Mikä auto minulle?

Mietin tässä uusien töiden ja autoilun pakollisuuden nimissä halvinta mahdollista autoilua. Ajoa tulisi todennäköisesti alle 10 tkm/vuosi. Näillä ehdottomuuksilla olen asiaa hahmotellut:
- ilmastointi
- yksi isofix-kiinnike
- edes jonkinlainen mielikuva kestävästä käyttöautosta.

"Yariksen hankit" lienee ehdotusten kärkipäässä matalien käyttökustannusten ja jälleenmyyntiarvon vuoksi? Jos Yarista hankkisi niin onkohan kuinka oleellista että auto olisi "kevytbybridi", ainakin vuosittainen autovero olisi pienempi kuin vastaavassa bensavehkeessä? Vai syökö arvonalenema tämän veroedun nopeasti?

Olen näitä periaatteita ajatellut "säästötoimenpiteinä" toistaiseksi:
- vain pakollinen liikennevakuutus
- kun mahdollista, auto seisontaan
- ei autopaikkaa, kadunvarsipysäköinti
- hankkiessa renkaiden kunto oltava vähintään kohtalainen.
Tonnin kahden pommi japsi vapari bensatekniikalla, kun/jos porsii paaliin, helmapellit suurin murhe noissa 2000-2010 kuitenkin perustekniikka yksinkertaista vielä eikä kalliita vikoja, bensa maistuu, mutta ylläpito muuten halpaa, eikä korjaamolla käyttökään vie toista munuaista. Hybridi Yaris ei kovin "halpaa" enää ole koska hankinta hinta.
 
Se on kyllä todella henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuvainen asia, mikä tuntuu kalliilta ja mikä halvalta. Varsinainen ajonautinto tuollainen mahdollisimman halvalla autolla ajelu ei ole, ja hintalappu nousee nopeasti polttoainakulutuksen mukana. Valitsisin toimivan joukkoliikenteen jos mahdollista.
Tarjoaako joukkoliikenne minkälaisen ajonatinnon?

Toimiva joukkoliikenne on unelma joka ei ole toteutunut kuin alueella jossa jo muutenkin pärjäisi ilman sitä, eli keskustassa. Kriteerinä siis aika jolla pääsee perille verrattuna yksityisautoiluun.
 
Tarjoaako joukkoliikenne minkälaisen ajonatinnon?
Kun perässä kysymysmerkki niin ilmeisesti kysyt tosissasi. Helppo vastata että paljon parempi se liikkumisnautinto on julkisilla ja esim. yhdistämällä tähän hyötyliikuntaa. Varsinkin kun vertaa ajamisen tuskaa pikku kotterolla josta saa maksaa minimissään tuon 140e kuussa. Maksaahan se toki kun polkupyörää enemmän käyttää mutta ihan pikkurahoja auton kuluihin verrattuna.
 
Se on kyllä todella henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuvainen asia, mikä tuntuu kalliilta ja mikä halvalta. Varsinainen ajonautinto tuollainen mahdollisimman halvalla autolla ajelu ei ole, ja hintalappu nousee nopeasti polttoainakulutuksen mukana. Valitsisin toimivan joukkoliikenteen jos mahdollista.

Todellakin mieltymyksistä kiinni sanoa, ettei Fiesta olisi ajonautinto. :D

Handling​

  • Agile, adjustable handling with little body roll
  • Feels like a much larger car on motorway jaunts
  • Sporty Fiesta ST is even more engaging
Out on the open road, the Ford Fiesta is great fun to drive. Its handling is agile, the steering is precise, it corners crisply and there’s very little body roll.

Back in town, the little Ford is easy to park and has a tight turning circle, making three-point turns easy. Then there’s Stall Prevention, a nifty little innovation designed to help drivers in low-speed manoeuvres by increasing engine revs – it means you should never find yourself caught out at the traffic lights again.

Get it onto the motorway and you can see why the Fiesta is seen by many as a “small big car”. It’s very stable, cruises easily and doesn’t feel out of place. The ride is good too, although the ST-Line has a firmer set-up and is aimed at buyers looking for a sportier car.

 
Onko kokemuksia yaris crossista 1.5 hybridillä, vai onko ajo-ominaisuudet kaukana camrystä? Ei ole vielä sitä tullut koeponnistettua. Camry ois muuten selvä valinta mut olematon paksin luukku (tilaa olisi, mut porrasperä sekä niihin kun ei saa kuulemma vetokoukkua? Mielessä käynyt myös polestar 2, mut menee varmaan 4-5v että taloyhtiön pihalla onnistuisi lataus eli eiköhän täyssähkö ole sitten poissuljettu. Proceediäkin vähän miettinyt ilman hybridi-ominaisuuksia, koska farmari ja moottorikin pitäisi olla ihan kestävä.

2009 focus jää talouteen seisontaan ns extra-autona, ei ole mitään järkeä antaa sitä pois vaihdossa kun arvo on olematon. Talveksi menee vielä keula, helmat ja perä maalaukseen, niin on taas ulkonäkökin kunnossa. Hyvä ja halpa auto ylläpitää (vakuutuksiin yms korjauksiin menee n. 140e/kk + polttoaineet), mut 5v ja 200tkm ajon jälkeen voisi jo ykköskulkineen vaihtaa. Tai sitte vaan jatkaa vielä sen 4-5v ajoa tuolla, öljyjä ja jarruja vaihdellessa menisi.

Tarjoaako joukkoliikenne minkälaisen ajonatinnon?

Toimiva joukkoliikenne on unelma joka ei ole toteutunut kuin alueella jossa jo muutenkin pärjäisi ilman sitä, eli keskustassa. Kriteerinä siis aika jolla pääsee perille verrattuna yksityisautoiluun.
Joukkoliikenteen etu on se, että voi rauhassa juoda lonkeron tai pari kun odottelee seuraavaa siirtoa. Autoilussa sitä ei katsota hyvällä. Matkustajana penkit ovat aika epämukavat busseissa, ei reisitukea, saati hyvää selkänojan säätöä, mut ehkä bussin kuskilla on jonkinlainen mukava asento että voi rennosti nauttia sen ajamisesta.
 
Onko kokemuksia yaris crossista 1.5 hybridillä, vai onko ajo-ominaisuudet kaukana camrystä? Ei ole vielä sitä tullut koeponnistettua. Camry ois muuten selvä valinta mut olematon paksin luukku (tilaa olisi, mut porrasperä sekä niihin kun ei saa kuulemma vetokoukkua? Mielessä käynyt myös polestar 2, mut menee varmaan 4-5v että taloyhtiön pihalla onnistuisi lataus eli eiköhän täyssähkö ole sitten poissuljettu. Proceediäkin vähän miettinyt ilman hybridi-ominaisuuksia, koska farmari ja moottorikin pitäisi olla ihan kestävä.

2009 focus jää talouteen seisontaan ns extra-autona, ei ole mitään järkeä antaa sitä pois vaihdossa kun arvo on olematon. Talveksi menee vielä keula, helmat ja perä maalaukseen, niin on taas ulkonäkökin kunnossa. Hyvä ja halpa auto ylläpitää (vakuutuksiin yms korjauksiin menee n. 140e/kk + polttoaineet), mut 5v ja 200tkm ajon jälkeen voisi jo ykköskulkineen vaihtaa. Tai sitte vaan jatkaa vielä sen 4-5v ajoa tuolla, öljyjä ja jarruja vaihdellessa menisi.


Joukkoliikenteen etu on se, että voi rauhassa juoda lonkeron tai pari kun odottelee seuraavaa siirtoa. Autoilussa sitä ei katsota hyvällä. Matkustajana penkit ovat aika epämukavat busseissa, ei reisitukea, saati hyvää selkänojan säätöä, mut ehkä bussin kuskilla on jonkinlainen mukava asento että voi rennosti nauttia sen ajamisesta.
Corolla farkussa isompi takapaksi ku ProCeedissä. Muutenkin laadukkaampi.

Camryssä vetomassa tosiaan pyöreä 0 kg.
 
Kun perässä kysymysmerkki niin ilmeisesti kysyt tosissasi. Helppo vastata että paljon parempi se liikkumisnautinto on julkisilla ja esim. yhdistämällä tähän hyötyliikuntaa. Varsinkin kun vertaa ajamisen tuskaa pikku kotterolla josta saa maksaa minimissään tuon 140e kuussa. Maksaahan se toki kun polkupyörää enemmän käyttää mutta ihan pikkurahoja auton kuluihin verrattuna.
Ei kyllä ikimaailmassa. Muutama satanen kuussa siitä että pääset vapaasti liikkumaan vs se että oma elinalue on vain muutamia kilometrejä asuinpaikasta.
 
Todellakin mieltymyksistä kiinni sanoa, ettei Fiesta olisi ajonautinto. :D



Onhan tätä fistausta tullut joskus oikein harrastettuakin :D

IMG_2147.jpeg
 
Hakusessa olisi noin 10k€ dieselpaku. Vaatimuksina ilmastointi, vakkari sekä minimissään 2m lastauspituus. Automaatti plussaa, mutta ei välttämätöntä. Ei välttämättä tarvitse olla ns. "oikea" paku, vaan caddy maxi tyyppinenkin voisia korvata kokonaan nykyisen pikku kian.

Onko jotain mitä suositella, tai ehdottomasti välttää?
 
Opel Vivaro / Renault Trafic / Nissan Primastar on sellanen perushyvä paku alle kymppitonnin hintaluokassa. Näissä tosin sitä robottivaihteistoa tulee välttää, joten manuaalina pitäisi moinen hommata. 2.5 moottori on mukavampi ajaa kuin pienemmät, mutta siinä jakopää on hihnalla eikä ketjulla, joten huoltokustannuksia on vähän enemmän.

Linkissä esimerkki korimalliin jota meinaan, ei ole ehdotus ostettavaksi yksilöksi: https://www.nettiauto.com/renault/trafic/15156689
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen farkku Golffi pääsee kohta ikänsä puolesta ripille ja haluttaisi päivittää hieman tuoreempaan ja tilavampaan siirtimeen. Ajoa tulee alle 15t vuoteen ja pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia 100km suuntaansa siirtymiä ehkä kuukausittain ja korkeintaan kerran vuoteen jotain puolen suomen ajoa jos niinkään usein.

Välillä auton tulisi kuljettaa takana kolme teiniä etupenkkiläisten lisäksi ja toki matkatavarat silloin, kun koko porukalla lomareissulle eksytään. Jos edelleen bensalla voimaa jatkossakin tuotetaan, niin Webasto olisi mukava löytyä mutta tarvittaessa ilmankin pärjää lohkolla ja pidemmällä piuhalla. Hinta on tietenkin eniten rajoittava tekijä näissä etsinnöissä ja mietin että nykyisestä voisi sen 5t€ vielä saada jostain ja siihen päälle maks 20t€ mieluummin 15€t eli korkeintaan 25t€ budjetilla haluaisin tästä selvitä.
 
Nykyinen farkku Golffi pääsee kohta ikänsä puolesta ripille ja haluttaisi päivittää hieman tuoreempaan ja tilavampaan siirtimeen. Ajoa tulee alle 15t vuoteen ja pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia 100km suuntaansa siirtymiä ehkä kuukausittain ja korkeintaan kerran vuoteen jotain puolen suomen ajoa jos niinkään usein.

Välillä auton tulisi kuljettaa takana kolme teiniä etupenkkiläisten lisäksi ja toki matkatavarat silloin, kun koko porukalla lomareissulle eksytään. Jos edelleen bensalla voimaa jatkossakin tuotetaan, niin Webasto olisi mukava löytyä mutta tarvittaessa ilmankin pärjää lohkolla ja pidemmällä piuhalla. Hinta on tietenkin eniten rajoittava tekijä näissä etsinnöissä ja mietin että nykyisestä voisi sen 5t€ vielä saada jostain ja siihen päälle maks 20t€ mieluummin 15€t eli korkeintaan 25t€ budjetilla haluaisin tästä selvitä.
Noilla spekseillä lähtisin katsomaan isompia farmareita tyyliin Superb:

 
Nykyinen farkku Golffi pääsee kohta ikänsä puolesta ripille ja haluttaisi päivittää hieman tuoreempaan ja tilavampaan siirtimeen. Ajoa tulee alle 15t vuoteen ja pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia 100km suuntaansa siirtymiä ehkä kuukausittain ja korkeintaan kerran vuoteen jotain puolen suomen ajoa jos niinkään usein.

Välillä auton tulisi kuljettaa takana kolme teiniä etupenkkiläisten lisäksi ja toki matkatavarat silloin, kun koko porukalla lomareissulle eksytään. Jos edelleen bensalla voimaa jatkossakin tuotetaan, niin Webasto olisi mukava löytyä mutta tarvittaessa ilmankin pärjää lohkolla ja pidemmällä piuhalla. Hinta on tietenkin eniten rajoittava tekijä näissä etsinnöissä ja mietin että nykyisestä voisi sen 5t€ vielä saada jostain ja siihen päälle maks 20t€ mieluummin 15€t eli korkeintaan 25t€ budjetilla haluaisin tästä selvitä.
2017-2022 Opel Insignia sopii vaatimuksiin.
 
Kiitoksia, pitääpä näistä lähteä liikkeelle. Superb olikin itsellä jotenkin takaraivossa hyvänä tiloiltaan, Inssi ja Kutonen pitää myös tarkastella. Kannattaako suosiolla skipata plugarit ja pitäytyä bensassa?

Aiemmat auto hankinnat tullut tehtyä isommista liikkeistä, kun tuntunut että jos jotain ongelmia ilmenee niin voi olla helpompi niitä hoitaa. Mites esimerkiksi tuo Mariinin linkkaama Mazda on jollain pienellä liikkeellä. Onko näissä etuna pienemmät kiinteät kulut myyjällä, joten hinnatkin siten alemmat vai miten? Häkkijobbari paikat ainakin jossain Tuusulassa on kyllä niin luontaan työntäviä välillä, että sellaisen kanssa asiointi ei ihan heti ole hakusessa.
 
E
Opel Vivaro / Renault Trafic / Nissan Primastar on sellanen perushyvä paku alle kymppitonnin hintaluokassa. Näissä tosin sitä robottivaihteistoa tulee välttää, joten manuaalina pitäisi moinen hommata. 2.5 moottori on mukavampi ajaa kuin pienemmät, mutta siinä jakopää on hihnalla eikä ketjulla, joten huoltokustannuksia on vähän enemmän.

Linkissä esimerkki korimalliin jota meinaan, ei ole ehdotus ostettavaksi yksilöksi: https://www.nettiauto.com/renault/trafic/15156689
Eikö tohon nyt olis järkevä laittaa muutama tonni lisää ja ottaa uudempi koppainen? Itse maksoin 2018 ikäisestä 120tkm ajetusta 15 000, niin varmaan jonkun vähän enemmän ajetun uuskoppaisen saisi kympin pintaan?

Varmaan makuasia, mutta mielestäni tämä uudempi koppa on jo selvästi modernimman tuntuinen kaikin puolin eikä näytä sisältäkään ihan niin jeesuksen vanhalta. Lisäksi tuossa vanhemmassa häiritsee tuo kyhmy etuoven päällä joka saa koko vekottimen näyttämään vähän hassulta.
 
E

Eikö tohon nyt olis järkevä laittaa muutama tonni lisää ja ottaa uudempi koppainen? Itse maksoin 2018 ikäisestä 120tkm ajetusta 15 000, niin varmaan jonkun vähän enemmän ajetun uuskoppaisen saisi kympin pintaan?

Varmaan makuasia, mutta mielestäni tämä uudempi koppa on jo selvästi modernimman tuntuinen kaikin puolin eikä näytä sisältäkään ihan niin jeesuksen vanhalta. Lisäksi tuossa vanhemmassa häiritsee tuo kyhmy etuoven päällä joka saa koko vekottimen näyttämään vähän hassulta.

Sitten pitää katsoa ettei osta liian uutta. Olikos 17-18--> vuosimalleissa tullut adbluet, niin siinä sitten touhutonneja taas luvassa.
 
Vanhaa koria kun ostaa niin ei oo välttämättä hiukkassuodatintakaan. Oletan, että paku ostetaan työkäyttöön niin halvat kustannukset ois jees, ja nuo mahtui budjettiin. Uudemmasta korista mulla ei ole kokemusta. Hiacessa ja Transporterissa (ja Vitossa) taas maksaa merkistä niin paljon, ettei saa samaa vastinetta rahalle.
 
Sitten pitää katsoa ettei osta liian uutta. Olikos 17-18--> vuosimalleissa tullut adbluet, niin siinä sitten touhutonneja taas luvassa.
Mulla ne on, aika vähissä on tuoreet pakut ilman ad-blueta. Jos hajoavat niin softataan pois ja saa samalla vähän voimaakin lisää.
 
Kaikissa turbollisissa pikkumoteissa on tänä päivänä heikkoja lenkkejä koneessa. Ennen oli isot vaparit 2.0 -> ja ne kestivät paremmin ajoa

On joo, mutta tuo Bemmin 1.6 on sellainen, että käytännössä se räjäyttää huoltokustannukset joka ikisessä mallissa, joihin se on tunnettu. Minit, Citroënit, Pösöt ym., käytännössä nuo ovat jo pitkään lojuneet liikkeiden varastoissa, ellei ole ollut valmis puoli-ilmaiseksi myymään. Ketjuremppoja on joissain myynnissä olleissa ollut jopa 15-25 tonnin välein ja ne ovat vielä tavallista kalliimpia. "Vuoden moottorina" palkittu on siis tämän vuosisadan vikaherkimpiä koneita.

 
Olen jo päättänyt että jossain vaiheessa tulee Mini Cooper S. Täytyy vain toivoa, että osuu hyvä yksilö kohille ja katsella sellaisia missä on moottoriremppaa jo tehty viimeisen 10-20tkm aikana
 
Hei, ajatuksia kaipaillaan!

Tarkoituksena olisi katsella eläkkeellä olevalle äidilleni seuraavaa autoa, joka voisi olla sellainen, että ns. loppuun asti, eli tämän jälkeen uutta autoa ei enää tulisi hänen käyttöönsä. Toki aina voi tapahtua jokin yllättävä suurempi hajoaminen. Arvon aleneminen ei siis sinänsä kiinnosta lainkaan, vaan tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon vastinetta rahalle.

Nykyinen auto on Skoda Roomster (2012), jossa äiti on tykännyt hyvistä tiloista tavaroiden kuljetukseen, vakionopeudensäätimestä, automaattivaihteistosta ja pienestä kulutuksesta. Skodassa on kuitenkin ilmennyt todella paljon sähkövikoja, jotka rasittavat arkea. Tällä viikolla äiti soitti, ettei auto enää sammunut avaimesta ollenkaan. Skoda on nyt kuitenkin parsittu käyttökuntoon, että on aikaa katsella vaihtoehtoja rauhassa tai etsiä sopivaa yksilöä.

Kilometrejä tulee vuodessa noin 10 000, mutta hyvällä autolla voi toki innostua ajelemaan enemmänkin. Sähköauto on suljettu pois, koska taloyhtiöön ei ole lähitulevaisuudessa tulossa latausmahdollisuutta. Budjetti on maksimissaan 15 000 € omaa rahaa ja pienen summan (max 5000 €) voisi ottaa rahoituksella, jos tällaisen järjestelyn saa onnistumaan (eli ihan maksimi 20 000 €). Tietenkin mitä halvempi sen parempi. Eläkkeestä on tarvittaessa mahdollisuus maksaa pientä rahoitusosuutta (n. 100 €), mutta mihinkään useiden satojen eurojen rahoitusmaksuhin ei ole mahdollisuutta.

Uudessa autossa ei välttämättä tarvitse olla yhtä paljon tilaa kuin Roomsterissa, koska kuljetustarpeet vähenivät mökin myymisen takia. Hakusessa on siis mahdollisimman luotettava ja varmatoiminen laite. Auto ei mielellään saisi olla kovin matala, jotta sieltä pääsee tulevaisuudessakin ylös, kun ikää tulee lisää (nyt noin 65v).

Tarkennan mielelläni, jos jotain oleellista jäi sanomatta. Kiitos!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 578
Viestejä
4 872 465
Jäsenet
78 680
Uusin jäsen
Joukhahainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom