Mikä auto minulle?

Kian huollot kun ylittyy päivällä ja kilometrillä, takuu on entinen. Näin kärjistetysti, mutta sen suhteen saa kyllä olla tarkkana. Täälläkin muutamaa tapausta puitu kun takuunalaisen vian korjaus evätään sen vuoksi että huolto mennyt pitkäksi.

Toyotalla relax-takuu vähän joustavampi, mutta myös isompi liuta asioita joita ei korvata. Nämä kannattaa tsekata etukäteen ja hieman omaa riskinsietokykyä ponnistaa että kannattaako. Isoilla kilometrimäärillä (25k km/v) relax takuun ylläpitäminen tulee myös arvokkaaksi.
 
Kian huollot kun ylittyy päivällä ja kilometrillä, takuu on entinen. Näin kärjistetysti, mutta sen suhteen saa kyllä olla tarkkana. Täälläkin muutamaa tapausta puitu kun takuunalaisen vian korjaus evätään sen vuoksi että huolto mennyt pitkäksi.

Toyotalla relax-takuu vähän joustavampi, mutta myös isompi liuta asioita joita ei korvata. Nämä kannattaa tsekata etukäteen ja hieman omaa riskinsietokykyä ponnistaa että kannattaako. Isoilla kilometrimäärillä (25k km/v) relax takuun ylläpitäminen tulee myös arvokkaaksi.

Toyotassa on toki pakko käyttää merkkihuoltoa Relaxin osalta, mutta onhan niitäkin eri hintaisia. Kiassa voi ehkä olla pidempi huoltoväli, mallikohtaista ilmeisesti, onko 15/20/30 tkm huoltoväli. Mutta villien korjaamoiden käyttö takuunalaisessa autossa on aina vähän riskialtista, koska sitten takuutapauksissa riidellään, onko Pärnänen tehnyt kaiken Kian ohjeiden mukaan vai laittanut vain halvimmat litkut koneeseen ja leiman kirjaan.
 
MY18 eteenpäin olevia faceliftejä mieluummin, alkupään malleissa on ollu vaikeuksia kuten abs boksiin valuva vesi. G20 BMW hyvä vastinpari.
 
Pieniä pakuja? Ford transit connect, opel combo, caddy maxi.. Tarkoitus rakennella kevyt pieni campervani jolla ajo kuten henkilöautolla. Kuitenkin min 190cm pituinen takatila, mutta mielellään kuitenkin pienempiä kuin noi "oikeat pakut" (transporter etc)
 
Itse en tuota C-Mersua pidä oikein minään, en näe itse että miksi niitä ostetaan. G20 selvästi enemmän autoa samalla rahalla. C-Mersu on jotenkin niin halpuutetun tuntuinen tuossa ikäluokassa että ei paljon jostain vanhemmasta meganesta eroa. "Todelliset" mersut alkaa vasta E-Sarjasta.
Ei se E:kään premiumilta tunnu kuin ehkä kuskille. Takana helvetin ahdasta, edessäkin saa säätää jos takana on joku jne. Bonuksena ihan siedettävä kontti.
 
Ei se E:kään premiumilta tunnu kuin ehkä kuskille. Takana helvetin ahdasta, edessäkin saa säätää jos takana on joku jne. Bonuksena ihan siedettävä kontti.

Saksalaista premiumia sopivaan hintaan parhaillaan. Itse en ole kyllä vielä ahdasta takatilaa E-sarjan mersuista löytänyt. W211/W124 sarjassa on tuntuman mukaan pienin takatila verrattuna w210, w212 ja w213. W214 ei ole vielä kokemusta. Ahdastahan saa jokaiseen tuon luokan autoon, jos kuljettaja ja apukuljettaja säätävät penkkinsä aivan päin persettä, selkänoja makuuasentoon ja istuin taakse ettei jalat yllä polkimille kunnolla ja kädet ratille.
 
Saksalaista premiumia sopivaan hintaan parhaillaan. Itse en ole kyllä vielä ahdasta takatilaa E-sarjan mersuista löytänyt. W211/W124 sarjassa on tuntuman mukaan pienin takatila verrattuna w210, w212 ja w213. W214 ei ole vielä kokemusta. Ahdastahan saa jokaiseen tuon luokan autoon, jos kuljettaja ja apukuljettaja säätävät penkkinsä aivan päin persettä, selkänoja makuuasentoon ja istuin taakse ettei jalat yllä polkimille kunnolla ja kädet ratille.
Faijalla on se viimeinen sillä hirveällä touchpad ohjauksella olevalla medialla. Kuvien perusteella W213. Farkuna jos sillä väliä. Siinä oli jotkut paremmat penkit muistaakseni. Ei kuitenkaan mitkään full on race kupit. Itsellä takana ei polvet osu 180cm pitkänä etupenkkiin, mutta ei niitä kyllä sen etupenkin selkänojan keskiosan yli liikutella tai vaihdella ajaessa liikaa asentoa. Ja kuski ei ole makuulta ajaja. Usko pois, olin helvetin yllättynyt kun kipusin taakse ensimmäistä kertaa. Plus tuntuma ei todellakaan ollut premium edessä tai takana. Laadukas ehdottomasti, muttei premium. Ainakaan kun vertaa vanhempiin premiumeihin jotka ovat ehdottomasti varusteiltaan ja muilta jutuilta jäljessä, mutta se fiilis asioita kosketellessa ja ylipäänsä yleinen tuntuma oli paljon parempi. Kuskina oli ihan hyvä fiilis ja olihan se full on digimittaristo ihan jees, samoin se alumiini kojelaudan yli, mutta helvetisti enemmän odotin.
 
Kakkosauto harkinnassa. Vm. -23 Corolla (1.8 130hv) vai Astra (1.2 130hv)? Nämä nyt tällä hetkellä vaikuttaa olevan vaihtoehdot, huomenna tietty eri mieltä. Kilometrejä tullee vuodessa n.6000 ja pitoaika viitisen vuotta. Ajot pääasiassa kehä kolmosen sisällä. Tuossa ajassa ei Corollan parempi polttoainetalous maksa itseään takaisin, kun astraa saa pienillä kilometreillä 5-6k€ edullisemmin. Vakuutuksissa ja huolloissa ei liene suurta eroa?

2020 Corollaa olen ajellut jonkin verran ja tykkäsin muuten kovasti, mutta rengasmelu on aivan sietämätön. Onko mitään muutosta tullut faceliftin myötä? Tojo on varmasti huoleton peli, meneekö Astralla pahasti metsään? Toki tuohon 20-25k€ haarukkaan voi ehdottaa jotain aivan muuta, halvempi toki parempi.

Sähkäri on out kotilatauksen puuttumisen vuoksi.
 
Kakkosauto harkinnassa. Vm. -23 Corolla (1.8 130hv) vai Astra (1.2 130hv)?

Astra lienee turbokoneella? Noissa pikkuturboissa on todella onneton alavääntö, ja turbolagi tuntuu, maksimihevosvoimat ja keskimääräiset käytettävissä olevat hevosvoimat ei todellakaan korreloi hyvin eikä kannata tuijottaa noita maksimihevosvoimalukuja, käytännössä samalla maksimihevosvoimamäärällä selvästi isompi vapari liikkuu paljon pirteämmin kuin tuollainen pikkuturbo.

Luotettavuus on myös toyotassa ja opelissa aivan eri tasolla.

Nämä nyt tällä hetkellä vaikuttaa olevan vaihtoehdot, huomenna tietty eri mieltä. Kilometrejä tullee vuodessa n.6000 ja pitoaika viitisen vuotta. Ajot pääasiassa kehä kolmosen sisällä. Tuossa ajassa ei Corollan parempi polttoainetalous maksa itseään takaisin, kun astraa saa pienillä kilometreillä 5-6k€ edullisemmin. Vakuutuksissa ja huolloissa ei liene suurta eroa?

Vaikka Corollalla olisi ajettu selvästi enemmän, se olisi silti Astraa luotettavampi ja käytännössä korjauskustannuksissa säästää corollassa selvästi.

Lisäksi se Corolla pitää paljon paremmin arvonsa että kun joskus myy pois, siitä saa enemmän.
 
Palatakseen vielä pakettiautoihin, niin valinta on oikeastaan nyt enää Jumperin sekä Traficin välillä (ja näiden molempien sisarmallien). Hinta siellä alle 10k€.
Onko näistä kumpi "parempi" auto. Traficissa ei ruoste vaivaa, mutta on sitten ollut kone/vaihteistovikaa, sekä nivelten ja laakereiden suht lyhyt vaihtoväli. Jumperissa taas taitaa ruoste vaivata, ei ilmeisesti yhtä paljon kun Transitissa tai Mersuissa sentään.

Melu ei ole sinänsä ongelma, tarkoitus on kuitenkin tämäkin auto äänieristää.
 
L2 Doblo on 2170 cm pitkä tavaratilasta ja uusista suurin osa näytti olevan L2 (H1) mallia nettiautossa. Tuo pienistä kilsoista ja eristyksissä päätellen voisi olla entinen harrastematka-auto.

L2H2 näyttäsi sitten tuolta.
5018a0f8-8142-45b5-b68d-f01e65e9f7c9_i-fiat-doblo-cargo-maxi-xl-l2h2-sx-1-6-105km.jpg
 
Pieniruokainen noin 1.6-litrainen diesel-farmari. Hinta max 10k€, mutta voi joustaa. Alle 250 tkm ajettu. Automaatti tai manuaali.

On ollut tapana pitää auto pitkään (400+ tkm). Korjattu yleensä itse ja varsin halvalla on päästy.

Ei tarvitse olla tyylikäs. Kunhan ei mahdottoman vanha, että kelpaa vaimollekin.

VAG-laitteita katseltu, mutta luotettavuus epäilyttää, mm. DSG (DQ200) ja ilmastointi.
 
Pieniruokainen noin 1.6-litrainen diesel-farmari. Hinta max 10k€, mutta voi joustaa. Alle 250 tkm ajettu. Automaatti tai manuaali.

On ollut tapana pitää auto pitkään (400+ tkm). Korjattu yleensä itse ja varsin halvalla on päästy.

Ei tarvitse olla tyylikäs. Kunhan ei mahdottoman vanha, että kelpaa vaimollekin.

VAG-laitteita katseltu, mutta luotettavuus epäilyttää, mm. DSG (DQ200) ja ilmastointi.
Sanoisin et focuksen +2009 mallisia diiseleitä, toki 2.0l vaikuttaa olevan hieman paremmin kehitetty kuin 1.6 kone kuhan välttää powershiftit. Puslajumppaa on tiedossa kuten volvoissa kun kilsoja kertyy
 
Kakkosauto harkinnassa. Vm. -23 Corolla (1.8 130hv) vai Astra (1.2 130hv)? Nämä nyt tällä hetkellä vaikuttaa olevan vaihtoehdot, huomenna tietty eri mieltä. Kilometrejä tullee vuodessa n.6000 ja pitoaika viitisen vuotta. Ajot pääasiassa kehä kolmosen sisällä. Tuossa ajassa ei Corollan parempi polttoainetalous maksa itseään takaisin, kun astraa saa pienillä kilometreillä 5-6k€ edullisemmin. Vakuutuksissa ja huolloissa ei liene suurta eroa?

2020 Corollaa olen ajellut jonkin verran ja tykkäsin muuten kovasti, mutta rengasmelu on aivan sietämätön. Onko mitään muutosta tullut faceliftin myötä? Tojo on varmasti huoleton peli, meneekö Astralla pahasti metsään? Toki tuohon 20-25k€ haarukkaan voi ehdottaa jotain aivan muuta, halvempi toki parempi.

Sähkäri on out kotilatauksen puuttumisen vuoksi.
Googlailepas 1.2 Puretech / 1.2 THP 130 ongelmat / problems.
 
Googlailepas 1.2 Puretech / 1.2 THP 130 ongelmat / problems.
Eikö noissa ollut jotenkin niin, että jostain 2020–2021 alkaen hihna päivitettiin johonkin ainakin olevinaan kestävämpään ja näissä sitten katsoo, että tulee vaihdettua ajoissa uuteen ja muuten pitää öljyistä huolta? Ja sitten vuosi pari sitten ainakin osassa on alettu käyttää ketjua.

Toki onhan joku Toyota varmaan alkujaan vähän edullisempi pitää.
 
Faijalla on se viimeinen sillä hirveällä touchpad ohjauksella olevalla medialla. Kuvien perusteella W213. Farkuna jos sillä väliä. Siinä oli jotkut paremmat penkit muistaakseni. Ei kuitenkaan mitkään full on race kupit. Itsellä takana ei polvet osu 180cm pitkänä etupenkkiin, mutta ei niitä kyllä sen etupenkin selkänojan keskiosan yli liikutella tai vaihdella ajaessa liikaa asentoa. Ja kuski ei ole makuulta ajaja. Usko pois, olin helvetin yllättynyt kun kipusin taakse ensimmäistä kertaa. Plus tuntuma ei todellakaan ollut premium edessä tai takana. Laadukas ehdottomasti, muttei premium. Ainakaan kun vertaa vanhempiin premiumeihin jotka ovat ehdottomasti varusteiltaan ja muilta jutuilta jäljessä, mutta se fiilis asioita kosketellessa ja ylipäänsä yleinen tuntuma oli paljon parempi. Kuskina oli ihan hyvä fiilis ja olihan se full on digimittaristo ihan jees, samoin se alumiini kojelaudan yli, mutta helvetisti enemmän odotin.

Mun mielestä tämä on nykyään vähän kaikkien "premium" merkkien ongelma. Hinnat ovat edelleen premiumia mutta laadussa on tultu selvästi alaspäin ja hienot yksityiskohdat on korvattu helkutin kokoisilla ruuduilla, materiaaleissa säästelty jne. Ei noissa ole enää samaa fiilistä. Esimerkiksi Mersun EQE on jotenkin hämmentävän halvan tuntuinen sisältä kun taksissa on tullut monesti istuttua vrt. vanhempaan perus Eemeliin. Toisaalta halvemmat merkit ovat sitten parempia noilta osin kuin joskus muinoin. Mitään hirveitä muoviämpäriviritelmiä ei enää hirveästi näy.
 
Mun mielestä tämä on nykyään vähän kaikkien "premium" merkkien ongelma. Hinnat ovat edelleen premiumia mutta laadussa on tultu selvästi alaspäin ja hienot yksityiskohdat on korvattu helkutin kokoisilla ruuduilla, materiaaleissa säästelty jne. Ei noissa ole enää samaa fiilistä. Esimerkiksi Mersun EQE on jotenkin hämmentävän halvan tuntuinen sisältä kun taksissa on tullut monesti istuttua vrt. vanhempaan perus Eemeliin. Toisaalta halvemmat merkit ovat sitten parempia noilta osin kuin joskus muinoin. Mitään hirveitä muoviämpäriviritelmiä ei enää hirveästi näy.

Olen kanssasi samaa mieltä. Istut vanhaan mersuun, tulee heti fiilis että tässä on laatua (vaikkei olisikaan luotettavuutta mallista riippuen), nykyään ei tule samaa fiilistä vaan autot ovat hyvin geneerisiä ja erot perus keskihintaisen ja premiumin välillä on mielestäni pienempi kuin koskaan. Ainakin jos tuota fiilistä miettii. En tiedä mikä sähkömalli on mersulta, mutta käytetään paljon takseina PK-seudulla. Onko RGB helvetti kojelauta premiumia. Olo oli kuin olisin ollut reiveissä. Samaan aikaan materiaalit tai yleisfiilis ei ollut kauheasti erilainen kuin hyvässä keskiluokan autossa.

On niitä ämpäreitäkin, mutta vähemmän. Ovat oppineet laittamaan parempia matskuja ainakin paikkoihin mihin kosket.
 
Yksi asia joka vaikuttaa tuohon premiumin tunteeseen on paksut ja jämäkät materiaalit. Ei taivu tai nitise. Nykyään kaikki on ohutta muovia.
 
Yksi asia joka vaikuttaa tuohon premiumin tunteeseen on paksut ja jämäkät materiaalit. Ei taivu tai nitise. Nykyään kaikki on ohutta muovia.
Tämän takia en pelkäisi suositella vanhempaakin kalustoa. Etenkin erikoismallit pitävät arvonsa, ovat hyvin varusteltuja ja yleensä omaavat suurimman osan hyvistä asioista mitä uusissa, miinuksena asiat kuten piippaukset joka asiasta jne.

Mutta eiköhän löydetä tälle kekustelulle parempi paikka vaikka yleistä keskustelua autoista kejusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 144
Viestejä
4 893 681
Jäsenet
78 949
Uusin jäsen
Muradin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom