Vaimon tyttörenpoika, jolle annoimme jonkun vanhan näytönohjaimen ja näytön, halusi että testaamme toimiiko se näytönohjan, koska olin esittänyt epäilykseni asiasta., ja hänellä ei ole vielä sitä konetta jolla moisen kokeilun tekisi.
No aikamoisen konttailun ja ähellyksen jälkeen sain sen asennettua, ja työnnettyä kahden näytön piuhat persauksiin, ja jopa virtapiuhatkin sille löydettyä ja kiinni turattua.
Tässä vaiheessa olin jo oluttavailla, muta kone käyntiin ja kliksuttelua biosiin.
Vehje boottasi varmaan kolme kertaa??? ja sitten olimme asus rog strix b550-f jne. biosissa, josta en muuten löytänyt yhtään mitään asiaanlittyvää ;-) Olin aivan varma että löydän heti kohdan jossa valitaan prosessorin integroidun sijaan pcie-näytönohjain käyttöön.
Siitä windowsiin ja kuvahan näytöllä oli, sen nyt tyhmempänäkin tajusin, varsinkin kun se biosissakinnähty kuva oli sen tuottamaa, mutta laitehalinnassa oli vain microsoftin persajuri. nvidian sivulta löytyi ajuriappi (näytönohjaimen malliahan ei tullut sen kyljestä luettua) ja zup kortti löytyi laitehalinnasta.
Tämä riittikin: kuvaa tuli kahteen pömpeliin ja korttin habituskin tunnistettin.
Mitään pelejä tm jolla paremmin korttia testaisi ei ole, enkä olisi moiseen ryhtynytkään.
Miksi päivä oli hyvä?
a) kortti toimii b) poika näki ettei kaikki mene aina kuin strömsössä
c) jääkaapissa oli yksi kalja