Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Lielahdesta paasikiventielle on taas vielä sekavampi setti ruuhka-aikaan. Siinä vaan oikealta puolelta kaistaa voi kääntyä paasikiventielle menevälle odotuskaistalle (siniset). Tässäkään kaikki ei hahmota käyttää molempia kääntyviä kaistoja, ja vasen puoli usein tyhjänä. Viereiseltä vasemmalta kaistalta (punainen), taas saa mennä vaan suoraan, mutta röyhkeimmät käyttää sitä oikotienä tuonne kääntyvien vasemmalle kaistalle. Kääntyvillä ja suoraan menevillä tuntuu olevan osittain oma valosyklinsä, mikä tekee tuosta koukkauksesta aika mahdollista, etenkin kun kääntyvien jono ei sitä tilaa täytä :confused:
Onneksi tuli se valoristeys kumminkin, aika usein tulee ajettua suoraan siitä ratikan parkkikselle, ja aina sai olla käsi ratilla valmiina painaan torvea, kun joku toope yritti tunkea liikenneympyrään kylkeen kolmion takaa paasikiventieltä.
 
Kaasupoljin pois autoista ja pelkkä vakkari sallituksi motarilla saatana. Olen aivan raimona… 🤬
Koomiseksi touhun tekee se, että sinä siellä kökkijän perässä olija olet se paha kun huomautat asiasta väläyttämällä pitkiä.
Sitten loukkaannutaan ja alkaa se uhriutuminen siellä kökkijän penkillä.
 
Näinhän se on että ystävällinen huomautus (valojen väläytys, tai herran jumala töötti) koetaan useimmiten henkilökotaisena loukkauksena ja provokaationa. Töötti erityisesti Euroopan isoissa kaupungeissa on ihan normaali kommunikointikeino, eikä siitä kukaan provosoidu jos ei selvästi tööttäillä provosoimistarkoituksessa. Kertoo enemmän provoituvasta ihmisestä kuin siitä joka ystävällisesti huomauttaa. Toki on myös niitä sosiopaatteja jotka provosoimistarkoituksessa väläyttelee ja tööttäilee.
 
Näinhän se on että ystävällinen huomautus (valojen väläytys, tai herran jumala töötti) koetaan useimmiten henkilökotaisena loukkauksena ja provokaationa. Töötti erityisesti Euroopan isoissa kaupungeissa on ihan normaali kommunikointikeino, eikä siitä kukaan provosoidu jos ei selvästi tööttäillä provosoimistarkoituksessa. Kertoo enemmän provoituvasta ihmisestä kuin siitä joka ystävällisesti huomauttaa. Toki on myös niitä sosiopaatteja jotka provosoimistarkoituksessa väläyttelee ja tööttäilee.
Taajamissa Suomessa äänimerkkiä käyttää lähinnä kehittyvistä maista tulleet ja vihamieliset. Sitten kun pitäisi varoittaa vaarasta sen välttämiseksi, niin moni hitaalla.

Maanteillä, taajamissa harvoin kukaan valojen vilauttamisesta provosoituu, jos ei itse provosoi, tai ole provoisoitunut.
 
Itse vaihdoin juuri viime viikolla autoa ja nyt on adaptiivinen vakkari ja nopeusrajoituksen tunnistus. Pari päivää sitten ajoin motarilla 100kmh vakkarilla niin kamera nappasi viereiseltä rampilta 80kmh nopeusrajoituksen liikennemerkistä. Tuossa mallissa onneksi pitää viiksestä hyväksyä muuttunut nopeus, mutta kai jonkun auton voi saada automaattisesti vaihtamaan.
Polestarin pilotilla kun ajaa, niin se keksii moottoritielläkin aina välillä jostain 50 km/h tai vastaavan nopeuden ja silloin vauhti hidastuu samantien ja kunnolla. Tulee aina vähän kiire äkkiä painaa vauhti takaisin, mutta kyllä siinä voi takana tulija vähän ihmetellä, että mitä siinä edessä säädetään.
 
Polestarin pilotilla kun ajaa, niin se keksii moottoritielläkin aina välillä jostain 50 km/h tai vastaavan nopeuden ja silloin vauhti hidastuu samantien ja kunnolla. Tulee aina vähän kiire äkkiä painaa vauhti takaisin, mutta kyllä siinä voi takana tulija vähän ihmetellä, että mitä siinä edessä säädetään.

Uusi auto ollut vasta muutaman päivän niin ei ole kokemusta, mutta onkohan mahdollista että kamera lukee myös joidenkin rekkojen perässä olevia nopeusmerkintöjä. Ainakin rampilla olevat merkit kelpaa vaikka ne on reilusti sivussa.
 
Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella. Siellä kun tuntuu autojen käyttämässä navidatassa olevan pilvin pimein vääriä nopeusrajoitustietoja, puhumattakaan talvinopeusrajoitusten aiheuttamista ristiriidoista.
 
Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella. Siellä kun tuntuu autojen käyttämässä navidatassa olevan pilvin pimein vääriä nopeusrajoitustietoja, puhumattakaan talvinopeusrajoitusten aiheuttamista ristiriidoista.
Omassa autossa karttadata ei päivity OTA:na niin näyttää tosiaan 120kmh motareilla tällä hetkellä. Mutta ohjekirjassa sanotaan että vastuu nopeudesta on aina kuskilla. Omassa autossa pitää kaksi kertaa cruisen napista painaa että hyväksyy muuttuneen nopeusrajoituksen.
 
Koomiseksi touhun tekee se, että sinä siellä kökkijän perässä olija olet se paha kun huomautat asiasta väläyttämällä pitkiä.
Sitten loukkaannutaan ja alkaa se uhriutuminen siellä kökkijän penkillä.
Tosin ihan paras on se kun lasket edellä menevänä nopeutta ottamalla kaasulta jalan pois, ja takahiillostaja hiillostuu kun kehtaat tiputtaa nopeutta.
 
Näinhän se on että ystävällinen huomautus (valojen väläytys, tai herran jumala töötti) koetaan useimmiten henkilökotaisena loukkauksena ja provokaationa. Töötti erityisesti Euroopan isoissa kaupungeissa on ihan normaali kommunikointikeino, eikä siitä kukaan provosoidu jos ei selvästi tööttäillä provosoimistarkoituksessa.
Töötti on kyllä tosi ikävä jalankulkijoille esim. parkkipaikalla. Monessa autossa töötin desibelit ylittää kipukynnyksen. Viimeksikin sain pitkän tinnityksen, kun huonolla tuurilla satuin kävellen lähelle, kun auto meinasi peruuttaa toisen päälle. Hetken mietin, potkaisenko turvakengällä tööttääjän kyljen lommolle.

Olen käynyt mm. Italiassa eikä sielläkään juuri tööttäilty, vaan mm. käsin ja hätävilkuilla kiitettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossa karttadata ei päivity OTA:na niin näyttää tosiaan 120kmh motareilla tällä hetkellä. Mutta ohjekirjassa sanotaan että vastuu nopeudesta on aina kuskilla. Omassa autossa pitää kaksi kertaa cruisen napista painaa että hyväksyy muuttuneen nopeusrajoituksen.
Näyttää se 120km/h tällähetkellä ihan kännykän google mapsissakin, ei sitä talvinopeutta ole huomioitu.
 
Näyttää se 120km/h tällähetkellä ihan kännykän google mapsissakin, ei sitä talvinopeutta ole huomioitu.

2023 piti tulla päivitys mikä ottaa huomioon talvinopeusrajootukset, mutta eipä taida toimia.


 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 893
Viestejä
5 055 277
Jäsenet
80 998
Uusin jäsen
Houzei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom