Mikä auto minulle?

Vinkkejä kestävästä autosta motarilla suhaasimeen mahdollisimman edullisilla kuluilla?
-Ei diesel
-Ei DSG
-Farmari / SUV (sähköpyörä pitää mahtua helposti sisälle)
-HYVÄT HIFIT !
-Pieni kulutus
-Kestävä (Corolla? Rav4?) eli ei mikään hajoamisalttiita hienouksia; ilmajousitusta tms.
-Bensa vai hybridi? ei plugaria(?)

Muuten ei juurikaan väliä minkälainen reki ajella ja luultavasti varmasti tulee dumpattua ovet, takapenkki ja kontti bitumilla eli äänekkyys ei sinällään haittaa.
Autolla saa olla ajettuna reilusti (200-250tkm).
Hinta mielellään alta 25k€.

Toyota: Corolla, Rav4, Auris (ei kunnon hifejä suoraan saatavilla)
Audi: A4, A6
Ford: Mondeo
MB: C, GLC, GLE
BMW: 330e, X3
joku muu mikä?

Ilman tuota halua saada popittaa autossa laadukkaasti, valinta osuisi Toyota Auris ja sitten vaan ajelis pussipäässä tyytyväisenä, mutta Toyota ei oikeen osaa hifejä viritellä autoihinsa.

Poppikoneet kannattaa luultavasti jälkiasentaa/-asennuttaa. Kohtuuden rajoissa saa just sellaiset kuin haluaakin, muuten joutuu tyytymään niihin vakioihin tai korkeintaan varustepaketin mukana tulleisiin napsun verran parempiin.

Premium-merkit on vähän epäyhteensopivia mahdollisimman edullisten kulujen kanssa. Mutta niistä on toki helpompi löytää edes niitä hifivalmistajien perustason laitteita kuin kansanautomerkeistä. Kestävyyden suhteen remonttia kannattaa kyllä odottaa nykyautoissa, jos ostaa jo valmiiksi 200+ tkm ajetun.

DSG ei saanut olla, mutta pitääkö siis olla kuitenkin automaatti vai kelpaako manuaali? Tulee mieleen, että joku Vaggilainen 1.4 tai 1.5 sylinterilepuutuksella (ACT) voisi olla bensakoneeksi aika hyvä vaihtoehto moottoritieajoon.

Ja ehdottomasti farmari eikä katumaasturia. Kulutus nousee muuten reippaasti motarivauhdeissa.
 
Dieselvero on kyllä aika erikoinen syy välttää dieseliä. Muissakin käyttövoimissa on vero ja sähkössä se tulee vain lisääntymään. Jos maksettavan veron erotus on vaikka 250e / vuosi, niin onko sillä yhtään mitään väliä? Diesel kuluttaa vähemmän, säilyttää arvonsa paremmin ja on "isoilla kilometreillä" selvästi kestävämpi näin karkeasti yleistettynä.

EGR:iä on bensoissakin, esim Toyotan Hybrideissä kansipahvivikoja esiintyy tukkeutuneen EGR lauhduttimen takia.
Käyntiääni lienee makuasia, muutenkin perus-autot kyllä kuulostavat niin mitäänsanomattomilta etten jaksaisi sitä normi käyttiksessä pitää minään kriteerinä.
Ad-Blue ja EGR on tulpattavissa jos ne jännittävät.

"no mutku sit poliisi sakottaa". Tunnetko ketään joka olisi näistä jäänyt kiinni? Jos tuokaan ei käy, niin meilläkin on 2018 ikäinen diesel jossa ad-blue järjestelmää ei uutena ole ollut, joten sekin on valintakysymys.
Jos haluaa uudehkon dieselin, niin aika vähissä on ne vaihtoehdot missä adblueta ei ole.

Ja kestävyys...joissakin mersun dieseleissäkin on ollut vissiin aika kalliita vikoja tietyissä malleissa.

Monissa dieseleissä on hinnat tulleet aika rajusti alaspäin ja tuntuu että bensa-autot ovat taas säilyttäneet arvojaan nykytilanteessa.
 
Dieselvero on kyllä aika erikoinen syy välttää dieseliä. Muissakin käyttövoimissa on vero ja sähkössä se tulee vain lisääntymään. Jos maksettavan veron erotus on vaikka 250e / vuosi, niin onko sillä yhtään mitään väliä? Diesel kuluttaa vähemmän, säilyttää arvonsa paremmin ja on "isoilla kilometreillä" selvästi kestävämpi näin karkeasti yleistettynä.

EGR:iä on bensoissakin, esim Toyotan Hybrideissä kansipahvivikoja esiintyy tukkeutuneen EGR lauhduttimen takia.
Käyntiääni lienee makuasia, muutenkin perus-autot kyllä kuulostavat niin mitäänsanomattomilta etten jaksaisi sitä normi käyttiksessä pitää minään kriteerinä.
Ad-Blue ja EGR on tulpattavissa jos ne jännittävät.

"no mutku sit poliisi sakottaa". Tunnetko ketään joka olisi näistä jäänyt kiinni? Jos tuokaan ei käy, niin meilläkin on 2018 ikäinen diesel jossa ad-blue järjestelmää ei uutena ole ollut, joten sekin on valintakysymys.

Kysyjälle, oma valinta olisi varmaan Diesel V90 Bang & Olufseneilla.

Jos tuolle linjalle lähtee, niin sitten kannattaa saman tien tankata löpöä. Yli 150 tkm ajettu ja kerran on ollut puhallusratsia ja kerran tullin ratsia, jälkimmäinen ei pysäyttänyt, mutta oletettavasti valvoivat juuri tuota valmisteveropuolta tai sitten ulkomaankilpisiä. (Henkilöautoja siinä kuitenkin oli tiensivussa, ei raskasta kalustoa.)
 
Jos tuolle linjalle lähtee, niin sitten kannattaa saman tien tankata löpöä. Yli 150 tkm ajettu ja kerran on ollut puhallusratsia ja kerran tullin ratsia, jälkimmäinen ei pysäyttänyt, mutta oletettavasti valvoivat juuri tuota valmisteveropuolta tai sitten ulkomaankilpisiä. (Henkilöautoja siinä kuitenkin oli tiensivussa, ei raskasta kalustoa.)
Mun viimeisin pysäytys on 15 vuoden takaa, jos oikein muistan ;) Jos autossa on kaikki kunnossa (katsastus, verot, vakuutus) ja kuskilla myös (kortti taskussa auton omistajalla/haltijalla), niin eipä taida nykyään joutua pysäytetyksi, jos ajelee about liikennesääntöjen mukaan, ei siis jää automaattiskannauksessa kiinni. Tais olla niin, että korttiakaan ei kysytty, kun viimeeksi pysäytettiin, pelkkä puhallutus. Liikenteen valvonta on romahtanut nykyisin, melkein sanoisin, että voi ajella miten sattuu, kunhan kulissit ovat kunnossa.

Tosin tota löpöllä ajamista ei kyllä kannata harkita, jos joutuu tankkaamaan sitä huoltsikalta. Ensinnäkin ainakin PKS näyttäisi löpön hinta olevan törkeän kallista dieseliin verrattuna, eli hintaeroa ei ole kuin marginaalisesti. Lisäksi jos tankkaa julkisesti, niin salettiin joku soittaa. Sanktiothan ovat sitten ihan reippaat. Eli risk/reward huono.
 
Viimeksi muokattu:
Toi on kyllä hyvä suoritus, mutta 100 km/h ja 120 km/h on iso ero. Ja sit jos tulee rullattua paljon motikkaa, niin tulee kyllä helposti ajettua sakkorajalla, eli esim. 130 km/h todellista, monet menevät vieläkin kovempaa. Näissä nopeuksissa 7-8 litraa on jo ihan hyvä suoritus. Sakkojahan ei moottoritiellä tollaisista pikku ylityksistä tule, sen verran paljon on niitä tullut tahkottua.

Toisaalta kulutus on vain yksi asia. Joku voi ajella suoralla tyhjällä motikalla ihan tyytyväisenä 90 km/h, kun optimoi kulutusta. Joku toinen ei siihen pysty. Lisäksi kulutus ei kerro kokonaiskustannuksista paljonkaan.
Itselleni motari tarkoittaa 130-150 mittarinopeutta. Missä tahansa autossa kulutus on pieni jos vedetään 80-100 mittarivauhtia.
Ajelin keskimäärin 125 km/h gps nopeutta. Kulutus 5-5.5 L/100km. En aja tuollaisia sinun törkeitä ylinopeuksia.

Eiköhän alkuperäinen kysyjä puhu Suomesta ja silloin tuollainen 150km/h on törkeä rikos jota ei kannata ottaa mukaan keskusteluun.

Tottakai kulutus nousee mitä kovempaa menee mutta tuollaiset 7-8 on lukemia pikku koneelle tai tankin muotoiselle autolle. Jos ajetaan vaikka hieman päälle 120 gps nopeutta niin moni bensa-auto menee reilusti alle 7. Turha mielestäni alkaa keksimään skenaarioita joissa ajetaan 150 km/h ja perustella sillä dieselin hankintaa. Toyota hybridi ei kuluta paljon mutta varmaan jonkun vanhan dieselin saa halvemmalla johon voi isot poppikoneet ja karvanopat asennuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin keskimäärin 125 km/h gps nopeutta. Kulutus 5-5.5 L/100km. En aja tuollaisia sinun törkeitä ylinopeuksia.

Eiköhän alkuperäinen kysyjä puhu Suomesta ja silloin tuollainen 150km/h on törkeä rikos jota ei kannata ottaa mukaan keskusteluun.

Tottakai kulutus nousee mitä kovempaa menee mutta tuollaiset 7-8 on lukemia pikku koneelle tai tankin muotoiselle autolle. Jos ajetaan vaikka hieman päälle 120 gps nopeutta niin moni bensa-auto menee reilusti alle 7. Turha mielestäni alkaa keksimään skenaarioita joissa ajetaan 150 km/h ja perustella sillä dieselin hankintaa. Toyota hybridi ei kuluta paljon mutta varmaan jonkun vanhan dieselin saa halvemmalla johon voi isot poppikoneet ja karvanopat asennuttaa.

125 km/h keskinopeuteen saa motarilla kyllä laskea lähemmäs 140@120 ja 120@100.

Alkuperäinen kysyjä kaipasi myös sähköpyörää konttiin miten se Camryyn sopii?
 
Toyotan hybridit menee kyllä aika pienellä motarillakin. Kaipa sen atkinson-syklin takia. Corollaan kun vaihdoin diesel-Mersusta ajoprofiilin pysyessä ennallaan, kulutuslukema on pysynyt samana.
 
Ajelin keskimäärin 125 km/h gps nopeutta. Kulutus 5-5.5 L/100km. En aja tuollaisia sinun törkeitä ylinopeuksia.

Eiköhän alkuperäinen kysyjä puhu Suomesta ja silloin tuollainen 150km/h on törkeä rikos jota ei kannata ottaa mukaan keskusteluun.

Tottakai kulutus nousee mitä kovempaa menee mutta tuollaiset 7-8 on lukemia pikku koneelle tai tankin muotoiselle autolle. Jos ajetaan vaikka hieman päälle 120 gps nopeutta niin moni bensa-auto menee reilusti alle 7. Turha mielestäni alkaa keksimään skenaarioita joissa ajetaan 150 km/h ja perustella sillä dieselin hankintaa. Toyota hybridi ei kuluta paljon mutta varmaan jonkun vanhan dieselin saa halvemmalla johon voi isot poppikoneet ja karvanopat asennuttaa.
En ota kantaa laittomuuksiin, mutta itse olen ollut paljon moottoritiellä ja tiedän, että siellä ajetaan sekä kovaa että hissukseen. Niin kuin sanoin, niin pienellä pääsee, jos henkilöllä on malttia vähän himmailla, samalla kaikki muutkin motariajon ongelmat vähenevät, esim. melu. Mutta kaikki eivät vaan siihen pysty, etenkin jos ajo on rutiininomaista ;)
 
125 km/h keskinopeuteen saa motarilla kyllä laskea lähemmäs 140@120 ja 120@100.

Alkuperäinen kysyjä kaipasi myös sähköpyörää konttiin miten se Camryyn sopii?
Mahtuu pyörä jos taittaa penkit. Mutta onhan tottakai esim. Corollassa enemmän takaboksitilaa niin ei tartte kikkailla.
 
En ota kantaa laittomuuksiin, mutta itse olen ollut paljon moottoritiellä ja tiedän, että siellä ajetaan sekä kovaa että hissukseen. Niin kuin sanoin, niin pienellä pääsee, jos henkilöllä on malttia vähän himmailla, samalla kaikki muutkin motariajon ongelmat vähenevät, esim. melu. Mutta kaikki eivät vaan siihen pysty, etenkin jos ajo on rutiininomaista ;)

Adaptiivinen cruise päälle lyhimmällä asetuksella ja rekan (bussin) perään imuun plus kasko lasivakuutuksella. Se on oma suositukseni halpaan motariajoon. :D
 
Mitä näkökulmia herättää pohdinta, että ostaisi jomman kumman näistä:
- 2024 BMW I4 M50 ajettu noin 30tkm, 55K EUR
- 2025 Tesla Model Y LR, ajamaton, 59K EUR

ja omistaisi 5 vuotta kumpaakin ajaen noin 25tkm vuoteen. Molemmilla pärjää ja mahtuu.

BMW
- ehkä(?) vähän parempi laatuvaikutelma.
- BWM vakionopeudensäädin kaistavahteineen voi olla käytettävämpi
- Todennäköisesti kalliimpi rahoituskorko

TESLA
- Teslassa ohjelmisto kehittynee ja voi tuoda mukanaan jotain hyvää
- Varmasti hyvä puhelinsovellus-auto -kombinaatio

Nykyinen dieseliä polttava Volvo on vielä sen verran hyvä, että kovin akuuttia tarvetta ei ole ja ei tunnu oikein muut automallit aidosti kiinnostavan. BMW:ssä voisi olla iX vaihtoehtona, mutta karkaa näennäisestä 60KEUR budjetista.
 
Viimeksi muokattu:
Adaptiivinen cruise päälle lyhimmällä asetuksella ja rekan (bussin) perään imuun plus kasko lasivakuutuksella. Se on oma suositukseni halpaan motariajoon. :D
Näitä on motarilla aina eikä se todellakaan haittaa toisin kuin kaksikaistaisella normitiellä. Mutta ajapa vaikka Hki-Tku-Hki rekan perässä joka päivä. Pitää olla tosi omistautunut pihistelylle ;) Tai toisaalta joku voi kokea siinä sen oman zeniläisen hetkensä eikä se haittaa.

Toyota on kyllä varmasti hyvä kampe, jos hakee pihiä ja luotettavaa bensakonetta, eli jos Camryn/Corollan hommaa, niin tuskinpa käsiään kovin syvälle paskaan iskee.
 
Kyllä melkoinen fakiiri saa olla jos jaksaa aktiivivakkarilla raskaan liikenteen perässä jurnuttaa motarilla. Ei sovi omalle kärsivällisyydelle. Ja yllä jeesustelijoille tiedoksi että se satunnainen 150kmh mittarinopeus ei kyllä ole mikään törkeä ylinopeus.
 
Mitä näkökulmia herättää pohdinta, että ostaisi jomman kumman näistä:
- 2024 BMW I4 M50 ajettu noin 30tkm, 55K EUR
- 2025 Tesla Model Y LR, ajamaton, 59K EUR

ja omistaisi 5 vuotta kumpaakin ajaen noin 25tkm vuoteen. Molemmilla pärjää ja mahtuu.

BMW
- ehkä(?) vähän parempi laatuvaikutelma.
- BWM vakionopeudensäädin kaistavahteineen voi olla käytettävämpi
- Todennäköisesti kalliimpi rahoituskorko

TESLA
- Teslassa ohjelmisto kehittynee ja voi tuoda jotain mukanaan jotain hyvää
- Varmasti hyvä puhelinsovellus-auto -kombinaatio

Nykyinen dieseliä polttava Volvo on vielä sen verran hyvä, että kovin akuuttia tarvetta ei ole ja ei tunnu oikein muut automallit aidosti kiinnostavan. BMW:ssä voisi olla iX vaihtoehtona, mutta karkaa näennäisestä 60KEUR budjetista.
En osaa sanoa mitä viidessä vuodessa tapahtuu mutta tähän asti bemarit on säilyttäneet arvonsa paremmin kuin vastaavat Teslat.
 
Näitä on motarilla aina eikä se todellakaan haittaa toisin kuin kaksikaistaisella normitiellä. Mutta ajapa vaikka Hki-Tku-Hki rekan perässä joka päivä. Pitää olla tosi omistautunut pihistelylle ;) Tai toisaalta joku voi kokea siinä sen oman zeniläisen hetkensä eikä se haittaa.

Toyota on kyllä varmasti hyvä kampe, jos hakee pihiä ja luotettavaa bensakonetta, eli jos Camryn/Corollan hommaa, niin tuskinpa käsiään kovin syvälle paskaan iskee.
Kyllä melkoinen fakiiri saa olla jos jaksaa aktiivivakkarilla raskaan liikenteen perässä jurnuttaa motarilla. Ei sovi omalle kärsivällisyydelle. Ja yllä jeesustelijoille tiedoksi että se satunnainen 150kmh mittarinopeus ei kyllä ole mikään törkeä ylinopeus.

Mä en jaksa manuaalikaasulla ajella rekan perässä, kun niiden nopeudet kuitenkin vaihtelee. HKI-Turku ja takaisin tuli kyllä ajettua viime kuussa enimmäkseen 100 km/h mittariin, nopeammat meni ohi vasenta kaistaa ja aika vähän joutui itse ohittelemaan.

Mitä näkökulmia herättää pohdinta, että ostaisi jomman kumman näistä:
- 2024 BMW I4 M50 ajettu noin 30tkm, 55K EUR
- 2025 Tesla Model Y LR, ajamaton, 59K EUR

ja omistaisi 5 vuotta kumpaakin ajaen noin 25tkm vuoteen. Molemmilla pärjää ja mahtuu.

BMW
- ehkä(?) vähän parempi laatuvaikutelma.
- BWM vakionopeudensäädin kaistavahteineen voi olla käytettävämpi
- Todennäköisesti kalliimpi rahoituskorko

TESLA
- Teslassa ohjelmisto kehittynee ja voi tuoda jotain mukanaan jotain hyvää
- Varmasti hyvä puhelinsovellus-auto -kombinaatio

Nykyinen dieseliä polttava Volvo on vielä sen verran hyvä, että kovin akuuttia tarvetta ei ole ja ei tunnu oikein muut automallit aidosti kiinnostavan. BMW:ssä voisi olla iX vaihtoehtona, mutta karkaa näennäisestä 60KEUR budjetista.

Olettaisin BMW:n vaihtoarvon korkeammaksi 5 vuoden päästä. Tesla on ylihinnoiteltu perheauto, oli siinä sitten mitkä moottorit ja akut hyvänsä.
 
Mitä näkökulmia herättää pohdinta, että ostaisi jomman kumman näistä:
- 2024 BMW I4 M50 ajettu noin 30tkm, 55K EUR
- 2025 Tesla Model Y LR, ajamaton, 59K EUR

ja omistaisi 5 vuotta kumpaakin ajaen noin 25tkm vuoteen. Molemmilla pärjää ja mahtuu.

BMW
- ehkä(?) vähän parempi laatuvaikutelma.
- BWM vakionopeudensäädin kaistavahteineen voi olla käytettävämpi
- Todennäköisesti kalliimpi rahoituskorko

TESLA
- Teslassa ohjelmisto kehittynee ja voi tuoda jotain mukanaan jotain hyvää
- Varmasti hyvä puhelinsovellus-auto -kombinaatio

Nykyinen dieseliä polttava Volvo on vielä sen verran hyvä, että kovin akuuttia tarvetta ei ole ja ei tunnu oikein muut automallit aidosti kiinnostavan. BMW:ssä voisi olla iX vaihtoehtona, mutta karkaa näennäisestä 60KEUR budjetista.
Kannattaa miettiä millaista tilaa tarvitset. Y huomattavasti tilavampi.
 
Mä en jaksa manuaalikaasulla ajella rekan perässä, kun niiden nopeudet kuitenkin vaihtelee. HKI-Turku ja takaisin tuli kyllä ajettua viime kuussa enimmäkseen 100 km/h mittariin, nopeammat meni ohi vasenta kaistaa ja aika vähän joutui itse ohittelemaan.



Olettaisin BMW:n vaihtoarvon korkeammaksi 5 vuoden päästä. Tesla on ylihinnoiteltu perheauto, oli siinä sitten mitkä moottorit ja akut hyvänsä.

BMW:n hinnoista 5v päähän ei pahemmin voi sanoa, riippuu vahvasti Neue klasse i3 hinnoista ja julkaisusta.

Yhtään varusteltu i4 M50 on maksanut uutena +70k€ eli jo tullut hinta aika reippaasti alas.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 836
Viestejä
4 964 803
Jäsenet
79 699
Uusin jäsen
psykoosikiisu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom