Toi motarilla ajaminen tuntuu itse liikenteessä ajavana ja foormikeskustelua lukevana kyllä käsittämättömän vaikealta. Oletetaan sellanen semiaktiiivinen liikenne, eli ei ruuhkaa, kaistat vetää hyvin, mutta kuitenkin liikennettä on. Näissä tilanteissahan oikeaa kaistaa ei yleensä ajeta läheskään 120. Näissä tilanteissa syntyy noita "minä ohitan just tasan 120 tai jopa alle" - tilanteita, jolloin tukitaan sitä ohituskaistaa. On toki ohittavan oikeus ohittaa tuota nopeutta, mutta jos takaa tulee nopeampia niin koukkaus oikealle kaistalle ja nopeampien päästäminen ohi on ihan fiksu teko.
Monet vaikuttavat hinaavan siinä ohituskaistalla aika kiinni tollasessa hitaammassa ohittajassa kahdesta syystä. Ensinnäkin se hitaammin ohittava ei välttämättä katso peileihin tai tajua, että joku haluaisi tulla kovempaa ohi, jos takana tullaan kunnon turvavälillä samaa nopeutta, toisekseen, jos tulee tilanne, jossa edessä olija voisi hetkeksi vaihtaa kaistaa oikealle, niin se iso väli vähentää tilanteita, joissa pääsisi sujuvasti ohi.
On tavallaan myös sen hitaammin ajavan vika, että takanaolijoiden tulee näyttää halunsa päästä ohi, koska muutenhan se hitaammin ohituskaistaa ajava ei tiedä, että takaa halutaan ohi. Sitten kun se hitaammin ajava antaa sitä tietä, on kohteliasta takaatulijan kohdalla painaa sitä kaasua hetken aikaa ihan kunnolla, jotta se hitaammin ohituskaistaa ajava pääsee kätevästi ennen seuraavaa oikean kaistan edessäolijaa takaisin kaistalle.
Ei sen pitäisi olla niin vaikeaa, mutta silti on. Itse en pidä paheksuttavana, jos motarilla ajetaan hyvällä kelillä vaikkapa 140 jos kerran tilaa on. Pitäköön jokainen huolen siitä, että ajaa itse järkevästi vaikka välillä ylinopeutta ajaisikin. Harvalla se syy ylinopeuteen on oikeasti kiire. Pitää muistaa, että vaikkapa Helsingistä esim kuopioon ajava viettää sielä tien päällä todella pitkän siivun ja pelkästään liikeneen sujumattomuus voi alkaa tollasilla matkoilla vituttamaan. Sitä motaria on se vajaa parisataa kilsaa siinä alkupätkällä niin olisi ihan kaikkia kunnioittavaa, että liikenne sujuisi eikä olla tientukkona, vaikka olisikin vähän heikomman tasoinen kuski.
ja auta armiasta jos se 100km/h ajava ohittaa muutamaa rekkaa jotka ajaa 10m päässä toisistaan, ei siihen väliin mene kukaan päästämään nopeampaa ohi.
Toki olen samaa mieltä että ihmisten pitäisi herkemmin mennä sinne oikealle että vasemman kaistan liikenne vetäisi jouhevammin, mutta tässäkin tulee se perus "minä minä" asenne esiin.