Mikä auto minulle?

Menee tossa nyt ”kuitenkin” tonni bensaan, ja tulossa 2v sisään varmoja kuluja 1,5k€. Eli sähkiksellä säästäisi 3,5k€ - arvonalenemien erotus 2v sisään (”ilmaset” lataukset öisin).

530d bemmissä alkoi 150tkm:ssa ”loputon” remppaus, joka vuosi sai jotain tehdä ja 2v välein katsastuksesta hylky jostain raidetangosta tjsp. ei vaan kiinnostaisi vaikka bemmin itse huolsin/korjasin 130tkm-290tkm ja 10v välin (oli muuten tuokin halpa pitää 32k€ maksoi ja 12k€ sai vakuutusyhtiöltä eli 2k€/vuosi arvonalenema)…
 
Paljon, siis lähinnä pitkiä kertapätkiä ajavalle, diesel voi hyvinkin olla selvästi edullisin vaihtoehto. Pikalataukset ovat melko hinnakkaita ja diesel on nyt edullista. Dieseliä ei myöskään kulu paljon pitkässä matka-ajossa ja dieselauton monet "perusongelmat" eivät vaivaa silloin, kun ajetaan pitkää pätkää eikä hinkuteta pätkäajoa taajamassa.

Isojen kilsojen suhteen olen huomannut saman, eli kun itsekin olen katsellut käytettyjä sähköautoja, niin samat sähköautot roikkuvat myynnissä kuukaudesta toiseen, jos autolla on ajettu yli 150 tkm. Tietysti kyse on hinnoittelusta, ostajat eivät siis koe saavansa tarpeeksi kilometrialennusta. Akkutakuun päättyminen ja akun ikääntyminen taitaa karkottaa ostajia.
SIttenkun penat tajuaa käyttökulut polttoaineen osalta useammasta tonnista satasiin ja ettei ne akut lahoilekkaan / kun lahoaa korjaus ei maksakkaan munuaista rupeaa menemään kaupaksi. Markkina ei nyt hinnoittele oikein mutten näe mitään syytä miksi ottaisin jonkun kusipäästödieselin vs. Täyssähkön missä paljon vähemmän hajoavaa komponenttia 100tkm ajettuna. Puhumattakaan miksi maksaisin veroja moninkertaisesti tai polttoaineesta 5-6ke vs. Satasia, + muut sähkövoimalinjan edut.
 
On niin vähän ajettu vielä, että ei kyllä millään saa autoa vaihtamalla kulupoliittisesti mitenkään järkeväksi. Tonnin tai parin kuluerä normaaleihin huoltoihin ja vetokoukkuun ja vetoja.
Eri asia jos vaihtelun vuoksi haluaa vaihtaa, sitten asia on eri. Ihan puhtaasti pragmaattisesti ajateltuna jatkaisin ajoa nykyisellä. Kilometrejäkin tulee niin vähän että aivan sama ajaa vaikka hylkeenverellä, sähköön vaihtamisessa ei olennaisesti kyllä säästöä tule.

Tämähän se on. Harvoin vaihtoautokaan on just vaihdetulla hihnalla ja kytkinpaketilla sekä kaksilla bräniköillä renkailla.

Ei sitä korjattavaa tuollaisessa päälle 100 tkm ajetussa vielä paljoa pitäisi olla. Lähempänä 200 tkm voi sitten alkaa mennä enemmän sieltä sun täältä.
 
SIttenkun penat tajuaa käyttökulut polttoaineen osalta useammasta tonnista satasiin ja ettei ne akut lahoilekkaan / kun lahoaa korjaus ei maksakkaan munuaista rupeaa menemään kaupaksi. Markkina ei nyt hinnoittele oikein mutten näe mitään syytä miksi ottaisin jonkun kusipäästödieselin vs. Täyssähkön missä paljon vähemmän hajoavaa komponenttia 100tkm ajettuna. Puhumattakaan miksi maksaisin veroja moninkertaisesti tai polttoaineesta 5-6ke vs. Satasia, + muut sähkövoimalinjan edut.
Onhan tässä varmaan osaltaan sitäkin että osa ajaa niillä millä haluaa, osa taas sitten sähköautoilla tilanteen pakosta.
Ja varmasti toisinkin päin. Itselläni on vielä niin onnellinen tilanne ettei jokaista kymppiä autoilun kuluissa tarvitse pohtia ja harrastukseksikin sen voi kyllä jo tällä kalustomäärällä laskea.
Tässä nähdään juuri se ero että osa pitää autoilua excelöintinä ja minulle se taas on vahvasti tunnepuolen asia. Nyt varsinkin kun on työpaikan vaihdon johdosta nykyään lyhyt työmatka, on ihanaa ajella V8:lla kun ei tarvitse kauheasti kuluja miettiä polttoaineenkulutuksen osalta.


Menee tossa nyt ”kuitenkin” tonni bensaan, ja tulossa 2v sisään varmoja kuluja 1,5k€. Eli sähkiksellä säästäisi 3,5k€ - arvonalenemien erotus 2v sisään (”ilmaset” lataukset öisin).

530d bemmissä alkoi 150tkm:ssa ”loputon” remppaus, joka vuosi sai jotain tehdä ja 2v välein katsastuksesta hylky jostain raidetangosta tjsp. ei vaan kiinnostaisi vaikka bemmin itse huolsin/korjasin 130tkm-290tkm ja 10v välin (oli muuten tuokin halpa pitää 32k€ maksoi ja 12k€ sai vakuutusyhtiöltä eli 2k€/vuosi arvonalenema)…

Jos on tarkoituksena vaihtaa uudempaan, selvästi vähän ajetumpaan, niin kyllä se järkevä sähkis maksaa sen 20-30te ihan vähintään. Tuollaisen arvonalenemalla ajelee aika monta vuotta Seatilla.
 
Jos on tarkoituksena vaihtaa uudempaan, selvästi vähän ajetumpaan, niin kyllä se järkevä sähkis maksaa sen 20-30te ihan vähintään. Tuollaisen arvonalenemalla ajelee aika monta vuotta Seatilla.
Joo siis varmaan kyllä ehkä, itse en ole asiaa oikein seurannut… työkaveri vaihto (kertoen jälkikäteen) jonku sähkögolffien range 200km johki uuteen sai hyväriä 12k€ niin kyl tollasella rahalla ehkä olis kannattanut tarttua…

Tilannehan on se että kyllähän tuolla pärjää, mutta koukulle olisi ihan oikeasti vähän tarvetta (molemmat autot 8-10v vanhoja paskoja ettei niihin kannats retrofitata) ja luokkaa isompi ei haittaisi yhtään.

Voihan se bensa edelleen olla, mutta siis vaihtohaluja vähän olisi vaikka itsekin kyllä ajattelin että vaihdossa ei ole mitään järkeä (salaa toivoin että joku ehdottaisi jotain järkevää eikä foorumi oli täynnä @taski jotka päätyy samaan realitettiin jota itsekin järkeilin ”järkevimmäksi” :))…
 
Jos nyt oikein ymmärsin että pitäisit tuollaista reippaan kymppitonnin e-Golfia mahdollisena vaihtoehtona, niin suosittelen kyllä pysymään erossa.
Nuo alkaa olla sitä pahinta tavaraa kun ovat tällä hetkellä vielä jonkin arvoisia, mutta akkutekniikan ja muutenkin teknologian kehittyessä, tuollainen e-Golf on kohta (ellei nyt jo) sellaista tavaraa että sitä ei halua enää kukaan mistään hinnasta ja arvonalenema tulee olemaan todella radikaali.
 
Jos nyt oikein ymmärsin että pitäisit tuollaista reippaan kymppitonnin e-Golfia mahdollisena vaihtoehtona, niin suosittelen kyllä pysymään erossa.
Nuo alkaa olla sitä pahinta tavaraa kun ovat tällä hetkellä vielä jonkin arvoisia, mutta akkutekniikan ja muutenkin teknologian kehittyessä, tuollainen e-Golf on kohta (ellei nyt jo) sellaista tavaraa että sitä ei halua enää kukaan mistään hinnasta ja arvonalenema tulee olemaan todella radikaali.

Ehkä hieman optimistisempi olisin e-Golfin suhteen, kakkosautoiksi ja kauppakasseiksi ostetaan vanhoja Leafejakin eikä sellaisessa käytössä tee jatkossakaan mitään 200kW CCS:llä ja 1000 km kantamalla. Mutta 10 vuotta tästä hetkestä eteenpäin, niin e-Golfin akku vetelee viimeisiään ellei ole jo zipannut. 200 tkm ajettu Ibiza pihillä (mutta tehokkaalla) bensakoneella ja manuaalivaihteistolla käy ja kukkuu edelleen, ja sellaisesta saa useamman tonnin myydessä.

Ei tässä ole mitään järkisyytä vaihtaa. Isompaa voi tehdä mieli, mutta uuden jakopään ja rengassarjat häviää autoliikkeen katteeseen. Käyttökulut tuskin pienenevät isompaan polttomoottoriautoon vaihtaessa ja sähkärillä suoritetusta ajokokeesta tulee se ikävä automaattivaihteisto-merkintä korttiin.
 
Sanoisin, että autoilu maksaa sen verran että en lähtisi kymmenen vuoden päähän laskemaan yhtään mitään. Yhtä todennäköisesti siihen egolffiin saa ykkössatasilla jonkun kolmannen osapuolen kopioakun ja/tai fiksatun alkuperäisen plus työt päälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 626
Viestejä
4 962 524
Jäsenet
79 663
Uusin jäsen
Dragoon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom