Mikä auto minulle?

Öljynkulutus on tosiaan ihan normaalia ja mitä enemmän autolla on ajettu, sitä enemmän yleensä kuluu. Ja mitä enemmän antaa kenkää, sitä enemmän kuluu.

Mutta...

Noissa joissain TSI-moottoreissa on käsittääkseni se ongelma, että jos öljyä alkaa kulua, niin se tarkoittaa sitä, että kulutuksen kasvu ei pysähdy esim. desi ja tonni -tahtiin, vaan jatkaa koko ajan kasvua. Lopulta se litra ja tonni on mittarissa, jos mäntäremonttia ei tehdä. Eikä välttämättä edes riitä.

Edit. Papparaiset aina hehkuttaa, että milliäkään ei laske öljytaso vaihtovälillä puol milliä ajetussa tojjotassa. No, mulla ei ikinä ole ollut Toyotaa, mutta montaa eri merkkiä on ollut. Ja paljon ajettuja. Ja aina ovat öljyä syöneet, kun useampi sata tuhatta on mittarissa. Tosi paljon vaikuttaa ajotyyli, eli jos ajelee ihan sukkasiltaan eikä anna täyskaasua ikinä, niin kuluttaa vähemmän. Desi tuhannelle kilometrille on mielestäni ihan normisettiä vanhalle autolle.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on ollut tuolla koneella oleva Golf (vm. 2015) ja vm. 2013 Seat Leon. Golfissa oli myydessä 140 tuhatta ja Seatissa 185 tuhatta kilsaa alla. Molemmat vei öljyä sen verran, että huoltovälillä (suunnilleen 10 tuhatta kilsaa) sitä joutui lisäämään kerran. Molemmissa käytettiin Castrolin 5W-30 -öljyjä. Seatiin oli tarkoitus kokeilla tänä vuonna Valvolinen MaxLifeä 5W-40 -viskolla, mutta ehdin myydä auton. MaxLife on ilmeisesti monella estänyt tuon tasoista öljyn hupenemista.
 


Muistakaa huoltaa tai huollattaa ellette ole tsi ihmisiä; merkistä riippumatta kaikki kestää voimansiirroltaan aika kauan jos niistä pidetään huolta.
 
Juu, ei ole olemassa "ikuisia öljyjä"
Toi Volvo ja Aisinin laatikko on itselleni tuttu. Ongelma tuon kanssa oli, että valmistaja ei alunperin sisällyttänyt laatikon öljynvaihtoa huolto-ohjelmaan muille kuin ammattikäyttön myytyihin autoihin (käytännössä siis taksit). Aivan karmea virhe, sillä tuo laatikko on hyvin kestävässä maineessa, mutta vain jos öljyt vaihdetaan mieluusti alle 100 tkm välein.

Syytä tälle tehtaan päätökselle en kyllä keksi ja sitä ihmeteltiin erityisesti USA:ssa, missä automaatit ovat olleet arkipäivää jostain 50-luvulta ja siellä kyllä jokainen ymmärtää vaihdattaa automaatin öljyjä.

Edit. Taisi vieläpä olla niin, että edes ammattikäyttöön tarkoitetuille autoille ihan aluksi huolto-ohjelma ei sisältänyt laatikon öljynvaihtoa, vaan se lisättiin jälkikäteen, kun ongelmia alkoi tulla. Tämä johtui siitä, että taksit tyhjäkäyttävät paljon ja tollanen mehumaija ei tykkää liiasta tyhjäkäyttämisestä. Ja tietysti paljon kaupunkiajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on autokuume vaivannut jo pidemmän aikaa ja harrasteautoa tekisi mieli.

Tarkoitus ei ole siis ajella päivittäin töihin ja niin edelleen vaan hupiajelua maanteillä sekä joskus HKI - TKU, TRE tyypin matkaa. Radallakin kokeilu olisi ehkä korteissa mutta vähäisempää toimintaa todennäköisesti.
Mahdollista laittaa auto seisontaan lämpimään parkkihalliin talven suolasesongin ajaksi.

Mietteitä / kevyitä vaatimuksia:
- Budjetti tällä hetkellä 20k€
- Manuaalilaatikko
- Jonkinlaista aftermarket palikkaa voisi olla tarjolla niin saa omanlaiseksi tarvittaessa.
- Omamassan maksimi taitaa olla siinä 1400kg paikkeilla järkevän teho/painosuhteen saavuttamiseksi tässä hintaluokassa.
- Jos autossa vauhti tuntuu niin silloin ei tarvita kauheasti hevosia kuljettamaan :)
- Ei VAG konsernin laitteita

Myös RHD vaihtoehdot on OK, menee sellaisella ajaminenkin ihan mukavasti.


Jo mietittyjä ja vähän pureskeltuja vaihtoehtoja:
  • Suzuki Swift Sport 2019
    • 140hv 1.4l turbo K14C, 970kg etuveto
    • Ruotsista tuotuna 17-19k€ (sis veroarvio). Noin 50-70tkm yksilöitä
    • Palikkaa löytyy RHDjapanista ja euroopastakin aika hyvällä määrällä.
  • Mazda MX-5 NB/NC korit
    • NB 1.8l koneella tai NC 2.0l koneella olisi ne järkevämmät vaihtoehdot, sellaisen yksilön löytäminen saattaa tosin vaatia hieman kärsivällisyyttä koska markkinoilla just nyt vain 1.6, 1.8l koneilla olevia NB/NC koreja.
  • Toyota MR2 Mk3 (2003vm ->)
    • Markkinoilla todella heikosti aftermarket tukea tähän jo +20v daamiin. Myös OEM osista turha haaveilla.
    • Käyttökustannukset siis saattaa olla yllättävänkin kalliita jos jotain isompaa pitää uusia.
  • Honda Civic HB "Type S / Sport (Plus)" 2017
    • Selvästi painavin auto mitä katsonut, 1378kg, 1.5l turbo 182hv
    • Köyhän miehen Type R? Ei ehkä sellaista harrasteauto vibaa tässä vaikka muotoilu miellyttääkin omaa silmää.
Sitten on toki näitä yksilötapauksia kuten Honda S2000, Integra Type R joita saattaa tuosta 20k€ kintereiltä löytyä. Tulee toki seurailtua ja pidettyä mielessä..

Nettiautosta löytyy helposti samasta luokasta Ford Fiesta / Focus ST malleja mutta Ecoboost moottoreiden kestävyys huolestuttaa, onko raadilla mielipiteitä/kokemuksia näistä?
Toinen mitä tuntuu löytyvän paljon on 2010vm eteenpäin eri versioita Mini Cooperista mutta tuo muotoilu ei oo ikinä ollut omaan makuun.
 
Mitä nyt jenkkifoorumeita on uskominen, niin 1.5l 3cyl ecoboost on luotettava kone. Siinä ei tietääkseni ole samoja ongelmia, kuin vaikkapa litraisessa.
 
Syytä tälle tehtaan päätökselle en kyllä keksi ja sitä ihmeteltiin erityisesti USA:ssa, missä automaatit ovat olleet arkipäivää jostain 50-luvulta ja siellä kyllä jokainen ymmärtää vaihdattaa automaatin öljyjä.
Kannattaa ruveta keksimään tuo syy. Elämästä tulee kovin kallista ellei sitä keksi.
 
Ensimmäistä autoa itselle. Tähän asti pärjännyt julkisilla keskustassa asuessa. Keskusta asuminen jatkuu Helsingissä, mutta töiden ja muiden menojen takia olisi kiva (ei pakko, mutta kuume on kova) oma auto.

Speksit voisi olla seuraavat
- n.20k
- diesel/bensa/sähkö
- >2015
- polttoaine/ akkukäyttöinen lisälämmitin -> tämä siksi, kun ei ole mahdollisuutta johdon päässä roikuttaa keskustassa. Kiva lähteä lämpimällä autolla liikkeelle.
- neliveto
- vakkari (adaptiivisesta plussaa)
- alle 150tkm mielellään

Alle 20k ja noin 100tkm ajettuja kun laittaa riviin nettiautossa, niin sieltä tulee ihan muutama. Onko mitään no go hommia esim. isot huoltokustannukset jos ei itse tee?

Vai kannattaako katseet suunnata ennemmin vähän uudempiin eikä noihin vanhempiin "premium" merkkeihin, niin ei tarvitsisi kokoajan viedä pajalle?

Edit. Onko esim linkin kaltainen Passat ihan no go? https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/14366592
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä autoa itselle. Tähän asti pärjännyt julkisilla keskustassa asuessa.

Vai kannattaako katseet suunnata ennemmin vähän uudempiin eikä noihin vanhempiin "premium" merkkeihin, niin ei tarvitsisi kokoajan viedä pajalle?

Nelivetoa voi kyllä haluta, mutta se on hankala saada tähän yhtälöön eikä sitä täysikäisistä saakka kannata premiumeista hakea.
 

Nelivetoa voi kyllä haluta, mutta se on hankala saada tähän yhtälöön eikä sitä täysikäisistä saakka kannata premiumeista hakea.

Tämä herätti kiinnostusta kanssa. Yksityisen kanssa tietysti on omat jutut, mutta ei vierestä katsottuna Saka/Kamux yms. liikkeet ole helppoa niissäkään.

Edit. Tarkensin hieman speksejä, mitä nettiautosta löytyi.

- n.20k
- diesel/bensa/sähkö
- >2015
- polttoaine/ akkukäyttöinen lisälämmitin -> tämä siksi, kun ei ole mahdollisuutta johdon päässä roikuttaa keskustassa. Kiva lähteä lämpimällä autolla liikkeelle.
- neliveto
- vakkari (adaptiivisesta plussaa)
- alle 150tkm mielellään
 
Viimeksi muokattu:
Tuon kans tulee eteen jakoketjun vaihto jossain vaiheessa, en aloittaisi autoilijan taivalta N47 koneisella BMW:llä.
 
Tuon kans tulee eteen jakoketjun vaihto jossain vaiheessa, en aloittaisi autoilijan taivalta N47 koneisella BMW:llä.
Kiitos nopeista vastauksista. Menen tässä joku päivä potkimaan tuon hintaluokan autoja Herttoniemeen tai jonnekin Espoon seuduille.

Tärkeimpänä kuitenkin, että itsellä on hyvä ajofiilis ja tietysti tuo ettei nyt vakiona ole tiedossa isompaa remppaa jollakin mallilla X. Pitää sitten googletella tarkemmin tyyppivikoja.
 
Ensimmäistä autoa itselle. Tähän asti pärjännyt julkisilla keskustassa asuessa. Keskusta asuminen jatkuu Helsingissä, mutta töiden ja muiden menojen takia olisi kiva (ei pakko, mutta kuume on kova) oma auto.

Speksit voisi olla seuraavat
- alle 20k
- ei mahdollisuutta itse rempata oikein ja kiinnostuskin aika nollassa
- neliveto(?), ainakin faijan xc60 etuveto oli tuskaa
- todennäköisesti sedan
- 4 ovinen
- tilaa mukavasti, mutta ei tarvitse olla mikään laiva
- adapt vakkari olisi kiva
-ei välttämättä hybridi jos on paljon ajettu, youtube videot pelottelee

Alle 20k ja noin 100tkm ajettuja kun laittaa riviin nettiautossa, niin sieltä tulee ihan muutama. Onko mitään no go hommia esim. isot huoltokustannukset jos ei itse tee?

Vai kannattaako katseet suunnata ennemmin vähän uudempiin eikä noihin vanhempiin "premium" merkkeihin, niin ei tarvitsisi kokoajan viedä pajalle?

Edit. Onko esim linkin kaltainen Passat ihan no go? https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/14366592
Otat sen Toyotan hybridin, ei tarvii rassata ja arvo säilyy ja halpaa ajoa.

Paras vaihtoehto autoista mitään tietämättömälle.
 
Tuon kans tulee eteen jakoketjun vaihto jossain vaiheessa, en aloittaisi autoilijan taivalta N47 koneisella BMW:llä.
Aivan turha pelko. Nykypäivänä JOS jakoketju porsii, ei se ole kovinkaan kummoinen remontti.
N47 yksi parhaista moderneista dieselmoottoreista ja jakopään vaihto on pienehkö kulu esim 300tkm välein tehtynä.
Ei tänä päivänä näitä moderneja koneita ole tehty siihen että ajetaan 600tkm pelkillä öljynvaihdoilla. Aivan sama minkä merkin otat, niin ennemmin tai myöhemmin siihen jakopäähän on kajottava, oli se sitten hihna tai ketju.

Ylläolevasta passatista, faktaa ei ole kun en muista enää mikä noista porsii, mutta pitäisin turvallisempana sitä yhdellä ahtimella varustettua versiota, noista biteistä en ole kuullut ikinä mitään hyvää.

Itse ostaisin aloittajan spekseillä webastollisen Toyota Camryn ja unohtaisin nelivedon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 529
Viestejä
4 791 730
Jäsenet
77 763
Uusin jäsen
vh22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom