Mopokuumetta

Tänään juuri ajoin 40km märkää maantietä
Tuon Trumpan etu"lokari" on muuten taas aika hyvä esimerkki melko tyhjästä lätkästä. Aiemmin laki vaati kunnollisen, muttei enää. Jos se kumisine jatkeinen ulottuisi alas vaaksaan korkeudelle maasta niin olisi pyörä aika tavalla puhtaampi. Mutta: Itse kun Vespan etulokaria pidensin, ajattelin toki enemmän ruostumista, kuin likaa.

Minkähänlaista pärrää kannattaisi miettiä rentoon kotimaan matkailuun?

Tarkoitus olisi iltaisin ja viikonloppuisin ajella mitä siinä nyt kerkeää sekä sitten kesälomalla pidempää reissua.

Käytännössä siis melko lyhyitä matkoja paitsi tyyliin kerran kesässä lomalla. Tietenkin valtateitä vältelleen.

Tiethän Suomessa on hyvässä kunnossa pääasiassa. Vaikea löytää varmaan mitään tietä joka ei johda jonkun mökille mihin tarvitsee oikeasti jotain dual-sport/adv pyörää. Jos jonnekin Lapin erämaan kierokselle eksyy niin varmasti parempi vuokrata sinne sopiva pyörä.

Eli joku jossa on suhteellisen rento ajoasento, tarvittaessa kulkee 100:sta ilman sen suurempia värinöitä, ja sopii hyvin myös sorateille. Kevyt ja näppärä.
Kannattaa käydä testaamassa ja olla rehellinen, mihin käyttöön tulee. 450 voi olla aika nihkeä, jos asvalttiajoa on paljon ja tavaraa mukana. Lisäksi ergot on erilaiset, joten kannattaa koeajolla ajaa tarpeeksi pitkää pätkää, että näkee puutuuko paikat. Olen kanssa lähinnä ajanut eri crossipyöriä, mutta 650MT 23tkm ajettuna vuokravehkeenä yllätti todella positiivisesti. Halpa hinta ei mielestäni näkynyt missään, alustassa oli säädöt yms.

Mulla oli pari Bridgestone Battlaxia ja ne oli ainakin märällä pirun liukkaat, toki mulla kun ei ole mitään luistonestoja niin sen huomaa selkeämmin. Nykyinen Continental (en muista mallia) alkaa olemaan jo ehtoopuolella ja hyvä jos tämän kauden vielä ajaa ja on sekin nyt vanhempana liukas, uutena oli ihan hyvä. Tänään aamulla kylmä ja märkä asfaltti niin kolmosella kun kaasun avasi 60km/h vauhdissa niin sutimaanhan se heti alkoi.
En ehkä "tohdi" Bridgestone T33 mallia alkaa kokeilemaan.

Livewire One on aika möhkö, vaikka sitä ei ajossa niin huomaa. Paino 255kg.

Vaikka Michelin Road 6 on suositeltu rengas, niin huomasinkin, että Road 6 GT olisi noin painavaan myös hyvä?

-----
Kyselin kyllä AI:ltä kokemuksia renkaista, niin omaan käyttöön riittäisi paremmin tuo Road 6. Olisi varmaan mutkateille mieleisempi rengas.
Screenshot_2026-04-17-13-14-55-905_com.opera.browser.jpg

Oikeastaan ainut syy valita Road 6 GT olisi parempi kestävyys. Eli ehkä 25-30% kestävämpi.
Screenshot_2026-04-17-13-23-48-229_com.opera.browser.jpg

Vaikka Michelin Road 6 on suositeltu rengas, niin huomasinkin, että Road 6 GT olisi noin painavaan myös hyvä?

-----
Kyselin kyllä AI:ltä kokemuksia renkaista, niin omaan käyttöön riittäisi paremmin tuo Road 6. Olisi varmaan mutkateille mieleisempi rengas.

Oikeastaan ainut syy valita Road 6 GT olisi parempi kestävyys. Eli ehkä 25-30% kestävämpi.
Misukkaa ajattelin itse kokeilla seuraavaksi, varsinkin tuo keskikohdan kulutuskestävyys houkuttelisi. Tulee niin paljon maantietä ajettua, että nykyinen kulunut keskeltä loppuun kun muuten olisi pintaa.

Tänään juuri ajoin 40km märkää maantietä ja jokainen vastaantulija heitti kurat naamalle niin että musta kypärä oli harmaa edestä kun pääsin perille mutta esimerkiksi takaa oli ihan puhdas vaikka mulla ei sitä takalokaria ole eikä edes perse kastunut, muutenkin selvisin yllättävän vähällä ja kengät oikeastaan ainoat mitkä sai rapaa vaikka pyörä on muuten aivan paskainen, no pesulle se oli muutenkin menossa.

PXL_20260417_052208539~2.jpg

Ei kai kukaan ole sanonut, että väärin harrastettu? Puhuttu vain pyörän tyylistä kun moni täällä ja itse @jm82 myös sanonut, että ei ehkä parhaimman näköinen ratkaisu, mutta kuten sanottu, jokainen tekee omalla pyörällä mitä haluaa ja ymmärrän toki jos pyörällä ajetaan satoja kilometrejä säässä kuin säässä ja hiekkateillä niin sinä on lokasuojat, mutta veikkaan että siihen käyttöön hankitaan sitten erilainen pyörä. :tup:

Reitti kuin reitti niin samalla mennään. Enduro sitten erikseen. Sen verta turhamainen olen minäkin, että adventurea en (vielä) ulkonäkösyistä suostu ostamaan.
Eikä kolmen pyörän omistamisesta olisi järkeä kun kiireisestä elämästä johtuen ajot jää nykyään kymmeneen kertaan/6-8tkm kesä.

-----

Laittaisin tuon GT mallin. Kumminkin aika raskas pyörä kyseessä ja tuossa varmaan ihan reilu vääntö niin kestää GT runko paremmin.

Statistiikka

Viestiketjuista
305 335
Jäsenet
82 666
Uusin jäsen
anpaaaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom