Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
No jos se hänet ohittanut joutuu jarruttamaan syystä X?Mistä syystä joudut heti sitten jarruttamaan?
No motarilla voi ajella aamuisin/päivisin/iltaisin/öisin. Ja se turvaväli ei todellakaan kasva nopeasti noilla 1-5km/h ohittajilla, varsinkin kun ne tulevat heti ohituksen jälkeen oikealle kaistalle nokan eteen.Niin, kysyin että mikä se syy on. Voisi kuvitella että motarilla päivänvalossa ei sellaista tule ennenkuin turvaväli kasvaa riittäväksi, ellei ohittaja ole sokea tai joku 1 km/h nopeuserolla hinaava sipoolainen.
Kasvaahan se, mutta en silti mene toisen eteen ennenkuin turvaväli on riittävä. Ihan sama millä nopeuserolla ohitan. Ja vakkarinysvärikommentti meni ohi? Onko nysväystä ajaa 128-130 vakkarissa? Jos oikea kaista etenee hitaampaa, niin ohitan. En ala nopeutta tosta nostamaan. Miksi pitäisi? Useimmiten ohittavat on rekkoja tms. Reilusti hitaampia.Sun turvaväli kasvaa joka sekunti jos kerran ohittamassa olit, ellet sitten ole semmoinen perus vakkarinysväri. Se oli pointti.
Motarilla elukat näkee valoisalla jo kaukaa.
Minun mielestäni se 50m, eli alle 2 yhdistelmän mittaa. Silloin olisi turvallista ajella. Nimimerkillä 2 autoa ohitti, etummaiselta lähti ilmeisesti pölykapseli irti ja takimmainen löi jarrut kiinni. Itse parhaani mukaan jarrutin ojan penkalle. Onneksi oli kuiva kesä ja nurmialue kesti ison auton painon, muuten olis hinuria tarvittu.No paljonko on riittävä?
Turhaa koukata heti toisen eteen sen takia että jollain ääliöllä takana on olevinaan kiire.Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Tuo vaikutta hieman tulkinnanvaraiselta kirjoituksen mukaan, joko olet kääntämässä kaistalla olevan keulaan tai hän ajamassa sinua kylkeen, mutta hän on jo valmiiksi kaistalla, jolloin sinä väistät. Henkilökohtaisesti en ymmärrä tuota turhaa vaihtoa heti kaistalta toiselle. On myös risteyksiä, joista pääsee kääntymään hidastamatta vihreiden aikana, jolloin paremmalla ajolinjalla ei tarvi edes kiihdyttää mutkan jälkeen, säästyy myös polttoainetta ja liikenne on sujuvampaa. Aina painotettu autokoulussa ennakointia, mutta tuosta tuli aikanaan palautetta. Voihan sen vilkun laittaa päälle siinä suoraan kaistan yli ajaessakin niin ei tarvi myöhemmin kääntyä, jos pilkkua viilataan.On alkaneet nyppiä nuo takana olevat kiireiset, jotka risteyksen jättämissäännöistä piiittaamatta vetäisevät suoraan vaikkapa nyt oikealle kaistalle vasemmalle käännyttäessä. Itse ajan vasemmalle, laitan vilkun oikealle ja vaihdan ja eikös siellä jo joku ole kylkeen tulossa. Ei laki vielä ole muuttunut. :-(/
Tuo vaikutta hieman tulkinnanvaraiselta kirjoituksen mukaan, joko olet kääntämässä kaistalla olevan keulaan tai hän ajamassa sinua kylkeen, mutta hän on jo valmiiksi kaistalla, jolloin sinä väistät.
Tätä juuri tarkoitin.

Tuossahan oli ennen TYKSin remppaa molemmat kaistat vain oikealle kääntyviä, joku sata vuotta tuosta päivittäin ajeleva nollataulu voi kuvitella että tuo nykyään yksi kaista hoitaa molemmille kaistoille liittymiset. Eikä tuossa nyt varsinaisesti mikään kiire ole liittyä vasemmalle kaistalle kun se jatkuu kuitenkin noin kilometrin suoraan ennen ensimmäistä risteystä.
Ei, poikkeuskäännös ei ole mikään loiva ovaali vaan sille kaistalle on ajettava suoraan, muutoin kyseessä on kaistanvaihto ei poikkeuskäännös. Poikkeuskäännöstä tuossa rajataan tuolla valkoisella kaartavalla viivalla, joka jatkuu poikkiviivana. Edelleen mikä on se lakiin perustuva syy miksi noiden kahden poikkiviivan jälkeen ei saisi kaistaa vaihtaa vasemmalle ja lähteä "ohittamaan".Jaamäävai:n takaata tullut teki poikkeuskäännöksen, jota ei tuossa tilanteessa olisi lain mukaan saanut tehdä, koska seuraava risteys on sen verran kaukana, ettei sille käännökselle ollut perusteita. Eli kyllä, se takaata tuleva voi ihan hyvin olla vierellä jos on tehnyt poikkeuskäännöksen ja kiihdyttänyt nopeammin samalla. Kuvassa näkyy selvästi, että vain yhdeltä kaistalta saa kääntyä oikealle, jolloin ajolinjan tulee mennä niin, että ajetaan oikealle kaistalle ensin, ja vasta sitten kaistanvaihdolla vasemmalle.
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..Motarilla jätän vähintään parin sekunnin (~50m) turvavälin ohittavaan, niin eiköhän jotkut ole jo menossa oikealta ohi vaikka oma nopeus on se 120 km/h.
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä.
Entä sitten? Anna toisilla olla kiire ja ohita sitten kun et mene kenenkään eteen? Olet varmaan sama kuski joka manaa "miks vittu tonkin bussin pitää ohittaa tota henkiöautoa" ja sitten olet itse se "bussi, joka ohittaa sitä rekkaa" kun ohituksessa kestää niin kauan.
Minusta harvemmin ajaa kukaan motarilla ohi, mutta on niitä joka kerta. Kertaakaan ei ole vielä kivekset surkastunut tai pippeli pienentynyt kun on väistänyt nopeempia oikealle kaistalle. Minun on niin helvetin vaikea ymmärtää mistä ihminen tulee niin helvetin katkeraksi, jos toisella on kiire, toinen haluaa ajaa nopeammin, toisella on hienompi auto - varsinkin jos se on audi, bemari tai mersu. Volkkarilla tai skodalla ei aja kuin siviilipoliisit PRKL.
Mitäs väliä sillä on kun asfaltinmurua, kiveä ja/tai nastaa iskeytyy tuulilasiin? Tietysti nyt pienimuotoisesta kohteliaisuudesta ja kanssaliikkujat huomioivasta ajotavasta puhumattakaan.Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Mitäs väliä sillä on kun asfaltinmurua, kiveä ja/tai nastaa iskeytyy tuulilasiin?
mutta sitten nämä onkin niitä jotka pitää moottoriteitä autobahnoina, joilla saa ajaa sen mitä auto kulkee.
Ja hyvin toimii Saksassakin. Ihan jonkun verran sieläkin pyörineenä voin kertoa ettei ne baanat ainakaan sen paremmassa kunnossa ole kuin Suomen motarit.
Ei, poikkeuskäännös ei ole mikään loiva ovaali vaan sille kaistalle on ajettava suoraan, muutoin kyseessä on kaistanvaihto ei poikkeuskäännös. Poikkeuskäännöstä tuossa rajataan tuolla valkoisella kaartavalla viivalla, joka jatkuu poikkiviivana. Edelleen mikä on se lakiin perustuva syy miksi noiden kahden poikkiviivan jälkeen ei saisi kaistaa vaihtaa vasemmalle ja lähteä "ohittamaan".
Ensimmäisenä kaistan vaihtaja on "oikeassa" ja siinä sinulla on tilaisuus se tehdä "ensin" koska tulet siihen pisteeseen "ensimmäisenä".
Google Maps
Tuossa on esimerkki poikkeuskäännöksestä. Kääntäkää te paremman netin omaavat tuolle kuva puolelle niin selviää, että poikkeus käännös tehdään jo "risteys alueella". Silloin kukaan EI VOI PÄÄSTÄ sinua ohittamaan sille kaistalle jolle olet ryhmittymässä.
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..
Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus.

Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.
Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.
Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?
Vai miten tämä toimii![]()
Tällöin mennään joko reilusti ohi lakia rikkoen tai jättäydytään taas taakse ja kohta saadaan kenties taas ihmetellä kun se edellä ajavan perä alkaa jälleen kerran lähestyä.Lain puitteissahan ei toki ole salittua mutta vittumainen tilanne kaikkien takana olevien "kiireellisten" kannalta jos oma 100km/h ohituksesi edellä ajavasta 98km/h kestää kilometritolkulla. Joskus harmillisesti kun lähdet ohittamaan nousee ohitettavan vauhti syystä X jolloin ohitus kestäisi tarpeettoman pitkään/ohitettava jopa alkaa kuromaan etumatkaa.Tällöin mennään joko reilusti ohi lakia rikkoen tai jättäydytään taas taakse ja kohta saadaan kenties taas ihmetellä kun se edellä ajavan perä alkaa jälleen kerran lähestyä.
"Yllätysohitus" on monesti hyvä taktiikka, seurataan jonkin aikaa edellä ajavaa kunnes ohitetaan kerralla hetkellisellä ylinopeudella niin hän ei pääse nostamaan nopeuttaan ohituksen estämiseksi.

Poikkeuskäännökseksi kutsutaan sitä tilannetta, jossa esimerkiksi käännyttäessä oikealle yksikaistaiselta tieltä (tai monikastaisen tien oikealle kääntyvältä kaistalta) kaksikaistaiselle tielle menet suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka lain mukaan pitäisi ensin mennä oikealle kaistalle ja vaihtaa vasta sitten. Tämä oli se lähtötilanne jaamäävain tapauksessa. Ja koska risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa, tulisi ensin ajaa oikealle kaistalle ja vasta sitten vaihtaa vasemmalle kaistalle. Ongelman jaamäävain tapauksessa tekee se, että risteys on hiukan hankalan näköinen sen osalta, että missä kohtaa saa aloittaa vaihtamaan kaistaa vasemmalle. Itse näkisin, että Jaamäävain esittämässä tapauksessa, jossa seuraava risteys on kilometrin päässä, poikkeuskäännös ei ole sallittua. Se, että tuleeko siitä sakko, riippuu todennäköisesti eniten vain siitä, että kuinka virkaintoinen poliisi sattuu vastaan.
Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.
Ja tuo osoittamasi risteyskuva on toki yksi poikkeuskäännöksen variaatio, mutta aika huono sinällään tässä tapauksessa, koska kyseessä ei ole verrannolliset tiet. Jaamäävain kuvassa kaksi kaistaa jatkaa suoraan pitkän matkan, joka mahdollistaa kolarin, kun taas sinun kuvassasi nämä kaksi kaistaa kääntyvät välittömästi eri suuntiin, jolloin samanlaista kolarimahdollisuutta ei ole.
Tämä kohta on osuvampi: https://goo.gl/maps/BEYksaGQ14r
Jos tässä kohtaa ajaa lain mukaan oikein, eli ensin oikealle kaistalle ja siitä sitten yrittää vaihtaa vasemmalle, on mahdollista, että takana tuleva onkin tehnyt poikkeuskäännöksen ja näin ollen voi aiheuttaa kolarivaaran.
Ainakin minua. Ärsyttää vaikka ajaisit 140kmh/100kmh alueella. Ei vittuakaan kiinnosta sinun nopeutesi, jos oikealla kaistalla ei ole ketään tulee sinun lain mukaan vaihtaa sille kaistalle. Eli sinäkin rikot lakia, mutta sinua ei kiinnosta kun kukaan muu ei saa ajaa kovempaa. Mitä jos siellä takana olevassa Mersun luxusmaasturissa nyt sattuu olemaan vaikka synnyttävä nainen, niin se ei todellakaan ole jonkun "rajotusten mukaan hinaavan kusipään tehtävä valvoa sitä vallitsevaa nopeutta". Tai sitten vaikka se siviilipoliisi joka on esim menossa tehtävää, eikä saa herättää huomiota vilkuilla tehtävän luonteen takia, mutta katsoo ettei vaaranna liikennettä ajaessa 120kmh, niin sama kusipää on taas "minä olen oikeassa".Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.
Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?
Vai miten tämä toimii![]()
Välillä kyllä tuntuis, että toisten huomioiminen sekä ihan selkeän harkintakyvyn käyttö olisi mukava lisä liikenteessäkin..
Lähinnä ihmetyttää, että tuo aiheuttaa aikamoista ragea, vaikka olisi hyvä niiden vallilan verstappeneiden opetella a) lähtemään ajoissa b) sisäistämään liikennesäännöt.
Kaikki noudattaa pelisääntöjä, niin stressi vähenee ja kaikki pääsee turvallisesti kotiin![]()
Niin tuntuu olevan. Onneksi enää ei tartte liikenteessä suhata "aikataululla", koska nykyään on noita fiksumpia ihmisiä kenellä on kellossa yli 24h ja itsellään aikaa.. Minun mielestäni saatais suomessa tehdä tanskat ja nostaa motarin nopeusrajotus vaikka 160kmh vasemmalle kaistalle, niin loppuis toi perseily ja poliisin esittäminen.. Toki nopeampikin joutuu sovittamaan nopeutta ja olla blokkailematta, mutta ei olevinaan nopeusrajoituksen hinaaminen vasemmalla kaistalla ole mitään yhteispeliä..
Olen aika varma, että moni alkaisi jopa ajamaan hitaammin eli vaikka rekan perässä esim 90kmh säästääkseen polttoainetta yms.
Ainakin minua. Ärsyttää vaikka ajaisit 140kmh/100kmh alueella. Ei vittuakaan kiinnosta sinun nopeutesi, jos oikealla kaistalla ei ole ketään tulee sinun lain mukaan vaihtaa sille kaistalle. Eli sinäkin rikot lakia, mutta sinua ei kiinnosta kun kukaan muu ei saa ajaa kovempaa.
Poikkeusjäännös = risteysalueella. Ei tuohon taita olla metrimäärääkään. Mikäli kääntyminen EDELLYTTÄÄ kaistan valitsemista heti (esim ruuhka) ei tuota katsota heti pahalla.
Kaistanvaihto ei ole sallittua risteysalueella = totta, tuota koitin sanoa, mutta kun vaihdat kaistaa risteysalueen jälkeen (se valkonen viiva siinä kuvassa) ei mitään LAITONTA ole tapahtunut? En tajua miten tästä samasta asiasta väännetään ja väännetään vaikka ollaan samaa mieltä vai missä kohtaa olin "väärässä". Minusta tuossa esimerkissä ei ole poikkeuskäännöstä tehty vaan vaihdettu kaista heti risteyksen jälkeen (semisti tulkinnanvarainen kohta toki). Kaistanvaihtajan velvollisuus on kuitenkin tarkastaa, että kaista on tyhjä IMO ja näin olisi varmasti väärässä. Varsinkin, jos ei voi todistaa, että toinen on jotenkin selkeästi ja törkeästi alkanut ohittamaan siinä risteyksessä...
Puretaas vähän:On se, sun 100kmh voi olla vaikka 90kmh todellisuudessa. Sinun tehtäväsi ei ole valvoa nopeutta tiellä ja järkevästi ohittamalla tollasta tilannetta ei edes tule. Ei sinulla ole myöskään oikeutta tulla toisen auton eteen oli nopeutesi mitä tahansa.. Se takana oleva auto kun on jo sinuun nähden "ohitustilanteessa". Eli sinun on lain mukaan pysyttävä oikeassa reunassa kunnes ohitus on suoritettu. Jos taas takana ei ole ketään, niin helvetin kovaa saa tulla, että siihen vain "ilmestyy". Satkun alueella sellainen 200kmh. Aika harvoin itse kuitenkaan tuollaista näin motarilla...
Niin voi, voi se olla myös 100km/h.On se, sun 100kmh voi olla vaikka 90kmh todellisuudessa.
Et taida asua pk-seudulla, näillä liikennemäärillä saadaan edellä mainittu tilanne todella helposti aikaiseksi.Sinun tehtäväsi ei ole valvoa nopeutta tiellä ja järkevästi ohittamalla tollasta tilannetta ei edes tule.
No tämähän ei pidä paikkaansa, vaan asiaan vaikuttaa esimerkiksi etäisyydet ja moottoritien ruuhkaisuus. Ainakin Olavi Lempisen mukaan moottoritielläkin ruuhka-aikaan vasen kaista muuttuu ajokaistaksi, jolloin sun ohitussäännöt eivät päde.Ei sinulla ole myöskään oikeutta tulla toisen auton eteen oli nopeutesi mitä tahansa..
Mitä tapahtui "ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle"? Jos ohituskaistalla on auto 200m päässä, ei se todellakaan ole missään ohitustilanteessa minuun nähden.Jos taas takana ei ole ketään, niin helvetin kovaa saa tulla, että siihen vain "ilmestyy".
Sitä voi aina miettiä onko pieni kiihdytys ohitustilanteen nopeuttamiseksi turvallisempi vaihtoehto kuin se, että se apina roikkuu puskurissa kiinni pitkän aikaa? Et ehkä ole kolaritilanteessa syypää, mutta se on melko pieni lohtu kun keräilet itseäsi ojasta kun apina on törmännyt autoosi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.