Mikä auto minulle?

Logiikkaan sisältynee tieto, että VW on hyvin yleinen merkki ja esimerkiksi Elcat ei.
Ei E-Golf nyt mitenkään kovin yleinen mielestäni ole. Niitä tuotiin jossain kohtaa hillittömät määrät, mutta näyttää valtaosa seisovan autoliikkeissä myynnissä keräämässä varastopäiviä. Väitän että jotain Teslan Model3 ja Polestaria on paljon enemmän, vaikka ovatkin kalliimpia autoja.
 
Ei E-Golf nyt mitenkään kovin yleinen mielestäni ole. Niitä tuotiin jossain kohtaa hillittömät määrät, mutta näyttää valtaosa seisovan autoliikkeissä myynnissä keräämässä varastopäiviä. Väitän että jotain Teslan Model3 ja Polestaria on paljon enemmän, vaikka ovatkin kalliimpia autoja.

Juuri näin. E-Golfia ensirekisteröitiin Suomeen jotain alle 500 kpl (uutena?). Esim. ID3 ja ID4 ovat olleet monin verroin suositumpia.

1756940964202.png
 
E-GOlfin EV ominaisuudet myös ns. kivikautisia. Pieni range, EV:ksi laiska ja huonot lämmitysmahdollisuudet. Täysin älyvapaa hankinta käytettynä kun parempia saa vaikka ja mistä.
 
Ajomäärät tulee lisääntymään, joten olisi ajankohtaista laittaa A5 TFSI kiertoon ja katsella jotain pieniruokaista dieseliä tilalle.
Kriteerit:
  • Diesel
  • Neliveto
  • Budjetti n. 17k€, hieman joustoa
  • +150hv
  • vetokoukku ja webasto plussaa muttei pakollinen

Iän myötä on alkanut järki voittaa tunteet, joten pieni kulutus olisi kiva, vaikka kaipaankin 6-koneisen dieselin vääntöä. Autossa matkustaa enimmäkseen vain minä, joten isolle autolle ei tarvetta.

Muutama vaihtoehto mitä tullut mieleen:

Audi A3
+Tuttu merkki, vianhaku onnistuu jossain määrin kun VCDS löytyy jo
+Miellyttää omaa silmää
-S-tronic, tässä ilmeisesti DQ500 joka ainakin vääntöä kestää, mekatroniikkaongelmat toki mahdollisia
-Mahdollinen öljynkulutus? Vai koskeeko se jotain vanhempia 2.0tdi moottoreita?
-adblue, toki jos lisäaineita käyttää ja tarkistaa ohjausyksikön tiiveyden niin kai senkin kanssa pärjää?

Mercedes Benz A 220 CDI
+Miellyttää omaa silmää
+Kone ja laatikko (OM651 & 7G-DCT) ilmeisesti ihan luotettavia?
-Muuten täysin tuntematon merkki ja malli minulle

BMW 120 F20
+Miellyttää omaa silmää
+Kone ja laatikko (B47 & ZF 8HP45) ilmeisesti kolmikon luotettavin?
-Muuten täysin tuntematon merkki ja malli minulle

Tuleeko mitä muita varteenotettavia vaihtoehtoja mieleen? Mini Cooper SD oli täällä jottain mainittu aiemmin. Siinä ilmeisesti BMW:n moottori joka voisi olla yksi vaihtoehto. Nyt vaan chattiautossa ei ole yhtään noita uudempia edes tarjolla. Pitää nämä nykyiset vaihtoehdot vielä livenä nähdä ja koeajaa että saa hyvän tuntuman. Oli meinaan melkoinen shokki kun pitkästä aikaa hyppäsi 4 sylinterisen bensa-auton rattiin, kun edelliset 3 olleet V6 dieseleitä :D
Ja toki onhan se aina mahdollista että tunteet kuitenkin voittaa ja tuleekin alle jokin isommalla koneella oleva, joten niitäkin voi ehdottaa jos tulee joitain suht pienellä kulutuksella olevia mieleen.
 
Audin ja muiden 2.0 TDI:tä käyttävien VAG-vehkeiden kanssa kannattaa olla tarkkana moottorikoodeissa.

Yli 110 kW EA288 Evo on ainakin herkkä syömään öljyä. Niissä on alumiinilohko ja -männät. Ilmeisesti öljynkulutus liittyy jotenkin niihin. Teholtaan 110 kW ja alle olevissa on valurautainen lohko ja männät eikä öljynkulutusta.

EA288 Evo tais tulla markkinoille joskus 2017/18 tienoilla. Moottorikoodin avulla selviää helposti, onko kyseessä "perus" EA288 vai Evo.

Itsellä juuri 110 kW EA288 Evo 140 tkm, eikä kuluta yhtään öljyä. Kulkee tosi vähällä ja oikeastaan ainoa moottoriin liittyvä harmitus on, että DPF regeneroi turhauttavan taajaan, keskimäärin 250...300 km välein.

Koeajotilanteessa kannattaa muuten tarkistaa, kuuluuko kylmästä moottorista rytmikäs sihisevä ääni. Se kielii jakopään ongelmasta (hihna hinkkaa tahmaavaa kiristinrullaa). Alla esimerkki, miltä ääni kuulostaa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtube.com/shorts/bBSLMH0u5yI?feature=shared
 
Viimeksi muokattu:
BMW 120 F20
+Miellyttää omaa silmää
+Kone ja laatikko (B47 & ZF 8HP45) ilmeisesti kolmikon luotettavin?
-Muuten täysin tuntematon merkki ja malli minulle

B47 on netin mukaan oikukas talvikäytössä. BTCF:n puolelta löytyy keskustelua: "B47 jäästä johtuvat turbo-ongelmat". Jotkut asentaneet jotain verkkoja turbon eteen ym. :think:
Olisin suositellut pykälän uudempaa B47:n versiota jossa on 2 erillistä turboa, mutta näköjään ykkössarjaan ko. päivitystä ei ole tullut ollenkaan.

125d F20 ei varmaankaan ole realistinen vaihtoehto, mutta sen minä mieluiten ottaisin koska siinä on vuosimallista riippumatta erilainen kahden turbon ratkaisu jonka kestävyydestä ei löydy tietoa. Harvinainen ja todennäköisesti ylihintainen malli.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
286 003
Viestejä
4 910 927
Jäsenet
79 098
Uusin jäsen
Simozi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom