Nasta -vai kitkarenkaat?

Kitkojen sulamisen on kyllä semmoista nastarengaskuskien mutuilua että ei voi muuta kuin nauraa. Itse olen ajanut monet 5 vuotta vanhat kitkat kesäisin loppuun,noin 5mm pinnalla. Kesto on helposti 25tkm. Kumma kun kitkat muuttuvat vaarallisiksi kun kalenterissa kuukausi vaihtuu huhtikuusta toukokuuhun. Ainostaan Michelinin kitkat on huonot sateella kesät talvet. Goodyearin ja Continentalin kitkat hakkaa märällä kelillä monet Kiinan halparenkaat.
Ovelasti joku sai käännettyä keskustelun nastarenkaiden käytön typeryydestä kitkarenkaiden käytön typeryyteen. Kyse on kuitenkin kahdesta täysin eri asiasta: kitkarenkaiden käyttö jäättömällä tiellä lisää ehkä jonkin verran onnettomuusriskiä, mutta nastarenkaan käyttäminen kuluttaa tietä ja lisää katupölyä 100% varmuudella.

Tää on aikamoista itsensä oikeuttamista perseilyyn tekosyitä keksimällä. Tottakai sillä on muidenkin turvallisuuteen vaikutusta miten nopeasti sun auto pysähtyy.

Itse en kaikkia kitkarenkaita kesällä (tai nyt PKS) käyttäjiä perseilijöitten laariin suoraan heittäisi.

Tietysti jos ajetaan renkaan toimintakyvyn äärialueella ja vaarannetaan muut tiellä liikkujat niin siinä tapauksessa toimintaa voi ihan hyvin perseilyksi sanoa.

Riippumatta siitä että mitkä renkaat alla on. Kitkarenkailla toi toimintakyky on vaan hyvin erilainen kuin kesärenkailla. Tai nastarenkailla, tai kuluneilla kesärenkailla, tai..

Mutta kun sovittaa nopeutensa ja turvavälit säähän niin kitkarenkailla voi ajaa ihan yhtä turvallisesti kuin uusilla kesärenkaillakin.

Sen sijaan nastarenkailla ajaminen tällä säällä voi olla ihan turvallista saman periaatteen mukaan mutta aiheuttaa terveyshaittaa kaikille ja kuluttaa tietä turhaan. Joten sitä voi suoraan sanoa lähtökohtaisesti perseilyksi. Ainahan poikkeuksia löytyy. Jos vaikka huomenna on lähdössä Saanalla käymään, niin eipä siinä mitään.

Tietysti jos ajetaan renkaan toimintakyvyn äärialueella ja vaarannetaan muut tiellä liikkujat niin siinä tapauksessa toimintaa voi ihan hyvin perseilyksi sanoa.
Vahva veikkaus että jos ajaa kesän kitkoilla, niin jokin muukin on pielessä ajossa. En haluaisi yleistää, mutta kun se on lähinnä poikkeus että on ns. hyvin käyttäytyvä kuski. Saati sitten että pitäisi esim extra pitkää turvaväliä koska on päättänyt ajaa kitkoilla kesällä. Saanen epäillä että toteutuu edes puolelta kuskeista jotka näin tekevät.

Kitkojen sulamisen on kyllä semmoista nastarengaskuskien mutuilua että ei voi muuta kuin nauraa. Itse olen ajanut monet 5 vuotta vanhat kitkat kesäisin loppuun,noin 5mm pinnalla. Kesto on helposti 25tkm. Kumma kun kitkat muuttuvat vaarallisiksi kun kalenterissa kuukausi vaihtuu huhtikuusta toukokuuhun. Ainostaan Michelinin kitkat on huonot sateella kesät talvet. Goodyearin ja Continentalin kitkat hakkaa märällä kelillä monet Kiinan halparenkaat.
Esim. cvc7 ei kyllä ole ollenkaan verrattavissa kunnolliseen kesärenkaaseen sadekelillä.

Talvirenkaat eivät sovi kesäajoon / Nokian Renkaat Perhana kun Nokiakin mutuilee ettei heidän kitkoillaan kannata ajaa kesällä!

Tuollahan on ainakin Pirkanmaan leveyksillä vielä ihan kitkarengas-keli. Öisin käydään nollan tuntumassa eikä lämpötila nouse paljon päälle +5. Jos on aamusta liikkeellä niin varjopaikoissa voi löytyä yllätyksiä.

Kyse taisi taas olla lähinnä siitä, miten sairas tämä meidän suomalainen tilanne on, että tuolla +70% autoista raapii paljasta (syksyllä märkää, kesällä kuivaa) asflattia nastoilla ja pinta on aivan raastinrautana sekä reikiä täynnä parissa vuodessa. Pelätään niitä kolmea päivää vuodessa, kun on jää alla ja vettä päällä, vaikka niistäkin selviää kitkalla ottamalla napsun verran rauhallisemmin. Kyllä, nastoille on edelleen paikkansa maailmassa, mutta suhdeluku täytyisi saada päälaelleen niinkuin se meidän verrokkimaissa on jo.
Puhe taisi olla Etelä-Suomesta (en ainakaan itse laske Pirkanmaata etelään). Voin myös luvata, että yksikään reikä tiessä ei tule nastarenkaasta vaan sen aiheuttaa ihan puhtaasti routa.

Voin myös luvata, että yksikään reikä tiessä ei tule nastarenkaasta vaan sen aiheuttaa ihan puhtaasti routa.
Teknisesti kyllä, jos unohdetaan se miten routa pääsee tekemään vauriot. Nasta kuluttaa tien pinnasta bitumia pois. Kun tuo sidosaines kuluu riittävästi, niin yleisen heikentymisen lisäksi pintaan muodostuu kohtia josta vesi pääsee sisään ja routa hoitaa loput.

Vahva veikkaus että jos ajaa kesän kitkoilla, niin jokin muukin on pielessä ajossa. En haluaisi yleistää, mutta kun se on lähinnä poikkeus että on ns. hyvin käyttäytyvä kuski. Saati sitten että pitäisi esim extra pitkää turvaväliä koska on päättänyt ajaa kitkoilla kesällä. Saanen epäillä että toteutuu edes puolelta kuskeista jotka näin tekevät.

Mä tunnen muutamia jotka harrastavat tätä ja ne jakautuu kahteen ryhmään:
1. Liisarikuskit jotka ei jaksa vaihtaa renkaita (vaihdattavat talvirenkaat uusiin kerran kaudessa ja palauttavat bränikät/yhden kauden ajetut kesärenkaat auton mukana liising firmalle)
2. Yksillä vanteilla ajelevat jotka eivät halua ostaa toisia vanteita tai renkaita, koska auto menee kohta vaihtoon

Mutta ei niissä kuskeissa tai ajotottumuksissa nyt muuten mitään kummallista ole ollut.

Teknisesti kyllä, jos unohdetaan se miten routa pääsee tekemään vauriot. Nasta kuluttaa tien pinnasta bitumia pois. Kun tuo sidosaines kuluu riittävästi, niin yleisen heikentymisen lisäksi pintaan muodostuu kohtia josta vesi pääsee sisään ja routa hoitaa loput.
Tutkimusten mukaan joku 90% tien kulumisesta tulee raskaasta liikenteestä, mutta sä kerrot täällä kuinka routakuopat syntyy kun ihmiset ajaa nastoilla?

Statistiikka

Viestiketjuista
303 587
Jäsenet
82 390
Uusin jäsen
CarlOlof

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom