Itse omistan kaksi Toyota-konsernin tuotetta, ja autot ja ajaminen kiinnostaa, mutta silti sanoisin, että olen nimenomaan poikkeus.
Ja jottei ole täysin offtopic-viesti: täällä meidän kylällä on uusi asuinalue ja se on siis iso lähiö; tuhansia asukkaita, ja koko alue on 40 km/h rajoituksella. Alueella on koulu ja ainakin kaksi päiväkotia, pieniä lapsia liikkuu alueella paljon, ja silti - ilmeisesti vieläpä paikalliset - tykittää ihan täysiä tuolla. Oma lapseni on alueella päiväkodissa ja aina hirvittää yksi risteys, jossa mun pitäisi kääntyä oikealle kolmion takaa; vasemmalle on huono näkyvyys mäennyppylän takia. Yleensä hidastan jopa pysähdyksiin asti tossa varmistaakseni, ettei sieltä vasemmalta tule ketään, mutta todella usein käy niin että joku porhaltaa sieltä varmaan 80 km/h lasissa ja joutuu jarruttamaan äkisti, kun ”yhtäkkiä” tuleekin kolmion takaa joku eteen ja sitten nää kuskit yleensä huohottaa aivan takapuskurissa kiinni, kunnes matkat erkanevat eri suuntiin.
Tuo on ärsyttävä kohta, kun toisaalta en itse halua muodostua tientukoksi tullessani kolmion takaa, mutta tuossa risteyksessä ei olisi mitään ongelmaa, jos tuolla noudatettaisiin rajoituksia, tai ylinopeudet olisi edes pieniä. Mikä siinä on että pitää asuinalueella olla noin kiire? Posottaisi sitten täysin siellä motarilla, missä se on jotenkin turvallista eikä oo suurta riskiä kolata jalankulkijan yli.