Mopokuumetta

Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
 
Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
Varmaan huono kontakti eli akun kaapelit löysässä tai huono akku.
 
Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
Ootko ladannu millon viimeksi akun? Tai onko se vaan huono. Kelien viilentyessä öljyt jäykkenee, niin vaatii pikkasen enemmän virtaa, että jaksaa pyörittää konetta. Itselläni vtx 1300 ja tekee aika samalla tavalla, jos jostain syystä akun varaustaso on päässyt laskemaan.
 
Varmaan huono kontakti eli akun kaapelit löysässä tai huono akku.
Ootko ladannu millon viimeksi akun? Tai onko se vaan huono. Kelien viilentyessä öljyt jäykkenee, niin vaatii pikkasen enemmän virtaa, että jaksaa pyörittää konetta. Itselläni vtx 1300 ja tekee aika samalla tavalla, jos jostain syystä akun varaustaso on päässyt laskemaan.
Kontakti voi olla huono ja pitää siitä lähteä liikkeelle. Pyörällä ajanut tosin viimeksi eilen ilman ongelmia ja aiemmin +3 asteessa. Nyt kuitenki +10 noin. Akku vaihdettu viime tai toissa kesänä. Ei aiempia ongelmia tähän mennessä.
 
Kontakti voi olla huono ja pitää siitä lähteä liikkeelle. Pyörällä ajanut tosin viimeksi eilen ilman ongelmia ja aiemmin +3 asteessa. Nyt kuitenki +10 noin. Akku vaihdettu viime tai toissa kesänä. Ei aiempia ongelmia tähän mennessä.
Kerro sitten missä oli vika. Itse koittaisin ensin apukäynnistimellä tuleeko virrat ja lähteekö käyntiin.
 
Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
Just samalla tavalla kävi minulle busalla kevään 2019 ensimmäisellä ajolla. Olin pysähtynyt kahville maaseudun bensa-asemalle Loviisassa. Kun piti jatkaa matkaa niin startti pyörähti kerran, sen jälkeen pyörä täysin mykkä (olin siis ajanut sillä vielä 30 min aikaisemmin noin 60km). Soitin autoliitolle joka hinasi minut kotiin (autoliiton plussajäsenyys rules). Himassa mittasin akun, oli dööd. Uusi akku tilalle ja ajo jatkui. K.o. akku oli ehkä 2 vuotta vanha joku halpis Biltema tjsp. Sen jälkeen vaihdoin tilalle Yuasan joka löytyy pyörästä edelleen. Joku joskus sanonut että 90% sähköongelmista liittyy akkuun jotenkin, saattavat olla oikeassa.

autoliitto_pelastaa.jpg
 
Araissa on ruuvit jotka pitävät päätyjen klipsejä kiinni. En ole kokeillut availla. Mutta pitää ehkä kokeilla, jos saisi tarkemmin paikoilleen kun ei tarvitse häsätä.

Mites tuo visiirin ulkopinta? Millä uskaltaa vetää. Vetänyt pari kertaa täyteen kosteutta ja huurua ja tuloksena ettei lähde kuin mekaanisella puhdistuksella ja usein ei ole rättiä jatkuvasti käsillä ja hanskoissa ei ole pyyhkijöitä...
Sharkin kypärissä on pinlockille säätö niissä päissä olevissa tapeissa. Niillä saa säädettyä sen niin, että pinlockin tiiviste on tiiviisti visiiriä vasten. Ovat siis epäkeskot.
Visiirin ja kypärän pesuun käy vesi. En oo ikinä käyttänyt muuta. Jos oikein paljon ötökkää, niin märkä talouspaperi päälle ja hetken päästä lähtee mikrokuituliinalla pyyhkimällä. Mikrokuituliina yleensä mukana, mutta jos ei niin nenäliina tai joku pehmeä. Joskus ihan talouspaperilla, mutta se kyllä saattaa naarmuttaa.
 
Sharkin kypärissä on pinlockille säätö niissä päissä olevissa tapeissa. Niillä saa säädettyä sen niin, että pinlockin tiiviste on tiiviisti visiiriä vasten. Ovat siis epäkeskot.
Visiirin ja kypärän pesuun käy vesi. En oo ikinä käyttänyt muuta. Jos oikein paljon ötökkää, niin märkä talouspaperi päälle ja hetken päästä lähtee mikrokuituliinalla pyyhkimällä. Mikrokuituliina yleensä mukana, mutta jos ei niin nenäliina tai joku pehmeä. Joskus ihan talouspaperilla, mutta se kyllä saattaa naarmuttaa.
Itse otin nyt kokeiluun viisiirin ulkopinnalle anti-mist sprayn. Jos menee visiirin pinta pilalle niin on kyllä rehellisen paska visiiri. Pinlockin kireys pitää kyllä katsoa, jos siinä olisi säätö.
 
Kerro sitten missä oli vika. Itse koittaisin ensin apukäynnistimellä tuleeko virrat ja lähteekö käyntiin.
Just samalla tavalla kävi minulle busalla kevään 2019 ensimmäisellä ajolla. Olin pysähtynyt kahville maaseudun bensa-asemalle Loviisassa. Kun piti jatkaa matkaa niin startti pyörähti kerran, sen jälkeen pyörä täysin mykkä (olin siis ajanut sillä vielä 30 min aikaisemmin noin 60km). Soitin autoliitolle joka hinasi minut kotiin (autoliiton plussajäsenyys rules). Himassa mittasin akun, oli dööd. Uusi akku tilalle ja ajo jatkui. K.o. akku oli ehkä 2 vuotta vanha joku halpis Biltema tjsp. Sen jälkeen vaihdoin tilalle Yuasan joka löytyy pyörästä edelleen. Joku joskus sanonut että 90% sähköongelmista liittyy akkuun jotenkin, saattavat olla oikeassa.

autoliitto_pelastaa.jpg
Kävin suoraan duunista hakemassa uuden akun ja sillähän se starttas. Ajattelin ostaa kunnon akun ja tuli ostettua Yuasan 32Ah akku. Kaikeksi yllätykseksi sieltä löytyi täysin vastaava akku joka oli muistaakseni viime kesänä vaihdettu edellisen omistajan kuittien perusteella.
 
Kävin suoraan duunista hakemassa uuden akun ja sillähän se starttas. Ajattelin ostaa kunnon akun ja tuli ostettua Yuasan 32Ah akku. Kaikeksi yllätykseksi sieltä löytyi täysin vastaava akku joka oli muistaakseni viime kesänä vaihdettu edellisen omistajan kuittien perusteella.
Akuilla on metka tapa joskus kypsyä ihan yhtäkkiä. Auojen kanssa en ole moiseen törmännyt. Se ettei Yuasa kestä ei ole yllätys. Ostin keväällä Varaderoon Yuasan ja se ei kestänyt edes täyttä ajokautta, on helppo jättää semmoiset ostamatta.
 
Kävin suoraan duunista hakemassa uuden akun ja sillähän se starttas. Ajattelin ostaa kunnon akun ja tuli ostettua Yuasan 32Ah akku. Kaikeksi yllätykseksi sieltä löytyi täysin vastaava akku joka oli muistaakseni viime kesänä vaihdettu edellisen omistajan kuittien perusteella.

Olisit ostanut litium akun, kevyempi ja tehokkaampi. Omassa prätkässä nyt kolme kesää ollut kiinni ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Akuilla on metka tapa joskus kypsyä ihan yhtäkkiä. Auojen kanssa en ole moiseen törmännyt. Se ettei Yuasa kestä ei ole yllätys. Ostin keväällä Varaderoon Yuasan ja se ei kestänyt edes täyttä ajokautta, on helppo jättää semmoiset ostamatta.

Omassa autossa meni akku rikki laakista, aamulla oli 5v navoissa vaikka edellisenä iltana olin ajanut. Latasin akun täyteen, ajoin 3kk ja taas eräs aamu akussa 5v navoissa. Uudella akulla menty nyt 6kk ilman ongelmia.
 
Akuilla on metka tapa joskus kypsyä ihan yhtäkkiä. Auojen kanssa en ole moiseen törmännyt. Se ettei Yuasa kestä ei ole yllätys. Ostin keväällä Varaderoon Yuasan ja se ei kestänyt edes täyttä ajokautta, on helppo jättää semmoiset ostamatta.
Minulla taas Yuasasta täysin vastakkaiset kokemukset, on kai käynyt hyvä säkä. Yuasat on minulla aina kestäneet, toisin kun jotku MTX:t, Biltemat tms. halpisakut joita piti vaihtaa kerran vuodessa ajokauden alussa (ylläpito/elvytyslataukset ctekeillä ei auttanut). Ajatuksissa joskus käynyt siirtyä litiumakkuihin, Shorai ja mitä niitä nyt on, mutta niitä en sitten enää nykysillä Ctekeillä lataile joten on jäänyt vaihtamatta.
 
Ite otan akun syksyllä irti ja laitan keväällä kiinni ja lähen painamaan ilman mitään latailuja. Perus lyijyakut käytössä, motonetin mallia prätkässä mut niitä tuskin ostan enää uutta, koska kesäautossa akku kuoli vuodessa.
 
Akuilla on metka tapa joskus kypsyä ihan yhtäkkiä. Auojen kanssa en ole moiseen törmännyt. Se ettei Yuasa kestä ei ole yllätys. Ostin keväällä Varaderoon Yuasan ja se ei kestänyt edes täyttä ajokautta, on helppo jättää semmoiset ostamatta.
Olisit ostanut litium akun, kevyempi ja tehokkaampi. Omassa prätkässä nyt kolme kesää ollut kiinni ilman ongelmia.
Joo en ole mikään kova mekaanikko ja omat taidot on tasoa akun ja sulakkeen vaihtaminen 😄. Yuasan ostin kun tossa edellä sitä mainostettiin. Edellinen akku ei ollut täysin sama vaan kokoa pienempi. Kuitista huomasin, että oli ostettu 4/2024 joten eipä ollut ainakaan se Yuasa kovin kestävä. Täytyy toivoa, että tämä kestäisi paremmin. Seuraavalla kerralla kokeillaan sitten vaikka litium akkua 👍

Vanhan akun laitoin testimielessä laturiin eikä alkanut lataamaan ollenkaan joten se on selvästi kaput.
 
Tulipa vielä laitettua suomen akut viestiä minkälainen takuu näillä on. Jossain toisella sivulla näin 6kk takuun akuille. No tuo 6kk on tietysti juuri ylittynyt, kun osto päivä oli 9.4.2024. Katsotaan mitä vastaavat.
 
Joo en ole mikään kova mekaanikko ja omat taidot on tasoa akun ja sulakkeen vaihtaminen 😄. Yuasan ostin kun tossa edellä sitä mainostettiin. Edellinen akku ei ollut täysin sama vaan kokoa pienempi. Kuitista huomasin, että oli ostettu 4/2024 joten eipä ollut ainakaan se Yuasa kovin kestävä. Täytyy toivoa, että tämä kestäisi paremmin. Seuraavalla kerralla kokeillaan sitten vaikka litium akkua 👍

Vanhan akun laitoin testimielessä laturiin eikä alkanut lataamaan ollenkaan joten se on selvästi kaput.
Akuissa on sit btw takuu. Ainakin mätänetistä sain takuuseen vaan joko uuden tai rahat takasin.
 
Yuasan ostin kun tossa edellä sitä mainostettiin.
En ota sitten mitään vastuuta jos minun suosituksesta Yuasaan päädyit ja se kilahtaakin alle vuodessa :). Itselle ne tosiaan on aina toimineet hyvin, ja kuten yllä todetaan niin onhan niissä jokin takuu myös. Noin yleisesti tuntuu kyllä että akkujen laatu on huononemaan päin. Joskus 1990-2000 -luvulla akut kesti pyörissäni kevyesti sen 4-6 vuotta, ja kun oli aika vaihtaa niin sai jopa hapottaa ne itse. Sekin lysti viety meiltä nykyään.
 
Akuissa on sit btw takuu. Ainakin mätänetistä sain takuuseen vaan joko uuden tai rahat takasin.
Joo kävin näyttämässä akkua, kun sattu tosta vierestä löytymään kyseisen puljun liike. Suomen akuille + siitä, että olisivat ottaneet takuuseen vaikka 6kk takuu mennyt juuri umpeen. Sitten tuloksiin. Vanhassa akussa ei mitään vikaa. Voltit oli luokkaa 12,8v. Jotain muutakin siinä ukko mittaili ja totesi ettei akussa ole vikaa. No akun kanssa kotiin ja pyörään kiinni eikä mitään ongelmia. Hyvää tässä on se, että säästin 270e ja mahdollisesti huonoa se, jos vika korjaantui piuhoja heilutellessa. Mitään kontakti ongelmia ei oma mielenkiinto riitä tutkimaan. Täytyy pitää työkalut mukana jatkossa, jos ongelma uusiutuu tienpäällä. Muuten tämä case on taputeltu ja jäädään odottamaan vian uusiutumista. Yuasa saa synninpäästön 😄 Uuden akun palautin motonettiin.
 
En ota sitten mitään vastuuta jos minun suosituksesta Yuasaan päädyit ja se kilahtaakin alle vuodessa :). Itselle ne tosiaan on aina toimineet hyvin, ja kuten yllä todetaan niin onhan niissä jokin takuu myös. Noin yleisesti tuntuu kyllä että akkujen laatu on huononemaan päin. Joskus 1990-2000 -luvulla akut kesti pyörissäni kevyesti sen 4-6 vuotta, ja kun oli aika vaihtaa niin sai jopa hapottaa ne itse. Sekin lysti viety meiltä nykyään.
Kummassakaan Yuasassa ei vikaa kuten raapustin juuri samaan aikaan 👍
 
Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
Kuuluiko naksutus kun yritit startata? Startin rele voi temppuilla.
 
Joo kävin näyttämässä akkua, kun sattu tosta vierestä löytymään kyseisen puljun liike. Suomen akuille + siitä, että olisivat ottaneet takuuseen vaikka 6kk takuu mennyt juuri umpeen. Sitten tuloksiin. Vanhassa akussa ei mitään vikaa. Voltit oli luokkaa 12,8v. Jotain muutakin siinä ukko mittaili ja totesi ettei akussa ole vikaa. No akun kanssa kotiin ja pyörään kiinni eikä mitään ongelmia. Hyvää tässä on se, että säästin 270e ja mahdollisesti huonoa se, jos vika korjaantui piuhoja heilutellessa. Mitään kontakti ongelmia ei oma mielenkiinto riitä tutkimaan. Täytyy pitää työkalut mukana jatkossa, jos ongelma uusiutuu tienpäällä. Muuten tämä case on taputeltu ja jäädään odottamaan vian uusiutumista. Yuasa saa synninpäästön 😄 Uuden akun palautin motonettiin.
Tuo volttien mittaus ei takaa mitään. Autopuolella käyteltiin noita akkutestereitä jotka mittasivat akkuja rasituksessa yms ja moni paskana ollut akku läpäisi testit mutta autossa ollessaan eivät vain toimineet. Mutta tulee sitä volttimittaria seurailtua aina jos moinen on ja ei ole toviin ajellut. Mutta laatuakku on laatuakku, oli merkki mikä tahansa ja MX-5:ssäni on joku täysin random halpis akun näköinen akku joka on päässyt jo ainakin kolmesti täysin tyhjäksi ja silti 6kk talviseisonnan jälkeen avaimen hipaisulla käyntiin ilman ylläpitolatauksia tms. Ei kannata liikaa tuijottaa merkkiä, esim akkutakuu voi kertoa enemmän. Joskus se halvin voikin olla se paras ja se "hyvä" merkki onkin pudottanut laatuaan tms. Pitkällä takuulla ei ainakaan tarvitse kiroilla niin paljoa rahan kanssa jos akku hajoaa. Akku on kuitenkin sen verran helppo vaihdettava ettei aiheuta täyttä kaaosta, suurimmalla osalla kuitenkin on se auto tai muu vaihtoehtoinen kulkine mihin hypätä.
 
Tuo volttien mittaus ei takaa mitään. Autopuolella käyteltiin noita akkutestereitä jotka mittasivat akkuja rasituksessa yms ja moni paskana ollut akku läpäisi testit mutta autossa ollessaan eivät vain toimineet. Mutta tulee sitä volttimittaria seurailtua aina jos moinen on ja ei ole toviin ajellut. Mutta laatuakku on laatuakku, oli merkki mikä tahansa ja MX-5:ssäni on joku täysin random halpis akun näköinen akku joka on päässyt jo ainakin kolmesti täysin tyhjäksi ja silti 6kk talviseisonnan jälkeen avaimen hipaisulla käyntiin ilman ylläpitolatauksia tms. Ei kannata liikaa tuijottaa merkkiä, esim akkutakuu voi kertoa enemmän. Joskus se halvin voikin olla se paras ja se "hyvä" merkki onkin pudottanut laatuaan tms. Pitkällä takuulla ei ainakaan tarvitse kiroilla niin paljoa rahan kanssa jos akku hajoaa. Akku on kuitenkin sen verran helppo vaihdettava ettei aiheuta täyttä kaaosta, suurimmalla osalla kuitenkin on se auto tai muu vaihtoehtoinen kulkine mihin hypätä.
Joo täytyy seurata nyt tilannetta. Varmaan pari kertaa töihin pääsee vielä ajamaan ja sen jälkeen tulee ilmat ja loma vastaan. Pyörä talviteloille ja keväällä katotaan mitä akku sanoo.
 
Minulla taas Yuasasta täysin vastakkaiset kokemukset, on kai käynyt hyvä säkä. Yuasat on minulla aina kestäneet, toisin kun jotku MTX:t, Biltemat tms. halpisakut joita piti vaihtaa kerran vuodessa ajokauden alussa (ylläpito/elvytyslataukset ctekeillä ei auttanut). Ajatuksissa joskus käynyt siirtyä litiumakkuihin, Shorai ja mitä niitä nyt on, mutta niitä en sitten enää nykysillä Ctekeillä lataile joten on jäänyt vaihtamatta.
Eipä niitä kyllä tarvikkaan latailla. Mulla on ollu yks Shorai lifepo tallissa liki jotain 8 vuotta ja täydesä latingisa vielä. Keväällä käytin töisö laturin nokasa ja rasitustestetisä tulokset oli toivotut.

Pyörässä paikallaan Unibat litium akku eikä sitäkään oo tarvinnu latailla parin vuoden aikana. Eikä mulla itelläkään sitä laturia ole
 
Suzukissa Yuasa kesti 7v, jossa vaiheessa vaihdoin pyörän pois, mutta akku oli ok. Triumphissa oli ihan sama Yuasan malli ja meni kahteen vuoteen. Tilalle laitettu biltema geeli kesti 7v. Moposkootterissa Vartoja ym meni kerran vuoteen, mutta Bilteman huoltovapaa kesti yli 10v.
 
Suzukissa Yuasa kesti 7v, jossa vaiheessa vaihdoin pyörän pois, mutta akku oli ok. Triumphissa oli ihan sama Yuasan malli ja meni kahteen vuoteen. Tilalle laitettu biltema geeli kesti 7v. Moposkootterissa Vartoja ym meni kerran vuoteen, mutta Bilteman huoltovapaa kesti yli 10v.
Ja itsellä esim kiinalainen skootterin mukana tullut akku jaksoi vetää skootterin parhaimmillaan -37c keleissä kerrasta käyntiin. Ajelin siis koko talven läpi skootterilla kun ei ollut varaa ostaa uutta autoa vanhan koneen lauettua. Talvi oli vielä todella kylmä ja runsasluminen mutta läpi mentiin kiinaskootterilla joka oli ainoa kulkine taloudessa ja vain työpaikalla oli lämmin halli, muuten vedettiin kylmänä käyntiin. Jopa skootterin myynyt liike oli ihan hämillään koska nuo akut kuulemma sippaavat ihan miten sattuu ja meikäläisen ei suostu kuolemaan. Eli ei noista ikinä tiedä mikä kestää mikä ei. Siksi sijoitan pitkällä takuulla oleviin luotettavista liikkeestä ostettuihin. Eipä tarvitse akun sipatessa tapella uuden akun saamisen kanssa vaan menee vanhan akun ja kuitin kanssa ja pyytää uuden.
 
Arpoja nuo nykyään on. Mun pyörässä oli Varta ja oli 19 vuotta vanha ennenku toissa talvena ei jaksanu enää pakkasesta käynnistyä.

Gessussa oli Biltema kun ostin ja se ei selvinny vuotta. Exide oli viis vuotta ja jäi paikalleen kun pyörä lähti eteenpäin.

Ei taida hyvää merkkiä ollakkaan enää.
 
Mulla Yamahan uutena tullut akku alkoi tökkimään käynnistäessä. (alle 3vuotta oli) Valot himmeni startissa ja hieman hitaammin pärähti käyntiin, mutta lähti kuitenkin. Meinasin ostaa uuden, mutta mopo pöllittiin ennen sitä ja se siitä. Mitä katselin niin tosiaan aika arpapeliä ja kokemuksia eri merkeistä löytyy laidasta laitaan. Ehkä takuun pituus voisi olla sellainen seikka joka vaikuttaa ostopäätökseen..
Tänään vein pyörän talvisäilöön ja eiku kevättä odotellessa :)
 
Mites noi Ah menee Lyijy vs Lithium?
mulla esim, on lyijy 12Ah, riittääkö 8Ah?
Ei noista voi tehdä mitään päätelmiä. Suurin osa litiumakuista on 3-5Ah ja käynnistävät pyörän paremmin kuin lyijyakut. Oikea mitta on annettava käynnistysvirta. Yleensä se kasvaa akkukoon kasvaessa ja joku 3Ah litium päihittää 12Ah lyijyn.

Ampeerituntien määrällä on merkitystä jos akkua kuormitetaan käynnissäoloajan ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Ei noista voi tehdä mitään päätelmiä. Suurin osa litiumakuista on 3-5Ah ja käynnistävät pyörän paremmin kuin lyijyakut. Oikea mitta on annettava käynnistysvirta. Yleensä se kasvaa akkukoon kasvaessa ja joku 3Ah litium päihittää 12aH lyijyn.

Ampeerituntien määrällä on merkitystä jos akkua kuormitetaan käynnissäoloajan ulkopuolella.
Litiumin kanssa pitää huomioida, että toimii huonosti kylmässä, eli ei anna käynnistysvirtaa. Joksut esilämmittelevät valoja päällä pitämällä tms.
 
Litiumin kanssa pitää huomioida, että toimii huonosti kylmässä, eli ei anna käynnistysvirtaa. Joksut esilämmittelevät valoja päällä pitämällä tms.
+5c noin puoli sekuntia kestää kohmeisuus ja sit pyörittää normaalisti.
 
Virallinen 2,9 astetta, keittiön mittari näyttää yksi aste, ja ulkona pihalla kauniissa kukkakuurassa autot. Voi olla että kaksipyöräisen talvilepo lähestyy, eikä sitä ajeta sinnekään varmaan aamupäivällä ;-)
 
Eilen meni itellä säilöön oma mopo. Eiku huolto-osia haalimaan ja suunnittelemaan mitä sitä muuta siihen keksisi. On haikeeta... 😔
 
Virallinen 2,9 astetta, keittiön mittari näyttää yksi aste, ja ulkona pihalla kauniissa kukkakuurassa autot. Voi olla että kaksipyöräisen talvilepo lähestyy, eikä sitä ajeta sinnekään varmaan aamupäivällä ;-)
Minun ulkona oleva RuuviTag (niitä on yhteensä 5kpl pitkin kiinteistöäni) sanoi että n. 7:50 tänä aamuna käväisi +0,01:ssä asteessa. Että vielä selkeästi plussan puolella oltiin. Omat rätkät tallissa jo jonkin aikaa, mutta viikonloppuna näkyi kyllä yllättävän paljon pyöriä vielä liikenteessä, eikä vain näitä HC adventurematkaenskoja vaan ihan kyykkyjä ja kustomeitakin. Riispektiä niille jotka eivät vieläkään ole luovuttaneet!
 
Oma pyörä meni kaverin talliin toissa iltana. Haikeana odotellaan kevättä ja nyt körötellään työmatkat autolla. Tällä viikolla pitäisi vetää pakkaselle etelässäkin.
 
Öisin juu parina yönä on luvassa pakkasta, mutta sitähän on nähty eilenkin, ja kuukausi sitten ;-)
Onpas uudessa akussa yön jälkeen vielä mojova lepovirta: 12,9 volttia. Veikkaan että tuollakin Yuasalla mennään heittämällä 4-5 vuotta, kuten toki aiemmillakin.
 
Tänään tuli vietyä pyörä talvisäilöön, vielä kun pääsi ajamalla:sad:

Tulis sitten edes sitä pakkasta, että voi kaivaa laskettelusukset esille:tup:
 
Tänään tuli vietyä pyörä talvisäilöön, vielä kun pääsi ajamalla:sad:

Tulis sitten edes sitä pakkasta, että voi kaivaa laskettelusukset esille:tup:
Eeeh... Ihan kiva se skrabailla satulan jäitä :D.

Ei siis hauskana huomiona. Täällä pohjoisessa on mopoja liikenteessä ihan helvetisti vs PK-seutu, muttei yhtään prätkää. PK-seudulla juurikin päinvastoin. Autossa on kitkat alla ja lunta sataa nytkin, mutta kotona etelässä on plussalla=prätkäkeli/avoautossa katto alhaalla.
 
Tämä aamu:
Kärkkä 3,3°
Makuuhuoneen ikkuna 2°
Keittiön ikkuna: 0,2°
Niinpä niin...
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Mutta totta, koska Vespa tallissa niin nyt viikoksi -10 ja sit puoli meetriä lunta että pääsee Teijolle mäkeen ;-)

kärkkä.jpg
 
Tämä aamu:
Kärkkä 3,3°
Makuuhuoneen ikkuna 2°
Keittiön ikkuna: 0,2°
Niinpä niin...
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Mutta totta, koska Vespa tallissa niin nyt viikoksi -10 ja sit puoli meetriä lunta että pääsee Teijolle mäkeen ;-)

kärkkä.jpg

Auton pinnat voi btw jäätyä ihan plussakelilläkin. Johtuu siitä, että säteilyä pakenee erityisesti pilvettömällä säällä avaruuteen yöllä niin pinnat jäähtyy ilmaa enemmän -> kosteus kondensoituu ja jäätyy pinnoille.
 
Totta, mutta semantiikkaa sinänsä, koska ketäpä kiinnostaa oikeastaan ilman lämpötila liikenteessä, vain se pinnan lämpötila kiinnostaa. Eikä ikkunaa rapsuttaessakaan kiinnosta että nyt on plussakeli ;-)
Ja voihan tuota miettiä niinkin että lämpömittarin anturi, sehän ei ole ilmaa, vaan pintaa, josta myös säteilee avaruuteen ;-D
 
Totta, mutta semantiikkaa sinänsä, koska ketäpä kiinnostaa oikeastaan ilman lämpötila liikenteessä, vain se pinnan lämpötila kiinnostaa. Eikä ikkunaa rapsuttaessakaan kiinnosta että nyt on plussakeli ;-)
Ja voihan tuota miettiä niinkin että lämpömittarin anturi, sehän ei ole ilmaa, vaan pintaa, josta myös säteilee avaruuteen ;-D
No itseasiassa se vaatii suoran näköyhteyden, esimerkiksi autot ei katossa ikkunoistaan samaan tapaan jäädy ja lisäksi jossain maassa voi olla vielä näilläkin keleillä niin paljon enemmän lämpöä, ettei esimerkiksi asfaltit kuitenkaan ole jäässä aamuisin. Eli jostain auton ikkunoiden jäätymisestä ei vielä pysty tekemään päätelmiä muusta kuin siitä, että riittävästi säteilyä pakenee avaruuteen vs ilman lämmittävä vaikutus eli todennäköisesti aika lähellä nollakelejä ollaan.
 
Nyt on sitten tän kauden päätös tehty. Prätkä talvisäilössä ja kamat menossa talvimodeen. Tulipahan ainakin ihanan märkä keli ajaa täysin pimeää takatietä varastolle. Prkl noilla prätkän valoilla ei tee mitään. Jos jokin elukka olisi tullut eteen, ei olisi mitään tehtävissä.

Bonuksena eräs Yariskuski meinasi teilata Kehällä. Vasenta kaistaa Yarista ohittaessa suoraan ilman vilkkua yritti kylkeen kylkeen. Onneksi seurasin renkaita ja olin kaistan vasemmalla laidalla.
 
lisäksi jossain maassa voi olla vielä näilläkin keleillä niin paljon enemmän lämpöä, ettei esimerkiksi asfaltit kuitenkaan ole jäässä aamuisin.

Totta, ja päinvastoin, maa voi olla niin jäässä ettei ilman lämpenemisestä voi päätellä kuinka liukasta on ;-)

 
1000042623.jpg


Pitihän se nyt vielä yks lenkki käydä heittää ku ei ehtiny pyörää vielä kunnolla talviteloille laittamaan. Huomennakin olisi vielä kelejä, mut on muita kiireitä. Liukastahan siellä on, ei paljoa tartte kanttailua yrittää. Kesähansikkaat myös turhan viileät alle 5 asteen lämpötiloihin.
 
Katkesi Fanticin bensakorkin sisään avain. Sen verran syvällä että ei saa pois. Ruuvailin bensakorkin irti, mutta en edelleenkään tajua mten lukkopesän saisi irti korkista ja jotenkin keploteltua avainmen sieltä. Pitiki sattua juuri loppumetreillä tälläinen murhe.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 954
Viestejä
5 057 754
Jäsenet
81 009
Uusin jäsen
Huossi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom