Ehdottomasti kannattaa ottaa tuo Aero X16 kannettava, se on pätevä ja laadukas laite ja laadukkaampi ja tehokkaampi kuin vanha kone ja muistia ja levyä on tuplasti. Eikä tuo 85 watin näyttis haittaa, sen myötä saa kevyemmän koneen jota on selkeästi mukavampi käyttää tuollaisessa sun kuvaamassa käytössä. Ja pelitehoa siinä on kuitenkin jopa enemmän kuin vanhassa 4060:ssä vaikka virtaraja onkin pienempi.
Tuossa esimerkiksi testi eri koneesta vastaavalla 80 watin RTX 5060:llä ja pelien testituloksia voi verrata RTX 4060:llä varustettuihin koneisiin.
Varmaan olet jo lueskellutkin arvosteluita koneesta, mutta tässä esim yksi arvostelu Aero X16:sta 5070 näyttiksellä, tuosta saa yleiskuvan koneesta, sen laadusta, näytöstä, näppiksestä yms.
Ja tässä video laitteesta samoilla Ryzen 7 350 + RTX5060 sisuskaluilla.
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=_dEorWGA5z8
On aina tietysti harmi, jos rikkovat huollossa olevan koneen, mutta mun mielestä tuo heidän 15% hyvitys ja tarjottu vanhaa selkeästi parempi kone tilalle on oikein asiallisesti hoidettu virheen korjaaminen.
Hei, ja kiitos vastauksestasi!
Aero vaikuttaa varsinkin tuolla hinnalla olevan luultavasti parasta, mihin voin vanhan Nitroni vaihtaa. Muihin luullakseni vastaaviin laitteisiin joutuisin maksamaan jo vähintään parisataa euroa väliä. Mielikuvani on, että Aero on kuitenkin upgrade Nitroon verrattuna, vaikka ilmeisesti häviää Nitrolle silti hitusen puhtaasta gamer-näkökulmasta, joka ei ole minulle kaikkein tärkein kriteeri, mutta joka kuitenkin tulee nipistämään sydäntä, kun näen FPS-lukujen tippuvan. Se taitaa kuitenkin olla se hinta, joka minun on oltava valmis maksamaan, ja ehkä se todellisuudessa on sen arvoistakin.
Gigantista haluan vielä mainita, ettei tilanne kokonaisuutena ole ollut aivan niin ruusuinen kuin viestistäni saattoi ymmärtää. Asiasta on nimittäin väännetty nyt yli kymmenen kuukautta, ja alkuperäinen liike on toistuvasti kieltäytynyt asian käsittelystä, vaikka työntekijä myönsi tekonsa, sen tulokset valokuvattiin, ja asiasta on n. 20 puolueettoman korjausliikkeen arvio, sekä lukuisia lausuntoja eri yliopistojen tieto- ja sähkötekniikan professoreilta, joihin tuolloin olin sähköpostitse yhteydessä. Olin naivisti ajatellut, että asian perinpohjainen selvittäminen ja yleiseen rehellisyyteen luottaminen voisi auttaa asian selvittämisessä.
Alkuperäisen vaurion jälkeen konetta kiikuteltiin huoltoon kuukauden välein, jossa se vietti taas kuukausia, tuli takaisin "korjattuna", mutta rikkoutui n. kuukauden kuluessa aina uudestaan, ja taas huoltoon, jossa jälleen kuukausia. Vuoden ikäinen kone oli ollut huollossa yli viisi kuukautta, kun muutin toiselle paikkakunnalle. Olen sittemmin asioinut toisessa Gigantissa, jossa katsottiin, että kone on ollut huollossa nyt niin monta kertaa, että pyydetään valmistajalta vihdoin korvausmahdollisuutta. Pyyntö hylättiin, ja kone lähetettiin jälleen kerran huoltoon korjattavaksi. Huollossa se ehti olla tällä kertaa 71 päivää, kunnes ilmoittivat, että ei tule mitään. Vasta tässä vaiheessa koneen korvaamiseen suostuttiin.
En pysty tähän edes kirjoittamaan kaikkea sitä muuta, mitä asiaan on liittynyt, sillä mikään tässä ei ole ollut mutkatonta. Jo pelkästään viimeisen viiden päivän sisällä olen jälleen ehtinyt olla jo lukuisia kertoja toiveikas asian ratkeamisen suhteen. Ensin minulle luvattiin torstaina täysin uusi ja käyttämätön Nitro 16 -tietokone, jollaisia piti olla yksi Suomessa jäljellä. Kone tilattiin ja lähdin kotiin, jossa huomasin, että kaikki tilaustiedot olivat kuitissa väärin, eli en saisi noudettua pakettiani sen saavuttua. Työntekijöillä ei ollut mahdollisuutta kuitenkaan muuttaa tietoja, ja vastaus oli luokkaa "no ei voi mitään, sit se tieto vaan menee siihen toiseen puhelinnumeroon". Eli tilaamani ja maksamani paketti oli menossa täysin tuntemattomalle henkilölle, ja minun pitäisi itse sitten karhuta sitä häneltä. Työntekijä sanoi yrittävänsä tuon tuntemattoman henkilön puhelinnumeroon soittamista, koska tilaustietoja voisi muuttaa vain, jos "alkuperäinen tilaaja" suostuu siihen. Jonkin ajan päästä minulle soitettiin uudestaan, ja sanottiin, että asia oli sopinut. Eihän tuo henkilö ollut koskaan mitään konetta edes tilannut, vaikka hänen tietonsa oli paperiin laitettu. Jälleen ehdin ajatella asian nyt vihdoin hoituvan.
Seuraavana päivänä minulle soitettiin, ja kerrottiin, että kone onkin ollut näytekoneena, ja nyt kun sitä oli irrotettu, oli huomattu, että se onkin rikki. Minulta kysyttiin haluanko sen lähetettävän huoltoon ja sitten minulle. En tietenkään halunnut, sillä olin saanut jo huollosta tarpeekseni, enkä halunnut taas odottaa kuukausia. Minulle oli sitäpaitsi myyntiliikkeessä luvattu aivan uusi ja käyttämätön kone, ja nyt oli käynyt ilmi, ettei tämäkään olisi lopulta pitänyt paikkaansa. Tilauksen vastaanottanut liike sanoi palauttavansa asian minun paikalliseen Giganttiini, jossa tämäkin kauppa voitaisiin purkaa.
Jouduin jälleen palaamaan liikkeeseen, jossa sovittiin, että voin valita uuden koneen, josta hyvitettäisiin alkuperäisen Nitron myyntihinta, sekä he tulisivat hinnassa "vähän vastaan". Kysyessäni kuinka paljon vastaan, oli vastaus 10-15%. Menin kotiin, ja käytin kaiken töihin varaamani ajan uuden tietokoneen etsintään. Seuraavana päivänä kävin varaamassa mainitun Aeron myyjän kanssa, ja puhuin myös vastaavan henkilön kanssa prosenteista. Sanoin laskeneeni 15% alennuksella minulle jäävän maksettavaksi n. 80€, mutta että kaiken kokemani jälkeen, mukaan lukien kalliit asiakaspalveluiden puhelinlaskut, ja edestakaiseen ajamiseen käyttämäni bensat, ajasta ja vaivasta puhumattakaan, pitäisin kohtuullisena, että kone vaihdettaisiin ilman tuota 80€ välimaksua. Vastaava henkilö totesi, ettei asiaa voida kuitenkaan hoitaa vielä, koska aiempi 900€ tilaus voitaisiin jostain syystä perua vasta seuraavana arkipäivänä, jolloin tuo raha tulisi käyttöön, ja prosenteista "puhutaan sitten silloin, kun niitä täytyy katteista katsoa".
Tänään on nyt tuo seuraava päivä. Minun on suoraan sanottuna hyvin vaikea uskoa, että asia voisi nyt vihdoin olla tulossa päätteeseen, vaikka haluankin olla optimistinen. Vähintäänkin epäilen, että kyseinen outlet-tuote on jo kertaalleen tällä aikaa myyty toisaalle, vaikka se varattiin minulle heidän järjestelmissään. Kaiken kokemani jälkeen en uskalla enää toivoa, että Gigantti olisi saanut muronsa kasaan, ja vihdoin ja viimein onnistunut jossain tyydyttävällä tavalla. Tulemme iltaan mennessä näkemään, kuinka tämä tuhansien vuosien saaga tulee tästä eteenpäin jatkumaan, ja mikä kaikki tässä voi vielä mennä ns. vituiksi.