Ajaa, mutta tietysti lähtökohtaisesti yksi rike ei oikeuta toista.Jos tieliikenneasetuksen 7§ tarkoitat, niin eikö siinä vaiheessa jo lähtökohtaisesti vasemmalla kaistalla oleva aja väärää kaistaa?
Tuo tieliikenneasetus on vähän sekava, kun se puhuu ohittamisesta ja ohi-ajamisesta toisaalta erikseen ja toisaalta kuin ne olisivat sama asia.Ja eihän kyseessä ole edes ohitus, jos ei palaa toisen eteen, samalle kaistalle takaisin?
Noh, enpä aio omaa päättäni asialla sen enempää vaivata, vaan käytän maalaisjärkeä. Viimeksi tänään tuli melkein ajeltua oikealta yhden hidastelijan ohi, olin itse oikealla kaistalla jo valmiiksi ja jatkoin vakionopeudensäädin päällä saavuttaen tämän hidastelijan. Tosin siinä vaiheessa kun aloin olla rinnalla niin tämä lähti sitten kiihdyttämään.
Jos taas olen itse vasemmalla ja joku tukkii tyhjällä tiellä kaistan, niin vaihdan oikealle (niinkuin lain mukaan on pakko) ja odottelen siinä jonkin aikaa ennen kuin sitten nostan nopeuden siihen normaaliin matkanopeuteen. Eipä ole sakkoja tullut tästä.
Tuo oikealta ohi meneminen motarilla (silloin kun kyseessä ei ole ohitus-koukkaus oikealta, mikä on täysin yksiselitteisesti kielletty) on vähän niitä asioita, että tähän ei saa oikein ikinä suoraa vastausta poliisilta tai ns. asiantuntijoilta. Aina kun tuota mediassa käsitellään niin vastaus on ympäripyöreä lainaus tieliikennelaista ja- asetuksesta ottamatta kantaa itse kysymykseen. Veikkaan että tuota ei vaan oikein kukaan tiedä, kun asetus on pöljästi laadittu. Ehkäpä vielä 1990-luvulla oltiin siinä virheellisessä käsityksessä, että maalaisjärjen käyttö olisi sallittua, ja ei muistettu erikseen sanoa, että ei tarvitse jarruttaa jos ajat oikeaa kaistaa ja joku tulee perä edellä vasenta kaistaa vastaan.
Vähän samalla tavalla, kun ei lakeja laadittaessa muistettu erikseen sanoa, että opettaja saa ottaa 10-vuotiaalta viinapullon tai puukon pois, kun ei tullut kenellekään pieneen mieleen, että joku tämän itsestäänselvyyden myöhemmin kyseenalaistaisi.
Ei onneksi puraissut tuo rangaistus kovin pahasti
Oikea ammattikuskin esimerkki.
ja mitenkä sen pystyy pyyhkimään sähköisestä kortista pois.