Mullistaako robottiauto asuntomarkkinat? Keskustelua robottiautojen yhteiskunnallisista vaikutuksista.

Jalankulkijat, huonot tiet, sähköpotkulaudat/sähköfillarit, liikennevalot jne. Ilmassa on tilaa ja ei häröliikennettä. Voidaan/on pakko lennonjohtotyylisesti reititellä liikennettä sopivasti eri korkeuksiin. Drone kyselee reitin ja luvat lennonjohdolta ennen matkaanlähtöä.

Enemmän sitä holtitonta menijää on ilmatilassa, kuten linnut, muut dronet, kaikki ihmisten ohjaamat laitteet, kova tuuli, salamat jne. Näitä ei saa koskaan hallintaan.

Siinä vaiheessa kun ihmisiä aletaan kuljettamaan droneilla, ilmatilassa ei ole tyhjää. Koko ajatukselta menisi pohja jos käytettäisiin valvottua ilmatilaa eli lentokenttiä,
samantien voi matkustaa lentokoneella tai helikopterilla sieltä.
 
Enemmän sitä holtitonta menijää on ilmatilassa, kuten linnut, muut dronet, kaikki ihmisten ohjaamat laitteet, kova tuuli, salamat jne. Näitä ei saa koskaan hallintaan.

Siinä vaiheessa kun ihmisiä aletaan kuljettamaan droneilla, ilmatilassa ei ole tyhjää. Koko ajatukselta menisi pohja jos käytettäisiin valvottua ilmatilaa eli lentokenttiä,
samantien voi matkustaa lentokoneella tai helikopterilla sieltä.
En usko, että lentäviä autoja(droneja) sallittaisiin muuten kuin valvomalla ilmatilaa. kolmiulotteisessa tilassa liikenne helppo järjestellä niin ettei törmäillä ja ei tule ruuhkia. Liikenteen optimoinnin+lentosuunnitelmat voi hoitaa lennonjohdon tietokoneella automaattisesti. Automatiikka antaa dronelle suunnitelman ennen lentoonlähtöä ja korjaukset livenä. Lennonvalvojat lähinnä varmuuden vuoksi. Bonuksena voidaan säästää infrassa kun mökille pääsee ilman tietäkin ja tiet kuluvat vähemmän. Dronet voi olla alkuun luxus-palvelu(vrt. helikopterit) ja sen ansiosta parempaa sensoria ja automatiikkaa kuin mitä löytyy hinnat alkaen vehkeistä.

Yksi tapaus mikä ei ole drone niin new yorkissa pääsee lentokentältä manhattanille ja toisinpäin uberin helikopterilla about 200e hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Näistä tulee heti mieleen, että missäköhän kunnossa se kuskiton auto selviää hieman iloisemmassa fiiliksessä olevan porukan matkustustaessa. Ei liene oksennukset ja muut sotkemiset ihan tavattomia viikonlopun kyydityksissä. Tai että jos kyytiin unohtuu kännykkää tai laukkua - ei ole kuskia niitä poimimassa, joten onko ne vapaata riistaa seuraavalle matkustajalle?

Waymossakin taitaa olla se etävalvonta vähän jatkuvaa ja etäohjaus mahdollista, joten niissä nämä tilanteet hoitunee etäohjaajan toimesta.
Moni sähköautohan on muutenkin sisustaltaan niin pelkistetty, että painepesurin kestävät materiaalit tekisi siivoamisesta aika helppoa. Tuo siis helpossa ja tylsässä kehonkuljettimessa, premium varustelut sitten erikseen.
 
Jos miettii työmatkaliikennettä, iso ongelma roboautojen kanssa on se, että suurin osa työläisistä haluaa liikkua suunnilleen samaan aikaan. Jos jokainen työmatkalainen istuu yksin omassa roboautossaan tai taksissa, piikkikysyntä muodostuu pullonkaulaksi, samoin kuin se että kaupunkikeskustat ovat sitten tukossa niistä roboautoista pari kertaa päivässä. Realistisempi vaihtoehto voisi olla automatisoitu minibussiliikenne, jonka reittiä voidaan muokata tilauspohjaisesti, eli sovellustaksityyppinen ratkaisu autonomisilla autoilla.
Joo mutta ai-kuljettajat samalla vähentäisi ruuhkia, kunhan siellä ei olisi ihmisiä välissä söhläämässä ja nukkumassa liikennevaloissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 594
Viestejä
4 876 826
Jäsenet
78 596
Uusin jäsen
tomppasson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom