Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Siellä on huomattavasti enemmän pelivaraa laskea ohi niitä muutamia kiireisempiä menemään ilman että he liimautuvat takakonttiin. Ongelmat on enemmän oman pään sisällä jos sielläpäin ärsyyntyy.
Et selvästikään ymmärrä tätä ongelmaa, joten käy luovuttamassa kortti pois. Jos vasenta kaistaa on joku tulossa sua kovempaa eli ohittamassa, et saa siihen eteen tulla, oli edessä sitten rekka tai ei. Odotat, että ne menee ohitse ja sitten vaihdat kaistaa. Jos et peileistä näe autoilijaa, on autoilija joko kaukana tai sulla jotain ongelmaa.Just..."vain etelän ongelmia"
Samalla tavalla niillä muutamilla kaahareilla on varaa höllentää sitä kaasua ja vaikka ihailla maisemia. Viettää hetki ilman pelkoa ylinopeussakoista. Totta kai sitä ärsyyntyy, jos toinen tahallaan vaarantaa liikenteen liimautumalla konttiin. Takaraivossa tietää, että jos tässä jotain äkkinäistä tapahtuu, niin tuo takana oli nasahtaa konttiin niin että rytinä kuuluu.Jos minun edessä joku ohittaa rekkaa vaikka 100 km/h vauhdilla 120 km/h alueella, niin ei tule mielenkään painaa siihen puolen metrin päähän autosta hiillostamaan.
Täyttä tyhmyyttähän se on vaarantaa liikennettä pelkästään sen takia, että edellä menevän nopeus ei vastaa omaa ajatusmaailmaa.
Et selvästikään ymmärrä tätä ongelmaa, joten käy luovuttamassa kortti pois. Jos vasenta kaistaa on joku tulossa sua kovempaa eli ohittamassa, et saa siihen eteen tulla, oli edessä sitten rekka tai ei. Odotat, että ne menee ohitse ja sitten vaihdat kaistaa. Jos et peileistä näe autoilijaa, on autoilija joko kaukana tai sulla jotain ongelmaa.
Niin, lähinä sun toimesta. Justiin valitit kun on niin vaikeaa toi ohittaminen ja oot tukkeena..Siis mitä hemmettiä? Missä vaiheessa minä olen syöksymässä jonkun eteen vasemmalle kaistalle? Jos näen peilistä, että vasemmalla painaa auto hirmuista vauhtia, niin viimeisin ajatus on syöksyä siihen eteen ja aiheuttaa toiselle äkkijarrutuksen.
Keskustelun taso on kuin jossain amiksen autopuolen bemarikerhossa...
Niin, lähinä sun toimesta. Justiin valitit kun on niin vaikeaa toi ohittaminen ja oot tukkeena..
Skenaario, jossa on A. vähän liikennettä, B. sinä C. ohittaja ja D. ohitettava.
Miten syntyy tilanne, että ohittaja päätyy hiillostamaan sinua taaksesi jos olet ennen ohituksen aloitusta varmistunut, ettei kukaan ole välittömässä läheisyydessä vasemmalla kaistalla? Sinullahan ei ole kiire sinne vasemmalle kaistalle.
Vinkki: Välttääksesi jatkossa tilanteen muodostumisen, tarkista peilit. Jos niissä ei näy ketään voit hyvin suurella todennäköisyydellä suorittaa ohituksen ilman kenenkään hiillostusta. Mikäli peileissä näkyy muita ajoneuvoja anna niiden mennä ensin, sinullahan ei ole kiire.
On myös ihan kohteliasta motarilla tollasessa tilanteessa, jossa takanatuleva tulee vaikkapa vähän kovempaa, nostaa ohituksessa nopeutta hieman, vaikkapa sinne 130 mittarinopeuteen. Ohitus on tällöin nopeampi eikä takanatulijaa harmita. Et myöskään saa sakkoja vaikka poliisi sinua tutkaisikin.Eihän minulle ohittaminen mitään ongelmia tuota? Joitain kanssa ajajia näköjään vaan harmittaa, kun eivät saa kaahata rauhassa. Harrastatko itse kontissa hiillostamista?
Ei ole kiire, mutta ei turhaankaan viiti jarruttaa kasikymppiin ja kiihdyttää takaisin 120 km/h.
Skenaario: Ajan autolla 120 km /h ja edessä näen pari rekkaa jotka jurruuttaa sen 80-90 km/h. Tarkistan, että vasen kaista on täysin tyhjä, mutta taustapeilistä näen vajaan 100m päässä takana on tulossa auto. En viitsi pudottaa vauhtiani 80, jotta joutuisin taas kiihdyttämään heti takaisin 120 km/h. Lähden ohittamaan ja toisen rekan kohdalla huomaan, että auto on kontissa kiinni. Miksi sitä turvaväliä ei voi pitää?
Mutta kiitoksia vinkeistä tiedän jatkossa mitenkä toimia. 150km/h lasissa koko työmatkan, niin voin tulla tänne avautumaan että mitenkä tientukot eivät osaa ottaa koneistansa kierroksia irti.
Skenaario: Ajan autolla 120 km /h ja edessä näen pari rekkaa jotka jurruuttaa sen 80-90 km/h. Tarkistan, että vasen kaista on täysin tyhjä, mutta taustapeilistä näen vajaan 100m päässä takana on tulossa auto. En viitsi pudottaa vauhtiani 80, jotta joutuisin taas kiihdyttämään heti takaisin 120 km/h. Lähden ohittamaan ja toisen rekan kohdalla huomaan, että auto on kontissa kiinni. Miksi sitä turvaväliä ei voi pitää?

Muutenkin hauskoja skenaarioita sanan varsinaisessa merkityksessä.
Ensinnäkin postaaja asuu jossain jumalan selän takana jossa mitään moottoriteitä ei parin kilsan pätkiä enempää ole.
Toisekseen nuo 150 km/h tai 160 km/h ajavat kaaharit on jotenkin aivan massiivinen ongelma rekkoja ohittaessa.
Itse ajan n. 60 tkm vuodessa motaria josta puolet kesällä 132 km/h GPS:n mukaan. Mun ohi tulee ehkä yksi auto viikossa, ja yleensä todella pienellä nopeuserolla. Jos nyt oikeen mietin niin tänä kesänä ehkä kahdesti tultu ns. reippaasti ohi, eli ehkä sitä 150-160 km/h.
Taitaa olla vähän hemmetisti nyt värikynää näissä skenaarioissa. Valistunut arvaus totuudesta on, että ei vaan osata katsoa peilejä tai jos katsotaan, niin ei ole mitään kykyä arvioida takaa tulevan nopeutta. Sitten koukataan 20 km/h alle rajoituksen ohittamaan kahta rekkaa (tojotan mittari 120 km/h) ja ihmetellään kun kohta on mulkku perseessä.
Mielellään, kyllä. Ja nimenomaan sen takia, että tosta voi ajaa yli sallittua nopeutta, kun taas Suomen töyssyihin 40 km/h tuutattaessa auto räjähtää käytännössä lunastuskuntoon.Hidastetöyssy, joka aktivoituu vain kaahareille - tällaiseen et halua ajaa
Näitä saisi laittaa ihan joka paikkaan. Vielä lisäsäädöllä että jos menee kovempaa niin töyssy on syvempi.
Skenaario, jossa on A. vähän liikennettä, B. sinä C. ohittaja ja D. ohitettava.
Miten syntyy tilanne, että ohittaja päätyy hiillostamaan sinua taaksesi jos olet ennen ohituksen aloitusta varmistunut, ettei kukaan ole välittömässä läheisyydessä vasemmalla kaistalla? Sinullahan ei ole kiire sinne vasemmalle kaistalle.
Vinkki: Välttääksesi jatkossa tilanteen muodostumisen, tarkista peilit. Jos niissä ei näy ketään voit hyvin suurella todennäköisyydellä suorittaa ohituksen ilman kenenkään hiillostusta. Mikäli peileissä näkyy muita ajoneuvoja anna niiden mennä ensin, sinullahan ei ole kiire.
Mitä kun esim. se 160km/h lähestyvä jannu ei näy edes lähistölläkään kun lähdet ohittamaan paria rekkaa?Millä vaarannat muun liikenteen jos odotat ohituskaistaa nopeamman tulevan ensiksi ohi? Muistutuksena sellainen pikkujuttu, että et saa lain mukaan aloittaa ohitusta jos takaatuleva on jo ohituksen aloittanut ja jos se takanatulija joutuu sun takia jarruttamaan vaikka vähän ylinopeutta ajaisi, et ole noudattanut liikenneaääntöjä lähtiessäsi omaan ohitukseesi
Missä puhuttiin kiilaamisesta?Kun ei kiilaa toisen eteen ei joudu ajamaan vaikka 200. Jos et kerkeä näkemään takaa tulijoita peileistä niin yhtä nopeasti he ovat myös päässeet ohitsesi![]()
Niin mitenkäs sitten kun sitä takana olevaa ei vielä edes näy kun ohituksen on aloittanut?Sitten lääkäriin jos et mukamas ehdi. Kumma kun kesällä 100 km/h pakua ajaessa ehdin hyvin nähdä.
Jotenkin tuntuu, että täällä on luetun ymmäräminen taas hakusessa.Mites sitten kun rekkaa ohittaessa mittarissa 130 tai 140 ja takana hinkataan? Kai se vika sillonkin on ohittajassa.
Hämeenlinnan ja Tampereen välillä ainakin nuohotaan jatkuvasti perseessä ajoi mitä vauhtia vain. Kesäisin vähemmän... tolla pätkällä tulee yleensä yksi tai kaksi autoa ohi kun ajelen sen 130km/h kinkamilla. Talvella sitten kun ajaa 110km/h niin perseessä nuohotaan ajoittain täysin tauotta ja ohi tulevien autojen määrä pyörii varmaan siellä 50 tienoolla.Moottoritiet on.
Missäs mikämikämaassa ajatte jos 130-140 vauhdeissakin hinkataan perseessä? Mielenkiinnosta kysyn koska ajan tota vauhtia ja ei ole ikinä käynyt vielä noin.
Jos normaalin ohituksen aikana joku ehtii perseeseen hinkkaamaan niin sen olisit nähnyt jo peileistäkin.
Ja turhaan veikkailet mitään kolarin maksajia, käris sen päättää ja alle vaihtava maksaa. Ylinopeutta ajava saa ehkä ylinopeussakot mutta se ei ole mikään vankilastavapautumiskortti jos edellä ajanut ei tiedä mitä varten autossa on peilit.
Sitä en kyllä ymmärrä miksi nuohotaan, itsellä ainakin riittävästi joustavuutta laskea kaasusta irti jos joku puikkaa eteen ajamaan hieman hitaammin, harvoin tulee käytyä lähelläkään konttia ja tulee pidettyä sitä väliä. Kaikilta se ei vissiin onnistu.
Normaaliohitus voi hyvin sisältää 5 rekkaa ja 15 henkilöautoa siellä väleissä, niin kyllähän sille pituutta tulee. 90% näistä nuohoajista ilmestyy tuon pitkän ohituksen aikana sinne taakse, kun ilmeisesti havainto siitä, että toinen ajaa hitaammin tehdään sitten siinä 2 metrin päässä. Takapuolelta kun näkee tilanteen monesti, täyttä huutoa konttiin asti ja tämän jälkeen jarrua kunnolla ja sitten pysytään siinä kahden metrin päässä. Eikä muuten talvella haittaa edes se edellä ajavan paskatuiskukaan, mitä ainakin itse koetan vältellä parhaani mukaan.

Se kaistan vaihtaminen rampilta tulijoille on ylipäätään vähän kyseenalaista, mutta oletus tuossa sinua ärsyttävässä kohteliaisuudessa varmaankin on, että sieltä rampilta tultaisiin kutakuinkin nopeusrajoitusten mukaan.Ihmiset on kyllä hölmöjä, tulen prätkällä ramppia pitkin niin ne VÄISTÄÄ vasemmalle kaistalle ja sit en edes tule sen väistäjän eteen vaan ripeällä kiihdytyksella sen edessä olevan edelle.
Ei prätkälle tarvii antaa tilaa, se ottaa 200km/h vauhtia siinä rampilla jos haluaa.
Se kaistan vaihtaminen rampilta tulijoille on ylipäätään vähän kyseenalaista, mutta oletus tuossa sinua ärsyttävässä kohteliaisuudessa varmaankin on, että sieltä rampilta tultaisiin kutakuinkin nopeusrajoitusten mukaan.
Ei taida lämpimissä maissa olla jäätymisen aiheuttamaa eroosiota ihan samoissa määrin kuin suomessa, juuri pahinta sellainen sää jossa lämpötila on niu-nau pakkasella ja plussalla vuoronperään pitkiä aikojaToinen iso juttu tietysti tuo asfaltin laatu on aivan hirveää verrattuna vaikkapa Bosniaan, tai Romaniaan. Siellä saa ajaa hiljaa naatiskellen avonaisesta ikkunasta ja hyvästä säästä, kun täällä asfaltin karheus tuo kaikki auton viat esille![]()
Taitaa suomen teiden karheus johtua kuitenkin nastarenkaistaEi taida lämpimissä maissa olla jäätymisen aiheuttamaa eroosiota ihan samoissa määrin kuin suomessa, juuri pahinta sellainen sää jossa lämpötila on niu-nau pakkasella ja plussalla vuoronperään pitkiä aikoja
En oikein usko, melua aiheuttava karheus on melkoise karkeaaTaitaa suomen teiden karheus johtua kuitenkin nastarenkaista
Asfaltti koostuu kovasta kiviaineksesta ja sidosaineena toimivasta piestä. Kun talvella sahataan nastarenkailla, niin ne syövät sitä pikeä reippaasti enemmän kuin kiveä ja siitä se karkeus tulee. Kyllä ne nastat sieltä kiviaineksen välistäkin pikeä kaivavat. Lisänä soppaan juurikin nastarenkaat ja havaittavasti isompi kiviaineksen raekoko kuin lämpimien maiden päällysteissä.En oikein usko, melua aiheuttava karheus on melkoise karkeaa
Ehkä takaata tuleva ajelee vakkari päällä ja olettaa että lasket vähän kaasusta irti ja väistät johonkin noista "normaalin" ohituksen 19:sta välistä ja päästät nopeammin ajavan ohitse.
5 rekkaa on aika kaukaa haettu, yleensä näkee näitä vasemmalla jatkuvasti ajavia, jotka ohittaa jäätävää autoletkaa eivätkä koskaan anna tietä.Se on nyt ihan tasan niin, etä jos mulla on moottoritiellä vaikka 5 rekan ohitus kesken ja nopeus suurin sallittu niin mun ei tarvi väistää yhtään mihinkään jos ei sitten sinivilkkuauto perään tule.
Suomalaisten turvavälit tietäen sinne väleihin ei ole mitään asiaa.Ehkä takaata tuleva ajelee vakkari päällä ja olettaa että lasket vähän kaasusta irti ja väistät johonkin noista "normaalin" ohituksen 19:sta välistä ja päästät nopeammin ajavan ohitse.
Miksi pitäisi? Oletan tän nyt sarkasmilla kirjoitetuksi.Se on nyt ihan tasan niin, etä jos mulla on moottoritiellä vaikka 5 rekan ohitus kesken ja nopeus suurin sallittu niin mun ei tarvi väistää yhtään mihinkään jos ei sitten sinivilkkuauto perään tule.
Miksi pitäisi? Oletan tän nyt sarkasmilla kirjoitetuksi.
Oletusarvo on, että ei sen takana olijan kuuluisi sen kovempaa ajaa.
Minun kokemusteni mukaan hidasteet ovat lähes aina sellaisia, että niihin kannattaa ajaa nopeudella rajoitus miinus 10-20 km/h. Ehkä ajatus on se, että kun ihmiset kuitenkin ajavat ylinopeudella tuollaisilla osuuksilla, niin saadaan nopeus edes keskimääräisesti rajoituksen mukaiseksi.Oman kotitieni varrella on 5 hidastetta noin 500m matkalla, käytännössä siis 100m välein yksi hidaste.
Mahtava ajaa kotiin varsinkin kun kolme viimeistä on sen korkuisia että osalla vakioautoistakin ottaaa puskurin reuna kiinni asvalttiin vaikka ajat tyhjäkäynnillä.
Kaupungille olen tästä maininnut 4x ja viimeisellä kerralla olivat kuulemma käyneet katsomassa ja totesivat puhelimessa minulle että "ihan normaalit hidasteet ne on".
Joo-o pitääkö tuossa nyt alkaa ajamaan rajoituksen (40km/h) mukaan jollain tarkoitusta varten ostetulla paskaläjällä ja alkaa vaatia korvauksia että asialle tehdään jotain?
Ylipäätään ei normaalioloissa pitäisi rampilta tulijan aiheuttaa mitään toimenpiteitä motaria etenevälle.Rampilta tulevalle on helppo antaa tilaa pienellä kaasun nostolla (yleensä), ellei se itte osaa passata sitä nopeuttaa just sopivaksi. Tosin usein täälläpäin näkee että juurikin tehdään päinvastoin ("vittu, mun eteenhän et tule kun mun sijoitus huononee").
Kannattaa vaan miettiä miten vaikuttaa oikean kaistan sujuvuuteen kun sieltä puikataan 130km/h sisään kahden auton väliin ja kiskastaan jarrut pohjaan.Tollanen minä ajan tasan näin asenne on perseestä liikenteessä. Jos joku ajaa kovempaa niin sille voi antaa tilaa ja jatkaa sitten omaa matkaansa.
Ehdottomasti näin. Enkä tosiaan tarkoita jarruttamista mikä aiheuttaa vittumaisen heilurin taaksepäin jonossa.Rampilta jengi tulee muutenkin alinopeutta (yleensä).
Rampilta tulijan tehtävä on säätää nopeus sopivaksi.
Toki jos on toisella kaistalla reilu väli mihin väistää. Ei se vauhti ainakaan nouse puskurissa roikkumalla.Tollanen minä ajan tasan näin asenne on perseestä liikenteessä. Jos joku ajaa kovempaa niin sille voi antaa tilaa ja jatkaa sitten omaa matkaansa.
Toki jos on toisella kaistalla reilu väli mihin väistää. Yhtä perseestä se takana tulevan hiillostaminenkin on.
Vähän aikaa sitten ajelin motarilla sakkorajalla (todellista nopeutta). Olin ohittamassa kahta autoa, kun taustapeliin ilmestyi uusi Volvo XC60 ja tyyppi väläytti heti valoja. En tiedä mitä pommia sillä oli kiire mennä purkamaan, mutta vauhtia oli varmasti yli 140.Mua ei henkilökohtaisesti ainakaan vaivaa pätkääkään vaikka itse ajaisin 125 km/h ja joudun hidastamaan 120 km/h vauhtiin vasemmalla kaistalla kun toinen auto ohittaa rekkoja. Mutta se mua haittaa, jos joudun äkisti hidastamaan sen 100 km/h vauhtia 120 km/h rajoitusalueella köpöttelevän perään joka viime hetkellä vetää mun eteeni siihen vasemmalle joko tyhmyyttään (ei varmista tuleeko takaa autoja joita pitää väistää) tai ihan vittumaisuuttaan minäminä-asenteen takia..
Mikäli joku 150 km/h ajava pahoittaa mielensä siitä, että joku lähtee normaaliin väliin vasemmalle ohittaakseen letkaa suurimmalla sallitulla nopeudella sillä olettamalla, että takaatulevakin ajaa suunilleen suurinta sallittua, niin se vika on sielä taaempana tulevan päässä...
Nämä on näitä asioita, joita ei vaan voi ymmärtää. Tänään jonkun kaksipyöräisen sankarin oli pakko kiilata ohituksen jälkeen eteen noin viiden metrin päässä motarilla.Voisiko muuten joku selittää minulle, minkä takia monikaistaisella tiellä pitää kiilata siihen ihan eteen, varsinkin jos on tilaa joka suunnassa? Eikö taustapeilisääntöä opeteta autokouluissa? Parasta oli muutama viikko sitten, kun tyyppi vanhalla Mersulla vaihtaa kaistaa tietyöalueella rouhitulta kaistalta suoraan eteen. Siinä lensi muutama kivi ja pölyä... Oli kyllä kunnon hv-liike (itse ajoin siis oikealla kaistalla nopeusrajoituksen mukaan, kun tämä sankari tuli vasemmalta ensin ylinopeutta ohi, mutta sitten vaihtoi kaistaa suoraan eteen ja jäi siihen junnaamaan).
Ulkomaalainen kuski ehkä – tuli vaan mieleen siitä, että saksalainen työkaveri osti juuri uuden XC60 T8:n täällä HelsingissäVähän aikaa sitten ajelin motarilla sakkorajalla (todellista nopeutta). Olin ohittamassa kahta autoa, kun taustapeliin ilmestyi uusi Volvo XC60 ja tyyppi väläytti heti valoja. En tiedä mitä pommia sillä oli kiire mennä purkamaan, mutta vauhtia oli varmasti yli 140.
Se häpeän tunne kun pitää kyyditä Saksalaisia Kehä ykköstä pitkin. "Joo meil on tällai turvallista kato. Eikä kellään oo muutenkaan kiire."Ulkomaalainen kuski ehkä – tuli vaan mieleen siitä, että saksalainen työkaveri osti juuri uuden XC60 T8:n täällä Helsingissä. Keski-Euroopassa ohituskaistan junnaaminen "sakkorajalla" voi nimittäin olla aikamoista hidastelua ja Jenkeissäkin ajetaan hyvin tyypillisesti 15 mph yli rajoituksen. Ranskassa 20 km/h ylityksestä voi saada "peräti" 68 euron sakot.
A9-autobahnilla on 130 km/h suositusnopeus, mutta 30% liikenteestä ylittää vapaan nopeuden alueella keskimäärin 150 km/h ja peräti 15% ajaa yli 170 km/h. Se on ihan mukava matkanopeus 5-sarjan Bemarilla, mutta keskimääräisellä suomiautolla ehkä ei. Mutta nostettaisiin nyt motarinopeudet edes 140:een kesäaikaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.