Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En tiedä tulkitaanko me toisiamme nyt jotenkin väärin, koska en nyt ymmärrä mitä tarkoitat. Nostin tuon videon juuri siksi, että siinä nimenomaan ei toimittu kusipäisesti, vaan muu liikenne huomioiden. Toimin itse samoin ja toivoisin muiltakin vastaavaa pelisilmää.
Ei tulkita toisiamme väärin. Olen kanssasi samaa mieltä. :)

Viimeksi muokattu:
Minulla oli aikanaan sama teksti jossakin autossani.

Ja mitä tulee siihen pitääkö takaa lujaa tulevalle antaa tilaa heti niin mielipiteeni todennäköisesti ärsyttää joitakin. Jos ohitan satasen talvirajoituksella motarilla paria rekkaa ja minulla vakkarissa GPS-vauhtia 103 (auton mittarissa tuolloin 110), ja takaa tulee huomattavan paljon lujempaa joku oman elämänsä tärkein itsekeskeinen mulkku parin metrin päähän hiostamaan, niin suoraan sanottuna ihan helvetin sama kuinka "kiire" sillä on. Hoidan ohitukseni samaa tasavauhtia loppuun ja palaan omalle kaistalle sopivan etäisyyden päästä ohitetusta rekasta (ettei sen mahdollinen tutka pistä jarruttamaan jos palaan liian läheltä). En näe mitään syytä mahdollistaa jonkun jatkuvaa ylinopeutta, eikä elämäntarkoitukseni liikenteessä ole aina päästää näitä hyperdynaamisia sekä keskivertoa parempia kuskeja ohi. Ongelma vähenisi jos ajettaisin edes suurinpiirtein oikeata vauhtia rajoitusten mukaisesti ja oman menopelin mittarivirheet tiedostaen. Mutta ei, kun pitää ajaa ainakin +20 muita nopeammin sillä volvoteslabimmeridiudilla peräloosteriin pitkiä vilkuttamaan, perkele.

Oudointa tässä on se että huomaan tämän ilmiön vain kun ajan alitehoisella 94hp Suzuki mopoautollani, mutta en oikeastaan koskaan kun ajelen liki 200-heppaisella Hayabusalla. Vaikka ajotapani molemmilla on motarin arkiliikenteesä melko samanlainen.

Anteeksi purkautumiseni.

Tässähän nimenomaan ei ole kysymys siitä, ajetaanko vasemmalla kaistalla ylinopeutta. Kysymys on, onko ohittavan ja ohitettavan nopeusero tarpeeksi suuri ohittaessa ja sen jälkeen. Jos nopeusero on 10-20 ei ohitus yleensä kestä niin kauaa, että se vaikuttaisi merkittävästi edes ylinopeutta ajaviin. Jos nopeusero on ohittaessa tyyliin 3-4 km/h, niin miksi silloin edes lähteä ohittamaan.

Omat kokemukseni ovat lähinnä niitä, kun muuten tyhjällä kaksikaistaisella tiellä joku uudehko katumaasturikuski aloittaa edessäni ohituksen, mutta se ohitus kestää valehtelematta yli 30 sekuntia. Tuossa ajassa olen 110 mittarinopeutta ehtinyt kuromaan jo aiemman 50 metrin välin (joka ylipäätään mahdollisti kaistan vaihtamisen eteeni) kiinni, ja sitten joudun hidastamaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 925
Jäsenet
81 880
Uusin jäsen
Yevhen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom