Service-mallin pelit. Toki nämä nyt osuvat lähinnä moninpeleihin, joihin pätee myös tuo pelaajien puutos tai servereiden lakkauttaminen, jolloin omistat pelkän tiiliskiven.
Mutta vaikka peli olisi elinvoimainen, en pidä siitä että peli voi olla jotain ihan muuta mitä se oli julkaisussa, eikä pääsyä vanhempaan ole. Tai sisältöä yksinkertaisesti poistetaan, koska et sitä itse omista. Esimerkiksi nyt vaikkapa PUBG, Fortnite, World of Warcraft, Destiny 2 jotka kaikki ovat jotain aivan muuta nyt kuin aiemmin pelatessa. WoWi nyt poikkeus sikäli, että siitä tarjottiin Classic, mutta sekin näyttää olevan vain toinen kierros sitä samaa. Muista peleistä sen sijaan on selvästi karsittu sisältöä, muutettu tai lisätty ominaisuuksia, joilla on yleensä virtaviivaistettu pelikokemusta.
Olen monta kertaa miettinyt top 50 pelejäni ja pohtinut kirjoittavani listaa suosituksena muille - ikään kuin suositukseni muita kiinnostaisivat. Joka kerta tajuan, etten vain yksinkertaisesti voi suositella yhtäkään Game as a Service -mallin peliä joita olen pelannut, ja nauttinutkin satoja tunteja, koska ne eivät ole tarjolla nyt lainkaan, tai ne eivät ole sitä mitä minä joskus pelasin.
En enää siedä lainkaan tätä kulttuuria, että jotain pitää olla ostamassa ja pelaamassa tietyllä ajanhetkellä, jotta saa oikean kokemuksen, muuten se on menetetty. Ymmärrän toki, että pelejä halutaan kehittää eteenpäin jotta pelaajat pysyvät, varsinkin jos peli tarvitsee toimiakseen kymmeniä tai satoja pelaajia, mutta tämä myös laadukkaasti estää pelien pelaamiset ns. jälkijunassa tai vanhaan palaamiseen nostalgiamielessä.
Keskityn mieluummin sitten vain yksinpeleihin tai kavereiden kanssa peer-to-peer toimiviin peleihin. Nykyään täytyy muuten olla pelaamassa early access -raakileita pysyäkseen aallonharjan huipulla, trendi on muuten jo mennyt ohi ja peli vanhentunut ennen kuin se on edes julkaistu.