Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Suurin osa Toyota kuskeista on varmaan siellä +50v iässä, iässä jolle se vauhti ei ole enää pääasia ja mua ei haittaa hitaammat kuljettajat, mua haittaa ne hitaammat kuljettajat jotka luulee, että hänellä on oikeus hidastaa muidenkin matkaa, siinä on iso ero ja näitä mulkkuja löytyy joka merkiltä.
Nämä samat Toyotistit kyllä löytää sen kaasupolkimen kun niistä ajaa ohi tai ohituskaistan tullessa yrittää ohittaa satasta ajamalla. Yhtäkkiä se Kalevi kelaakin siihen Toyotaan 120km/h satkun alueella. Lähtökohtaisesti ei kaikki Toyotat, mutta aina se on Toyota. Emmä muista Citikkaa ohittaessani törmääväni tähän ilmiöön, tai BMW:n tai edes Audin kohdalla. Volvoistakin pääsee ohi näppärästi, mutta anna olla kun Toyotakuski näkee et joku on tulossa ohi, niin silloin onkin yhtäkkiä kiire blokata. Siitä kun painaa vähän suuremmalla vauhdilla, niin yleensä saa pitkien vilautuksia tai pitkät päällä perseessä ajamista. Tätä todistaa viikottain ykköstiellä, kasitiellä, ysitiellä, nelostiellä, kehäteillä, Länsiväylällä jne.
 
Nämä samat Toyotistit kyllä löytää sen kaasupolkimen kun niistä ajaa ohi tai ohituskaistan tullessa yrittää ohittaa satasta ajamalla. Yhtäkkiä se Kalevi kelaakin siihen Toyotaan 120km/h satkun alueella. Lähtökohtaisesti ei kaikki Toyotat, mutta aina se on Toyota. Emmä muista Citikkaa ohittaessani törmääväni tähän ilmiöön, tai BMW:n tai edes Audin kohdalla. Volvoistakin pääsee ohi näppärästi, mutta anna olla kun Toyotakuski näkee et joku on tulossa ohi, niin silloin onkin yhtäkkiä kiire blokata. Siitä kun painaa vähän suuremmalla vauhdilla, niin yleensä saa pitkien vilautuksia tai pitkät päällä perseessä ajamista. Tätä todistaa viikottain ykköstiellä, kasitiellä, ysitiellä, nelostiellä, kehäteillä, Länsiväylällä jne.

Joidenkin kohdalla saatuu sählääjiä enemmän kuin toisille, aikataulut, paikat varmaan vaikuttaa.

120 näin talvirajoituksilla varmaan jotain triggerointiä, mutta se Toytotan vakkari siine maltillisempaa usein syynä, varsinkin jos ohituskaistan alussa jotain profiili muutosta miksä saa vakkari korjaan nopeutta ylöspäin. Toinen sitten ne pätkät missä talvirajoitusten aikaan ohituskaista osuudella satku, niin siinä rajoituksen muututtua nostetaan vauhti uuteen rajoitukseen.

Omalla pienellä tuuri otannalla ne Toyota kuskit jotka polkasee maantiellä 120, niin on perässä tulian kannalta yleensä harmittomia, tai jos sekoilevat niin ehkä siinä merkkikuski ajalee äiteen laina-autolla.
 
Nämä samat Toyotistit kyllä löytää sen kaasupolkimen kun niistä ajaa ohi tai ohituskaistan tullessa yrittää ohittaa satasta ajamalla. Yhtäkkiä se Kalevi kelaakin siihen Toyotaan 120km/h satkun alueella. Lähtökohtaisesti ei kaikki Toyotat, mutta aina se on Toyota. Emmä muista Citikkaa ohittaessani törmääväni tähän ilmiöön, tai BMW:n tai edes Audin kohdalla. Volvoistakin pääsee ohi näppärästi, mutta anna olla kun Toyotakuski näkee et joku on tulossa ohi, niin silloin onkin yhtäkkiä kiire blokata. Siitä kun painaa vähän suuremmalla vauhdilla, niin yleensä saa pitkien vilautuksia tai pitkät päällä perseessä ajamista. Tätä todistaa viikottain ykköstiellä, kasitiellä, ysitiellä, nelostiellä, kehäteillä, Länsiväylällä jne.
Siinä olen samaa mieltä, että jos joku ajaa reilua alinopeutta, on se Toyota, mutta että suurimman osan ongelmista aiheuttaa Toyota kuski, en allekirjoita.
 
1765903344529.png

Huono lienee ollut aiempi kaistavalinta, kun pitää suojatietä pitkin vetää uukkari. Ei kai tuossakaan ketään välttämättä vaaranneta, jos silmät on auki --> joidenkin mielestä varmaan ok toimintaa...
 
Samaa vikaa allekirjoittaneella.

Liikenteen 4T-ryhmä: toyotat, teslat, taksit ja traktorit. Tientukkoja kaikki...
Nissan gasgay kuuluu kovasti tuohon myös.

Joskua aikanaan kaverin kanssa juteltiin puhelimessa, pelkäsi sakkoja, kun mittari näytti moottoritiellä tojotassa 140km/h, itse ajelin pösöllä perässä mittarin näyttäessä 120km/h... :D
 
Teslat ja monet sähkövatkaimet tuntuu ajavan kuin kaikissa olisi mummo ratissa.. eikö tosiaan voi ajaa reippaasti rajotusten mukaan ja vähän päälle vai viekö ne niin paljon sähköä yli 80kmh vauhdissa
 
Voi kehua kuinka paljon säästää VS se polttis millä on ennen vetänyt 20km/h yli rajoituksen...
Ei se siitä varmaan kovin yleisesti johdu, mutta sähköautot raportoivat keskimäärin paljon paremmin kulutustaan käyttäjälle ja se ohjanneet ajotapaa jonkin verran. Ehkä sähköautoilijat ovat vaan tajunneet ettei ole kiire?



Ja sitten eilisen ärsytykseen:
Motariajossa se helvetin kaistasinksaaminen heti kun liikennettä on enemmän. Se, että jonoutuneella motarilla vaihdetaan vasemmalle liikenteen hidastuessa ennen joka liittymää ja sitten ängetään takaisin jonoon on hyvä tapa sekoittaa pakkaa. Jäisivät edes siihen vasemmalle kunnes oikealla on tilaa. Olisi mukavempi ajaa jos ihmisten kiiresekoilu ei pahentaisi liikennettä entisestään. Pahimmat tekee tuota niin että lähtevät ohittamaan vaikka ovat jäämässä pois motarilta ja vetävät jarrun kanssa oikean kaistan läpi erkanemisrampille. Voi helvetin helvetti..
 
Motariajossa se helvetin kaistasinksaaminen heti kun liikennettä on enemmän. Se, että jonoutuneella motarilla vaihdetaan vasemmalle liikenteen hidastuessa ennen joka liittymää ja sitten ängetään takaisin jonoon on hyvä tapa sekoittaa pakkaa.

Aika yleinen vika liikenteessä on se että ajatellaan muita liikkujia joinain 90-luvun tietokonepelin NPC:inä, jotka ei reagoi sun toimintaan mitenkään vaikka tekisit mitä. Katsotaan että kyllä mä tuosta ehdin ja kyllä mä tuohon mahdun, ja ei tuu mitään vaaratilannetta. Sit kuitenkin kun muut reagoi siihen toimintaan niin aiheutuu aivan ihme sotkua, riippumatta onko kyse motarin kaistapujottelusta tai siitä että jalankulkijana juoksee kaistojen yli autojen välistä.
 
Voi kehua kuinka paljon säästää VS se polttis millä on ennen vetänyt 20km/h yli rajoituksen...
Itse liikun ihan tasapuolisesti polttiksella ja patterilla. Ihan samalla tavalla olen huomannu olevani tientukko riippumatta kummalla autolla ajan (gps:n mukaan) +5 yli rajoituksen, ei tunnu riittävän. Mun vika, sori kaikki.
 
Eihän siinä ole mitään muuta kuin että ajamalla hitaammin saa venytettyä rangea.

Joitain ketjuun postattuja yleistyksiä tunnistan, Tesloja on paljon liikenteessä ja tunnistaa suht vaivatta, mutta niihin kuskeihin taitaa mahtua koko ärsytysten kirjo. Siellä on ne mateliat, tien tukot, kontissa roikkuja, Valot päin vastaantulia, dynaamiset kuskit. vilkuttomat, kaista pujotteliat, valoista säntäilijät, valoihin nukahtavat, luurin tabletin näprääjät. plus 4x ihan asiallisesti ajavia.

Kuullostaa ihan kansanautolta.

Muutamavuosi sitten oli eri, "puolet" liikenteessä teslalijoista oli koeajolla tai hiljan noutaneita, ja kokeiltiin suorituskykyä ja loppu päivästä etsittiin laturia energiaa säästäen.

Edti, Tesloissa on varsin tarkka nopeusmittari, avustimia mitkä mahdollistaa varsin tarkkaan ja asiallisesti rajoitusten mukaan ajamisen, joillain väylillä voivat erottua siinä.
 
Tästä alkaa olla jo viikko, mutta harvemmin sitä mulle väläytellään pitkiä, joten jäi mieleen. Ja syyttä väläyteltiin. Maanantaina jotain aamupäivää ajelin Länsiväylää Helsinkiin päin oikeaa kaistaa. Mittarissa ehkä 84 km/h. Suomenojan liittymästä lipuu autoja, kärjessä muistaakseni kohtuu uusi sähkönsininen Octavia, joka laittaa vilkun hyvissä ajoin ennen sulkuviivan päättymistä. Jostain syystä vaikutti siltä, että hänellä on halu liittyä sieltä mahdollisimman nopeasti, vaikka kaista jatkuu aina Kehä 2:lle asti.

Vilkku päällä yrittää tulla vähän kylkeen, on kyllä huomannut autoni ja siinä venkoilee ihmetellen että minne liittyä. Saa painettua kaasua hieman ja liittyy aika hipoen eteeni. Höllään kaasua, jotta saan turvavälin ja vauhti jää jonnekin 80:een. Skoda siis itse ei ollut enää nostamassa vauhtiaan. Vähän ajan kuluttua edelleen hyvällä turvavälillä huomaan, että Skodan vauhti tippuu ja mennään nyt mittarilla 75 km/h, joten päätän lähteä ohi, sillä siinä on jo se 10 km/h eroa siihen, mitä aiemmin menin, ja edes se 80 km/h kuivassa päiväsäässä ei Octavialle kelvannut. Oma liittymäkään ei ollut vielä hetkeen edessä.

Ohitukseni jatkuu jonkin aikaa, pääsen siis nopeasti ohi mutten halua tietenkään heti palata oikealle. Skoda väläyttää sieltä jo kohtuu kaukaa pitkiä. Mietin että olikohan vahinko, sillä mitään pahaa en ole tehnyt ja olen vielä vasemmalla kaistalla. Palaan sitten oikealle kaistalle ja Skoda väläyttää uudelleen ihan hallitun oloisesti pitkiä.

Ei siis mikään ihmeellisen uusi asia tässä ketjussa, mutta en muista, milloin viimeksi joku on väläyttänyt mulle pitkiä ärsytyksensä takia. Suomenojan ympäristössä Länsiväylällä ei ollut lainkaan ruuhkaa ja tällä kaverilla olisi ollut sinne kehälle asti aikaa liittyä mukaan, mutta ilmeisesti tässä kävi niin, että hän halusi kaikkien muiden tekevän tilaa hänelle, vaikka kaikki muut ajoivat väylällä tasaista ja ennakoitavaa vauhtia.

Että jos joku tunnistaa tästä itsensä (tuskin tällä foorumilla), niin mitäs vittua. Jos kirjaimellisesti katsoisi ihan vaan eteensä, saattaisi nähdä, että siellä on tarpeeksi tilaa vaikka driftata ja pyöritellä donitseja, jos haluaa.
 
Tästä alkaa olla jo viikko, mutta harvemmin sitä mulle väläytellään pitkiä, joten jäi mieleen. Ja syyttä väläyteltiin. Maanantaina jotain aamupäivää ajelin Länsiväylää Helsinkiin päin oikeaa kaistaa. Mittarissa ehkä 84 km/h. Suomenojan liittymästä lipuu autoja, kärjessä muistaakseni kohtuu uusi sähkönsininen Octavia, joka laittaa vilkun hyvissä ajoin ennen sulkuviivan päättymistä. Jostain syystä vaikutti siltä, että hänellä on halu liittyä sieltä mahdollisimman nopeasti, vaikka kaista jatkuu aina Kehä 2:lle asti.

Vilkku päällä yrittää tulla vähän kylkeen, on kyllä huomannut autoni ja siinä venkoilee ihmetellen että minne liittyä. Saa painettua kaasua hieman ja liittyy aika hipoen eteeni. Höllään kaasua, jotta saan turvavälin ja vauhti jää jonnekin 80:een. Skoda siis itse ei ollut enää nostamassa vauhtiaan. Vähän ajan kuluttua edelleen hyvällä turvavälillä huomaan, että Skodan vauhti tippuu ja mennään nyt mittarilla 75 km/h, joten päätän lähteä ohi, sillä siinä on jo se 10 km/h eroa siihen, mitä aiemmin menin, ja edes se 80 km/h kuivassa päiväsäässä ei Octavialle kelvannut. Oma liittymäkään ei ollut vielä hetkeen edessä.

Ohitukseni jatkuu jonkin aikaa, pääsen siis nopeasti ohi mutten halua tietenkään heti palata oikealle. Skoda väläyttää sieltä jo kohtuu kaukaa pitkiä. Mietin että olikohan vahinko, sillä mitään pahaa en ole tehnyt ja olen vielä vasemmalla kaistalla. Palaan sitten oikealle kaistalle ja Skoda väläyttää uudelleen ihan hallitun oloisesti pitkiä.

Ei siis mikään ihmeellisen uusi asia tässä ketjussa, mutta en muista, milloin viimeksi joku on väläyttänyt mulle pitkiä ärsytyksensä takia. Suomenojan ympäristössä Länsiväylällä ei ollut lainkaan ruuhkaa ja tällä kaverilla olisi ollut sinne kehälle asti aikaa liittyä mukaan, mutta ilmeisesti tässä kävi niin, että hän halusi kaikkien muiden tekevän tilaa hänelle, vaikka kaikki muut ajoivat väylällä tasaista ja ennakoitavaa vauhtia.

Että jos joku tunnistaa tästä itsensä (tuskin tällä foorumilla), niin mitäs vittua. Jos kirjaimellisesti katsoisi ihan vaan eteensä, saattaisi nähdä, että siellä on tarpeeksi tilaa vaikka driftata ja pyöritellä donitseja, jos haluaa.
Oliko sulla valot päällä? Noita pimeällä ilman (taka)valoja ajelevia on melkoisesti nykyään niin heille tulee itsekin väläyteltyä ihan oman turvallisuutensa vuoksi.
 
Nissan gasgay kuuluu kovasti tuohon myös.

Joskua aikanaan kaverin kanssa juteltiin puhelimessa, pelkäsi sakkoja, kun mittari näytti moottoritiellä tojotassa 140km/h, itse ajelin pösöllä perässä mittarin näyttäessä 120km/h... :D
Hauska juttu tarinana, mutta siinä on aika reippaasti lapinlisää, jos kerran Toyotan 140 km/h mittarissa oli noin 112-118 km/h todellista (pösön mittari näytti 120 km/h). Tai onhan se mahdollista, että tojokuski oli löytänyt jostain pikkurahalla pikkupikkupyörät alle, ja jotenkin kikkaillut riittävän maavaran katsastukseen (tai katsastanut toisilla pyörillä).

Toyotoissa on oikeastikin ollut keskimääräistä suurempi nopeusmittarivirhe ~1970-2020. Uusissa on ihan hyvää tasoa tarkkuus, ja 60-luvulla oli erittäin tarkkoja. Meikäläisen 2016 Auriksessa oli vielä runsas heitto. Vakiorenkailla todellinen/mittarinäyttö:
55/60
74/80
93/100
112/120

Olen vaihtanut hieman isommat renkaat, joten tällä hetkellä heitto ei ole erityisen suuri:
57/60
76/80
105/110

Nopeusmittarin lukema vaikuttaisi näppituntumalta muodostuvan kaavalla:
(Tarkka nopeus vakiorenkaan ympäryksellä * 1,05) + 2 km/h = mittarinopeus


Pieni kurkistus alemman keskiluokan Toyotan mittarivirheeseen (TM mitannut) eri vuosikymmenten noin puolivälissä:


19/2022

Corolla 1.8 hybrid Touring Sports, 205/55R16:

57/60

77/80

97/100

117/120

Virhe on pienehkö, ja kätevästi aina 3 km/h. Fordissa ja Pösössä oli sama kiinteä 3 km/h. Skoda oli tarkin, mutta ikävästi 59/60 ja 117/120, eli virhe kasvoi nopeuden mukaan. Kiassa oli suurin virhe, 115/120.


1/2014

Auris hybrid Touring Sports, 225/45R17:

55/60

74/80

93/100

112/120

Vertailun suurin virhe (5-8 km/h), ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava.


12/2005

Corolla 1,6 wagon, 195/60R15:

56/60

76/80

95/100

114/120

Vertailun suurin virhe (4-6 km/h), ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava. Opelissa oli 3-6 km/h ja Rellussa 2-6 km/h. Minusta Toyotan 4-6 on helpompi ajaa kuin Rellun 2-6. Rellulla voi ajaa motarilla selvästi yli, mutta taajamassa pitää muistaa, että siellä virhettä ei paljon olekaan, eli rellukuski joutuu keskittymään enemmän mikäli mielii ajaa suurinta sallittua.


17/1997

Corolla 1,3 sedan, 165/70R14:

57/60

76/80

95/100

113/120

Virhe (3-7 km/h) oli vertailun keskitasoa, ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava. Mitsubishin 111/120 ja Nissanin 110/120 heittivät eniten.


4/1985

Corolla FX 1,3 DX, 155 SR13:

46/50

75/80

93/100

112/120

Virhe oli 4-8 km/h, ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava. Tämä ei ollut vertailu vaan koeajo. Virhe oli samaa tasoa kuin 2014 Auriksessa.


12/1975

Corolla (iso), 155 SR13:

48,2/50

74,7/80

90,9/100

108,9/120

Koeajon virhe oli 1,8-11,1 km/h, mikä oli ikävästi erittäin voimakkaasti nopeuden mukaan kasvava, ja lisäksi absoluuttisesti suuri moottoritiellä (11,1 km/h).


15/1967

Corolla, renkaat 6.00-12:

48,2/50

69,1/70

99,7/100

Hep, koeajossa mittarivirhe oli erittäin pieni 0,3 km/h maantiellä satasen vauhdissa. Harvassa nykyautossa on noin pientä virhettä. Omamassa oli hellyttävä 755 kg. 😊

TLDR;

Corollan/Auriksen mittarivirhe@120 lasissa:

3 km/h v. 2022

8 km/h v. 2014

6 km/h v. 2005

7 km/h v. 1997

8 km/h v. 1985

11,1 km/h v. 1975

0,3 km/h v. 1967 (100 km/h)

Heitto motarilla on ollut yleensä 6-8 km/h. Pahin heitto oli 70-luvun puolivälissä, 11,1 km/h. Uuden Corollan 3 km/h on ihan hyvää nykytasoa, ja kätevästi heitto on sama nopeudesta riippumatta. Suuremmassa Carina E:ssä oli 90-luvulla 10 km/h (110/120).

@Perkeles kyllä tuo sinun 22-28 km/h virhettä@112-118 todellista oli joko vahvasti liioiteltua tai sitten Toyota ei ollut vakio (tai sinulla Pösössä oli laittoman suuret pyörät).
Screenshot_2025-12-17-10-15-56-02_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-12-17-12-28-48-90_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oliko sulla valot päällä? Noita pimeällä ilman (taka)valoja ajelevia on melkoisesti nykyään niin heille tulee itsekin väläyteltyä ihan oman turvallisuutensa vuoksi.
Oli joo, tässä on aina takavalot päällä. Etuvalojen suhteen automatiikka on muutenkin ihailtavan herkkä eikä tarvitse olla kovin harmaa aamupäivä, kun autossa palaa ajovalot. Muutenkin olen tarkka näistä. Sinänsä muuten olisin ajatellutkin, että omassa autossa on jokin ulkoinen vika, mutta Skodan käytös siellä liittyessään oli kyllä sen tyylistä, että varmaan ajatteli, etten tehnyt tilaa hänelle. Näitä kuitenkin löytyy, että pitkissäkin liittymissä tai omana kaistana jatkuvissa liittymissä ihmisillä tulee vähän hätä liittyä joukkoon heti. Eihän tämäkään varmaan ollut sieltä pitkää kiihdytysosuutta pitkin tiputellessaan kovin tarkkaan silmäillyt Länsiväylällä jo liikkuvia autoja, kun tuo liittyminen tuntui menevän niin hätäilyksi.

Ai niin siis hitto sehän tästä unohtui mainita, että kun ohitin tätä Skodaa, kuljettaja siinä ohituksen aikana päättikin nostaa nopeutta. Nosti sen verran, että itsekin nostin 90 km/h asti. Sitten se Skoda laski vauhtiaan, kerkesin edemmäs ja palasin oikealle kaistalle. Ja tuohon omaan ohitukseen en lähtenyt mitenkään äkkiä, kun alkuun ajattelin ja usein ajattelenkin, että edessä oleva auto ehkä nostaa vauhtiansa.
 
Eniten liikenteessä ärsyttää kaikki hidastelijat. Videon Vette ei tosin kuulu heihin (huom. videon kuvaajalla 150km/h pohjalla).

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Hauska juttu tarinana, mutta siinä on aika reippaasti lapinlisää, jos kerran Toyotan 140 km/h mittarissa oli noin 112-118 km/h todellista (pösön mittari näytti 120 km/h). Tai onhan se mahdollista, että tojokuski oli löytänyt jostain pikkurahalla pikkupikkupyörät alle, ja jotenkin kikkaillut riittävän maavaran katsastukseen (tai katsastanut toisilla pyörillä).

Toyotoissa on oikeastikin ollut keskimääräistä suurempi nopeusmittarivirhe ~1970-2020. Uusissa on ihan hyvää tasoa tarkkuus, ja 60-luvulla oli erittäin tarkkoja. Meikäläisen 2016 Auriksessa oli vielä runsas heitto. Vakiorenkailla todellinen/mittarinäyttö:
55/60
74/80
93/100
112/120

Olen vaihtanut hieman isommat renkaat, joten tällä hetkellä heitto ei ole erityisen suuri:
57/60
76/80
105/110

Nopeusmittarin lukema vaikuttaisi näppituntumalta muodostuvan kaavalla:
(Tarkka nopeus vakiorenkaan ympäryksellä * 1,05) + 2 km/h = mittarinopeus


Pieni kurkistus alemman keskiluokan Toyotan mittarivirheeseen (TM mitannut) eri vuosikymmenten noin puolivälissä:


19/2022

Corolla 1.8 hybrid Touring Sports, 205/55R16:

57/60

77/80

97/100

117/120

Virhe on pienehkö, ja kätevästi aina 3 km/h. Fordissa ja Pösössä oli sama kiinteä 3 km/h. Skoda oli tarkin, mutta ikävästi 59/60 ja 117/120, eli virhe kasvoi nopeuden mukaan. Kiassa oli suurin virhe, 115/120.


1/2014

Auris hybrid Touring Sports, 225/45R17:

55/60

74/80

93/100

112/120

Vertailun suurin virhe (5-8 km/h), ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava.


12/2005

Corolla 1,6 wagon, 195/60R15:

56/60

76/80

95/100

114/120

Vertailun suurin virhe (4-6 km/h), ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava. Opelissa oli 3-6 km/h ja Rellussa 2-6 km/h. Minusta Toyotan 4-6 on helpompi ajaa kuin Rellun 2-6. Rellulla voi ajaa motarilla selvästi yli, mutta taajamassa pitää muistaa, että siellä virhettä ei paljon olekaan, eli rellukuski joutuu keskittymään enemmän mikäli mielii ajaa suurinta sallittua.


17/1997

Corolla 1,3 sedan, 165/70R14:

57/60

76/80

95/100

113/120

Virhe (3-7 km/h) oli vertailun keskitasoa, ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava. Mitsubishin 111/120 ja Nissanin 110/120 heittivät eniten.


4/1985

Corolla FX 1,3 DX, 155 SR13:

46/50

75/80

93/100

112/120

Virhe oli 4-8 km/h, ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava. Tämä ei ollut vertailu vaan koeajo. Virhe oli samaa tasoa kuin 2014 Auriksessa.


12/1975

Corolla (iso), 155 SR13:

48,2/50

74,7/80

90,9/100

108,9/120

Koeajon virhe oli 1,8-11,1 km/h, mikä oli ikävästi erittäin voimakkaasti nopeuden mukaan kasvava, ja lisäksi absoluuttisesti suuri moottoritiellä (11,1 km/h).


15/1967

Corolla, renkaat 6.00-12:

48,2/50

69,1/70

99,7/100

Hep, koeajossa mittarivirhe oli erittäin pieni 0,3 km/h maantiellä satasen vauhdissa. Harvassa nykyautossa on noin pientä virhettä. Omamassa oli hellyttävä 755 kg. 😊

TLDR;

Corollan/Auriksen mittarivirhe@120 lasissa:

3 km/h v. 2022

8 km/h v. 2014

6 km/h v. 2005

7 km/h v. 1997

8 km/h v. 1985

11,1 km/h v. 1975

0,3 km/h v. 1967 (100 km/h)

Heitto motarilla on ollut yleensä 6-8 km/h. Pahin heitto oli 70-luvun puolivälissä, 11,1 km/h. Uuden Corollan 3 km/h on ihan hyvää nykytasoa, ja kätevästi heitto on sama nopeudesta riippumatta. Suuremmassa Carina E:ssä oli 90-luvulla 10 km/h (110/120).

@Perkeles kyllä tuo sinun 22-28 km/h virhettä@112-118 todellista oli joko vahvasti liioiteltua tai sitten Toyota ei ollut vakio (tai sinulla Pösössä oli laittoman suuret pyörät).
Screenshot_2025-12-17-10-15-56-02_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-12-17-12-28-48-90_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Mulla näytti oma mittari 10 km/h alle ja kaverin tojotassa 10km/h liikaa. Toki ne oli vanhoja vehkeitä.

Mutta kyllähän se on tosi, että ne joita ei autot tai ajaminen kiinnosta yhtään ajaa juuri tojotalla tai nissanilla tms. Ja jos ei ajaminen kiinnosta, niin sen harjoittelukin on jäänyt tekemättä, joten yleensä ne paskimmat ja arimmat kuskit ajaa niillä harmailla tojotilla tms. Eli sekin on yksi syy miksei uskalleta ajaa edes rajoitusnopeutta ja mittarivirhe vielä päälle.
 
Ei kaikissa autoissa ole mittarivirhettä. En tiedä onko mittaristo koodattu tmv. mutta mulla näyttää oma käyttis käytännössä kilometrilleen saman mitä puhelimen GPS.
 
Ei kaikissa autoissa ole mittarivirhettä. En tiedä onko mittaristo koodattu tmv. mutta mulla näyttää oma käyttis käytännössä kilometrilleen saman mitä puhelimen GPS.
Ihan mahdollista, mutta harvinaista. Lain mukaan mittari ei saa poiketa todellisesta nopeudesta alaspäin. Ei siis yhtään. Lisäksi samaan autoon on yleensä tyyppihyväksytty muutamaa eri rengastusta, joilla kaikilla ehdon tulee täyttyä. Eli pieni varmuusvara on melkeinpä pakko jättää.
 
Ei kaikissa autoissa ole mittarivirhettä. En tiedä onko mittaristo koodattu tmv. mutta mulla näyttää oma käyttis käytännössä kilometrilleen saman mitä puhelimen GPS.
Moderneissa ihan koodattua. Hyvä esimerkki on Tesla jossa mittarivirheen voi päättää itse. Muissa se taas on ohjelmoitavissa testereillä.
 
2005 avensiksessa oli ihan järkyttävä tuo virhe, about 15kmh luokkaa. Eli ei ihan tuulesta temmattu tuo "ominaisuus"
Vuotta vanhemmassa Avensiksessa mittarinopeudella 90 km/h mittasin GPS:llä mittarivirheeksi 5–6 km/h. Muistaakseni tuo mittarivirhe säilyi suunnilleen samana myös 120 km/h:n nopeudella. Hieman ihmetyttää, että miten voi olla noin paljon mittarivirhettä eli 15 kilometrituntia.
 
Vuotta vanhemmassa Avensiksessa mittarinopeudella 90 km/h mittasin GPS:llä mittarivirheeksi 5–6 km/h. Muistaakseni tuo mittarivirhe säilyi suunnilleen samana myös 120 km/h:n nopeudella. Hieman ihmetyttää, että miten voi olla noin paljon mittarivirhettä eli 15 kilometrituntia.
Monessa autossa on mittari sen mukaan millä renkailla/ vanteilla se on ostettu, ainakin ennen oli esim volvoon erivärisiä rattaita mittarille ja eri kääntörajoittimet, riippuen renkaista, Nykyään saa ohjelmoitua mittarivirheen.
Jos joku rahamies on emännälleen aikanaan vittuillakseen ostanut uuden avensiksen, ja myynyt eteenpäin, seuraava vaihtanut halvimmat peltivanteet pienimmillä renkailla ajettavuuden kustannuksella säästösyistä, niinkuin toyotakuski tekee, niin virhe saattaa olla kova...
 
Vuotta vanhemmassa Avensiksessa mittarinopeudella 90 km/h mittasin GPS:llä mittarivirheeksi 5–6 km/h. Muistaakseni tuo mittarivirhe säilyi suunnilleen samana myös 120 km/h:n nopeudella. Hieman ihmetyttää, että miten voi olla noin paljon mittarivirhettä eli 15 kilometrituntia.
Sinulla on normaali virhe. @Bapsu :n Avensikseen on ehkä joku vaihtanut alikokoiset pyörät, mikä on kasvattanut normaalistikin suuresta mittarivirheestä valtavan suuren. Tai sitten ajetaan 200 lasissa sakkorajalle kuluneilla renkailla.

TM on mitannut 16/2003 vertailussa Avensikselle (205/55R16):

57/60

76/80

95/100

115/120


Ja neljä vuotta myöhemmin 13/2007 (205/55R16):

55/60

74/80

93/100

112/120


Sinun 2004 vaikuttaisi olevan lähempänä tuota 2003:a. Bapsun 2005 voi vastata tuota 2007:ää, mutta ei siinäkään virhe ole 120:ssä 15 km/h vaan 8 km/h. Renkaan halkaisija voisi pahimmillaan pienentyä kuluessaan jopa 13 mm, mikä kasvattaisi virhettä 120:ssä 2,5 km/h.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Sinulla on normaali virhe. @Bapsu :n Avensikseen on ehkä joku vaihtanut alikokoiset pyörät, mikä on kasvattanut normaalistikin suuresta mittarivirheestä valtavan suuren. Tai sitten ajetaan 200 lasissa sakkorajalle kuluneilla renkailla.

TM on mitannut 16/2003 vertailussa Avensikselle (205/55R16):

57/60

76/80

95/100

115/120


Ja neljä vuotta myöhemmin 13/2007 (205/55R16):

55/60

74/80

93/100

112/120


Sinun 2004 vaikuttaisi olevan lähempänä tuota 2003:a. Bapsun 2005 voi vastata tuota 2007:ää, mutta ei siinäkään virhe ole 120:ssä 15 km/h vaan 8 km/h. Renkaan halkaisija voisi pahimmillaan pienentyä kuluessaan jopa 13 mm, mikä kasvattaisi virhettä 120:ssä 2,5 km/h.
Joo, voi olla näin, mutta muistaakseni vm. 2007 on jo ns. facelift-malli. Omani 2004, Bapsun 2005 ja TM:n 2003 ovat keskenään (ainakin pintapuolisesti) samanlaisia. Ehkä Bapsun auton pyörät ovat tosiaan jossain vaiheessa vaihtuneet pienemmäksi.
 
On kyllä mellkoista lapin lisää taas Tojotan kritisoimisessa. :D
Eipä välttämättä. Kyllä moni asia noiden kuskeissa ärsyttää. Osittain auton syy (esim mittarivirhe), osittain rehdisti kuskien syy. Ei vaan kiinnosta ajaminen ja siten välillisesti miten muita kohdellaan liikenteessä.

Ja ajelen siis itsekin kyseisen konsernin tuotteilla ja omistan yhden.
 
Itse omistan kaksi Toyota-konsernin tuotetta, ja autot ja ajaminen kiinnostaa, mutta silti sanoisin, että olen nimenomaan poikkeus.:D

Ja jottei ole täysin offtopic-viesti: täällä meidän kylällä on uusi asuinalue ja se on siis iso lähiö; tuhansia asukkaita, ja koko alue on 40 km/h rajoituksella. Alueella on koulu ja ainakin kaksi päiväkotia, pieniä lapsia liikkuu alueella paljon, ja silti - ilmeisesti vieläpä paikalliset - tykittää ihan täysiä tuolla. Oma lapseni on alueella päiväkodissa ja aina hirvittää yksi risteys, jossa mun pitäisi kääntyä oikealle kolmion takaa; vasemmalle on huono näkyvyys mäennyppylän takia. Yleensä hidastan jopa pysähdyksiin asti tossa varmistaakseni, ettei sieltä vasemmalta tule ketään, mutta todella usein käy niin että joku porhaltaa sieltä varmaan 80 km/h lasissa ja joutuu jarruttamaan äkisti, kun ”yhtäkkiä” tuleekin kolmion takaa joku eteen ja sitten nää kuskit yleensä huohottaa aivan takapuskurissa kiinni, kunnes matkat erkanevat eri suuntiin.

Tuo on ärsyttävä kohta, kun toisaalta en itse halua muodostua tientukoksi tullessani kolmion takaa, mutta tuossa risteyksessä ei olisi mitään ongelmaa, jos tuolla noudatettaisiin rajoituksia, tai ylinopeudet olisi edes pieniä. Mikä siinä on että pitää asuinalueella olla noin kiire? Posottaisi sitten täysin siellä motarilla, missä se on jotenkin turvallista eikä oo suurta riskiä kolata jalankulkijan yli.
 
Ja jottei ole täysin offtopic-viesti: täällä meidän kylällä on uusi asuinalue ja se on siis iso lähiö; tuhansia asukkaita, ja koko alue on 40 km/h rajoituksella. Alueella on koulu ja ainakin kaksi päiväkotia, pieniä lapsia liikkuu alueella paljon, ja silti - ilmeisesti vieläpä paikalliset - tykittää ihan täysiä tuolla. Oma lapseni on alueella päiväkodissa ja aina hirvittää yksi risteys, jossa mun pitäisi kääntyä oikealle kolmion takaa; vasemmalle on huono näkyvyys mäennyppylän takia. Yleensä hidastan jopa pysähdyksiin asti tossa varmistaakseni, ettei sieltä vasemmalta tule ketään, mutta todella usein käy niin että joku porhaltaa sieltä varmaan 80 km/h lasissa ja joutuu jarruttamaan äkisti, kun ”yhtäkkiä” tuleekin kolmion takaa joku eteen ja sitten nää kuskit yleensä huohottaa aivan takapuskurissa kiinni, kunnes matkat erkanevat eri suuntiin.

Tuo on ärsyttävä kohta, kun toisaalta en itse halua muodostua tientukoksi tullessani kolmion takaa, mutta tuossa risteyksessä ei olisi mitään ongelmaa, jos tuolla noudatettaisiin rajoituksia, tai ylinopeudet olisi edes pieniä. Mikä siinä on että pitää asuinalueella olla noin kiire? Posottaisi sitten täysin siellä motarilla, missä se on jotenkin turvallista eikä oo suurta riskiä kolata jalankulkijan yli.

Tämähän suomalaisessa liikenteessä on pielessä, kaikki 30 - 80 alueet ajellaan 10 - 20 jopa 30km/h ylinopeutta ja motarilla 100 tai 120 alueella 10-20 alle! :facepalm:

Noihin koulujen 30 ja muihin 40 alueen paikkoihin poliisiratsia ja jokaiselle ylinopeutta ajavalle tonni sakkoa ja kortti pois 6kk, niin lyön vasemman kiveksen vetoa, että vuoden päästä ylinopeudet olisi niitä oikeita yksittäistapauksia!

Tällä hetkellä poliisi ei tee mitään todellista liikenteen turvallisuuden eteen sillä, että kehät on täynnä kameroita.
 
Tämähän suomalaisessa liikenteessä on pielessä, kaikki 30 - 80 alueet ajellaan 10 - 20 jopa 30km/h ylinopeutta ja motarilla 100 tai 120 alueella 10-20 alle! :facepalm:

Noihin koulujen 30 ja muihin 40 alueen paikkoihin poliisiratsia ja jokaiselle ylinopeutta ajavalle tonni sakkoa ja kortti pois 6kk, niin lyön vasemman kiveksen vetoa, että vuoden päästä ylinopeudet olisi niitä oikeita yksittäistapauksia!

Tällä hetkellä poliisi ei tee mitään todellista liikenteen turvallisuuden eteen sillä, että kehät on täynnä kameroita.
Joo, tämäpä.

Lähellä aiemmin kuvaamaani paikkaa on 100km/h valtatie, jossa tosi usein joudun ajeleen 70km/h jonkun paikallisen koslan perässä, ja sitten laskeudutaan tonne mainitsemalleni asuinalueelle niin kosla jatkaa sitä 70km/h vauhtia ja katoaa horisonttiin, vaikka risteyksiä ja suojateitä on todella tiheässä. En vaan käsitä.
 
Tuossa on myös sellainen ilmeisesti päiväsakkojen hinnasta johtuva tekijä, että itse kyllä joudun aina tipauttamaan nopeudet 80 alueillakin sinne max +10 hoodeille, koska päiväsakkorajan posauttaminen sössisi finat moneksi kuukaudeksi, mutta ilmeisesti pienemmillä tuloilla on varaa jättää vakionopeudensäädin räpeltämättä ihan jokaisen risteyksen kohdalla..?

Joskus kauan sitten opiskeluaikoinahan oli vielä sellainenkin hassutus, että oli halvempaa ajaa päiväsakoille kun rapsauttaa rikesakko, mutta se sentään joskus taidettiin korjata.

Ei silti, mun mielestä toi progressiivinen sakko on ihan reilu, mutta käytännössä noi tulot ja menot tulee tasattua kyllä sen verran tiukasti, että kyllä pino päiväsakkoja kirpaisisi melkoisen pahasti.
 
Eipä välttämättä. Kyllä moni asia noiden kuskeissa ärsyttää. Osittain auton syy (esim mittarivirhe), osittain rehdisti kuskien syy. Ei vaan kiinnosta ajaminen ja siten välillisesti miten muita kohdellaan liikenteessä.

Ja ajelen siis itsekin kyseisen konsernin tuotteilla ja omistan yhden.

Tojotia on myös eniten liikenteessä niin toki siinä tulee myös jonkinverran tilastoharhaa. Todennäköisyys löytää köröttelijä jne. pappa on suurempi kuin muilla merkeillä kun massaa on enemmän. Ja kylllä, näkeehän noita körötteleviä Tojota-kuljettajia paljon, mutta niin näkyy myös Kia/Huyndai/Skoda akselilla koska ikähaitari lienee samaa luokkaa kuin Tojota-kuskeilla. Valottomat ovat taas aikalailla Tojotan ja korealaisten heiniä (+ Ford).
 
Itse omistan kaksi Toyota-konsernin tuotetta, ja autot ja ajaminen kiinnostaa, mutta silti sanoisin, että olen nimenomaan poikkeus.:D

Ja jottei ole täysin offtopic-viesti: täällä meidän kylällä on uusi asuinalue ja se on siis iso lähiö; tuhansia asukkaita, ja koko alue on 40 km/h rajoituksella. Alueella on koulu ja ainakin kaksi päiväkotia, pieniä lapsia liikkuu alueella paljon, ja silti - ilmeisesti vieläpä paikalliset - tykittää ihan täysiä tuolla. Oma lapseni on alueella päiväkodissa ja aina hirvittää yksi risteys, jossa mun pitäisi kääntyä oikealle kolmion takaa; vasemmalle on huono näkyvyys mäennyppylän takia. Yleensä hidastan jopa pysähdyksiin asti tossa varmistaakseni, ettei sieltä vasemmalta tule ketään, mutta todella usein käy niin että joku porhaltaa sieltä varmaan 80 km/h lasissa ja joutuu jarruttamaan äkisti, kun ”yhtäkkiä” tuleekin kolmion takaa joku eteen ja sitten nää kuskit yleensä huohottaa aivan takapuskurissa kiinni, kunnes matkat erkanevat eri suuntiin.

Tuo on ärsyttävä kohta, kun toisaalta en itse halua muodostua tientukoksi tullessani kolmion takaa, mutta tuossa risteyksessä ei olisi mitään ongelmaa, jos tuolla noudatettaisiin rajoituksia, tai ylinopeudet olisi edes pieniä. Mikä siinä on että pitää asuinalueella olla noin kiire? Posottaisi sitten täysin siellä motarilla, missä se on jotenkin turvallista eikä oo suurta riskiä kolata jalankulkijan yli.
Kaikki tiheämmät asuinalueet ja koulujen/tarhojen lähistöt voisi ihan hyvin laittaa 20km/h rajoitukselle ja kameroita sinnetänne. Sitten kaikki otetut kuvat isoille tauluille näkyviin auton omistajan tietojen kera.

Asuinalueita ei ole tarkoitettu läpiajoliikenteelle joten niillä tarvitsee ajaa vain pikkumatka muutenkin. Ei haittaa vaikka kotimatka pitenee kymmenen sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki tiheämmät asuinalueet ja koulujen/tarhojen lähistöt voisi ihan hyvin laittaa 20km/h rajoitukselle ja kameroita sinnetänne. Sitten kaikki otetut kuvat isoille tauluille näkyviin auton omistajan tietojen kera.

Asuinalueita ei ole tarkoitettu läpiajoliikenteelle joten niillä tarvitsee ajaa vain pikkumatka muutenkin. Ei haittaa vaikka kotimatka pitenee kymmenen sekuntia.

Lisäksi päiväkodit ja koulut voisi ympäröidä kunnon korokkeilla 50 metrin välein.
 
Asuinalueita ei ole tarkoitettu läpiajoliikenteelle joten niillä tarvitsee ajaa vain pikkumatka muutenkin. Ei haittaa vaikka kotimatka pitenee kymmenen sekuntia.
No mikä on pikkumatka. muutama kilometri on toki suhteessa "pieni" jos pidemmälle matkalle lähdössä.

Sekin on ongelma että sieltä lähiön reunalta on lähtö sinne toiseen suuntaan, niin kilometrejä voi säästyä ihan reilusti, vs minimoida se lähiöajo.

Tietenkin sitten se että kun on "oikeus" ajaa, se kolmenkympin todellinen rajoitus on niille asujille hidas, vaikka ehkä vähän läpiajoa vähentäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki tiheämmät asuinalueet ja koulujen/tarhojen lähistöt voisi ihan hyvin laittaa 20km/h rajoitukselle ja kameroita sinnetänne. Sitten kaikki otetut kuvat isoille tauluille näkyviin auton omistajan tietojen kera.

Asuinalueita ei ole tarkoitettu läpiajoliikenteelle joten niillä tarvitsee ajaa vain pikkumatka muutenkin. Ei haittaa vaikka kotimatka pitenee kymmenen sekuntia.
Monesti on laitettu hyppyreitä noihin paikkoihin. Jos tulet sivukadulta ja nopeusrajoitusta ei ole näkyvissä niin periaatteessa voi ajaa päiväkodin tai koulun ohi 50km/h.
 
Monesti on laitettu hyppyreitä noihin paikkoihin. Jos tulet sivukadulta ja nopeusrajoitusta ei ole näkyvissä niin periaatteessa voi ajaa päiväkodin tai koulun ohi 50km/h.
Miksi sivukaduilta tulijat voisi ajaa viittäkymppiä tuossa ehdotuksessa ?


Jos ajatus että kielletään läpiajo jossain, niin sitten kieleltään se ja valvontaa.
 
Jos se on heille on joku oletusasetus, kun on unohdettu oikea rajoitus? Ainakin täällä on vielä näin päivien pimennyttyäkin se 60 km/h vakio riippumatta niistä hyppyreistä ja 30 km/h-merkeistä.
Pomppujen sijaan voitaisiin ottaa oppia Turusta, ne maasta nousevat tolpat, ja kehittää ennen tolppa kohtaa AI kamerat jotka poimii ne ajoneuvot joilla liikaa vauhtia, niin pysäyttää tolpilla siksi aikaa että riittävän alhainen keskinopeus saavutettu. Halvempi, vantaalainen versio sitten siirettävä puomi, ja betoporsaat.
 
Jos se on heille on joku oletusasetus, kun on unohdettu oikea rajoitus? Ainakin täällä on vielä näin päivien pimennyttyäkin se 60 km/h vakio riippumatta niistä hyppyreistä ja 30 km/h-merkeistä.
Pitäisi ottaa kortti jäähylle ja laittaa uudelleen autokouluun, mikäli vakioasetus koulujen, päiväkotien ym. lähistöllä on 50–60 km/h.

Meidän lähistöllä tapahtui yllättävän posiitivinen muutos, kun välittömässä päiväkodin läheisyydessä ollut 30:n rajoitus laajennettiin ja sillä korvattiin aiempi 40:n rajoitus, sillä tuon aiemman 30:n lyhyen pätkän lähistöllä kulkeva tie on mutkitteleva sisältäen nousuja ja laskuja, suojateitä sekä asuinkatuja. Tuo 40:n rajoitus johti usein siihen, että ihmiset ajoivat 50 km/h tai yli, jolloin asuinkadulta liittyessä saattoi tulla kiire, kun ei ollut ehtinyt havainnoida ylinopeutta ajavaa autoa. Puhumattakaan siitä, että tuo vauhti oli liian nopea havaitakseen tiettyjä suojateiden alueita ajoissa, ja joillain kuskeilla lähestyessä päiväkotia 30:n alueella se pudotus 30:n vauhtiin tapahtui vasta viime tipassa jos ollenkaan.

Oman kokemukseni mukaan joillain 30:n alueilla voisi olla tarpeen rakennella enemmänkin pitkiä keskijakajia/-korokkeita, sillä muutaman kerran olen tullut ohitetuksi törkeästi kahden korotetun suojatien välissä.
 
Halvempaa on vaan suunnitella ne kadut siten, että siellä ei keskimääräinen qashqai-vatanen uskalla ajaa rajoitusta kovempaa.

Yksinkertaisinta on tehdä kapeampia katuja, tarvittaessa kuristettuja kohtia kadun varrelle. Puita tai muita näköesteitä siihen kadun varrelle. Kuristuksia ja näköesteitä pystyisi tekemään myös nykyisille kaduille.

Huonona esimerkkinä Tampereella Mossin puistokatu, joka on varsin uusi tekele. 30/40 rajoitus, vaikka tie on kauttaaltaan niin leveä, että siinä mahtuu kohtaamaan kahdella tiekarhulla. Leveys toki johtuu osin pyöräkaistoista, mutta ilmeisesti aika moni ei niitä käytä, koska tiellä ajetaan niin kovaa - koska se on niin leveä. Olisi varmaan maksanut muutaman satkun lisää tehdä ne pyöräkaistat ihan oikeiksi kaistoiksi.
 
Miksi sivukaduilta tulijat voisi ajaa viittäkymppiä tuossa ehdotuksessa ?


Jos ajatus että kielletään läpiajo jossain, niin sitten kieleltään se ja valvontaa.
Taajamassa on 50km/h rajoitus, jos ei liikennemerkein muuta osoiteta, jos ei kerran yhtään merkkiä ole kadun päätyjen välissä ja ajat sinne muuta kautta niin onhan se silloin oletettavasti 50km/h, kun muustakaan ei ole tietoa.
 
Halvempaa on vaan suunnitella ne kadut siten, että siellä ei keskimääräinen qashqai-vatanen uskalla ajaa rajoitusta kovempaa.

Yksinkertaisinta on tehdä kapeampia katuja, tarvittaessa kuristettuja kohtia kadun varrelle. Puita tai muita näköesteitä siihen kadun varrelle. Kuristuksia ja näköesteitä pystyisi tekemään myös nykyisille kaduille.

Halvempaa verrattuna mikä ?

Töyssyt, kavennukset, mutkat, kivitykset sun muut ovat kalliita, ja kunnossapidon lisäksi haittaavat muutekin liikenenttä (toki se haitta on se idea). Mutta on toki totta että osa kuljettajista ei osaa silloin valita sopivaa turvallista tilanne nopeutta, ja eivät pysty hallitsee autoaan niin että tikkarinopeus ei paljoa ylittyisi.


Huonona esimerkkinä Tampereella Mossin puistokatu, joka on varsin uusi tekele. 30/40 rajoitus, vaikka tie on kauttaaltaan niin leveä, että siinä mahtuu kohtaamaan kahdella tiekarhulla. Leveys toki johtuu osin pyöräkaistoista, mutta ilmeisesti aika moni ei niitä käytä, koska tiellä ajetaan niin kovaa - koska se on niin leveä. Olisi varmaan maksanut muutaman satkun lisää tehdä ne pyöräkaistat ihan oikeiksi kaistoiksi.

Pitkäkatu, satkulla ei paljoa tehtä.
Mutta mikä tuossa idea, näyttää että molemmilla puolella jotain kevyenliikenteenväylää, ja sitten ajorata jonka reunalla pyräkaistat.

Metsää näyttää olevan, eli ilmeisesti uutta asuinaluetta. Mutta silti, mikä pyöräilijät tuonkea tuohon, jos molemmin puolin jotain kevyenliikenteen väylältä näyttävää, mihin ehkä olisi mahtunut yksisuuntaiset pyörä kaistat.

Jos ajatuksesi oli se että ajorataa kavennettu, ja se panos toiseen kevyenliikenteen kaistaan, niin budjetti varmaan pysynyt samassa. sitten se perinteinen kapea taajamaväylä.... Voisko olla että ajatus salli pyöräily seka tuolla pikkuväylillä että ajoradalla.

kuva_2025-12-20_114049266.png


Taajamassa on 50km/h rajoitus, jos ei liikennemerkein muuta osoiteta, jos ei kerran yhtään merkkiä ole kadun päätyjen välissä ja ajat sinne muuta kautta niin onhan se silloin oletettavasti 50km/h, kun muustakaan ei ole tietoa.

Jos kadulla on jokin muu rajoitus kuin yleis(taajama), tai alue - rajoitus, niin silloin jokaisen risteyksen jälkeen tikkari. Se oikeastaan selkeämpi kuin joku neljän ja kolminkympin alue, siis turistillekkin selkää kun merkkejä tiheästi.

Aluerajoitukset voi jäädä tiedostamatta, varsinkin turistilla, mutta ei ne aina edes pakallisille jotka satunneisesti alueella ajaa ole selkeitä.

Jäljelle jää joku pihasta tullut turisti, ja puistosta tielle tupsahtanut nurmikonleikkaaja.....
 
Mutta mikä tuossa idea, näyttää että molemmilla puolella jotain kevyenliikenteenväylää,
Niin, molemmilla puolilla on jalkakäytävä. Pyörätietä ei voi olla ilman liikennemerkkiä.

Varmaankin lumenpoiston takia pitää tehdä jalkakäytävät noin leveiksi, joka sitten houkuttaa pyöräilijöitäkin.
 
Niin, molemmilla puolilla on jalkakäytävä. Pyörätietä ei voi olla ilman liikennemerkkiä.

Varmaankin lumenpoiston takia pitää tehdä jalkakäytävät noin leveiksi, joka sitten houkuttaa pyöräilijöitäkin.
Juu, ilmeisesti ihan non suunniteltu, jos keväällä on jalkakäytävät merkintöjä päissä. Nyt näyttää joltain kuntopolulta, mutta pitkässäjuoksussa pohdin sitä että molemin puolin sinne yksisuuntaiset kaistat pyörille, tai toinen puoli seka, ja tonen vain jalankulkijoille jos tuolla nyt jotain erityistä. Kolmea neljää kymppi ajavat sitten saisi ajaa tuolla autojen seassa, oma kaista.

Joku tausta että tuolaliseen päädytty. Jos se nyt on joku metsätie jossain lähinnä odotettavissa raskaampaa rakentamisen liikennettä, niin enemmänkin vie ajatusta että pyröt tuolla kevyenliikenteen väyllä (siis tuo jalkakäytävät)
 
Jos kadulla on jokin muu rajoitus kuin yleis(taajama), tai alue - rajoitus, niin silloin jokaisen risteyksen jälkeen tikkari. Se oikeastaan selkeämpi kuin joku neljän ja kolminkympin alue, siis turistillekkin selkää kun merkkejä tiheästi.

Aluerajoitukset voi jäädä tiedostamatta, varsinkin turistilla, mutta ei ne aina edes pakallisille jotka satunneisesti alueella ajaa ole selkeitä.

Jäljelle jää joku pihasta tullut turisti, ja puistosta tielle tupsahtanut nurmikonleikkaaja.....
Tämä oli juuri se pointti, kaupan pihan kautta pääsee aluerajoituksen omaavalle kadulle näkemättä siitä liikennemerkkiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 632
Viestejä
5 049 795
Jäsenet
80 913
Uusin jäsen
sitkuura

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom