IMBD:n ongelma näkyy edellisessä postauksessa hyvin. Mitään virallista kuvausta arvioille ei ole, niin ihmiset arvioi omilla asteikoilla. Hyvin tyypillistä tuntuu ainakin suomessa miettiä arvioita koulutyylillä, että 4 on surkea ja 8 hyvä jne. Ja edellä taas aivan eri tavalla eli 5 onkin jo todella hyvä.
Itse näen tuon tasajakoisena. Eli 5 on keskinkertaisen leffan arvio ja siitä lähdetään sitten joko ylös tai alas päin.
Eli tässä tuli sille 5 arviolle jo kolme täysin erilaista tulkintaa.
Itse merkkaan noita arvosanoja ylös IMDB:iin oikeastaan lähes täysin itseäni varten, eli mitä tullut katsottua ja milloin ja kuinka hyvä omasta mielestä oli. Silloin aika selvää käyttää parhaaksi katsomaansa tapaa arvosanojen antoon, eikä etenkään yrittää buustata ali- tai yliampuvilla arvioillaan IMDB-arvosanaa haluamaansa suuntaan - siinä en näe mitään järkeä. Monesti kun katson leffan uudelleen, muistamatta ja katsomatta aiemmin antamaani arvosanaa, annan täsmälleen saman arvosanan. Toki joskus tulee muutoksia, tosi vanhoihin katsomiskertoihin jopa kahden tähden muutoksia, mikä on harvinaista, mutta sitä pidän vain positiivisena asiana ja merkkinä oman maun kehittymisestä. Harvemmin päädyn korottamaan arvosanaa, vaan useimmiten tiputan. Sitäkään en käsitä kun jotkut jonnet vääntää jostain uusimmasta Iron Man 11:sta, että oliko se 9,3 vai 9,4, arvoinen, kun arvosanan voi antaa vain kokonaislukuina. Noissa tulee ilmi myös se, kuinka kapeaa asteikon yläpäätä näkee monesti käytettävän hyvien leffojen erotteluun. Itselle käytännöllisimmäksi näen sen, että turhien, huonojen leffojen erotteluun käytetään asteikosta vain vähän tilaa - koska ne ovat yhdentekeviä -, ja olen todennut parhaaksi käyttää 1-10-asteikkoa em. tavalla. Ei ole kuitenkaan niin radikaali ero yleiseen käytäntöön, kuin voisi olla, jos keskimääräinen leffa on 3-4/10. Itse asiassa aiemmin käytin keskimääräiselle leffalla pelkästään arvosanaa 4/10, mutta totesin, että tosi huonot leffat varaa asteikosta turhan paljon tilaa alapäästä, ja toisaalta ns. keskinkertaisiakin - ainakin omasta mielestä - riittää karkeasti ottaen selvästi kahteen kastiin. Olen siis todennut, että systeemi toimii hyvin ja jos haluan katsoa jonkun tietyn tasoisen leffan, niin yleensä tiedän hyvin tarkkaan etukäteen mitä on tiedossa, jos valitsen aiemmin antamani arvosanan perusteella.