin se on sitten sen reitin, tieston parantamista sellaiseksi että se aika säästö syntyy.
Sekin meni vähän pehmeällä että jos yhdellä työntekijällä työmatka-ajan lyhentäminen lisäsi hänen työaikaan, esm ylitöitä, tuottavuutta sen ajaverran, ajaa jotain kuljetin, pitää mäkkäriä pidempää auki, lapi pidempään. niin ei se nyt tarkoita että muilla olisi samoin. Eikä se nyt tarkoita että se lisäsi vapaa-aikaa jotain hyvää. Ei se siirtyminen kaiklle ole pelkästään siirtymistä. Ja vaikka olisi niin ei se reipas ylinopeus, riskinotolla otetut minuutit nettona lisäisi hyääoloa itselle.

Ei sillä kaava on toki sama jos pitäisi argumentoida jonkin väylä nopeusrajoitusten lasku suunnitelmia vastaan, joo ne voi upotu todella helposti, vaikka aika pehmeitä ovatkin.

Sanoisin, että jokaisella normaalikuntoisella kuljettajalla ne niskat kääntyy ihan riittävästi. Ongelmaksi ehkä muodostuu enemmänkin se, ettei huomata kylttiä kiihdytyskaistan puuttumisesta, eikä havaita asiaa ennen kuin on liian myöhäistä. Toi on kieltämättä aika kelju paikka.
Hyvä huomio turistille tuo voi olla hämy paika, jos luulee joksikin pientareeksi (valkoinen sulkuviiva), varoo vain mahdollisia kaistan vaihtajia. Sieltä voi tulla raskaampaakin, niitä bussejakin. Lliukkaalla sellainen kylkeen niin voi jo sattua.

kuva_2025-11-19_205549921.png
 
Mielenkiintoinen elämä jos lasketaan minuutteja joita voi päivässä säästää ja otetaan stressiä siitä. Huhhuh kun koko elämän aikana meni jopa päiviä hukkaan muiden hidastelun takia. Kummittelee varmaan haudassakin vielä tuo menetys, ja vielä muiden takia.
Itseä ainakin ajansäästöä enemmän vaikuttaa se turhautuminen, kun jotkut ihmiset eivät osaa olla tippaakaan tehokkaita.
Itse pyrin optimoimaan elämän niin että pakollinen höttö suoritetaan mahdollisimman tehokkaasti jotta vapaa-ajasta saatava nautinto on maksimaalinen.
 
Missä kolossa sinä olet duunia vääntänyt, kun et tekstistäni ymmärtänyt, että kyse oli liikenteessä ylinopeutta ajamalla "säästetty" aika. :-D
Lähtöjään kyllä puhuttiin turhasta rajoituksesta (esimerkkinä vieläpä koulun edessä 03:00), ylinopeutta toki kyllä byrokraatti uskovaisten mielestä ja muiden mielestä ”evvk”.

Turhasta rajoituksesta ei kannata keskustella, toisen mielestä työmaan jäljiltä pariksi kuukaudeksi unohtunut tikkari ei ole turha rajoitus ja toisen mielestä kaikki on turhia kun tänäänkin pääsi +40 ajamalla kotiin asti. Kumpikin tavallaan oikeassa.

Jos vähänkään osaa laskea ja ne minuutit maagisesti kertyy jonnekin niin riski/tuotto yhtälöä ei mitenkään saa pakkaselle ajamalla alle päiväsakko rajan. Max 10 ylityksestä tarjottava 70/100€ maksu (onko tämmöstä kukaan edes ikinä saanut live poliisilta :)?) niin mediaani 3,3k€ palkalla netto noin 2,5k€ jolloin 375min säästöllä saavutetaan break-even. Tuo 100€ on 90sec työpäivässä eli 45sec per suunta eli käytännössä riittää kun ehtii yksistä valoista läpi mihin muuten jäisi eli oikeastaan ei tartte ”kaahata” kuin muutama sata metriä sopivassa valovälissä ja on voiton puolella. Vähän sama kuin useasti keskustassa pysäköimällä ilmaiseksi tulee sakkojen kanssa halvemmaksi kuin maksamalla pysäköinnistä tai julkisilla pummilla vs kertalipuilla… Kannattaako noudattaa byrokraatin oikkuja jos ”tienaa” toimimalla toisin, uhriton rikos vrt pahoinpitely/petos?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 395
Viestejä
5 001 611
Jäsenet
80 276
Uusin jäsen
limeem

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom