Mikä näyttö minulle? Näyttösuositukset ja kyselyt

Ostin kotitoimistoon ton Dellin s2722dc. Ihan hyvältä näyttää 222€ hintaan. Ei kuolleita pikseleitä pikaisella silmäyksellä. Lataa usb-c llä läppäriä, tosin tässä kai vain 65w lataus. Näyttösignaali menee samalla, ja näppis oli kiinni näytön usbissa, joita on vain 2. Multitronicista tuli. Ei oo suunnitelmissa pelata tällä.

KTC m27t6 tuli testiin. Varsin kirkas HDR, ei voi muuta sanoa. Bloomingia en ole huomannut, vaikka olen pitänyt local dimmingin kirkkaimmalla. Ufotestin lisäksi en nähnyt ghostaamista tai muuta peleissä. HDR-testivideot näytti kyllä hyvältä, mutta perinteisesti joku tähtitaivas on vaikea miniledeille ja tässä OLED on selvä voittaja. Sellaisia kohtia on onneksi harvassa. Värit mun silmään hyvät suoraan paketista, niin en ajatellut kummosemmin kalibroida. HDR:n kävin kalibroimassa windowsin työkalulla (microsoft storesta), mutta mun silmään kuva oli jo sitä ennen hyvä. Parempi kuitenkin pitää se HDR moodi päällä vain peleille ja videoille, samoin kuin local dimming, niin ei tarvitse ihmetellä miksi kontentti näyttää välillä oudolta. SDR päällä perus VA-näyttö: värit on hyvät ja mustat mustia eikä ole IPS-hehkua.

Vertailukohtana Samsungin vuoden 2017 VA-paneeli, jossa en myöskään huomannut ongelmia liikkeen kanssa, eli ilmeisesti omat silmät eivät ole herkkiä tälläiselle. Yksi mitä huomasin uudella oli, että kun käytän dark modeja paljon, niin vaalea teksti scrollatessa sumenee jonkin verran. Jossain foorumeilla tätä KTC:n monitorin pinnoitusta on kritisoitu huonoksi, mutta itse en huomannut mitään outoa. Mulle vaikuttaa siltä, että varsin hyvä monitori on kyseessä perusihmisille. Eri asia sitten erilaiset testit ja niiden arvot, mutta itse en anna niille painoarvoa, ellei se oikeasti näy peruskäytössä (youtube, surffailu, pelit). Tällä hetkellä ei koneella löydy mitään pimeitä kohtauksia sisältäviä pelejä, niin ei pääse testaamaan miltä HDR näyttäisi niissä ja kuinka lähelle OLEDia pääsee.

AOC q27g3xmn odottaisi postissa, mutta en taida jaksaa repiä paketista kun olin jo tähän tyytyväinen. Halusiko joku poistaa tuon about sillä tarjoushinnalla (sillä ehdolla, että itselleni ei siitä vaivaa ole) vai laitanko takaisin Giguliin ?

Viimeksi muokattu:
Jatketaas vielä omaa jorinaa tänne siltä varalta, että jollakin toisillakin ois samankaltaisia tarpeita ja bf edessä jne... Elikkäs hakusessa 32"-34" näyttö yleiskäyttöön: toimistoa, kuvankäsittelyä, pelejä sis. ajosimuluin. Tulee pöytätelineeseen kiinni, joka näyttäs kestävän max. 11 kg kapistuksen.

Ei katota elokuvia mutta värientoisto pitäs olla sellainen että on mukava käsitellä kuvia. Virkitystaajuutta ois hyvä olla 100+ hz.

Noi oon bongannut Suomen markkinoilta, tainnu olla täälläkin jo esillä. Utralaajasta tahi kaarevasta ei kokemusta mutta tuo kiinnostelee oled-paneelin ja kokonsa puolesta. Kannattaako IPS-paneelista näyttöä hommata tuossa 500+ hintaluokassa enää vuonna 25?

Onko muita hyviä vaihtoehtoja tullu vastaan näillä spekseillä?

Kannattaako IPS-paneelista näyttöä hommata tuossa 500+ hintaluokassa enää vuonna 25?
Itse ostin mainitun LG 32GR93U helmikuussa omaksi päänäytöksi (LG32UN880 [4k, 60Hz] 2-näyttönä) ja olen ollut tyytyväinen hankintaani, kuten olen tällä aiaksemminkin kertonut. Eli kyllä v25 itse panostin IPS:n, mutta painotukseni on enemmän työtä ja kuvankäsittelyä -- pelata en ole oiekastaan laisinkaan kerennyt...

Kannattaako IPS-paneelista näyttöä hommata tuossa 500+ hintaluokassa enää vuonna 25?

Toisaalta voidaan heittää vastakysymys, onko tuossa noin 500€ hintaluokassa vuonna 2025 sitten hyviä 32" 4K Oled näyttöjä tarjolla?

Toki jos tyytyy 27" 1440p IPS näyttöön niitä saa parikin tuohon hintaan. Mutta jos haluaa sen 32" 4K näytön täytyy joko odottaa, maksaa tuo hinta, maksaa helposti päälle 1k€ Oled näytöstä tai odottaa pitkäänkin tarjousta jos haluaa sellaiseen alle 400€ sopuhintaan hyvän näytön.

Vertailun vuoksi oman näyttöni ostin noin, vuonna 2018 hintaan 374,08€ Saksan amazonista Acer XF270HUA. Hetken sitä toki joutui odottelemaan (tuli suomessa myyntiin 2016 loppupuolella noin 600€ hintaan) että ns. halvalla (järkihintaan) sai mutta sen arvoista.

En silti pidättelisi hengitystäni odottaessa että esim. BF tarjouksiin tulisi alle 500€ hyvää Oled 4K näyttöä saati jotain "vuoden 2023 paras 4K Oled pelinäyttö" tittelin omaavaa.

Eli vaihtoehdot ovat:
- Osta tuo
- Pistä tuplasti rahaa ja osta Oled
- Odota
- Osta 27" 1440p IPS näyttö ja käytä sitä vuosia odotellessa että 4K näyttöjen hinnat tulevat alas ja näytönohjaimet parantuvat ja osta sellainen sitten alle 500€ hintaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
290 944
Jäsenet
79 919
Uusin jäsen
arivii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom