Mikä auto minulle?

Löytyykö autoa edullisesta hintaluokasta, johon saisi näppärästi 3 lastensistuinta (1-eteen on ok myös?)

Perheautoa/tila-autoa siis katselmuksessa. Tarve lähinän sen takia, kun nykyinen vaikuttaa "hajoavan alle" ja voisi panostaa hieman.

Hintaluokka karkeasti 4000-17 000e.

Siinä muutamia ehdotuksia alkuun.
 
Löytyykö autoa edullisesta hintaluokasta, johon saisi näppärästi 3 lastensistuinta (1-eteen on ok myös?)
Tai minkä ostaisitte? Ehkä kätevintä olisi, jos jopa isofixitkin löytyisi edestä apukuskin paikalta - onkohan sellaisia vanhoja autoja olemassa, mistä löytyisi?
Toki nerokkain olisi 3x isofixit takana,

Perheautoa/tila-autoa siis katselmuksessa. Tarve lähinän sen takia, kun nykyinen vaikuttaa "hajoavan alle" ja voisi panostaa hieman.

Hintaluokka karkeasti 4000-17 000e.
Volvo V70. Niitä on tarjolla ihan hitokseen paljon, eli näkyy myös hinnoissa. Itse ostin maaliskuussa siistin ja ruosteettoman yksilön alle neljällä tonnilla.
 
Auton hankinta edessä. Vaimolle pitäisi auto vaihtaa. Samalla tämä olisi meidän ainoa käytössä oleva auto. Itsellä farmari golf mutta tytär ominut sen ja vei sen aikoinaan muuttokuorman mukana.. Kilometrejä vuodessa alle 10000. Lyhyttä ajoa. Harkinnassa peräkoukullinen tila-auto. Mietinnässä vain onko se bensa, plug in, hydridi vai sähkö. Yrittänut opiskella mikä kävisi parhaiten mutta tyhjään päähän ei uppoa. Saiisiko täältä suosituksia tähän liittyen?
Edit.
Tällä hetkellä tuntuu että vaihtoehdot on seuraavat: Skoda karoq, Tiguan, Kia Sportage tai Raw4

Seat Ateca kannattaa ottaa listalle, se kun on käytännössä Karoq, mutta Seatin brändi on Suomessa vähemmän arvostettu kuin Skodan, joten käytettyjen hinnat vähän maltillisemmat.
 
Löytyykö autoa edullisesta hintaluokasta, johon saisi näppärästi 3 lastensistuinta (1-eteen on ok myös?)
Tai minkä ostaisitte? Ehkä kätevintä olisi, jos jopa isofixitkin löytyisi edestä apukuskin paikalta - onkohan sellaisia vanhoja autoja olemassa, mistä löytyisi?
Toki nerokkain olisi 3x isofixit takana,

Perheautoa/tila-autoa siis katselmuksessa. Tarve lähinän sen takia, kun nykyinen vaikuttaa "hajoavan alle" ja voisi panostaa hieman.

Hintaluokka karkeasti 4000-17 000e.

Renault Espace. Tilaa on kaikille takapenkillä.
 
Nykyinen G20 330e neliveto tarkoitus päivittää jossain vaiheessa.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
-Bmw G30 545e
-Audi A7 55 tfsi e
-Bmw i4 m50
Saa toki ehdottaa muitakin vastaavia. Budjetti jonkin verran yli 40t€. Itsellä ei mahdollisuutta tällä hetkellä ladata kotona, mutta mökillä onnistuu. Ainoa vaan kun kaikki kiinnostavat (lue budjettiin sopivat ja riittävän uudet) polttis autot ovat hybrideitä. Sähkärit alkavat olla aika fiksulla tasolla latausnopeuden ja rangen puolesta, Diisseliä ei järkeä ostaa, ajan n. 15 tkm vuodessa ja paljon lyhyttäkin ajoa PK-seudulla. Pidemmät ajot pääosin TRE-HKI väliä.

Mitä raadin kokemuksia kyseisistä tai vastaavista autoista?
 
Nykyinen G20 330e neliveto tarkoitus päivittää jossain vaiheessa.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
-Bmw G30 545e
-Audi A7 55 tfsi e
-Bmw i4 m50
Saa toki ehdottaa muitakin vastaavia. Budjetti jonkin verran yli 40t€. Itsellä ei mahdollisuutta tällä hetkellä ladata kotona, mutta mökillä onnistuu. Ainoa vaan kun kaikki kiinnostavat (lue budjettiin sopivat ja riittävän uudet) polttis autot ovat hybrideitä. Sähkärit alkavat olla aika fiksulla tasolla latausnopeuden ja rangen puolesta, Diisseliä ei järkeä ostaa, ajan n. 15 tkm vuodessa ja paljon lyhyttäkin ajoa PK-seudulla. Pidemmät ajot pääosin TRE-HKI väliä.

Mitä raadin kokemuksia kyseisistä tai vastaavista autoista?

Jos G20:sta siirtymässä niin i4 M50 aika kiva, valinnan varaakin ihan kohtuullisesti.

G30 ei välttämättä kannata edes kokeilla, kuitenkin napsun paremmin viimeistelty, kun pienemmät mallisarjat. Siihen tottuessa alkaa äkkiä budjettiin sopivat vaihdokit huveta. Taisi bemarin plugeissa olla muutenkin aika lyhyet akku-takuut enemmän ajaville.
 
Jos G20:sta siirtymässä niin i4 M50 aika kiva, valinnan varaakin ihan kohtuullisesti.

G30 ei välttämättä kannata edes kokeilla, kuitenkin napsun paremmin viimeistelty, kun pienemmät mallisarjat. Siihen tottuessa alkaa äkkiä budjettiin sopivat vaihdokit huveta. Taisi bemarin plugeissa olla muutenkin aika lyhyet akku-takuut enemmän ajaville.
Joo. Itse asiassa ton 545e:n kävinkin koeajamassa. Ikävästi vaan nastat siinä alla niin ei ajettavuudesta voi sanoa enempää mutta oma G20 Ac schnitzerin jousilla tuntui paremmalta. Myös 745e:tä miettinyt vaihtoehtona, toki ne hieman kalliimpia vielä. Kyllä, 100 tkm asti takuuta vaan. Esim audin plugareissa 160 tkm.
 
Nykyinen G20 330e neliveto tarkoitus päivittää jossain vaiheessa.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
-Bmw G30 545e
-Audi A7 55 tfsi e
-Bmw i4 m50
Saa toki ehdottaa muitakin vastaavia. Budjetti jonkin verran yli 40t€. Itsellä ei mahdollisuutta tällä hetkellä ladata kotona, mutta mökillä onnistuu. Ainoa vaan kun kaikki kiinnostavat (lue budjettiin sopivat ja riittävän uudet) polttis autot ovat hybrideitä. Sähkärit alkavat olla aika fiksulla tasolla latausnopeuden ja rangen puolesta, Diisseliä ei järkeä ostaa, ajan n. 15 tkm vuodessa ja paljon lyhyttäkin ajoa PK-seudulla. Pidemmät ajot pääosin TRE-HKI väliä.

Mitä raadin kokemuksia kyseisistä tai vastaavista autoista?

Lexus ES300?

Ei kyllä ole neliveto ja tehoissakin jää paljon jälkeen mutta väittäisin merkittävästi huolettomammaksi kuin nuo mainitut hybridit.
 
Syksyllä tulee vuosi täyteen Bassadonen leasingia ja aion palauttaa tuon nykyisen auton heille heti kun mahdollista. Seuraavaksi ajattelin palata takaisin vanhempiin autoihin ja kesän aikana pitäisi siksi löytää käyttöauto hintahaarukassa 2-5 t€. Vaatimukset ovat seuraavan suuntaiset:
- Kestävä perustekniikka ja ruostehuoleton kori. Perustekniikalla tarkoitan tässä ensisijaisesti moottori-vaihteisto yhdistelmää apulaitteineen.
- Mukava ajaa ja erityisesti hiljainen maantieajossa, tämän vuoksi lähinnän isomman keskiluokan autot osuvat haarukkaan.
- Varusteista pakollisia lähinnä ilmastointi ja vakkari.
- Kohtuullinen polttoaineen kulutus ja muut käyttökulut.
- Mahdollisimman vähän ajettu (budjetti huomioon ottaen liikutaan kuitenkin varmaan 200-300 tkm välillä, itsellä tulee kilometrejä 10-15 tuhatta vuoteen).

Merkillä, mallilla, korimallilla, polttoaineella, vaihteiston tyypillä tai vetotavalla ei ole väliä, kunhan yllä olevat vaatimukset täyttyvät. Iällä ei myöskään varsinaisesti ole merkitystä, mutta mielellään saisi olla lähempänä 10v kuin 20v. En pelkää huoltotarvetta tai kohtuullisia korjaustarpeitakaan, kunhan tosiaan moottori- tai vaihteistoremontteja ei tarvitse tehdä, eikä etenkään paikkailla ruostevaurioita.

Itse olen katsellut ensisijaisesti Rellun Laguna mk3:sta eli 2008 tai tuoreemmat, dieselkoneella koska bensakoneiset näyttävät olevan hyvin janoisia. Dieseliä on myös paremmin tarjolla ja ovat ilmeisesti aika kestäviä kunhan huollot on tehty. Laguna pitäisi olla myös mukava ja hiljainen, ja korit näyttävät pysyvän hyvin ruosteettomina.

Muita vaihtoehtoja joita olen vilkuillut ovat Ford Mondeo (ikähaarukkaan sopivat Fordit tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän ruosteessa, ei ehkä hiljaisin?), Peugeot 508 (1,6 bensakoneet ovat pommeja eli poissa laskuista), Opel Insignia (jotkin moottoriversiot ilmeisesti myös ongelmaisia, ruostetta?).

Mielellään kuulen kokemuksia ja kommentteja yllä listatuista ja mahdollisia ehdotuksia muista malleista, jotka sopivat spekseihin ja hintahaarukkaan. Myös jos pienemmässä keskiluokassa (ns. Golf-luokassa) on hintahaarukkaan osuvia malleja, jotka ovat erityisen hiljaisia sisältä.
 
Citroen C5 dieselillä?

Tämä on ollut myös jossain vaiheessa mielessä, ylimääräistä monimutkaisuutta tekniikkaan tuova kaasunestejousitus vain mietityttää enkä ole löytänyt mistään selkeää tietoa sen korjaustarpeista. Eli mitä, miten kalliilla ja missä vaiheessa sitä joutuu huoltamaan tai korjaamaan. C5 voisi silti olla yksi vaihtoehto, tosiaan diesel koska 1.6 bensa on sama pommi kuin Peugeoteissa ja 2 litrainen bensa taas kuluttaa melkoisesti.
 
C5 mk.3:sta on rautajousillakin, mutta ei kaasuneste mitenkään erityisen hankala ole, niitä jousipalloja voi joutua aikanaan vaihtamaan tai korjaamaan jos alkavat vuotamaan.
 
C5 mk.3:sta on rautajousillakin, mutta ei kaasuneste mitenkään erityisen hankala ole, niitä jousipalloja voi joutua aikanaan vaihtamaan tai korjaamaan jos alkavat vuotamaan.
Palloja ei kannata pelätä, ne maksavat alle satasen kappale ja helppoja vaihtaa. Kalliimpi rasti ovat kolmoskoppaisen jousitolpat, ne vuotavat ohivuotonsa näkyville, koska kolmoskopassa säästettiin ohivuotojen talteenkeräys (takaisin säiliöön) pois. Lisäksi näillä vuosilla putkistojen ruosteisuus, varsinkin tuossa hintaluokassa. Korikaan ei vastusta ruostetta yhtä hyvin kuin edeltäjänsä.

Sellaisen villikortin heittäisin tähän väliin kuin c3 picasso dieselinä. Yllättävän hiljainen tuon näköiseksi ja paljon mukavempi jousitus kuin tavallisessa kolmosessa.
 
Syksyllä tulee vuosi täyteen Bassadonen leasingia ja aion palauttaa tuon nykyisen auton heille heti kun mahdollista. Seuraavaksi ajattelin palata takaisin vanhempiin autoihin ja kesän aikana pitäisi siksi löytää käyttöauto hintahaarukassa 2-5 t€. Vaatimukset ovat seuraavan suuntaiset:
- Kestävä perustekniikka ja ruostehuoleton kori. Perustekniikalla tarkoitan tässä ensisijaisesti moottori-vaihteisto yhdistelmää apulaitteineen.
- Mukava ajaa ja erityisesti hiljainen maantieajossa, tämän vuoksi lähinnän isomman keskiluokan autot osuvat haarukkaan.
- Varusteista pakollisia lähinnä ilmastointi ja vakkari.
- Kohtuullinen polttoaineen kulutus ja muut käyttökulut.
- Mahdollisimman vähän ajettu (budjetti huomioon ottaen liikutaan kuitenkin varmaan 200-300 tkm välillä, itsellä tulee kilometrejä 10-15 tuhatta vuoteen).

Merkillä, mallilla, korimallilla, polttoaineella, vaihteiston tyypillä tai vetotavalla ei ole väliä, kunhan yllä olevat vaatimukset täyttyvät. Iällä ei myöskään varsinaisesti ole merkitystä, mutta mielellään saisi olla lähempänä 10v kuin 20v. En pelkää huoltotarvetta tai kohtuullisia korjaustarpeitakaan, kunhan tosiaan moottori- tai vaihteistoremontteja ei tarvitse tehdä, eikä etenkään paikkailla ruostevaurioita.

Itse olen katsellut ensisijaisesti Rellun Laguna mk3:sta eli 2008 tai tuoreemmat, dieselkoneella koska bensakoneiset näyttävät olevan hyvin janoisia. Dieseliä on myös paremmin tarjolla ja ovat ilmeisesti aika kestäviä kunhan huollot on tehty. Laguna pitäisi olla myös mukava ja hiljainen, ja korit näyttävät pysyvän hyvin ruosteettomina.

Muita vaihtoehtoja joita olen vilkuillut ovat Ford Mondeo (ikähaarukkaan sopivat Fordit tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän ruosteessa, ei ehkä hiljaisin?), Peugeot 508 (1,6 bensakoneet ovat pommeja eli poissa laskuista), Opel Insignia (jotkin moottoriversiot ilmeisesti myös ongelmaisia, ruostetta?).

Mielellään kuulen kokemuksia ja kommentteja yllä listatuista ja mahdollisia ehdotuksia muista malleista, jotka sopivat spekseihin ja hintahaarukkaan. Myös jos pienemmässä keskiluokassa (ns. Golf-luokassa) on hintahaarukkaan osuvia malleja, jotka ovat erityisen hiljaisia sisältä.
Ihan äkkiseltään voin onnitella kahdesta asiasta: erittäin viisaat ajatukset auton hankkimisasiassa, ja toisekseen harkintaan otettu dieselmoottorinen Laguna III. Pitempää viestiä ehtimättä nyt kirjoittaa voin todeta, että Laguna III ja varsinkin dieseltekniikalla on äärimmäisen laadukas auto ja vaikea on löytää muuta mallia, missä olisi niin hyvä yhdistelmä kestävyyttä sekä tekniikassa että pelleissä. Ainoa haaste on oikean yksilön löytäminen, koska noita ei valtavasti ole aina tarjolla. Näkisin kuitenkin, että Renaultin tyyppivika numero 1, eli huonot omistajat, ei yhtä suuresti Laguna III:a kosketa kuin pienempiä malleja. Itse etsisin nimenomaan Lagunan, jos autoilun järkevyys olisi tärkein kriteeri. Nimim. Renaultilla jo 9 vuotta arkiajot hoitanut pitkän linjan autoharrastaja.
 
Muita vaihtoehtoja joita olen vilkuillut ovat Ford Mondeo (ikähaarukkaan sopivat Fordit tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän ruosteessa,

Mielellään kuulen kokemuksia ja kommentteja yllä listatuista
Meillä on ollut Mondeo mk4 - 07 diesel automaatti nyt seitsemän vuotta, kilometrit 200-295tkm. Ei pahaa sanottavaa. Korjauksen tarve on ollut lähinnä kuluvia osia. Ruostetta on toisessa takaovessa, takakontin luukussa ja lokasuojien alaosissa missä kuraläpät hankaa. Ei kuitenkaan mitään läpi lahoa, vaan ennemminkin maalin lohkeamia. Plussaa myös merkkiin olevasta diagnostiikka softasta joka ilmainen ja kattava (forscan). Ajettavuus näissä erinomainen hintaisekseen. Oma autoni on titanium varusteilla ja penkit ainakin tässä ihan asialliset myös pidemmän matkan ajuun. Jotain nitinöitä ja natinoita kuuluu auton sisustasta epätasaisella tiellä muovien hangatessa toisiaan, premium tuntumaa ei siis ole. Ajomelu ok, ei pahin mahdollinen, mutta ei tämä mikään bemari ole. Ostaisin heti uudemman korisen vastaavan jos tietäisin sen yhtä luotettavaksi ja edulliseksi pitää, hieman sellaisia tässä katsonutkin.
 
Täytyy kans antaa kehut laguna kolmoselle, esson baarin miesten hyviä ranskalaisia saa vaan grilliltä, höhö jutut saa kaupan päälle 😁

Ajoin omalla 1.5dcillä liki 200tkm siitä sai vielä melkein saman minkä maksoin ostaessa 😁 yksi pyörännapa vaihdettiin normi jarrujen ja öljyjen lisäksi.

Todella huoleton ja varma auto.
 
Kiitos kommenteista ja vinkeistä, varmaan kohdistan hakua siis edelleen ranskalaisten ja erityisesti Lagunan suuntaan. C5 tai 508 toki ovat myös listalla, jos sopiva yksilö tulee vastaan. Olen ajanut pitkään PSA / Stellantis konsernin tuotteilla, joten ranskalaisissa ei ole mitään uuttaa. Ovat käytettynä varsin sopivia vekottimia edulliseen autoiluun, kunhan onnistuu välttämään pahimmat tyyppiviat.

Tällä hetkellä nettiautossa on muutamakin kiinnostava relluyksilö

Nuo kaikki vain sattuvat olemaan Pohjois-Pohjanmaan suunnalla eli vähän kaukana täältä pk-seudulta. Ja ajattelin seurata tilannetta vielä jonkin aikaa, tuota nykyistä kun on pakko pitää vielä runsaat 2kk niin en välttämättä ihan vielä ole ostamassa, ellei tule aivan huippuyksilöä huippuhinnalla vastaan.
 
Itse olen katsellut ensisijaisesti Rellun Laguna mk3:sta eli 2008 tai tuoreemmat, dieselkoneella koska bensakoneiset näyttävät olevan hyvin janoisia. Dieseliä on myös paremmin tarjolla ja ovat ilmeisesti aika kestäviä kunhan huollot on tehty. Laguna pitäisi olla myös mukava ja hiljainen, ja korit näyttävät pysyvän hyvin ruosteettomina.

Mulla oli muutaman vuoden Laguna, olisko ollut vm. 2010, 2 litran dieselautomaatti. Voimalinja tuntui kyllä hyvältä, oli tosin perheen eka diesel, joten ei vertailukohtaa muihin dieselautoihin. Istuin oli omaan makuun ei niin hyvä kuin oletin, perse puutui. Muuten auto toimi ok, en muista paljonko tuli ajettua.
 
Lapsiperheelle sähköauto hakusessa, nopea lataus olisi plussaa että voisi kauppareissuilla ladata. Id5 ja ioniq5, onko tilaa lastenistuimelle ja kontissa tilaa?
 
On tämä auton hankkiminen aina sellasta veivausta ja jossittelua omalla kohdalla, että koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee. Enempi pitäs tehdä ko. hankinta järjellä kuin tunteella, mutta... Noh, tilava auto kun on pitänyt viime vuodet olla ja viimeksi teki mieli testata plugaria niin nykyinen auto on GTE Passat. Kätevähän tuolla on kauppareissut ym ajaa sähköllä, tilava ja muutenkin mukava peli. Mutta siinä ei paljoa säästetyt bensat hymyilytä, kun arvo suli 1,5 vuodessa yli kymppitonnin. Akkutakuu kohta loppumassa ja valmistaja ei myöskään mobiilipalvelulle (esim. latauksen ajastus) myönnä jatkoa.

Nyt kahden vaiheilla mitä seuraavaksi, ajaako pienellä riskillä "paaliin" vai taas autoa vaihtoon... Täyssähkö kiinnostaisi mutta edellä mainitun(kin) myötä skeptinen mitä niiden arvolle ym tapahtuu siinä kohtaa kun liikkeet alkaa olla tursuamaan autoja joista akkutakuu ummessa. Näitähän näyttäisi saavan esim. ID4 jo 30k€ nurkilla ja hieman allekin, tuollaista vm 2022-2023 kohtuukilometrein sillä 77kWh tjsp akulla.

Tai sitten max ~15k€ polttis. Hieman pienempikin auto riittää nykyään, mutta tilaa pitää silti olla suht reilusti (pitkä kuski, lapset, ja tavaratilaa). Kilometrejä perus 10-15tkm vuodessa. Farkkuhan se ykkösvaihtoehto edelleen on - miksei myös esim. joku tilava crossover. Vetokoukku plussaa ja suksiboksi pitäis saada katolle ongelmitta.

Tuppaa vaan suuri osa olevan dieseleitä mitä isommasta autosta kyse, eikä diesel sinänsä ole järkevä näillä kilometreillä. Toisaalta niitä saisi edullisesti bensamalleihin verrattuna, tulevaisuudesta ei kukaan varmaksi tiedä kuinka järkevää diesel on tai ei ole. Lisäksi esim. Ad Blue -turhuuden ongelmat.
VAG kulkineet kun on tuttuja niin katsellut esim. A4 B9:ä, yhtä kävin ajamassa ja olihan se mukavaa kyytiä. Kai sen "premiumin" jossain pitääkin vähän näkyä. B8 korillisen saisi edullisemmin mutta niissä ilmeisesti ainakin takatilat vähän niukemmat? Ja toki yleisilme muuutenkin vanhahtavampi.

Sen verran myös ns. lapsettaa että joku hybrid Corolla on vaan auttamatta liian tylsä. Ei sillä että Passattikaan mikään seksivau olisi, mutta anyway. :D Penkeillä (kuljettajan) on myös iso merkitys, ei kiitos lättänöille joissa ei mitään sivuttaistukea(kaan) eikä kunnon säätömahdollisuuksia.

Paha juttu myös kun on tottunut varusteisiin kuten ACC, avaimeton keskuslukitus jne. Saati joku digimittaristo tai sähköpenkki. Ainakin ensiksi mainituista on vaikea sittemmin luopua, joka auttamatta nostaa kriteerejä ja siten hankittavan auton hintaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
On tämä auton hankkiminen aina sellasta veivausta ja jossittelua omalla kohdalla, että koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee. Enempi pitäs tehdä ko. hankinta järjellä kuin tunteella, mutta... Noh, tilava auto kun on pitänyt viime vuodet olla ja viimeksi teki mieli testata plugaria niin nykyinen auto on GTE Passat. Kätevähän tuolla on kauppareissut ym ajaa sähköllä, tilava ja muutenkin mukava peli. Mutta siinä ei paljoa säästetyt bensat hymyilytä, kun arvo suli 1,5 vuodessa yli kymppitonnin. Akkutakuu kohta loppumassa ja valmistaja ei myöskään mobiilipalvelulle (esim. latauksen ajastus) myönnä jatkoa.

Nyt kahden vaiheilla mitä seuraavaksi, ajaako pienellä riskillä "paaliin" vai taas autoa vaihtoon... Täyssähkö kiinnostaisi mutta edellä mainitun(kin) myötä skeptinen mitä niiden arvolle ym tapahtuu siinä kohtaa kun liikkeet alkaa olla tursuamaan autoja joista akkutakuu ummessa. Näitähän näyttäisi saavan esim. ID4 jo 30k€ nurkilla ja hieman allekin, tuollaista vm 2022-2023 kohtuukilometrein sillä 77kWh tjsp akulla.

Tai sitten max ~15k€ polttis. Hieman pienempikin auto riittää nykyään, mutta tilaa pitää silti olla suht reilusti (pitkä kuski, lapset, ja tavaratilaa). Kilometrejä perus 10-15tkm vuodessa. Farkkuhan se ykkösvaihtoehto edelleen on - miksei myös esim. joku tilava crossover.

Tuppaa vaan suuri osa olevan dieseleitä mitä isommasta autosta kyse, eikä diesel sinänsä ole järkevä näillä kilometreillä. Toisaalta niitä saisi edullisesti bensamalleihin verrattuna, tulevaisuudesta ei kukaan varmaksi tiedä kuinka järkevää diesel on tai ei ole. Lisäksi esim. Ad Blue -turhuuden ongelmat.
VAG kulkineet kun on tuttuja niin katsellut esim. A4 B9:ä, yhtä kävin ajamassa ja olihan se mukavaa kyytiä. Kai sen "premiumin" jossain pitääkin vähän näkyä. B8 korillisen saisi edullisemmin mutta niissä ilmeisesti ainakin takatilat vähän niukemmat? Ja toki yleisilme muuutenkin vanhahtavampi.

Sen verran myös ns. lapsettaa että joku hybrid Corolla on vaan auttamatta liian tylsä. Ei sillä että Passattikaan mikään seksivau olisi, mutta anyway. :D Penkeillä (kuljettajan) on myös iso merkitys, ei kiitos lättänöille joissa ei mitään sivuttaistukea(kaan) eikä kunnon säätömahdollisuuksia.

Paha juttu myös kun on tottunut varusteisiin kuten ACC, avaimeton keskuslukitus jne. Saati joku digimittaristo tai sähköpenkki. Ainakin ensiksi mainituista on vaikea sittemmin luopua, joka auttamatta nostaa kriteerejä ja siten hankittavan auton hintaa. :)
En ole itse koskaan Toyotaa omistanut, mutta kävin hiljattain koeajamassa 2020 vm Corollan 2.0 koneella ja ei se tuntunut omasta mielestä erityisen tylsältä.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mikä tekee Passatista vähemmän tylsemmän verrattuna Corollaan?
 
Nykyinen G20 330e neliveto tarkoitus päivittää jossain vaiheessa.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
-Bmw G30 545e
-Audi A7 55 tfsi e
-Bmw i4 m50
Saa toki ehdottaa muitakin vastaavia. Budjetti jonkin verran yli 40t€. Itsellä ei mahdollisuutta tällä hetkellä ladata kotona, mutta mökillä onnistuu. Ainoa vaan kun kaikki kiinnostavat (lue budjettiin sopivat ja riittävän uudet) polttis autot ovat hybrideitä. Sähkärit alkavat olla aika fiksulla tasolla latausnopeuden ja rangen puolesta, Diisseliä ei järkeä ostaa, ajan n. 15 tkm vuodessa ja paljon lyhyttäkin ajoa PK-seudulla. Pidemmät ajot pääosin TRE-HKI väliä.

Mitä raadin kokemuksia kyseisistä tai vastaavista autoista?
Miksei G61 530e vai meneekö yli budjetin? Todella mukava ja laadukas auto, varsinkin 11kw latauksella. 545e kantaa aika isoa moottoria mukanaan, mikä lisää painoa ja kulutusta akun ollessa tyhjä, mutta ehdottomasti mukavaäänisempi kuin 2.0.
 
Lapsiperheelle sähköauto hakusessa, nopea lataus olisi plussaa että voisi kauppareissuilla ladata. Id5 ja ioniq5, onko tilaa lastenistuimelle ja kontissa tilaa?
ID5 ei saa sitten suksiboksia jos sellainen perhekuljetuksiin sisältyy.

Kuten sanottu -24 vuodesta eteenpäin tehdyt VW konsernin tuotteet lataa hyvin, mutta sanoisin, että mikä tahansa soveltuva sähköauto toimii teillä; luullakseni lapsiperheen pysähdys vie aina vähintään vartin, pikalaturi hoitaa kaikissa homman suunninpiirtein reilu 15min. Asiointilatauksilla kaikki ottavat ~10kw tunnissa tai jos autossa on 22kW sisäinen laturi niin ~20kWh+ tunnissa.
 
En ole itse koskaan Toyotaa omistanut, mutta kävin hiljattain koeajamassa 2020 vm Corollan 2.0 koneella ja ei se tuntunut omasta mielestä erityisen tylsältä.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mikä tekee Passatista vähemmän tylsemmän verrattuna Corollaan?

Tuota 2.0 voisi kokeillakin, 1.8 (pre-facelift) oli aivan liian laiska. Niitä perinteisiä tottumus ja mieltymyskysymyksiä. Toki hintakin sitten päälle kahdenkympin (Style varusteilla).

Totesinkin jo ettei Passattikaan mikään elämystuote ole. Enempikin valittu käytettävyys edellä, pirun tilava ja mukava auto ajaa. On se nyt kuitenkin tyylikkäämpi kapistus, penkit paremmat (jatkettava reisituki jne). Makuasioita taas.
 
On tämä auton hankkiminen aina sellasta veivausta ja jossittelua omalla kohdalla, että koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee. Enempi pitäs tehdä ko. hankinta järjellä kuin tunteella, mutta... Noh, tilava auto kun on pitänyt viime vuodet olla ja viimeksi teki mieli testata plugaria niin nykyinen auto on GTE Passat. Kätevähän tuolla on kauppareissut ym ajaa sähköllä, tilava ja muutenkin mukava peli. Mutta siinä ei paljoa säästetyt bensat hymyilytä, kun arvo suli 1,5 vuodessa yli kymppitonnin. Akkutakuu kohta loppumassa ja valmistaja ei myöskään mobiilipalvelulle (esim. latauksen ajastus) myönnä jatkoa.

Nyt kahden vaiheilla mitä seuraavaksi, ajaako pienellä riskillä "paaliin" vai taas autoa vaihtoon... Täyssähkö kiinnostaisi mutta edellä mainitun(kin) myötä skeptinen mitä niiden arvolle ym tapahtuu siinä kohtaa kun liikkeet alkaa olla tursuamaan autoja joista akkutakuu ummessa. Näitähän näyttäisi saavan esim. ID4 jo 30k€ nurkilla ja hieman allekin, tuollaista vm 2022-2023 kohtuukilometrein sillä 77kWh tjsp akulla.

Tai sitten max ~15k€ polttis. Hieman pienempikin auto riittää nykyään, mutta tilaa pitää silti olla suht reilusti (pitkä kuski, lapset, ja tavaratilaa). Kilometrejä perus 10-15tkm vuodessa. Farkkuhan se ykkösvaihtoehto edelleen on - miksei myös esim. joku tilava crossover. Vetokoukku plussaa ja suksiboksi pitäis saada katolle ongelmitta.

Tuppaa vaan suuri osa olevan dieseleitä mitä isommasta autosta kyse, eikä diesel sinänsä ole järkevä näillä kilometreillä. Toisaalta niitä saisi edullisesti bensamalleihin verrattuna, tulevaisuudesta ei kukaan varmaksi tiedä kuinka järkevää diesel on tai ei ole. Lisäksi esim. Ad Blue -turhuuden ongelmat.
VAG kulkineet kun on tuttuja niin katsellut esim. A4 B9:ä, yhtä kävin ajamassa ja olihan se mukavaa kyytiä. Kai sen "premiumin" jossain pitääkin vähän näkyä. B8 korillisen saisi edullisemmin mutta niissä ilmeisesti ainakin takatilat vähän niukemmat? Ja toki yleisilme muuutenkin vanhahtavampi.

Sen verran myös ns. lapsettaa että joku hybrid Corolla on vaan auttamatta liian tylsä. Ei sillä että Passattikaan mikään seksivau olisi, mutta anyway. :D Penkeillä (kuljettajan) on myös iso merkitys, ei kiitos lättänöille joissa ei mitään sivuttaistukea(kaan) eikä kunnon säätömahdollisuuksia.

Paha juttu myös kun on tottunut varusteisiin kuten ACC, avaimeton keskuslukitus jne. Saati joku digimittaristo tai sähköpenkki. Ainakin ensiksi mainituista on vaikea sittemmin luopua, joka auttamatta nostaa kriteerejä ja siten hankittavan auton hintaa. :)
Ei maksamallakaan saa mobiilipalvelulle jatkoa?
 
Olikohan noissa kyse siitä että olivat 3G verkossa ja kun se lopetettiin niin eivät halua tarjota palvelua 2G verkossa.

Suunnilleen näin, suoraan VW:ltä kysyttäessä ainakin pre-facelift ruotsintuonnissa. Eipä tuo latauksen ajastus toki ihan kynnyskysymys ole, eri asia jos olis sähköauto. Yks miinus kuitenkin.
 
Mutta onko sen takana lämmityksen ajastus/käynnistys?

Ei ainakaan pre-faceliftissä webastoa saa sovelluksen kautta hallinnoitua (webahan muutenkin lämmittää vain kajuutan tuossa). Toki sähköpistokkeen kautta tulevan lämmityksen/viilennyksen saa ajastettua aivan kuten latauksenkin, sen teho tosin on aika lehmänhenkäys kylmällä säällä riippuen lataustehosta.
 
Tuppaa vaan suuri osa olevan dieseleitä mitä isommasta autosta kyse, eikä diesel sinänsä ole järkevä näillä kilometreillä. Toisaalta niitä saisi edullisesti bensamalleihin verrattuna, tulevaisuudesta ei kukaan varmaksi tiedä kuinka järkevää diesel on tai ei ole. Lisäksi esim. Ad Blue -turhuuden ongelmat.
Ei liittyen sinun autovalintaasi, mutta yleisenä kommenttina dieselin järkevyydestä, näissä vertailuissa unohtuu usein ottaa huomioon polttoaineen kulutus. Yleisesti ottaen vertailukelpoinen diesel saattaa kuluttaa jopa useita litroja vähemmän per 100km verrattuna bensakoneeseen.

Esimerkkinä tuolla muutama viesti taaksepäin keskusteltu Laguna III. Dieselinä 1,5dci (110hv), ilmoitettu yhdistetty kulutus on 5,1l/100km. Vastaava bensa 1,6 (sekin 110hv) kuluttaa 7,8l/100km. Kun laskee vaikka 10000 kilsalle, niin eroa polttoainekuluissa tulee tästä dieselin hyväksi yli 400€. Lagunan dieselvero näyttäisi olevan neljänsadan luokkaa, eli kymmenen tuhannen vuosikilsoilla mennään jo tasoihin. Tämä vielä oletuksella, että 95 ja diesel ovat saman hintaisia, ainakin tähän mennessä diesel on tainnut olla joitakin senttejä halvempaa litralta. Tulevaisuudesta ei toki tiedä.

Lisäksi dieselissä ajotapa tai ympäristö vaikuttaa yleensä kulutukseen vähemmän kuin bensakoneessa. Taas esimerkkinä nuo lagunat, dieselissä ilmoitetun maantie- ja kaupunkikulutuksen ero on 1,8 litraa (6,3 vs. 4,5), bensakoneisessa 4,1 litraa (10,4 vs. 6,3). Ts. kaupunkipyöritys tai raskas kaasujalka lisää vielä eroa dieselkoneisen eduksi.

Esimerkki on toki vanhemmista autoista, hybriditekniikka voi muuttaa tilannetta merkittävästikin ajoprofiilista riippuen, samoin uudet bensakoneet ovat turbojen ja muun uuden tekniikan ansiosta yleisesti ottaen kehittyneet huomattavasti pihemmiksi. Joka tapauksessa, kustannusvertailu käyttövoimien välillä jää vajaaksi ellei polttoaineen kulutuksen eroja oteta huomioon.
 
Perhe kasvaa ja vaikuttaa että nykyinen Corolla-farkku hybridinä ei enää riitä tilojen puolesta meidän perheelle (2 aikuista, 4v ja kohta uusi tulokas + kultainen noutaja) Harmi sinällään kun oon kyllä tykännyt tosi paljon Corollasta - kaikin puolin ollut hyvä auto. Ajoa tulee reippaasti alle 10 000km vuodessa ja pääasiassa 20-100km päivässä. Muutaman kerran vuodessa pidempiä reissuja ~300km suunta.

Vaatimukset lopulta aika kevyet:
  • Android Auto pitää saada puhelimesta kytkettyä
  • Adaptiivinen vakionopeuden säädin
  • Hyvät turvaominaisuudet
  • Hyvät tilat.
  • Budjetti jossain 30-35k€

Nyt sitten pohdinnassa että mitä seuraavaksi - oikeastaan kaksi selkeää vaihtoehtoa tällä hetkellä:
  • Skoda Superb plug-in hybridinä - Tässä ei tila ihan heti lopu kesken mutta hiukan mietityttää tuo hybridi pidemmän päälle, mieluummin hyppäisin suoraan sähköön.
  • Skoda Enyaq isolla akulla - Tässä konttitila pienempi mutta koira mahtuu kyytiin. Enyaqissa mietityttää se että ei ole akun esilämmitystä - arjessa tuota ei välttämättä tartte mutta ärsyttääkö sen puute sitten kuitenkin pidemmän päälle. Uudemmissa Enyaqeissa esilämmitys löytyy mutta hinta kipuaa jo liian kalliiksi.

Muita selkeitä vaihtoehtoja ei ole - Hyundai Ioniq 5 olisi muuten ollut vaihtoehto mutta konttitila ei oikein kultaiselle noutajalla sovi viiston takaikkunan vuoksi.

Onko muita ideoita?
 
Subaru Solterra 'vanha' malli tässä vielä mitä varastoissa on, -26 mallinen on päivittynyt reilusti.

Tuleva Trailseeker olis täydellinen, mutta menee budjetista yli.
 
baru Solterra 'vanha' malli tässä vielä mitä varastoissa on, -26 mallinen on päivittynyt reilusti.

Tuleva Trailseeker olis täydellinen, mutta menee bud
Eipä oo Subarua tullutkaan mietittyä - Solterrassa taitaapi olla vähän sama ongelma kuin Ioniqissa että virtaviivainen takalasi ei oikein sovi isolle koiralle :(
 
Oikein hyvää korkotarjousta ei ole tällä hetkellä voimassa, mutta Renault Scenic EV kenties myös...
 
Volvo V70. Niitä on tarjolla ihan hitokseen paljon, eli näkyy myös hinnoissa. Itse ostin maaliskuussa siistin ja ruosteettoman yksilön alle neljällä tonnilla.

Tää vois olla. Osaatko bensakoneisista sanoa mikä voisi olla valinta mahdollisuus, luotettavuus edellä? On ihan hyviä ajoltaan jne. ja ainoa "heikkous" omasta mielestä kääntösäde noin karrikoidusti..
Joku 4000-8000e vois olla ok hinta tuollaisesta toimivasta..

Katsoin myös Mazda CX5 bensakoneella. Onkohan noissa Mazdoissa mitään? Ihan ok olisi kun saa tuon keskipenkin kaadettua ja ns. laiskuus ei haittaisi..
 
Tommonen vanha Volvo on kyllä ihan hyvä ajaa ja moottori (esim. bensana 2.5T) on luotettava ja ihan miellyttävä. Samoin vaihteisto on vanhan liiton momentinmuunninaski, joka kestää huollettuna kyllä. Mutta sanoisin, että osaa menee kyllä vaihtoon tasaisen tappavaa tahtia, eli jos halvalla haluaa selvitä, niin pitää kyllä sitten itse tehdä.

Hyvä ajaa maantiellä, ei mikään mutkapätkien kunkku eikä myös kaupunkikärry, koska ei käänny mihinkään. Lisäksi ainetta tosiaan palaa, eli 2.5T kannattaa laskea keskikulutukseksi 10l/100km
 
Miksei G61 530e vai meneekö yli budjetin? Todella mukava ja laadukas auto, varsinkin 11kw latauksella. 545e kantaa aika isoa moottoria mukanaan, mikä lisää painoa ja kulutusta akun ollessa tyhjä, mutta ehdottomasti mukavaäänisempi kuin 2.0.
Hieman yli budjetin joo, ja mielestäni sillä rahalla saa kiinnostavampia autoja, just vaikka 545e:n kolmelitrasen moottorin ja lisätehon takia vs 530e. Varmasti tosi mukava auto toi g61 kyllä. Esim litran lisäkulutus/100km ei paljon loppupeleissä tunnu mun kilsoilla…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 099
Viestejä
4 800 533
Jäsenet
77 881
Uusin jäsen
Jjhä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom