Mopokuumetta

Noniin hommat etenee. Korttia ei ole taskussa vieläkään, onnistuin möhlimään käsittelykokeen toistamiseen. No ei lannistuta, on tässä aikaa sitä käydä uusimassa.
Mutta mutta, pyörä tuli hommattua tällä viikolla jo valmiiksi odottelemaan. Nyt päänvaivaa aiheuttaa vakuutukset. Katselin Ifiltä vakuutuksia pyörään ja valittavana on seisonta-ajallinen / vuodenaikahinnoittelu.
Kumpihan näistä on kannattavampaa hankkia? Onko vinkkejä?

Katselin esim.
- 4kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-elokuu taikka kesä-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 423 € taikka osakaskolla 522 €
- 5kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 529 € taikka osakaskolla 628 €
- vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 627 € taikka osakaskolla 725 €. Ajokausi tulisi kuitenkin luultavasti olemaan tuo em. 4kk tai 5kk, riippuen keleistä.

Toimiiko vuodenaikahinnoiteltu siten, että ajokautena kk-maksut ovat suurempia ja talvella vähemmän?
Olisikohan näistä kannattavampaa valita minun tapauksessani 4kk seisonta-ajallinen, kun korttiakaan ei vielä ole ja sitä ei vielä tiedä milloin sen mahdollisesti saisin. Onko tuossa mahdollista nostaa ajokuukautta 4kk -> 5kk jos näyttääkin kelit jatkaa ajamista. Tässä tosin taitaa olla se,, että pitää muistaa tehdä liikennekäytöstä poisto ja palautus ajokauden alussa.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä, en viitsisi turhaan maksaa vakuutuksista joita en välttämättä tarvitse.

Kahden pyörän verran kokemusta OP:n Kaskosta eli käsittääkseni vuodenaikahinnoiteltu kun jokainen kuukausi muodostaa erillisen prosenttiosuuden kokonaislaskusta. Prosentteja oli muuten vaikea saada OP:ltä tietoon. Panttasivat viimeiseen asti ja jos oikein muistan niin keleihin nähden huhti- & toukokuu olivat kalliita. Joka tapauksessa kun "täys"kaskolla + hinausvakuutus hinta on ollut 700-900€/vuosi väliin ja olen laittanut pyörän "seisontaan" talveksi (vaikka "se onkin turhaa") niin noin 40-60% tuosta on lopulta tullut maksettavaksi riippuen miten paljon on ehtinyt ajaa. Itsellä aloitus yleensä Toukokuun loppu/Kesäkuun alku ja lopetus Syyskuun lopussa.

Hanskat tulit tänään. Pienikätisenä S-koko oli täydellinen ja kädessä tuntui tosi hyviltä. Kokeiluun menee seuraavalla ajokerralla. Toivotaan, että ovat lämpimät vielä, niin hipovat täydellisyyttä, jos vielä vettäkin pitävät 👍 kaatua ei ole tarkoitus, joten toivotaan ettei kestävyyttä tarvitse ikinä testata.

Mistä tilasit ? Ovatko ne siis tämän näköiset ?
 
Kahden pyörän verran kokemusta OP:n Kaskosta eli käsittääkseni vuodenaikahinnoiteltu kun jokainen kuukausi muodostaa erillisen prosenttiosuuden kokonaislaskusta. Prosentteja oli muuten vaikea saada OP:ltä tietoon. Panttasivat viimeiseen asti ja jos oikein muistan niin keleihin nähden huhti- & toukokuu olivat kalliita. Joka tapauksessa kun "täys"kaskolla + hinausvakuutus hinta on ollut 700-900€/vuosi väliin ja olen laittanut pyörän "seisontaan" talveksi (vaikka "se onkin turhaa") niin noin 40-60% tuosta on lopulta tullut maksettavaksi riippuen miten paljon on ehtinyt ajaa. Itsellä aloitus yleensä Toukokuun loppu/Kesäkuun alku ja lopetus Syyskuun lopussa.



Mistä tilasit ? Ovatko ne siis tämän näköiset ?
Täältä tilasin ja oli nopea toimitus (huom linkissä S-koon hanskat) Työkäsineet talvisiin olosuhteisiin Mechanix Wear Coldwork M-pact; S - CWKMP-58-008 - Työkäsineet - Henkilönsuojaimet

On hyvät hanskat olleet 👍 lämpimät ja tosi mukavat kädessä. Hieman lyhyet kuten kuvastakin näkee, joten hihat joutuu asettelemaan tiiviisti ettei tuuli pääse hihoista sisään. Muuten pelkästään positiivista sanottavaa.
 
Noista Mechanix-hanskoista sen verran, että ainakin Amazon lähetti päivitetyn mallin missä on ranteen puolen kangas on vaihtunut. Tuo uusi kangas ei nukkaannu hihan hankauksesta niin helposti kuin tuo aiempi.

Molemmat hyviä, mutta pieniä parannuksia näköjään tekevät.
 
Älkää ostako mitä tahansa hanskoja prätkä käyttöön.

Kun ihminen kaatuu, on sen tarkoitus liukua asfaltilla, joku työhanska missä pito kaikki kaikessa, menee ranne pikku kaatumisen takia poikki kun hanska tökkää kiinni eikä liu. Toinen on se että niissä hanskoissa pitää olla vahvistetut saumat (niin kuin kaikissa ajokamoissa), ikävä jos sormet repeytyy irti kun hanskan saumat pettää, lisäksi tuollainen työhanska kuluu hetkessä puhki kun kaatuu.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Ekaa pyörää hankkimassa ja jostain täysin selittämättömästä syystä mulle on tullut kauhea kiima Royal Enfieldin inkkaripyöriin. Paalua ja tilaa olis periaatteessa kahdelle pyörälle ja olen katsellut yhtä pyörää runsaalla laukkutilalla matka-ajeluihin ja toista pyörää hupiajeluihin, tällä hetkellä kiinnostaa eniten retrohtavat twinit siihen hommaan. Kiikarissa olis Himalayan 450 matkailuun (ja siihen kaiken maailman laukut ja kilkkeet) ja Interceptor 650 huvitteluun. Onko tässä mun selittämättömässä royalifanituksessa mitään järkeä vai kannattaako mun vielä harkita jotain toista vaihtoehtoa?
 
Ei kai noissa muuta, kuin että halutessaan miettii kuinka paljon kysyntää näille on suomessa, kun haluaa laittaa aikanaan kiertoon.
 
2013 vuonna tuli ostettua Honda CB500X uutena ja sillä nyt ajanut 132000km ilman mitään vikoja. Huoltanut olen ohjekirjan mukaan aina ja pessyt hyvin sekä talvella ollut pestynä ja suojattuna tallissa. Renkaina tällä hetkellä on Michellin Road 6 joita todellakin suosittelen ovat todella hyvät myös sateellla ja kestävät hyvin. En ole koskaan antanut kenenkään muun ajaa pyörälläni mutta kyydissä on ollut paljon esim. vaimo. Pyörä soveltuu hyvin kaupunkiajoonkin. On taloudellinen ajaa ja huollotkin ihan hyvän hintaisia verrattuna moniin muihin.

Uusia CB500X mallejahan ei enää myydä vaan nimi vaihtui NX500 mutta sama pyörä jos siis uutta mielii nyt.

Kaikkinensa tyytyväinen vaikka toki tehoa välillä kun huvikseen kiihdyttelee saisi enempikin olla mutta noin yleisesti oikeasti teho kyllä riittää esim. ylämäkiin ja ohituksiin kaksi päälläkin ihan hyvin.

Mieletön luotettavuus tämän kanssa on. Ei ole vielä kertaakaan huolettanut lähteä yhtään mihinkään. Veikkaan että tuossa kun mittariin tulee 150k niin alkaa sitten välilä mieleen tulemaan että näinköhän tästä selviää ilman remonttia :)

Sitten kun on aika uutta ostaa niin eiköhän se ole tuo vastaava malli NX500 jonka tulen ostamaan tai toisena hyvänä vaihtoehtona Honda Transalp XL750 mutta sitä kyllä toki pitäisi päästä ensin testaamaan kunnolla.

Jopa Honda Gold Wing ja Honda CRF1100L Africa Twin sekä Honda NT1100 pidän vaihtoehtoina.
 
Viimeksi muokattu:
Royal Enfieldin inkkaripyöriin. Paalua ja tilaa olis periaatteessa kahdelle pyörälle ja olen katsellut yhtä pyörää runsaalla laukkutilalla matka-ajeluihin ja toista pyörää hupiajeluihin, tällä hetkellä kiinnostaa eniten retrohtavat twinit siihen hommaan. Kiikarissa olis Himalayan 450 matkailuun (ja siihen kaiken maailman laukut ja kilkkeet) ja Interceptor 650 huvitteluun. Onko tässä mun selittämättömässä royalifanituksessa mitään järkeä vai kannattaako mun vielä harkita jotain toista vaihtoehtoa?
Sellainen pyörä kannattaa varmaankin hankkia, josta itse tykkää :)

Kaksi pyörää toki vaatii talveksi enemmän säilytystilaa. Sekä kahden pyörän arvonalenema. Ja jos pitää kahta pyörää samaan aikaan ajossa, niin 2x vakuutusmaksut. Esim öljynvaihtoihin myös 2x kulut.

Tuosta tuli mieleen, että sellainen pyörä voisi olla hyvä, jossa olisi laukut valmiina? Kun ei niistä laukuista kumminkaan hyvitetä kovin paljoa sitten käytettynä? Uudet laukut saattaa kumminkin olla aika kalliita.

Edit:
Edellisessä talossa mulla oli yhtenä talvena kolme omaa pyörää talvisäilytyksessä autotallissa. Nyt toki vain yksi ja sillä yritän mennä :)
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin ostaisin jostain muualta kuin Suomesta uutena, vaikka Virosta, ihan vain koska sai niin paskaa palvelua siinä firmassa joka niitä tähän maahan tuo.
Himalaya 452 löytyy itseltä, 9tkm mittarissa.
Riku motor? Kiitos vinkistä, katselen mahdollisuuksien mukaan jos löytyis muualta. Ajattelin ensi viikolla soitella sinne vapaiden pyörien toimitusasioissa, jos palvelu on huonoa niin toivottelen hyvät jatkot ja katselen muualta.
 
Niin tai näin, ostaisin yhden ensin ;-D

Aasiasta toiseen, eipä oikein pääse kaupassa käymään etteikö joku vanha ukkeli (eli joku ehkä 10 vuotta mua nuorempi) tule kyselemään Vespasta jotain...tänään oltiin sitä mieltä että erittäin kätevä kaupungissa, ja kun sanoin että joo, mielummin ja nopeammin tällä hurautaa kupungille kuin autolla, niin sanoi: "ajattelin kyllä että paljon helpomalla kuin jollain raskaalla moottoripyörällä" -pakko siihen oli myös nyökytellä, vaikka omasta 650:stä on 35 vuotta...
 
Mites pyörän myynti? Pitäiskö ottaa suoraan kasko vai pantti koeajelijoilta? Ajattelin vaan, jos koeajaja mällää pärrän.
 
1000005488.jpg
Lähdin katsomaan er5 projekti pyöräksi ja lähti sen verran lapasesta, että ostin myös jammun (kun halvalla sai).
 
Riku motor? Kiitos vinkistä, katselen mahdollisuuksien mukaan jos löytyis muualta. Ajattelin ensi viikolla soitella sinne vapaiden pyörien toimitusasioissa, jos palvelu on huonoa niin toivottelen hyvät jatkot ja katselen muualta.
Oulussa on innokas Romuenkeli kauppias. Tai kempeleellä siis. Kysy sieltä. Paitsi tietysti jos oot toisessa päässä maata.
 
Ekaa pyörää hankkimassa ja jostain täysin selittämättömästä syystä mulle on tullut kauhea kiima Royal Enfieldin inkkaripyöriin. Paalua ja tilaa olis periaatteessa kahdelle pyörälle ja olen katsellut yhtä pyörää runsaalla laukkutilalla matka-ajeluihin ja toista pyörää hupiajeluihin, tällä hetkellä kiinnostaa eniten retrohtavat twinit siihen hommaan. Kiikarissa olis Himalayan 450 matkailuun (ja siihen kaiken maailman laukut ja kilkkeet) ja Interceptor 650 huvitteluun. Onko tässä mun selittämättömässä royalifanituksessa mitään järkeä vai kannattaako mun vielä harkita jotain toista vaihtoehtoa?
Viime kesänä oli Hiekkasärkillä joku belgialainen ukko Himalajalla. Runsaat kamat päällä ja jäämerelle menoss. Kuulemma huoleton ja helppo matkamopo ja ennemmin tuolla reissaa kun toisella pyörällään joka oli joku M8 koneella oleva Softail.
 
No melkein mikä tahansa pyörä on parempi kaikkeen kuin softail ;)
Ilmeisesti tuo näyttää jäykkäperäiseltä, mutta takajousitus on vain piilotettu.

En itse taida pitää juuri tuon näköisistä, eli melko raskaan näköisistä mopoista.

Kovin halvallakaan noita ei saa ostettua. Tuossa halvin, jossa on perus sarvet. 7000€:

Wiki:
"Softail on Harley-Davidson Motor Companyn rekisteröity tavaramerkki, joka on myös tehtaan moottoripyörämallisarjan nimi, mallissa takaiskunvaimennus on rakennettu vaakasuoraan asentoon rungon alareunaan vaihteiston ja moottorin alle. Mallistossa seuraavia malleja.

Softail Standard
Softail Deluxe
Night Train
Springer Softail
Springer Classic
Deuce
Heritage Softail
Heritage Softail Classic , FLSTC
Heritage Springer
Heritage Springer Classic
Fat Boy , FLSTF
Fat Boy Special , FLSTFB
Cross Bones , FLSTSB
Rocker , FXCW
Rocker C , FXCWC"
 
Mites pyörän myynti? Pitäiskö ottaa suoraan kasko vai pantti koeajelijoilta? Ajattelin vaan, jos koeajaja mällää pärrän.
Pantti voi olla hankala. Kasko taas ei ole muutamia päiviä ajatellen kovin kallis, niin ehkä se sitten? Kaskon voisi laittaa voimaan vasta sitten, kun eka koeajaja lähtee lenkille. Toki kannattaa tarkistaa, että pyörään varmasti saa kaskon.

Itse en ole kaskoa ottanut, mutta tosiaan koeajolla se voisi olla ihan tarpeellinen. Omassa pyörässä oli myyjän kasko voimassa. Vaikka ei nyt mikään äly kallis 6500€ pyörä (hd vrsc v-rod 2002). Tosin tuohon maksaa täyskasko vuodeksi vain 139€, eli lähes ilmainen turva. Voisi siis ottaa sen muutenkin.
 
Käy kokeilemassa. Erittäin kallis vanhanaikainen pyörä jolla pääsee vain suoraa tietä ja sitäkin epämukavassa asennossa. Onhan noillakin paikkansa tietynlaisille ihmisille sillä niissä on omanlaistaan tunnelmaa ja tyyliä.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten tosiaan mp:t useat aika halpoja!
Vespoja kattoessa kun on tottunut että uusi kympin ja "kaikki käytetyt" 3000e ;-)
Mulla oli nyt keväällä tuollainen Yamaha Virago 535. Ei mikään huippukuntoinen, mutta siisti. Uusi akku ja eturengas oli vaihdettu. Se maksoi 900€ ja pyörä oli muutenkin kodin lähistöllä.

Ihan mukava tuollaisellakin on jo päristellä menemään. On myös matala, niin suht helppo hallita. Nuo on siis halpoja, mutta yleensä niissä ei ole mitään suurempaa vikaa?

Nyt siis mennään vähän reilu 7x kalliimmalla v-rodilla. Vaikka eipä sekään onneksi kovin kallis ole, jos pysyy kunnossa ja en kaatuilisi.
 
Mulla oli nyt keväällä tuollainen Yamaha Virago 535. Ei mikään huippukuntoinen, mutta siisti. Uusi akku ja eturengas oli vaihdettu. Se maksoi 900€ ja pyörä oli muutenkin kodin lähistöllä.

Ihan mukava tuollaisellakin on jo päristellä menemään. On myös matala, niin suht helppo hallita. Nuo on siis halpoja, mutta yleensä niissä ei ole mitään suurempaa vikaa?

Nyt siis mennään vähän reilu 7x kalliimmalla v-rodilla. Vaikka eipä sekään onneksi kovin kallis ole, jos pysyy kunnossa ja en kaatuilisi.

Tästä tuli mieleen muisto Kreikasta, vuokrattiin kimpassa tuollainen pikkuvärkki. Oli matala ja teoriassa näppärä. Ei ollut. Aivan pirun raskas käsiteltävä, kurviin mennessä oli kuin olisi tarvinut voimaa, ja kas, kurvista oikaistessa myös, hän ei siis oikaissut itseään! Oli hirveä ero 650 Suzuki GR:ään.

kreikka7.jpg
 
Käy kokeilemassa. Erittäin kallis vanhanaikainen pyörä jolla pääsee vain suoraa tietä ja sitäkin epämukavassa asennossa. Onhan noillakin paikkansa tietynlaisille ihmisille sillä niissä on omanlaistaan tunnelmaa ja tyyliä.
Perin tälläisen härvelin jokunen vuosi sitten ja yritin opetella pitämään siitä. Alku oli takkuinen kun laite yritti tappaa minut ohituskaistalla. Ohjaustangon toinen pultti joka on järjenvastaisesti ylösalaisin tippui irti ja melkein heilahdin pyörän kyydistä yli satasen vauhdissa. Annoin tämän vielä anteeksi, mutta olihan se niin kankea laite jonka ainut mukavuusalue on suoralla tiellä 70-80kmh vauhdissa etten sen kanssa kaveriksi tullut.

Sellaisen viehätyksestä 70% on ääniä ja 30% prosenttijengiläisen larppausta.
 
Näytti olevan 12/2023 paistoa tuo uusi takarengas. Mutta eipä se suuremmin mitään haittaa, kun se pitäisi kulua loppuun ennen kuin käyttövuodet on täynnä.

Hinta tilaushetkellä 248€

Ei

Eilen kävi nuori just kortin saanut jannu pyörän ostamassa. 2700€ makso eikä edes yrittänyt tinkiä. 300 kilsan päästä tuli hakemaan ja osto päätös oli selkeästi tehty jo ennen kuin tuli "katsomaan" pyörää. 😀
Hyvin tehty myynti-ilmoitus, kun kauppa käy! :) Olikos joku toinen isompi pyörä nyt jo alla?
 
Näytti olevan 12/2023 paistoa tuo uusi takarengas. Mutta eipä se suuremmin mitään haittaa, kun se pitäisi kulua loppuun ennen kuin käyttövuodet on täynnä.

Hinta tilaushetkellä 248€


Hyvin tehty myynti-ilmoitus, kun kauppa käy! :) Olikos joku toinen isompi pyörä nyt jo alla?
Joo viime kesänä ostin honda CBR 1100 xx kun alkoi tehdä isompaa pyörää mieli.
 
Tulinpa vasta tänään ensimmäistä kertaa töihin prätkällä (Porvoon ent. MLK - Otaniemi, 70km). En edes muista milloin työmatkamotorismi olisi alkanut näin myöhään keväällä. Olisihan tuossa ehkä ollut kelejä aiemminkin, mutta huomaan vanhetessani että mukavuudenhalu on vahvasti lisääntynyt, en edes mieti pyörällä töihin menemistä jos on alle +10C aamulla tai jos sadetutka/säätiedot vihjaisee että taivaalta tulisi jotain mömmöä. Niin ne ajat muuttuvat. Mutta on se silti kivaa.
 
Tulinpa vasta tänään ensimmäistä kertaa töihin prätkällä (Porvoon ent. MLK - Otaniemi, 70km). En edes muista milloin työmatkamotorismi olisi alkanut näin myöhään keväällä. Olisihan tuossa ehkä ollut kelejä aiemminkin, mutta huomaan vanhetessani että mukavuudenhalu on vahvasti lisääntynyt, en edes mieti pyörällä töihin menemistä jos on alle +10C aamulla tai jos sadetutka/säätiedot vihjaisee että taivaalta tulisi jotain mömmöä. Niin ne ajat muuttuvat. Mutta on se silti kivaa.
Täällä noin Oulun korkeudella ei ole myöskään vielä kertaakaan tullut lähdettyä töihin pöyrällä. Yhden kerran ylipäätään olen mopolla ajanut vasta. Aamulämpötilat ovat olleet reilusti alle 10 asteen niin ei vaan viitsi lähteä vaikka tarkenisihan sitä eikä matkaa ole kuin reilu 30 km. Huhtikuu antoi odottaa vähän liikaa toukokuulta..
 
Tulinpa vasta tänään ensimmäistä kertaa töihin prätkällä (Porvoon ent. MLK - Otaniemi, 70km). En edes muista milloin työmatkamotorismi olisi alkanut näin myöhään keväällä. Olisihan tuossa ehkä ollut kelejä aiemminkin, mutta huomaan vanhetessani että mukavuudenhalu on vahvasti lisääntynyt, en edes mieti pyörällä töihin menemistä jos on alle +10C aamulla tai jos sadetutka/säätiedot vihjaisee että taivaalta tulisi jotain mömmöä. Niin ne ajat muuttuvat. Mutta on se silti kivaa.
Pari viikkoa tullut työmatkaa sahattua (40km) ja olihan se tänään mukava ajella +10c kun viime viikon +2c pelkkä pyörän käyntiin jääminen oli operaatio + sai kalsaritkin jo jättää pois ajohousujen alta.

Toki sateella en minäkään työmatkaa aja, toki välillä on joku random kuuro yllättänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä työmatka ajossa rajana sellanen +4 ja ainoastaan pieni tihkusateen riski. Sateella mennään sitten autolla. On tässä nyt vähintään pari viikkoa tullut ajeltua pyörällä töihin.
 
Oisko ehdotuksia sadehaalarille, joku mikä menee suht pieneen tilaan? Tarkoitus ottaa reilun kokoinen mikä menee ajokamojen päälle jos sade yllättää. Tämä nyt tuli ekana vastaan: Ixon Compact sadeasu - moottoripyörävarusteet - Storm Motor
Kannattaa käydä ajokamat päällä kokeilemassa vetää tuommonen yksiosainen kiireellä päälle. Siinä voi tosin tulla tehtyä ostopäätöskin samalla kun repeää jostain kohtaa. Vahva suositus kaksiosaiselle.
 
Hölmöä kysellä näin jälkikäteen, mutta onko porukalla kokemusta kypäräpuhelimista?

Tilasin jo, ("kun halvalla sain") Sena 50S Mesh 2.0 By Harman Kardon, tuossa varmaan paljon turhia ominaisuuksia omaan käyttöön, mutta haluan että musiikki kuuluu hyvin.
 
Hölmöä kysellä näin jälkikäteen, mutta onko porukalla kokemusta kypäräpuhelimista?

Tilasin jo, ("kun halvalla sain") Sena 50S Mesh 2.0 By Harman Kardon, tuossa varmaan paljon turhia ominaisuuksia omaan käyttöön, mutta haluan että musiikki kuuluu hyvin.
Mulla ollut käytössä sena 20s evo varmaan joku 3-4v. Ihan tyytyväinen olin aluksi, mutta parin vuoden jälkeen se pyöritettävä rulla millä säädetään volumea ja vaihdetaan kappaleita alkoi oireilla. Nykyään joutuu rullata edes takas, että alkaa toimimaan. Toivottavasti tossa kalliimmassa versiossa ei tule samaa ongelmaa. Äänenlaatu tuossa varmasti parempi tuon harman kardon yhteistyön ansiosta. Senan sovellus puhelimella ja laitteen tunnistus tietokoneella hankalia ainakin tuolla omalla laitteella. Tosin eipä tota sovellusta tarvitse käyttää ja tietokoneella päivittää vain kerran sillä uusia päivityksiä ei ole tullut. 200e-300e hintaseksi laitteeksi lopulta pieni pettymys. Seuraava laite tulee olemaan cardo packtalk edge tai pro.
 
Hölmöä kysellä näin jälkikäteen, mutta onko porukalla kokemusta kypäräpuhelimista?

Tilasin jo, ("kun halvalla sain") Sena 50S Mesh 2.0 By Harman Kardon, tuossa varmaan paljon turhia ominaisuuksia omaan käyttöön, mutta haluan että musiikki kuuluu hyvin.
On kokemuksia, hyvinkin paljon. Hankin ensimmäisen Cardo Scala Riderin joskus ehkä 2006, ja sen jälkeen useampi, mutta aina Cardo. Aikanaan Cardoissa oli parempi IP-luokitus sateenkeston ym. suhteen kun Senalla mutta asia lienee muuttunut nyttemmin. Nykyäänkin käytössä Cardo Freecom 4 isommilla Bosen kuulokkeilla, käyttö 99% musan kuuntelu ajellessa, ja 1% puhelinkäytössä. Vaikka kypärässäni (Shoei Neotec 2) oli valmius sisäänrakennettuun Senan headsettiin niin en silti halunnut sellaista, liian kallis ominaisuuksiin nähden eikä välttämättä lainkaan helposti siirrettävissä jos kypärä vaihtuisi.

Näissä bluetooth+mesh- ym. järjestelmissä kannattaa myös miettiä käyttöscenariota. Ajelen yksin 99% ajasta, mutta jos kaveriporukassa mennään (kaikilla muilla Senat) niin se merkkien välinen yhdistettävyys ei ole mitenkään itsestäänselvää, vaikka mainokset sanoisivatkin että toimisi. Noitten kanssa on nimittäin tapeltu varsin paljon, ja joskus vaan luovutetaan ja käytetään käsimerkkejä ja perinteistä huitomista jos letkassa on asiaa :D
 
Mulla ollut käytössä sena 20s evo varmaan joku 3-4v. Ihan tyytyväinen olin aluksi, mutta parin vuoden jälkeen se pyöritettävä rulla millä säädetään volumea ja vaihdetaan kappaleita alkoi oireilla. Nykyään joutuu rullata edes takas, että alkaa toimimaan. Toivottavasti tossa kalliimmassa versiossa ei tule samaa ongelmaa. Äänenlaatu tuossa varmasti parempi tuon harman kardon yhteistyön ansiosta. Senan sovellus puhelimella ja laitteen tunnistus tietokoneella hankalia ainakin tuolla omalla laitteella. Tosin eipä tota sovellusta tarvitse käyttää ja tietokoneella päivittää vain kerran sillä uusia päivityksiä ei ole tullut. 200e-300e hintaseksi laitteeksi lopulta pieni pettymys. Seuraava laite tulee olemaan cardo packtalk edge tai pro.

No tuossa on ainakin 3v takuu, joten siinä mielessä edistystä ja jos ei muuta niin virhevastuun piikkiin sitten vaatii hyvitystä, sillä kyllä tuollaisen pitää kestää enemmän kuin 3-4v.

On kokemuksia, hyvinkin paljon. Hankin ensimmäisen Cardo Scala Riderin joskus ehkä 2006, ja sen jälkeen useampi, mutta aina Cardo. Aikanaan Cardoissa oli parempi IP-luokitus sateenkeston ym. suhteen kun Senalla mutta asia lienee muuttunut nyttemmin. Nykyäänkin käytössä Cardo Freecom 4 isommilla Bosen kuulokkeilla, käyttö 99% musan kuuntelu ajellessa, ja 1% puhelinkäytössä. Vaikka kypärässäni (Shoei Neotec 2) oli valmius sisäänrakennettuun Senan headsettiin niin en silti halunnut sellaista, liian kallis ominaisuuksiin nähden eikä välttämättä lainkaan helposti siirrettävissä jos kypärä vaihtuisi.

Näissä bluetooth+mesh- ym. järjestelmissä kannattaa myös miettiä käyttöscenariota. Ajelen yksin 99% ajasta, mutta jos kaveriporukassa mennään (kaikilla muilla Senat) niin se merkkien välinen yhdistettävyys ei ole mitenkään itsestäänselvää, vaikka mainokset sanoisivatkin että toimisi. Noitten kanssa on nimittäin tapeltu varsin paljon, ja joskus vaan luovutetaan ja käytetään käsimerkkejä ja perinteistä huitomista jos letkassa on asiaa :D
Cardoa katsoin, mutta löysin artikkelin, missä ovat alkaneet perimään kuukausimaksua tietyistä ominaisuuksista ja sellainen valmistaja ei saa minulta penniäkään!
 
Cardolla mennään ja otin sen ns. parhaimman kun on kaatumistunnistus ja ne paremmat elementit. Pirun hyvin toimii, visiiri auki 100kmh kokeilin ja kaveri sanoi ettei edes huomaa että on prätkän selässä. Bonuksena magneetti kiinnitys ja auto on/off.
 
Cardoa katsoin, mutta löysin artikkelin, missä ovat alkaneet perimään kuukausimaksua tietyistä ominaisuuksista ja sellainen valmistaja ei saa minulta penniäkään!
Voi helvata, tuon olen aivan missannut? Tämä ilmeisesti kyseessä [1] ja koski (ainakin 2023) vain packtalk sarjaa. Jos tuo laajenee koskemaan kaikkia Cardon tuotteita niin nykyinen lienee sitten viimeinen hankkimani Cardo, vaikka olenkin ollut niihin varsin tyytyväinen. En aio hankkiä mitään subscriptioneita yhtään mihinkään, oli ne sitten vekottimia, softaa tai striimauspalveluita.

[1] Cardo launches new subscription-based Packtalk Custom ja Cardo Now Has Subscription Based Headsets....When Will This Sh*t End?
 
Nyt tuli myös eturengas. Tarkistin myös valmistusmaat. Metzeler Saksa ja Bridgeatone Japani.



Tuli siis kumminkin sekarengastus. Koot 180/55R18 ja 120/70R19. Lähes sama korkeus noissa.

Aika vähän tulee missään soralla/hiekkatiellä ajettua, mutta ehkä Bridgestone AX41S olisi siihen vähäsen parempi kuin Metzeler Cruisetec. Minusta AX41S mallissa on vähän "hauskempi" kuvio (varsinkin takarenkaana olisi ollut).

Kunhan saa uudet renkaat alle, niin niissä ainakin on riittävän pyöreä kuvio. Ajettavuus siis pitäisi jonkin verran muuttua vanhoihin kuluneisiin verrattuna.

IMG20250520113245~3.jpg

Takarengas
Screenshot_2025-05-20-12-07-07-69_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Onko porukalla kokemusta kypäräpuhelimista?

Tilasin jo, ("kun halvalla sain") Sena 50S Mesh 2.0 By Harman Kardon, tuossa varmaan paljon turhia ominaisuuksia omaan käyttöön, mutta haluan että musiikki kuuluu hyvin.
Eilen ajelin nyt ekaa kertaa hieman pidemmän 145km lenkin. Ei ole noista puhelimista itsellä kokemusta. Mutta nappikuulokkeetkin mahtui juuri ja juuri. Vähän saattaa vaimentaa melua ja kun oli vaan riittävän isolla (täysillä), niin kuuluvuus oli ihan hyvä.

Samalla reissulla isä pääsi myös v-rodilla koeajolle.

Eilen huomasin myös vanhassa takapyörässä aivan olemattoman metallisen piikin. Luultavasti on ollut siinä jo kauan, mutta ei ollut kumminkaan puhkonut rengasta. Piti kumminkin ruuvimeisseliä ja pihtejä käyttää apuna, että sai sen pois.

Edit:

On se selkeästi "rajumpi" muotoilu tuossa Bridgestonessa, kun vertaa sitä vaikka tuohon vanhaan Pirelli Night Dragoniin.

Screenshot_2025-05-20-13-52-10-78_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Screenshot_2025-05-20-14-49-16-54_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Täällä käytössä Sena SMH10. Maksoi Saksan Amazonissa 142€ vuosi sitten niin tuli hommattua. Eipä kyllä juurikaan ole käytössä, ellen kavereiden kanssa aja jolloin voi jotain höpistä.

Ite tykästynyt noihin Shure SE215 -nappeihin jotka ovat olleet ainoat jotka muotoilunsa ansiosta istuu kypärän alle hyvin. Eli ei lennä pois päästä kun laittaa kypärän tahi ottaa pois. (kypäränä schuberth c3 pro). Yksikään bluetooth -nappikuuloke ei ole allekirjoittaneella toiminut... Ne tuntuu olevan aivan liian "mollukoita" kypärän alle.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 725
Viestejä
5 049 432
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom