Mikä näyttö minulle? Näyttösuositukset ja kyselyt

Kasasin kesällä uuden koneen, mutta näyttö on vielä päivittämättä. Ajattelin Black Fridayn aikaan tehdä sitten sen. Tällä hetkellä näyttönä FHD VA-paneeli viiden vuoden takaa.

Näyttiksenä 5070 Ti, niin tehoa riittäisi nyt vaikka mihin, mutta silti suhtaudun vähän epäilevästi 4K-näyttöihin. Mahtaakohan jerkku riittää parin vuoden päästä tarpeeksi korkeaan FPS:ään peleissä. Eli QHD-näyttöjä olen ensisijaisesti tutkinut.

Käyttötarkoitus on kaikki maan ja taivaan väliltä, kun samalta näytöltä pitäisi hoitua sekä pelaaminen että etätyöt. Nykyisessä VA-paneelissa on sen verran hyvä kuva, että tuntuu melkein mahdottamalta ajatukselta siirtyä IPS-paneeliin, jossa olisi monta kertaa pienempi kontrasti. OLED olisi varmasti muuten paras, mutta burn-in taitaa olla ongelma omalla käytöllä (8+ tuntia päivässä, kun etätyöt lasketaan mukaan, paljon aikaa selaimessa ja Office-työkaluissa).

Nämä kaksi näyttöä on osuneet silmään, ja pari olikin kirjoittanut ketjuun kokemuksia:
TCL 27G64
AOC Q27G3XMN

Yhdistävänä tekijänä näillä on QHD, Mini-LED, 180 hz ja VA-paneeli. Onko mitään vastaavia näyttöjä jota kannattaisi harkita? 4K-tarjontaa en ole tutkinut oikeastaan yhtään, eli sieltä on voinut jäädä jotain huomaamatta. Hinnalla ei ole paljoa merkitystä, mutta hinta-laadulla paljonkin.
Tilasin sitten Q27G3XMN Multitronicin BF-tarjouksesta ja se on nyt ollut pari päivää testissä. Kuva on todella hyvä, jopa liiankin hyvä. Sattuu nimittäin silmiin jopa 30% kirkkaudella. Windowsin skaalautuminen tuntuu myös omituiselta, kun asioita ei saa saman kokoisina näyttämään hyvältä kuin edellisellä 1080p-näytöllä. Pitää vielä pari päivää testata tottuuko silmät, jos ei totu, niin sitten on pakko palauttaa. Olisi ikävä homma kun sai muuten hyvän näytön hyvään hintaan.

Tilasin sitten Q27G3XMN Multitronicin BF-tarjouksesta ja se on nyt ollut pari päivää testissä. Kuva on todella hyvä, jopa liiankin hyvä. Sattuu nimittäin silmiin jopa 30% kirkkaudella. Windowsin skaalautuminen tuntuu myös omituiselta, kun asioita ei saa saman kokoisina näyttämään hyvältä kuin edellisellä 1080p-näytöllä. Pitää vielä pari päivää testata tottuuko silmät, jos ei totu, niin sitten on pakko palauttaa. Olisi ikävä homma kun sai muuten hyvän näytön hyvään hintaan.
Sitä kirkkautta voi tiputtaa reilusti lisääkin.
T: 5% kirkkaus mun Philipsissä, joka on enemmän kuin tarpeeksi. Vähentää myös aika ilahduttavasti valovuodon minimiin siinä ohella.

Mut mulla kesti joku viikko, kun vaihdoin viimein 1080p -> 2560x1440-näyttöön ja sit tajusin et se pitää laittaa myös vähän kauemmaksi. :P

Tilasin sitten Q27G3XMN Multitronicin BF-tarjouksesta ja se on nyt ollut pari päivää testissä. Kuva on todella hyvä, jopa liiankin hyvä. Sattuu nimittäin silmiin jopa 30% kirkkaudella.
Ei tuo ole ainakaan omiin silmiini negatiivinen juttu. Nimimerkillä itselläni kirkkaus on edelleen 15% ja monitori on 2018 ostettu Acer XF270HUA (374€ Amazon.de)

Tuohan kääntäen tarkoittaa (ihan oikeasti ja sananmukaisesti) että kun aikaa kuluu ja ehkä näytön teho vähenee voit nostaa tuota kirkkautta reippaasti.

Mut mulla kesti joku viikko, kun vaihdoin viimein 1080p -> 2560x1440-näyttöön ja sit tajusin et se pitää laittaa myös vähän kauemmaksi. :P

Juu, itselläni nyt monitori on noin 75cm (pelaaminen) - 1m (kun katson esim. liikkuvaa kuvaa tai kun kirjoitan tätä viestiä) päässä ja 1440p käytössä. Joku "noin nyrkin mitta" oli 1080p 24" monitorilla käytössä (eli noin 50cm tai hieman alle)

Oikeasti jopa hieman pelännyt sitä miten ehkä joutuu reagoimaan jos hankkii sen 32" 4K monitorin jossain vaiheessa. Eli miten pitkälle se katseluetäisyys pitää venyttää, teoriassa vielä yltää näppäimistölle ja tähän nurkkapöytään saa järkevästi toimimaan jonkun 110cm päästä etäisyyden..

Statistiikka

Viestiketjuista
292 909
Jäsenet
80 382
Uusin jäsen
hommajuttu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom