Tuulipuvuille kun myydään jotain ikiliikkujaa, valuuttarubluuttia, uunokolikkoa tai ihmeakkua, niin siinä jo voi päätellä, että apinaa taas koijataan.
Voi vain arvailla miten nuo puhelinmyyjät kaupustevat olematonta akkua. Alla kuvitteellinen keskustelu...
Alex: Alex Jalopuu Donut investointi startupista tässä terve!! Ihan tällaisella mukavalla asialla lähdin soittelemaan, että olet niin hyvä sioittaja, että olisi nyt elämäsi tilaisuus. Ahtopaineet olisivat nyt kohdillaan ja ihmeakku on jo sarjatuotannossa ja tätä me tarjotaan vain sinulle ennen osakeantia ja tarjous on voimassa 20 minuuttia. Sadalla tuhannen euron muodollisella summalla pääsisi jo mukaan. ...
Alex: ...Sadalla tuhannen euron muodollisella summalla pääsisi jo mukaan. Tämä on se kuuluisa ground floor, Matti. Tästä ei pääse enää alemmas, vain ylöspäin!
Matti: No tuota, tervepä terve... Matti tässä. Kuulostaa nyt kyllä aika hurjalta. Sata tuhatta? Ja "ahtopaineet"? Minä kun olen tämmöinen eläkeläinen, niin en minä noista akuista tiedä muuta kuin sen, mitä tuossa Tojotassa on.
Alex: Matti, Matti, Matti! Älä huoli tekniikasta, meillä on nörtit sitä varten kellarissa. Tärkeintä on ymmärtää matematiikka: 500 prosenttia puolessa vuodessa. Se on fysiikan laki tässä akkumarkkinatilanteessa! Meidän Donitsi-ihmeakku käyttää sellaista uutta nanotulostinteknologiaa, joka pitää virran sisällä paremmin kuin mikään muu. Jos et hyppää kyytiin nyt, katsot puolen vuoden päästä sivusta, kun naapurin Erkki ajelee uudella italialaisella urheiluautolla.
Matti: Vai että nano... Mutta kuule, tuo 20 minuuttia on aika lyhyt aika miettiä sadan tuhannen euron sijoitusta. Pitäisihän minun vaimoltakin kysyä, ja ehkä lukea joku esite?
Alex: (Ääni madaltuu luottamukselliseksi) Matti, sanon tämän sinulle nyt ystävänä. Jos sinä alat vaimolta kysellä, niin tilaisuus meni jo. Esitteet on tarkoitettu niille lampaille, jotka eivät uskalla toimia tai tarvii vaimon luvan paskalla käyntiinkin. Meillä on tässä kyseessä vaihtovelkakirja. Se on vähän kuin lottokuponki, mutta siinä voittaa aina! Kun osakeanti alkaa, tämä paperi muuttuu kullaksi. Meillä on listautuminen jo melkein sovittu suoraan Piilaaksoon. Elon Musk soitti eilen, mutta me ei vastattu, koska halutaan pitää tämä suomalaisissa käsissä.
Matti: No on se kumma, jos ei Elonille vastata. Mutta mistä te minun numeroni sait? Ja mistä tiedät, että olen "hyvä siottaja"? Viimeksi ostin vähän Soneran puhelinosakkeita vuonna 1998 ja nekin meni... no, tiedät kyllä.
Alex: Meillä on alkorytmi, Matti! Meidän oma supertekoäly analysoi suomalaisten sijoitusprofiileja ja sinun nimesi kohdalla vilkkui kirkas vihreä valo. Se tarkoittaa visiota! Mutta kello käy, Matti. Nyt on kulunut jo kolme minuuttia. Meillä on tässä jonossa 40 muuta sioittajaa, mutta minä haluan antaa tämän sinulle, koska arvostan tuollaista perinteistä suomalaista suoraselkäisyyttä. Heitätkö nimen alle sähköisesti, niin laitetaan unelmat rullaamaan?
Matti: Sata tuhatta... Se on kyllä koko minun säästökassani. Ja vähän perintöäkin siinä. Jos se arvo nousee sen 500 prosenttia, niin sehän olisi... hetkinen... puoli miljoonaa?
Alex: Ei ole riskejä, on vain vaihtoehtoisia lopputulemia. Paras skenaario: 500 % tuotto kuudessa kuukaudessa. Todennäköinen skenaario: 700 %. Huonoin skenaario: akku mullistaa maailman liian nopeasti ja valuutat romahtavat, jolloin rahalla ei ole enää merkitystä.
Matti: Entä jos tämä on huijaus?
Alex: Matti, jos tämä olisi huijaus, soittaisinko minä sinulle omalla nimelläni ja käyttäisin näin kallista puhelinliittymää? Kuule tämän taustalla hurisevan äänen? Se on prototyyppi. Tai ilmastointi. Jompikumpi. Ja Risto Siilasmaa on mukana veijarina hallituksessa takaamassa kaiken. ...