Mikä auto minulle?

Sitäkin voi pohtia, pystyisikö nykyisestä autosta tekemään itselleen paremman. Vaihdossa häviät kuitenkin tonneja, joilla maksaa dieselin käyttövoimaveroa aika kauan. Jos tilojen puolesta auto jotenkin välttää, niin Octaviastahan on se Scout-versio ja huonon tien alustaa on saanut normaaliin Octaviaan, joten oikein valituilla jousilla ja iskunvaimentimilla sekä korkeamman profiilin renkailla luulisi saavan muutaman sentin lisää maavaraa. Jos merkkari on nihkeä, niin kysyy vaikka Vagenilta tai muulta merkin tuntevalta itsenäiseltä korjaamolta.
Puolisolla on saman korimallin octavia korotetulla alustalla ja siinä riittää maavara yllättävän hyvin. Sisätilat ja tavaratilakin ovat tosiaan melkoisen isot, joten vaihtamalla on vaikea näitä parantaa. Jos haluaa selkeästi isompaa, niin sitten pitää kyllä katsella jo isomman luokan katumaastureita, mutta suurin osa niistä on myös dieseleitä ja kilsoja on takana jo paljon.
 
Yleensä tykkään tutkailla ja selvitellä vaihtoehtoja, mutta nyt tarvis kyllä jeesiä...

Eli nykyinen auto, 2017 Octavia 1.6d, tekis mieli vaihtaa johonkin sopivampaan ratkaisuun. Ajoa tulee nykyään vain noin 7-8tkm vuodes, josta 90% on kaupunkiajoa 2-7km pätkiä. Octavia on myös ruvennut tuntumaan ahtaalta, kun kaks lastenistuinta täyttää takapenkin ja koiran häkki vie yli puolet kontista. Lisäksi joka viikko kun ajelen metsäteitä, saan jännittää koska sieltä jotain kolahtaa pohjaan liianki lujaa.

Tarve:
- Tilanteeseen järkevämpi käyttövoima
- Tilavampi ku Octavia
- Enemmän maavaraa
- Ennen kaikkea hakusessa hyvä ja mahdollisimman varman tekniikan auto.

Budjetti on Octavian arvo +5000€. Sillä ajettu vasta 150tkm, mutta kahdesta paikasta annettu vaihtoarvoksi vain 10te.
Citroën C5 Aircross vm -19 tai -20? Maavaraa 9 cm enemmän kuin Octaviassa. Takapenkillä on todella hyvin tilaa vaikka on useampi lastenistuin kiinni. Nyt nettiautossa diiselinä alle 15 t€, bensat pari tonnia kalliimpia.
 
Noita PSA bensaturboja ei saa mennä ihmisen ostamaan.
Googlailin noita, niin 1.6 L kone on sama kuin bemarissa ja 1.2 litraisessa näyttäisi olevan tarpeen käyttää oikeita öljyjä ja vaihtaa hihna suositusta tiheämmin.

 
Ehkä nää on enemmänkin toivomuksia ku vaatimuksia.. eikä aina saa mitä haluaa! Käyttövoima on varmastikin se isoin syy miks vaihtoa mietin.

Varmasti kurkkaan nuo sun ehdotukset, litrat ei onneksi koko kuvaa anna kontin koosta.

Suberb Scout voisi olla, joskin menee varmaan yli budjetin.
 
:whistling:

Miten tuommoset pienet moottorit kestää? Vähän itteä pelottais auto missä on 0,9l moottori ja ajeltu reilu 100t km :nb: Tai onko noissa sitten valmistaja kohtaisia eroja. Tuossa on pari tuommosta pikkusta Fiestaa ja Corsaa missä on tuommonen litranen moottori ja mittarilukema 130t km.

Sillä kysyin kun ko. merkeistä ei mitään hajua, tai oikeastaan autoista noin muutenkaan. Niillä ajetaan paikasta A paikkaan B :lol:
Rellun tuo pikkuinen tce kone on aika yksikertaista tekniikkaa, imusarjasuhkutus ja jakoketjulla. Jakoketju noista saattaa venyä +200tkm, mutta sen kulee jos rapisee startissa ja työnä se ei ole kallis, jakoketju ja ratassarja on luokkaa 450€ +työt.

Sitä rellun 1.2tce konetta kannattaa välttää, siinä on sama yksirivinen jakoketju kun tuossa pienemmässä, mutta isompi kone, neljäsylinteriä, suorasuihkutusta ym, nämä kaikki tuo lisää vastusta ketjulle, mikä johtanut jakoketjun venymiseen alle 100tkm kohdalla.

TCe koneiden ainoa tyyppivika on termarin kotelo mikä vuotaa väkisin jossain vaiheessa, kiitos käytetyn materiaalin, muovin ja melko mielenkiintoisen rakenteen.

1000017328.png
 
Mitä tarkoittaa yksityisen ostajan (tai muun) kannalta joissakin autoilmoituksissa olevan "sis alv"?

Tarkoittaako se tavan Matti Meikäläiselle mitään, miten pyyntihintaan tulisi suhtautua?
 
Mitä tarkoittaa yksityisen ostajan (tai muun) kannalta joissakin autoilmoituksissa olevan "sis alv"?

Tarkoittaako se tavan Matti Meikäläiselle mitään, miten pyyntihintaan tulisi suhtautua?

Tarkoittaa, että auto on ollut aina yritysten nimissä ja jos yritys ostaa sen, niin voi vähentää ALV:n kirjanpidossa.

Pyyntihinta voi olla tiukempi, kun auto on yksityisten lisäksi houkutteleva vaihtoehto myös yrityksille. IMHO tuollaisen ostaminen on riskialttiimpaa, koska usein tuollaisella yrityksen omistamalla autolla on ollut paljon käyttäjiä (vuokra-auto, korjaamon sijaisauto, piirivartioinnin auto jne.) ja autoa on sitä myötä saatettu polkea kuin vierasta emäntää. Tai kaikki käyttäjät eivät ole ymmärtäneet, miten sillä pitäisi ajaa (ensi kertaa DSG-vaihteinen alla jne.). Tosin joskus nuo ALV-vähennyskelpoiset pelit kai ovat myös ihan yhden käyttäjän leasingautoja - sellaista voisin harkita.
 
Kyllä ihan ylivoimainen osa alvillisista käytetyistä HENKILÖAUTOISTA on ex liisareita, ei niissä mitään tarvitse jännittää. Käytännössä automaationa täydellinen huoltohistoria ja viat yms. korjattu leasingfirman piikkiin. Ostaisin huomattavasti mieluummin kun jonkun pirkko-liisa penninvenyttäjän vastaavan vaihturin. Menevät yleensä vaihtoon kun kausi päättyy ja aika usein ovat hyvillä renkailla, kun kuuluvat leasingiin. Penninvenyttäjä taas ajaa molemmat rengassarjat vaihtokuntoon ja ostat autoa johon saa joko heti ostaa molemmat renkaat, tai autoliike on ostanut halvimmat pinnoitetut eko-turbot että saa lain kirjaimen täyttymään.

Pieninä poikkeuksina jotain vartiointiliikkeiden tmv. autoja löytyy, mutta ne nyt yleensä näkee kilometrin päähän jos auto on valkoinen perunasäkillä hakattu yaris cross jossa sisusta näyttää tiikerin raatelemalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 046
Viestejä
4 862 163
Jäsenet
78 515
Uusin jäsen
somotherstough

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom